Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

What? Nej självklart vet jag inte hur de mätt upp 900 G, för det var ju exakt det jag frågade?

Du verkar inte kunna föra den här diskussionen vidare, men du älskar att komma med länkar och information som du inte kan försvara eller förtydliga vad det är som gör det intressant.

Du har alltså inga problem med att han sitter i videon och tar siffran 900 G från tomma intet? Det är ingen som är otrevlig mot dig, men du måste förstå att du kommer få mothugg när du sitter och hittar på grejer

Kan man inte försvara det man skriver borde man kanske inte skrivit det från första början?

Jag känner mig inte tvungen att försvara något. Jag lägger ut filmer som jag tycker är intressanta, sen är det upp till var och en att dra sina egna slutsatser. Det är fastställt utom rimligt tvivel att det existerar väldigt många oidentifierade flygande farkoster. Dessa farkoster kan tex stå helt stilla i luften och accelerera som en kula flyger ur en pistol. Farkosterna har inga vingar, inga utsläpp, flyger fortare än ljudet utan en överljudsbang, flyger lika fort under vattenytan som ovanför.

I juni ska pentagon deklassificera information om vad militären har upplevt. Hoppas bara att man får veta mycket, självklart kommer man inte berätta allt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Jag känner mig inte tvungen att försvara något. Jag lägger ut filmer som jag tycker är intressanta, sen är det upp till var och en att dra sina egna slutsatser. Det är fastställt utom rimligt tvivel att det existerar väldigt många oidentifierade flygande farkoster. Dessa farkoster kan tex stå helt stilla i luften och accelerera som en kula flyger ur en pistol. Farkosterna har inga vingar, inga utsläpp, flyger fortare än ljudet utan en överljudsbang, flyger lika fort under vattenytan som ovanför.

I juni ska pentagon deklassificera information om vad militären har upplevt. Hoppas bara att man får veta mycket, självklart kommer man inte berätta allt.

Men allt det här som du påstår att "farkosterna" gör är ju påhittat. Du säger det utan att komma med någon substans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Det är fastställt utom rimligt tvivel att det existerar väldigt många oidentifierade flygande farkoster. Dessa farkoster kan tex stå helt stilla i luften och accelerera som en kula flyger ur en pistol. Farkosterna har inga vingar, inga utsläpp, flyger fortare än ljudet utan en överljudsbang, flyger lika fort under vattenytan som ovanför.

Nej, det är verkligen inte "fastställt utom rimligt tvivel" att det finns farkoster som kan accelerera som ett skott, utan vingar, utan utsläpp (?? vem fan har mätt det??), eller att de kan flyga snabbare än ljudet utan att bryta ljudbarriären (moment 22), samt flyga lika snabbt under vattnet. Har du sett vad som händer med ett höghastighetsskott som avfyras i/under vatten?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej, det är verkligen inte "fastställt utom rimligt tvivel" att det finns farkoster som kan accelerera som ett skott, utan vingar, utan utsläpp (?? vem fan har mätt det??), eller att de kan flyga snabbare än ljudet utan att bryta ljudbarriären (moment 22), samt flyga lika snabbt under vattnet. Har du sett vad som händer med ett höghastighetsskott som avfyras i/under vatten?

Spolat fram lite till dig.

Här har jag också spolat fram lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Spolat fram lite till dig.
https://youtu.be/EDj9ZZQY2kA?t=101

Här har jag också spolat fram lite.
https://youtu.be/VpVKNI1LErs?t=2482

Det där räknas inte som bevis satt i sten.

Men den logiken så är bibeln 100 % bevis på att Gud finns.

Du måste väl ha nån form av källkritik? Är det inte lite konstigt att det mesta "råkar" hända i USA eller med amerikaner?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Men allt det här som du påstår att "farkosterna" gör är ju påhittat. Du säger det utan att komma med någon substans.

Att piloter har sett oidentifierade flygande farkoster och att det finns på film är i vart fall inget som är påhittat utan det är bekräftat av Pentagon.

https://www.defense.gov/Newsroom/Releases/Release/Article/216...

