Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Varför är intervjun intressant?

Vem är Luis Elizondo?

Luis Elizondo

Bland annat så är detta mycket intressant. (Framspolat lite)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Luis Elizondo

Bland annat så är detta mycket intressant. (Framspolat lite)

https://youtu.be/VpVKNI1LErs?t=2299

Vad är intressant med det och varför?

Lyssnar man en kort stund på det där hör man direkt hur killen inte har en aning om vad han pratar om och är inte vetenskaplig för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad är intressant med det och varför?

Lyssnar man en kort stund på det där hör man direkt hur killen inte har en aning om vad han pratar om och är inte vetenskaplig för fem öre.

Utveckla gärna.

Det är även bra om du kollar upp vem Luis Elizondo är och vilken roll han hade för pentagon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Apropå ämnet, om man nu flyttar till mars och lär sig marsipanska - får man ha dubbla världsmedborgarskap eller blir man automagiskt utomjording? Annars så är väl frågorna vi diskuterar här i lagom paritet med loppan som tvistade med sin kompis om vem som äger elefanten de sitter på fast med en faktor ^E∞

Kolla på TV serien "The Expanse" så får du se vad som händer, det blir krig med Mars och med kolonierna i asteroidbältet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kortfattat från piloter.

Permalänk
Inaktiv

Man använder militär radar som något som man skall ha väldigt mycket respekt för. Som gammal radarsystemtekniker så har jag inte riktigt samma respekt. Det finns många fenomen som kan hända som kan ge alla möjliga felyttringar. Detta då utan att ta lede fi med i beräkningarna. Så för mig, med min erfarenhet, tycker jag det är rätt uppenbart att det bara är trams med dessa fenomen man tittar på. Bara för att ta några i högen, typ oändligt snabb acceleration och överljud utan ljudbang, visar redan där att det inte är något reellt fysiskt som man "observerar". Att säga att det måste vara ett UFO är ungefär lika sannolikt som att Windows inte har någon enda bugg.

En liten anekdot från min tid som radarutvecklare. Vi fick inte skiten att funka. Efter ett par dagar kom en lätt förlägen signalbehandlingskille och berättade att han hade hittat en bugg. Han hade räknat på det och vi hade behövt en 747 i överljudsfart på 100 meters avstånd för att radarn skulle kunna detektera den. Vi andra tyckte att i det läget så kanske vi skulle kunna upptäcka planet helt utan hjälp av radarn. Hursomhelst, han fixade buggen och vips fungerade radarn mycket bättre. So yes folks, även militära radarsystem har buggar. Eller rättare sagt, i synnerhet militära radarsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Man använder militär radar som något som man skall ha väldigt mycket respekt för. Som gammal radarsystemtekniker så har jag inte riktigt samma respekt. Det finns många fenomen som kan hända som kan ge alla möjliga felyttringar. Detta då utan att ta lede fi med i beräkningarna. Så för mig, med min erfarenhet, tycker jag det är rätt uppenbart att det bara är trams med dessa fenomen man tittar på. Bara för att ta några i högen, typ oändligt snabb acceleration och överljud utan ljudbang, visar redan där att det inte är något reellt fysiskt som man "observerar". Att säga att det måste vara ett UFO är ungefär lika sannolikt som att Windows inte har någon enda bugg.

En liten anekdot från min tid som radarutvecklare. Vi fick inte skiten att funka. Efter ett par dagar kom en lätt förlägen signalbehandlingskille och berättade att han hade hittat en bugg. Han hade räknat på det och vi hade behövt en 747 i överljudsfart på 100 meters avstånd för att radarn skulle kunna detektera den. Vi andra tyckte att i det läget så kanske vi skulle kunna upptäcka planet helt utan hjälp av radarn. Hursomhelst, han fixade buggen och vips fungerade radarn mycket bättre. So yes folks, även militära radarsystem har buggar. Eller rättare sagt, i synnerhet militära radarsystem.

