Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Avstängd

Gör som jag, sätt den i ett annat rum så hörs den inte in i sovrummet, bara lämna dörrarna öppna.
Sedan kör jag en stor golvfläkt riktat in i sovrummet från vardagsrummet för att putta in kalluften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Du får springa och fylla på vatten stup i kvarten. Sen använde jag is klossar med vatten som är då frysta under natten i frysen.
Men samma här. massa jobb. Men man kände bra kyla.

Frysen alstrar lite mer värme när den skapar isen på natten än vad du får ut i kyla från isen dagen efter. Totalt sett blir det alltså lite varmare och klart mer fukt i luften vilket gör att värmen känns värre...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Frysen alstrar lite mer värme när den skapar isen på natten än vad du får ut i kyla från isen dagen efter. Totalt sett blir det alltså lite varmare och klart mer fukt i luften vilket gör att värmen känns värre...

Däremot kan jag rekommendera att lägga frysklampar under kudden.

Permalänk
Medlem

Ursäkta med vad f*n är det för skillnad på dom här 2 modellerna?
https://www.webhallen.com/se/product/303006-ELECTROLUX-ChillFlex-Pro-EXP26U338HW-Portabel-luftkonditionering
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/inomhusklimat/aircondition/23970/electrolux-chillflex-pro-portabel-luftkonditionering-exp26u338cw
På hemsidan finns bara modellen med CW i slutet, HW modellen finns ingen info om.
Vilken ska man välja och är det en bra AC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Ursäkta med vad f*n är det för skillnad på dom här 2 modellerna?
https://www.webhallen.com/se/product/303006-ELECTROLUX-ChillFlex-Pro-EXP26U338HW-Portabel-luftkonditionering
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/inomhusklimat/aircondition/23970/electrolux-chillflex-pro-portabel-luftkonditionering-exp26u338cw
På hemsidan finns bara modellen med CW i slutet, HW modellen finns ingen info om.

Om jag inte minns fel har HW även värme! Annars samma funktion när du använder dem som AC.
HW verisonen kan ju dock användas även på vintern om du vill värma ett rum tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nu är det dags för mig att även köpa en portabel AC. Det är en 2:a på 52 kvm med öppen planlösning. Vill helst få tag på en som kan få det svalt i hela lägenheten och så tyst som möjligt.

De jag kikat på hittills är dessa:

https://www.hylte-lantman.com/woods-ac-venezia-18k-g?utm_sour...

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

De ligger i samma prisklass, men specifikationerna och kylförmåga ser ut att skilja sig rejält. Vilken är egentligen bättre? Eller finns det någon annan modell än ovanstående som jag bör kika på istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Glömde svara på detta, japp det är en bra modell.

Skrivet av Orman:

Nu är det dags för mig att även köpa en portabel AC. Det är en 2:a på 52 kvm med öppen planlösning. Vill helst få tag på en som kan få det svalt i hela lägenheten och så tyst som möjligt.

De ligger i samma prisklass, men specifikationerna och kylförmåga ser ut att skilja sig rejält. Vilken är egentligen bättre? Eller finns det någon annan modell än ovanstående som jag bör kika på istället?

Båda är riktigt bra AC men jag skulle säga att om du jämför dessa är PAC ett bättre alternativ då den har mer kylförmåga samt 3.1 EER istället för 2.6 EER.
Jag kan inget om ljudnivån på dessa modeller men jag skulle satsa på antingen PAC eller denna istället.

Blandade ihop siffrorna. Woods är bättre än den PAC. Men nedan alternativ är fortfarande rimligt.
Där du avgör med plånkan. Båda klarar av att kyla 1-2 rum även om PAC Woods 18K kommer kunna kyla mer såklart. https://www.hylte-lantman.com/woods-ac-cortina-silent-12k?utm...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Delonghin har ju 2.9 kW kyleffekt och Woods 5.2 kW, så ser man en bart till kyleffekten vinner ju Woods överlägset. Delonghin satsar på låg ljudnivå och av recensionerna på Netonnet och Prisjakt att döma är den väldigt tyst jämfört med andra portabla ac. I ett sovrum där ljudnivån är väldigt viktig hade jag utan tvekan tagit Delonghin, men om du mest tänker använda den dagtid och vill kyla ned stora ytor (hela lägenheten) får du nog skruva ner förväntningarna eller satsa på högsta möjliga kylkapacitet (Woods).