Även det faktum att man utreder om dessa fenomen kan utgöra ett potentiellt hot mot säkerheten.

https://www.defense.gov/Newsroom/Releases/Release/Article/231...

Bortsett från dessa suddiga videos så finns det betydligt mer material som ännu inte har offentliggjorts. Det ska släppas en rapport i juni, där kanske vi delges mer information.

"There are a lot more sightings than have been made public," former Director of National Intelligence John Ratcliffe told Fox News host Maria Bartiromo.

"Some of those have been declassified. And when we talk about sightings, we are talking about objects that have seen by Navy or Air Force pilots, or have been picked up by satellite imagery that frankly engage in actions that are difficult to explain," he continued. "Movements that are hard to replicate that we don't have the technology for. Or traveling at speeds that exceed the sound barrier without a sonic boom."

"When we talk about sightings, the other thing I will tell you is, it's not just a pilot or just a satellite, or some intelligence collection," Ratcliffe continued. "Usually we have multiple sensors that are picking up these things, and so again some of these are just unexplained phenomenon, and there is actually quite a few more than have been made public."

Ratcliffe also added that intelligence officials try to look for a "plausible explanation" behind all unidentified flying aircraft. But sometimes, he said, officials aren't able to justify their presence.

"Weather can cause disturbances, visual disturbances," he said. "Sometimes we wonder whether or not our adversaries have technologies that are a little bit further down the road than we thought or that we realized. But there are instances where we don't have good explanations for some of the things that we have seen."

https://www.businessinsider.com/ufo-sightings-ratcliffe-new-r...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det där räknas inte som bevis satt i sten.

Men den logiken så är bibeln 100 % bevis på att Gud finns.

Du måste väl ha nån form av källkritik? Är det inte lite konstigt att det mesta "råkar" hända i USA eller med amerikaner?

Det händer över hela jorden. Jag tycker du borde sätta dig in i ämnet betydligt bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Det händer över hela jorden. Jag tycker du borde sätta dig in i ämnet betydligt bättre.

Läsa mer Sci-Fi alltså? Ja kanske. Såg nyss klart The Expanse och det var ju jäkligt bra.

Jag lovar att äta upp min hatt när det kommer ett skepp flygande utanför mitt fönster, men tills dess tänker jag vara av åsikten att ni lägger för mycket energi och tid på att läsa om saker som inte alls är vad ni vill tro att det är.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Läsa mer Sci-Fi alltså? Ja kanske. Såg nyss klart The Expanse och det var ju jäkligt bra.

Jag lovar att äta upp min hatt när det kommer ett skepp flygande utanför mitt fönster, men tills dess tänker jag vara av åsikten att ni lägger för mycket energi och tid på att läsa om saker som inte alls är vad ni vill tro att det är.

Och vad exakt vill vi tro att det är? Det handlar om oidentifierade flygande farkoster som agerar på ett sätt som får våra farkoster att se ut som om dom kommer från medeltiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Att piloter har sett oidentifierade flygande farkoster och att det finns på film är i vart fall inget som är påhittat utan det är bekräftat av Pentagon.

https://www.defense.gov/Newsroom/Releases/Release/Article/216...

Även det faktum att man utreder om dessa fenomen kan utgöra ett potentiellt hot mot säkerheten.

https://www.defense.gov/Newsroom/Releases/Release/Article/231...

Bortsett från dessa suddiga videos så finns det betydligt mer material som ännu inte har offentliggjorts. Det ska släppas en rapport i juni, där kanske vi delges mer information.

"There are a lot more sightings than have been made public," former Director of National Intelligence John Ratcliffe told Fox News host Maria Bartiromo.

"Some of those have been declassified. And when we talk about sightings, we are talking about objects that have seen by Navy or Air Force pilots, or have been picked up by satellite imagery that frankly engage in actions that are difficult to explain," he continued. "Movements that are hard to replicate that we don't have the technology for. Or traveling at speeds that exceed the sound barrier without a sonic boom."

"When we talk about sightings, the other thing I will tell you is, it's not just a pilot or just a satellite, or some intelligence collection," Ratcliffe continued. "Usually we have multiple sensors that are picking up these things, and so again some of these are just unexplained phenomenon, and there is actually quite a few more than have been made public."