Fast detta var väl saker de samtidigt såg med sina egna ögon och inte enbart på radarn?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazter:

Fast detta var väl saker de samtidigt såg med sina egna ögon och inte enbart på radarn?

Tja, man kan göra liknande resonemang där. Vet du varför älgjakten så ofta resulterar i skjutna kor, traktorer och joggare? Därför att hjärnan kan skapa sig en bild av det den vill se och att den bilden för jägaren är precis lika trovärdig som det som kommer in från ögat (och som hjärnan ersatte med det önskade). Jag har alltså jobbat en del med militära system och det här fenomenet är en vanlig orsak till "friendly fire" och är ett allvarligt och svårlöst problem.

Jag försöker alltså inte förklara något för jag tror inte ett ögonblick att det som sägs har en grad av pålitlighet/sanningshalt att det behövs förklaras. Stanken av trams är bara för stark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Tja, man kan göra liknande resonemang där. Vet du varför älgjakten så ofta resulterar i skjutna kor, traktorer och joggare? Därför att hjärnan kan skapa sig en bild av det den vill se och att den bilden för jägaren är precis lika trovärdig som det som kommer in från ögat (och som hjärnan ersatte med det önskade). Jag har alltså jobbat en del med militära system och det här fenomenet är en vanlig orsak till "friendly fire" och är ett allvarligt och svårlöst problem.

Jag försöker alltså inte förklara något för jag tror inte ett ögonblick att det som sägs har en grad av pålitlighet/sanningshalt att det behövs förklaras. Stanken av trams är bara för stark.

Konstigt att man la ner flera miljoner dollar på ett ufo program inom pentagon när det bara är trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Konstigt att man la ner flera miljoner dollar på ett ufo program inom pentagon när det bara är trams.

Kolla på filmen "Men who stares at goats", verkligheten överträffar ofta dikten

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Konstigt att man la ner flera miljoner dollar på ett ufo program inom pentagon när det bara är trams.

Man kanske tänkte som jag gör när jag intresserar mig för tråden. Det handlar inte om att tro något om utomjordingar, det handlar om mänsklig psykologi, om tillförlitlighet på observationer och om hur massmedia fungerar. Kanske en skvätt fysik också.

Eller så vad det bara några höga militärer som efter en blöt kväll hade en vadslagning om hur skruvade projekt dom kunde ragga pengar för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Utveckla gärna.

Det är även bra om du kollar upp vem Luis Elizondo är och vilken roll han hade för pentagon.

Du först. Han påstås varit inblandad i något program som inte resulterat i något. Han verkar inte ha någon vettig bakgrund för det han talar om. Men jag har inte läst speciellt noggrant.

Kan bjuda på med att han formulerar sig med "9 g-forces". Han har ingen aning om vad det är han säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Han verkar inte ha någon vettig bakgrund för det han talar om.

Det finns många andra med "vettigare" bakgrund som har uttalat sig. Jag tänker då främst på Astronauter som Gordon Cooper, Edgar Mitchell, Eugene Cernan, Donald Slayton etc, men också personer från NASA, CIA, USAF osv.

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlxMedia:

Det finns många andra med "vettigare" bakgrund som har uttalat sig. Jag tänker då främst på Astronauter som Gordon Cooper, Edgar Mitchell, Eugene Cernan, Donald Slayton etc, men också personer från NASA, CIA, USAF osv.

Kollade första med Gordon Cooper. En av länkarna till videon funkar inte och den andra så pratar han lite om vad han påstår sig sett. Bland annat något som fällde in sitt hjul och flög uppåt. Dom säger också att de lyckades filma men man får inte se något av det. I övrigt beskrivs det aldrig speciellt detaljerat mer än att det verkade vara ovan och onåbart samt att det var många av dem.

Fullständigt trams från vad jag kan se. Kommer inte slösa mer tid på det.

Kom igen nu. Visa något som faktiskt är intressant och inte bara personer som påstår sig sett något. Visa lite faktiskt bevis!