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Och när man ligger på 5.2 kW behöver man helst ha två-luftslangs AC med slangar i XXL-large diameter (de existerar knappt i nordisk marknad) eller att man bygger liknande lösning (se ett antal trådsidor tillbaka på olika lösningar där man använder 3D-printer etc för att få hyffsat passande delar) då en sådan maskin drar enormt mycket med luft utan intag-slang då luften dras inne ifrån för att ge kylan.

För att behålla bra COP så kan man inte tillåta att utblåsluften blir för varm och det oavsett använda köldmedel och en 5.2 KW maskin behöver nära dubbelt med luftmängd som en 3kW maskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Delonghin har ju 2.9 kW kyleffekt och Woods 5.2 kW, så ser man en bart till kyleffekten vinner ju Woods överlägset. Delonghin satsar på låg ljudnivå och av recensionerna på Netonnet och Prisjakt att döma är den väldigt tyst jämfört med andra portabla ac. I ett sovrum där ljudnivån är väldigt viktig hade jag utan tvekan tagit Delonghin, men om du mest tänker använda den dagtid och vill kyla ned stora ytor (hela lägenheten) får du nog skruva ner förväntningarna eller satsa på högsta möjliga kylkapacitet (Woods).

AC:n ska ställas i vardagsrummet, och är tänkt att den ska orka kyla rätt ordentligt bort till sovrummet också, som ligger precis intill. Så då lär inte ljudet påverka mig så mycket när man ska lägga sig.

Här är planritningen, så du får en idé

Men samtidigt är det väl inte jättekul om man skulle sitta i soffan i vardagsrummet och se på TV, och har ett aggregat som väsnas ordentligt precis bredvid en.

Men det som är märkligt för mig, är hur Woods ska ha en överlägset bättre kyleffekt, men är specad för att lämpa sig upp till ca 50m2, medans Delonghin upp till 100 m2. Hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

AC:n ska ställas i vardagsrummet, och är tänkt att den ska orka kyla rätt ordentligt bort till sovrummet också, som ligger precis intill. Så då lär inte ljudet påverka mig så mycket när man ska lägga sig.

Här är planritningen, så du får en idé

Men samtidigt är det väl inte jättekul om man skulle sitta i soffan i vardagsrummet och se på TV, och har ett aggregat som väsnas ordentligt precis bredvid en.

Men det som är märkligt för mig, är hur Woods ska ha en överlägset bättre kyleffekt, men är specad för att lämpa sig upp till ca 50m2, medans Delonghin upp till 100 m2. Hur kommer det sig?

Tyvärr tror jag inte det där kommer fungera som du tänkt dig. Eftersom portabla AC som finns att köpa i vårt land bara har en slang så skapas ett undertryck i det rum den står och därför dras luften från ditt sovrum istället för att den kalla luften blåser till det. Temperaturskillnaden blir därför ganska marginell i ditt sovrum. Det är klart, står den och går dygnet runt så blir det väl en totalt svalare effekt men inte särskilt stor. Ska du ha bästa effekt för sömnens skull bör den stå i sovrummet.

Sedan ska du nog ta de där siffrorna om "upp till xxxm2" med en viss nypa salt. Det åsyftar dessutom ett enskilt rum i dessa storlekar, inte hela bostäder, av just den anledning jag beskrev i stycket ovan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tyvärr tror jag inte det där kommer fungera som du tänkt dig. Eftersom portabla AC som finns att köpa i vårt land bara har en slang så skapas ett undertryck i det rum den står och därför dras luften från ditt sovrum istället för att den kalla luften blåser till det. Temperaturskillnaden blir därför ganska marginell i ditt sovrum. Det är klart, står den och går dygnet runt så blir det väl en totalt svalare effekt men inte särskilt stor. Ska du ha bästa effekt för sömnens skull bör den stå i sovrummet.

Sedan ska du nog ta de där siffrorna om "upp till xxxm2" med en viss nypa salt. Det åsyftar dessutom ett enskilt rum i dessa storlekar, inte hela bostäder, av just den anledning jag beskrev i stycket ovan.