Ratcliffe also added that intelligence officials try to look for a "plausible explanation" behind all unidentified flying aircraft. But sometimes, he said, officials aren't able to justify their presence.

"Weather can cause disturbances, visual disturbances," he said. "Sometimes we wonder whether or not our adversaries have technologies that are a little bit further down the road than we thought or that we realized. But there are instances where we don't have good explanations for some of the things that we have seen."

https://www.businessinsider.com/ufo-sightings-ratcliffe-new-r...

Jag la ut intervjun om honom för ett tag sen och jag kan göra det igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Det händer över hela jorden. Jag tycker du borde sätta dig in i ämnet betydligt bättre.

Det roliga är att innan media/film började sprida sin bild av hur UFOs ser ut så kunde de ofta beskrivas som cigarr-formade.
Zeppelin?
___
För att själv svara på frågan har jorden haft besök? Knappast. Tror inte någon civilisation någonstans har löst problemet med de enorma distanser man har att göra med.
Det råder fortfarande en brist på faktisk bevis på att vi har bevis. Finns det fortfarande inget vrak någonstans?
När och om det kommer ett möte med främmande varelser så blir det något mycket större, en massiv händelse som inte kan tystas ner.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Och vad exakt vill vi tro att det är? Det handlar om oidentifierade flygande farkoster som agerar på ett sätt som får våra farkoster att se ut som om dom kommer från medeltiden.

Jag skulle säga att det är utom rimligt tvivel att det inte finns eller har funnits farkoster på jorden som kan bryta mot fysikens lagar.

En halvkass video och ett "ögonvittne" räcker inte för att bevisa motsatsen.

PS. +1 på ovanstående.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Delerium:

Att piloter har sett oidentifierade flygande farkoster och att det finns på film är i vart fall inget som är påhittat utan det är bekräftat av Pentagon.

https://www.defense.gov/Newsroom/Releases/Release/Article/216...

Även det faktum att man utreder om dessa fenomen kan utgöra ett potentiellt hot mot säkerheten.

https://www.defense.gov/Newsroom/Releases/Release/Article/231...

Bortsett från dessa suddiga videos så finns det betydligt mer material som ännu inte har offentliggjorts. Det ska släppas en rapport i juni, där kanske vi delges mer information.

"There are a lot more sightings than have been made public," former Director of National Intelligence John Ratcliffe told Fox News host Maria Bartiromo.

"Some of those have been declassified. And when we talk about sightings, we are talking about objects that have seen by Navy or Air Force pilots, or have been picked up by satellite imagery that frankly engage in actions that are difficult to explain," he continued. "Movements that are hard to replicate that we don't have the technology for. Or traveling at speeds that exceed the sound barrier without a sonic boom."

"When we talk about sightings, the other thing I will tell you is, it's not just a pilot or just a satellite, or some intelligence collection," Ratcliffe continued. "Usually we have multiple sensors that are picking up these things, and so again some of these are just unexplained phenomenon, and there is actually quite a few more than have been made public."

Ratcliffe also added that intelligence officials try to look for a "plausible explanation" behind all unidentified flying aircraft. But sometimes, he said, officials aren't able to justify their presence.

"Weather can cause disturbances, visual disturbances," he said. "Sometimes we wonder whether or not our adversaries have technologies that are a little bit further down the road than we thought or that we realized. But there are instances where we don't have good explanations for some of the things that we have seen."

https://www.businessinsider.com/ufo-sightings-ratcliffe-new-r...

gov-länkarna säger inget speciellt och sen har du länkat från en skvallerblaska som är känd för att komma med rena lögner. Försök igen.

Permalänk
Medlem

Den amerikanska senatorn Marco Rubio verkar precis som John Ratcliffe vara förundrad över dessa oidentifierade flygande farkoster.