Förklara också varför det är intressant och inte bara slänga in en tramsig video och säg tjosan hejsan. Sluta försöka slänga med namn som om det skulle vara något övertygande. Jaha, men om Balle Jönsson sa det så måste det vara sant! Nej!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AlxMedia:

Det finns många andra med "vettigare" bakgrund som har uttalat sig. Jag tänker då främst på Astronauter som Gordon Cooper, Edgar Mitchell, Eugene Cernan, Donald Slayton etc, men också personer från NASA, CIA, USAF osv.

Ytterst tveksamt om citaten är korrekta när de kommer från en hängiven UFO-sajt. Har du länkar till mera trovärdiga källor för dessa citat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Man kanske tänkte som jag gör när jag intresserar mig för tråden. Det handlar inte om att tro något om utomjordingar, det handlar om mänsklig psykologi, om tillförlitlighet på observationer och om hur massmedia fungerar. Kanske en skvätt fysik också.

Eller så vad det bara några höga militärer som efter en blöt kväll hade en vadslagning om hur skruvade projekt dom kunde ragga pengar för.

Jag har inte nämnt att det handlar om utomjordingar och det har inte militären heller gjort. Det handlar om oidentifierade flygande farkoster. Det är utom rimligt tvivel fastställt att dessa existerar. Frågan är var dom kommer ifrån. Om inte någon på jorden har denna teknologin så kan man ju verkligen undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du först. Han påstås varit inblandad i något program som inte resulterat i något. Han verkar inte ha någon vettig bakgrund för det han talar om. Men jag har inte läst speciellt noggrant.

Kan bjuda på med att han formulerar sig med "9 g-forces". Han har ingen aning om vad det är han säger.

Vad är det han inte har någon aning om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Det är utom rimligt tvivel fastställt att dessa existerar.

Är det verkligen det? Visst, de kanske inte är identifierade, absolut, men där tar också spänningen slut.

Det där klippet du länka med intervjun kändes som en hillbilly som pratade. Hur hade de mätt upp 900 G-krafter hos ett UFO?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är det verkligen det? Visst, de kanske inte är identifierade, absolut, men där tar också spänningen slut.

Det där klippet du länka med intervjun kändes som en hillbilly som pratade. Hur hade de mätt upp 900 G-krafter hos ett UFO?

Varför skulle spänningen ta slut? Eftersom farkosterna är oidentifierade så ökar spänningen.

Har du någon aning om hur man har mätt 900g?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av landahl:

Eftersom farkosterna är oidentifierade så ökar spänningen.

...spännande, möjligen någon form av åska eller sprites - som i min C64.

https://en.wikipedia.org/wiki/Upper-atmospheric_lightning

Permalänk
Medlem

Jag har varit insatt i personen som är Luis Elizondo i hela elva minuter nu. Den här avdelningen som han ska ha lett verkar förvisso ha varit bekostad av amerikanska staten, men det handlar om 22 miljoner dollar av försvarsdepartementets årliga budget på 600 miljarder - en spottstyver i sammanhanget. Projektet verkar ha initierats av en senator, och majoriteten av stålarna ska ha gått till senators gode väns eget bolag, som tillverkar prylar till rymdstationer, för att ta hand om skrot och delar från påstådda ufon samt leja folk att samla in vittnesmål från folk som sett saker de inte kan förklara. Detta skriver New York Times.

Numera är Luis Elizondo med i och skapar buzz kring någonting som heter To The Stars. Det verkar vara något slags populärvetenskapligt bolagsprojekt, som är underfinansierat via crowdfunding, vars nyckelpersoner består bl a av sångaren Tom Delonge från punkbandet Blink 182 samt parapsykologen och scientologen Harold E. Puthoff. Ett forskningsprojekt under bolagets paraply pysslar med "reverse enginering" av en exotisk metall som ska ha kommit från yttre rymden via ett kraschat ufo. Sägas ska väl att amerikanska militären uppenbarligen är intresserad av att samarbeta med det här gänget. Det här bolaget producerar också Elizondos tv-program på History Channel - om ufon då, så klart.