Mycket nyttig information, tack så mycket. Du syftar alltså på portabla AC som har två slangar, vilket jag antar blir både insug och utblås? Vart kan man köpa dessa? Kan naturligtvis tänka mig beställa från utomlands isåfall. Vad är alternativet istället, om jag vill kyla både vardagsrum och sovrum? Antar att jag isåfall behöver ha ett kraftigt aggregat i vardagsrummet, och ytterligare någon klenare i sovrummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Mycket nyttig information, tack så mycket. Du syftar alltså på portabla AC som har två slangar, vilket jag antar blir både insug och utblås? Vart kan man köpa dessa? Kan naturligtvis tänka mig beställa från utomlands isåfall. Vad är alternativet istället, om jag vill kyla både vardagsrum och sovrum? Antar att jag isåfall behöver ha ett kraftigt aggregat i vardagsrummet, och ytterligare någon klenare i sovrummet?

Dem brukar finnas o usa och södra europa med mera men extremt svårt att få det till sverige. Typ ingen som skickar hit.

Du kan testa med en AC och en stor (tyst) golvfläkt som du ställer vid dörren till sovrummet. Dvs ac skjuter ut kallluft mot fläkt som för vidare in i sovrum. Det har jag kört med ibland fast tvärt om. Från sovrum ut mot vardagsrum.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dem brukar finnas o usa och södra europa med mera men extremt svårt att få det till sverige. Typ ingen som skickar hit.

Du kan testa med en AC och en stor (tyst) golvfläkt som du ställer vid dörren till sovrummet. Dvs ac skjuter ut kallluft mot fläkt som för vidare in i sovrum. Det har jag kört med ibland fast tvärt om. Från sovrum ut mot vardagsrum.

Det är så jag gör med min woods 18k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Okej, riktigt synd. Men om man leker lite med tanken, skulle det inte gå att göra nån MacGyver lösning och fulmontera ytterligare en slang tätat från luftintaget på baksidan av ACn och leda den ut via fönsterkitet med ytterligare ett utökat hål, som redan brukar följa med dessa portabla AC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Okej, riktigt synd. Men om man leker lite med tanken, skulle det inte gå att göra nån MacGyver lösning och fulmontera ytterligare en slang tätat från luftintaget på baksidan av ACn och leda den ut via fönsterkitet med ytterligare ett utökat hål, som redan brukar följa med dessa portabla AC?

Det är gjort av många i denna tråden. Leta dig tillbaka för det finns flera exempel och det fungerar fint. Kör den lösningen själv sen när värmen kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Det går absolut men särskilt estetiskt blir det knappast.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Estetiskt blir det aldrig med dom feta slangarna som måste dras ändå... ... men när man smälter bort i värmeböljan så bryr man sig inte så mycket om sådant!

Portabel AC kallas också för 'spot-kylare' och det är precis vad det är, att det gör svalare i sin närmaste omgivning i ett rum men inget som räcker till för att exportera kyla till närliggande rum i någon tillfredsställande grad och i praktiken är det en portabel AC per rum om man skall få en hel lägenhetsplan att bli tillfredsställande kallare.

Ett problem när man bor i flerfamilj-hus är värmeläckaget från grannlägenheter via tak, golv och lägenhetens angränsande väggar mot dem - kör de inte AC också samtidigt som du, så är värmeflödet via väggarna en stor post som AC också måste ta hand om och i många gör att 2 kW kyla enligt märkplåt inte känns som ens 1 kW kylverkan i praktiken.

Samma sak med fönster att försöka förhindra så mycket solinstrålning så mycket som möjligt - helst på utsidan av fönstret med markiser då jalusier mellan glasen gör att glasytan inne bilr väldigt varma och strålar mycket värme in i rummet (eventuellt kan bilrutetäcke eller 'värmefilt' i aluminium skärma mycket av den värmen om det hängs tätt framför fönsterytan.

slutligen - rummets strömsatta elektronik är också tillsammans stor värmeproducent enligt många bäckar små även om de flesta av dem är i standby/sleep-läge. Ur med nätsladden ur vägguttaget alltså för det du inte behöver just nu då allt tillsammans kan vara över 100 Watt smygdragande av el och därmed också värmelast.

Permalänk
Medlem

Jag har AC (värmepump) i bottenvåningen men på övervåningen får jag inte plats för innerdelen. Så smälter jag i skuggan ute eller på övervåningen kan jag gå ner och svalka mig. Så min fråga är vilka vanliga fläktar är bäst/tystast. Har en CD-ON fläkt på golvstativ men den låter jävul. Kan söka på nätet men det ger inte lika många ärliga svar som här så vad finns det i prisklassen 1-2 000 kr?