“We have things flying over military installations, over military exercises and other places, and we don’t know what it is. It isn’t ours. It isn’t anything that’s registered to the FAA. And in many cases exhibits attributes of things we’ve never seen technologically, the kinds of technology we haven’t seen before. At least that’s what it seems like,” Rubio told Bartiromo.

https://floridapolitics.com/archives/414453-ufo-stigma-rubio/

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

gov-länkarna säger inget speciellt och sen har du länkat från en skvallerblaska som är känd för att komma med rena lögner. Försök igen.

Står ungefär samma sak i samtliga blaskor. Så det intressanta är inte om blaskorna ljuger eller inte utan om källorna talar sanning. Men det är inte bara politiker som har uttalat sig utan även flertalet piloter.

”The strange objects, one of them like a spinning top moving against the wind, appeared almost daily from the summer of 2014 to March 2015, high in the skies over the East Coast. Navy pilots reported to their superiors that the objects had no visible engine or infrared exhaust plumes, but that they could reach 30,000 feet and hypersonic speeds.

“These things would be out there all day,” said Lt. Ryan Graves, an F/A-18 Super Hornet pilot who has been with the Navy for 10 years, and who reported his sightings to the Pentagon and Congress.”

https://www.nytimes.com/2019/05/26/us/politics/ufo-sightings-...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det roliga är att innan media/film började sprida sin bild av hur UFOs ser ut så kunde de ofta beskrivas som cigarr-formade.
Zeppelin?
___
För att själv svara på frågan har jorden haft besök? Knappast. Tror inte någon civilisation någonstans har löst problemet med de enorma distanser man har att göra med.
Det råder fortfarande en brist på faktisk bevis på att vi har bevis. Finns det fortfarande inget vrak någonstans?
När och om det kommer ett möte med främmande varelser så blir det något mycket större, en massiv händelse som inte kan tystas ner.

Jag har sagt det många gånger och jag säger det igen. Varken jag eller militären säger att det handlar om utomjordingar, det handlar helt enkelt om oidentifierade flygande farkoster med teknik som vi inte har.

När det gäller avstånd så utgår du ifrån vad människan åstadkommit. Andra civilisationer i universum kanske inte använder fosila bränslen. Det finns mycket vi inte känner till, vi kan inte framkalla gravitation tex, tänk om någon annan civilisation kan göra det. En civilisation som är tusentals år före oss i teknikutveckling har teknik som vi inte ens kan föreställa oss.

Permalänk
Avstängd

"Maybe there’s a logical explanation. Maybe it’s something that could be explained away. Maybe it’s a foreign adversary who’s made a technological leap"

Tänker bara på Iron Man

https://www.youtube.com/watch?v=q_HCUgtJGoI&ab_channel=BestCl...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

När och om det kommer ett möte med främmande varelser så blir det något mycket större, en massiv händelse som inte kan tystas ner.

För att? Det har du naturligvis studerat vetenskapligt?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Jag har sagt det många gånger och jag säger det igen. Varken jag eller militären säger att det handlar om utomjordingar, det handlar helt enkelt om oidentifierade flygande farkoster med teknik som vi inte har.

När det gäller avstånd så utgår du ifrån vad människan åstadkommit. Andra civilisationer i universum kanske inte använder fosila bränslen. Det finns mycket vi inte känner till, vi kan inte framkalla gravitation tex, tänk om någon annan civilisation kan göra det. En civilisation som är tusentals år före oss i teknikutveckling har teknik som vi inte ens kan föreställa oss.

Varför skulle de dyka upp just nu dock? Astronomiska odds.

Om det hänt tidigare, borde det inte finnas dokumenterat på något sätt? Aldrig sett en grottmålning eller runsten med UFOn.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Jag har sagt det många gånger och jag säger det igen. Varken jag eller militären säger att det handlar om utomjordingar, det handlar helt enkelt om oidentifierade flygande farkoster med teknik som vi inte har.

När det gäller avstånd så utgår du ifrån vad människan åstadkommit. Andra civilisationer i universum kanske inte använder fosila bränslen. Det finns mycket vi inte känner till, vi kan inte framkalla gravitation tex, tänk om någon annan civilisation kan göra det. En civilisation som är tusentals år före oss i teknikutveckling har teknik som vi inte ens kan föreställa oss.

Vi kan alla ändlöst fundera på om och men och hur vissa ska ha kunnat hantera de enorma problem långa resor ger.
Ska vi tro att de inte kraschar sina farkoster alls?

En annan anledning till att jag inte tar många experter seriöst är för att de ofta är väldigt religiösa av sig. Ett gigantisk bevis på att människan tror på saker helt utan evidens.

"I want to believe" känner många till. Vad är det exakt, man vill alltså tro?
Min variant är "I want to know".

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bestämma oss för att kalla det "oidentierade flygande objekt" och inte "oidentifierade flygande farkoster".

Allt annat känns vinklat och oärligt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Vad tänker ni UFO landningen vid en skola i Zimbabwe, är allt påhittat?

Detta var mass observation av barn, stora diskar som landat och med varelser som visats sig.

https://www.ufo.se/index.php/ariel-school

https://mg.co.za/article/2014-09-04-remembering-zimbabwes-gre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför skulle de dyka upp just nu dock? Astronomiska odds.

Om det hänt tidigare, borde det inte finnas dokumenterat på något sätt? Aldrig sett en grottmålning eller runsten med UFOn.

Kolla in det här klippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelo:

Vad tänker ni UFO landningen vid en skola i Zimbabwe, är allt påhittat?

Detta var mass observation av barn, stora diskar som landat och med varelser som visats sig.

https://www.ufo.se/index.php/ariel-school

https://mg.co.za/article/2014-09-04-remembering-zimbabwes-gre...

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3588562/

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

"G-krafter" är ett derivat av acceleration utifrån jordens dragningskraft, de flesta känner nog igen ~9.82 m/(s^2) och när man pratar om hur många G man drar är det helt enkelt en faktor på jordens acceleration. Så 2g är 2 * 9.82 m/(s^2) osv.

Nja, inte riktigt "jordens acceleration". Det är ett mått på hur snabbt ett föremål accelererar om man släpper det och det faller mot jorden bara påverkat av jordens gravitation och utan påverkan av friktion från luften.
I övrigt korrekt (kommentar för att resten av det här inlägget är tillägg, inte kritik).

Dessutom är det måttet på den accelerationen när föremålet befinner sig nära jordens yta (strax innan det kraschar). Eftersom jordens radie inte är lika överallt då rotationen gör att radien är lite större vid ekvatorn varierar g och är som störst vid polerna, 9,865 m/(s^2), och minst vid ekvatorn, 9.800 m/(s^2). Dessutom gör jordens rotation att gravitationen (i mycket liten grad) minskar vid ekvatorn p.g.a. centrifugalkraften.

Så om vi skulle göra ett rymdskepp som tar oss så bekvämt som möjligt till närmaste stjärna skulle det rymdskeppet accelerera med 1 g halva vägen och sedan bromsa med 1 g resten av vägen. Problemet är hur motorn skulle se ut och hur vi skulle förse rymdskeppet med bränsle. Men skulle vi lösa de problemen skulle resan bli bekväm. Ja, ett problem till, det krävs mer än 1 g i acceleration för att komma loss från jorden gravitation.
Farten då? Ja, vid halva vägen, då vi vänder farkosten och börjar bromsa rör vi oss med hisnande 95% av ljusets hastighet, så det kommer gå åt en väldig massa bränsle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Jag stjäl en kommentar direkt från YT-videon som får vara mitt svar till videon.

"Yeah - that's not interesting enough to put as the center piece of a painting. I'm gonna focus on this woman praying, might include that UFO as part of a backdrop though LOL"

Ser ju dessutom ut som en fallande stjärna (vilket är något vi vet finns utan rimligt tvivel), mer än ett UFO. Sen varför de målat att någon sitter i den vet man ju aldrig.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Nja, inte riktigt "jordens acceleration". Det är ett mått på hur snabbt ett föremål accelererar om man släpper det och det faller mot jorden bara påverkat av jordens gravitation och utan påverkan av friktion från luften.
I övrigt korrekt (kommentar för att resten av det här inlägget är tillägg, inte kritik).

Dessutom är det måttet på den accelerationen när föremålet befinner sig nära jordens yta (strax innan det kraschar). Eftersom jordens radie inte är lika överallt då rotationen gör att radien är lite större vid ekvatorn varierar g och är som störst vid polerna, 9,865 m/(s^2), och minst vid ekvatorn, 9.800 m/(s^2). Dessutom gör jordens rotation att gravitationen (i mycket liten grad) minskar vid ekvatorn p.g.a. centrifugalkraften.

Så om vi skulle göra ett rymdskepp som tar oss så bekvämt som möjligt till närmaste stjärna skulle det rymdskeppet accelerera med 1 g halva vägen och sedan bromsa med 1 g resten av vägen. Problemet är hur motorn skulle se ut och hur vi skulle förse rymdskeppet med bränsle. Men skulle vi lösa de problemen skulle resan bli bekväm. Ja, ett problem till, det krävs mer än 1 g i acceleration för att komma loss från jorden gravitation.
Farten då? Ja, vid halva vägen, då vi vänder farkosten och börjar bromsa rör vi oss med hisnande 95% av ljusets hastighet, så det kommer gå åt en väldig massa bränsle.

Han skrev aldrig att det var "jordens acceleration" dock?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Nu är det aliens i tavlor. Bevisen blir bara starkare och starkare ser jag

Skrivet av serafim:

Nja, inte riktigt "jordens acceleration". Det är ett mått på hur snabbt ett föremål accelererar om man släpper det och det faller mot jorden bara påverkat av jordens gravitation och utan påverkan av friktion från luften.
I övrigt korrekt (kommentar för att resten av det här inlägget är tillägg, inte kritik).

Dessutom är det måttet på den accelerationen när föremålet befinner sig nära jordens yta (strax innan det kraschar). Eftersom jordens radie inte är lika överallt då rotationen gör att radien är lite större vid ekvatorn varierar g och är som störst vid polerna, 9,865 m/(s^2), och minst vid ekvatorn, 9.800 m/(s^2). Dessutom gör jordens rotation att gravitationen (i mycket liten grad) minskar vid ekvatorn p.g.a. centrifugalkraften.

Så om vi skulle göra ett rymdskepp som tar oss så bekvämt som möjligt till närmaste stjärna skulle det rymdskeppet accelerera med 1 g halva vägen och sedan bromsa med 1 g resten av vägen. Problemet är hur motorn skulle se ut och hur vi skulle förse rymdskeppet med bränsle. Men skulle vi lösa de problemen skulle resan bli bekväm. Ja, ett problem till, det krävs mer än 1 g i acceleration för att komma loss från jorden gravitation.
Farten då? Ja, vid halva vägen, då vi vänder farkosten och börjar bromsa rör vi oss med hisnande 95% av ljusets hastighet, så det kommer gå åt en väldig massa bränsle.

Yes, liten miss av mig där.

Är någon lite mer insatt i fysiken kan de säkert förklara hur gravitation är någon kvantmekanisk effekt av tidsrummets böjning. Klart ett intressant ämne jag försökt förstå bättre av PBS Space Time. Tror han förklarade det som att gravitation egentligen var en effekt av tid och hur olika delar av ett objekt upplever en skillnad i tid. Tror inte jag hängde med helt i resonemanget dock

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar ju snarare stärka att det skulle vara äkta?

"In 1994, 62 school children all reported seeing an alien craft land and extraterrestrial creatures emerge14. Virtually every single one of the 62 children iterated the exact same story with same details and none of them had gone against his/her story. Many dismissed the 1994 incident as mass hysteria affecting the children. But when the children were found to not have much prior knowledge to UFOS or popular UFO perceptions, many other people believed that what the children witnessed could have been real. The children were asked to draw what they have encountered the day prior."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Han skrev aldrig att det var "jordens acceleration" dock?

Jodå, läs igenom citatet:
"G-krafter" är ett derivat av acceleration utifrån jordens dragningskraft, de flesta känner nog igen ~9.82 m/(s^2) och när man pratar om hur många G man drar är det helt enkelt en faktor på jordens acceleration. Så 2g är 2 * 9.82 m/(s^2) osv.