Jag är inte personen att avgöra om Luis Elizondo är en pålitlig auktoritet på området. Det kan vara så att han har gjort eller sagt någonting annat i andra sammanhang som sätter honom i ett annat ljus. Osäkert dock om en rätt obskyr Youtube-kanal är ett särskilt blytungt sammanhang. Däremot är det kul med källkritik.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Vad är det han inte har någon aning om?

Nej, berätta nu vad det var du fann så intressant med klippet du länkade. Jag gav ett exempel redan.

Skrivet av landahl:

Varför skulle spänningen ta slut? Eftersom farkosterna är oidentifierade så ökar spänningen.

Har du någon aning om hur man har mätt 900g?

Ingen spänning ökar för att något är odentifierat. Jag kan se farkoster flyga dagligen, för mig är alla odentifierade men inte blir det spännande för det.

Det var ju precis vad han frågade. Hur kan de ha mätt upp 900 g? Finns det någon förklaring? De har såklart tagit siffran ur sin bakdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Nej, berätta nu vad det var du fann så intressant med klippet du länkade. Jag gav ett exempel redan.

Ingen spänning ökar för att något är odentifierat. Jag kan se farkoster flyga dagligen, för mig är alla odentifierade men inte blir det spännande för det.

Det var ju precis vad han frågade. Hur kan de ha mätt upp 900 g? Finns det någon förklaring? De har såklart tagit siffran ur sin bakdel.

Jag tycker du är ganska otrevlig att föra en diskussion med så jag går vidare.

Permalänk
Medlem

Svar: Nej.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Jag tycker du är ganska otrevlig att föra en diskussion med så jag går vidare.

Jag tror snarare du har svårt att svara på mina frågor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Man använder militär radar som något som man skall ha väldigt mycket respekt för. Som gammal radarsystemtekniker så har jag inte riktigt samma respekt. Det finns många fenomen som kan hända som kan ge alla möjliga felyttringar. Detta då utan att ta lede fi med i beräkningarna. Så för mig, med min erfarenhet, tycker jag det är rätt uppenbart att det bara är trams med dessa fenomen man tittar på. Bara för att ta några i högen, typ oändligt snabb acceleration och överljud utan ljudbang, visar redan där att det inte är något reellt fysiskt som man "observerar". Att säga att det måste vara ett UFO är ungefär lika sannolikt som att Windows inte har någon enda bugg.

En liten anekdot från min tid som radarutvecklare. Vi fick inte skiten att funka. Efter ett par dagar kom en lätt förlägen signalbehandlingskille och berättade att han hade hittat en bugg. Han hade räknat på det och vi hade behövt en 747 i överljudsfart på 100 meters avstånd för att radarn skulle kunna detektera den. Vi andra tyckte att i det läget så kanske vi skulle kunna upptäcka planet helt utan hjälp av radarn. Hursomhelst, han fixade buggen och vips fungerade radarn mycket bättre. So yes folks, även militära radarsystem har buggar. Eller rättare sagt, i synnerhet militära radarsystem.

Hade varit beredd att hålla med dig om det enda beviset var radar, men i just dom här fallen som tråden handlar om finns det förstahands vittnesuppgifter plus filmer, och inte enbart radarträffar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Nej, berätta nu vad det var du fann så intressant med klippet du länkade. Jag gav ett exempel redan.

Ingen spänning ökar för att något är odentifierat. Jag kan se farkoster flyga dagligen, för mig är alla odentifierade men inte blir det spännande för det.

Det var ju precis vad han frågade. Hur kan de ha mätt upp 900 g? Finns det någon förklaring? De har såklart tagit siffran ur sin bakdel.

Är inte så insatt hur G-krafter fungerar men har det inte att göra med hur fort objekten rör på sig och accelererar? Dom har lyckats mäta upp det med sina radarträffar i alla fall hur snabbt objekten rör på sig.
Sen kan man självklart hävda att det måste vara en bugg, eftersom pentagon inte har gjort dom uppgifterna offentliga.
Så just nu kan man väl även säga att siffran är dragen ur röven tills motsatsen bevisats.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Varför skulle spänningen ta slut? Eftersom farkosterna är oidentifierade så ökar spänningen.

Har du någon aning om hur man har mätt 900g?

What? Nej självklart vet jag inte hur de mätt upp 900 G, för det var ju exakt det jag frågade?

Du verkar inte kunna föra den här diskussionen vidare, men du älskar att komma med länkar och information som du inte kan försvara eller förtydliga vad det är som gör det intressant.

Du har alltså inga problem med att han sitter i videon och tar siffran 900 G från tomma intet? Det är ingen som är otrevlig mot dig, men du måste förstå att du kommer få mothugg när du sitter och hittar på grejer

Kan man inte försvara det man skriver borde man kanske inte skrivit det från första början?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

- Varfør skulle en utomjordisk ras øht besøka jorden? Vi borde rimligen vara fullkomligt ointressanta før en såpass høgteknologisk civilisation. Vi ær inte speciella. Jorden ær inte speciell. Varfør sløsa resurser på oss då?

- Av vad vi kan se i dag så ser universum ut att vara uniformt i alla riktningar, dvs att fysikens lagar gæller øverallt. Æven om det kittlar tanken med Warp-speed, eller liknande, så verkar konsensus vara att det inte ær møjligt (eller jo, matematiskt møjligt kan det vara, men inte sett ur ett perspektiv dær du måste tillhandahålla resurser før driften).

- Tror jag på intelligent liv i universum, førutom hær på jorden? Absolut. Men på samma vis som vi aldrig kommer att læmna vårt solsystem så lær vi heller aldrig få besøk från en annan civilisation.

- En del tror de sett spøken, somliga tror de kan kommunicera med ænglar, några har sett något som deras hjærna inte klarar av att hitta en rimlig førklaring till och då blir det UFOn utav det. Folk har tagit fel sen barna Hedenhøs gick i kortbyxor och så kommer det alltid att vara.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Hade varit beredd att hålla med dig om det enda beviset var radar, men i just dom här fallen som tråden handlar om finns det förstahands vittnesuppgifter plus filmer, och inte enbart radarträffar.

Det finns ju dock inga faktiska bevis från vad jag sett. Det har varit suddig video utan några direkta mätvärden. Vittnesuppgifter är värdelösa utan bättre bevis. Någon som vittnar ett rån kan en stund påstå att personen hade blå jacka och nästa en röd jacka. Vittnen är inte att lita på i första taget.

Så var är bevisen från dessa "radarträffar"? Kan inte delas för de är hemliga va?

Skrivet av muSashi:

Är inte så insatt hur G-krafter fungerar men har det inte att göra med hur fort objekten rör på sig och accelererar? Dom har lyckats mäta upp det med sina radarträffar i alla fall hur snabbt objekten rör på sig.
Sen kan man självklart hävda att det måste vara en bugg, eftersom pentagon inte har gjort dom uppgifterna offentliga.
Så just nu kan man väl även säga att siffran är dragen ur röven tills motsatsen bevisats.

"G-krafter" är ett derivat av acceleration utifrån jordens dragningskraft, de flesta känner nog igen ~9.82 m/(s^2) och när man pratar om hur många G man drar är det helt enkelt en faktor på jordens acceleration. Så 2g är 2 * 9.82 m/(s^2) osv.

Det finns ingen exakt gräns för vad människor klarar av, så att människor bara klarar av 9g i något sammanhang är helt nonsens. Ställ dig på din köksstol och hoppa ner, grattis du har nu upplevt många fler g.

Googlade snabbt fram högsta som någon överlevt:

Citat:

The highest recorded G-force experienced by a human who survived was during the 2003 IndyCar Series finale at Texas Motor Speedway on October 12, 2003 in the 2003 Chevy 500 when the car driven by Kenny Bräck crashed and impacted the catch fence that recorded a peak of 214 G-force.

Samt som Wikipedia förklarar är benämningen rent tekniskt fel: Acceleration and forces

Citat:

The term g-"force" is technically incorrect as it is a measure of acceleration, not force.