Kunde köpa en portable AC men det där med undertryck låter inget vidare. Men är det så att om man har den på ena sidan och öppnar fönstret i rummet på andra sidan, 20 meter, som är skuggsida så får man bättre spridning på kylan?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jag har AC (värmepump) i bottenvåningen men på övervåningen får jag inte plats för innerdelen. Så smälter jag i skuggan ute eller på övervåningen kan jag gå ner och svalka mig. Så min fråga är vilka vanliga fläktar är bäst/tystast. Har en CD-ON fläkt på golvstativ men den låter jävul. Kan söka på nätet men det ger inte lika många ärliga svar som här så vad finns det i prisklassen 1-2 000 kr?

Kunde köpa en portable AC men det där med undertryck låter inget vidare. Men är det så att om man har den på ena sidan och öppnar fönstret i rummet på andra sidan, 20 meter, som är skuggsida så får man bättre spridning på kylan?

Grejen är den att då drar den in varmluft i rummet genom det fönstret så det förtar effekten av ACn. Visst, är det skugga där så är det väl lite svalare men jag skulle säga du får sämre effekt att göra så än att låta det fönstret vara stängt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som hittat någon ny (eller gammal för den delen) AC med dubbelslang? Verkar vara omöjligt att hitta nu.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Tacksam för lite hjälp med en prischeck, är 2000 rimligt pris för en 2 år gammal Delonghi pac n77 eco?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5049710

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Tacksam för lite hjälp med en prischeck, är 2000 rimligt pris för en 2 år gammal Delonghi pac n77 eco?

Om den fungerar så är det väl ok. Men tänk på att de åldras med åren och kyler sämre. Har du möjlighet att testa ACn på plats vid försäljning så vore det bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Sitter själv och funderar på samma faktiskt, har en exakt likadan och är osäker på om den pallar med till nya lägenheten.
Om polaren skulle köpa den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tack för snabb respons. Skall flytta och tänkte också sälja min. Den har i alla fall fungerat bra, kan ordnas så att eventuell köpare får testa den, det är i alla fall tanken
Det r ju under halva priset och inte så mycket använd så det känns ju som det kunde fungera.

Permalänk
Medlem

Angående att göra om enslangsmodeller till 2 slangar: Har jag förstått det rätt att det bara är att montera en till slang nere på utsidan av insuget och på något sätt täta till det(låda etc)? Finns det något bättre sätt att göra det på eller är det vad alla gör? Tänker det är Swec så någon borde ju ha hittat på lite roligare/bättre mods

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Angående att göra om enslangsmodeller till 2 slangar: Har jag förstått det rätt att det bara är att montera en till slang nere på utsidan av insuget och på något sätt täta till det(låda etc)? Finns det något bättre sätt att göra det på eller är det vad alla gör? Tänker det är Swec så någon borde ju ha hittat på lite roligare/bättre mods

Finns flera som gjort tidigare. Frigolit / pappkartong / värmedämpande material. Massvis av tejp. Slang i plast / aluminium. Utblås med egenbyggt "fönster" i trä osv. Har ingen direktlänk med det finns! Vissa snyggare än andra dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Någon som hittat någon ny (eller gammal för den delen) AC med dubbelslang? Verkar vara omöjligt att hitta nu.

Tror aldrig jag sett någon sådan säljas i Sverige. Det är att gå utomlands för att hitta en. Vet inte hur vanliga de är inom EU, i USA är de dock ganska vanliga så där borde det gå få tag på. Blir allt annat än billigt dock med frakt, tull osv.

Enklare då är nog att köpa en bättre här och själv bygga om till dubbelslang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på att köpa något för under 3000kr. Tanken är att kyla ner enstaka rum under de värsta dagarna.

Annars är väl en riktigt LVP med AC funktion bättre alla dagar i veckan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Också sugen på att plocka upp en portabel AC. Tänkt börja läsa på om olika modeller och sådant, men om någon kunnig här kan hjälpa mig välja en modell så jag slipper läsa massa recensioner och skit, så vore det uppskattat.

Ska kyla ett sovrum på 16 kvadratmeter. Har ett fönster på ca 30x130 cm som jag kan dra en slang igenom. Har ingen specifik budget, men vill väl helst inte spendera multum på den. 4-6k känns kanske rimligt. Att den är tyst och ser helt ok ut är också rätt viktigt.

Har kollat på ett par modeller hittills.

https://www.polarpumpen.se/ac/ac-hemma/kaisai/kpc-09 - 3695 kr
Electrolux ChillFlex Pro - 4159 kr
Woods Cortina Silent G/12K - 5999 kr inkl fönsterkit

Alla ska komma med slang.

kan ej stava
Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz