Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Får du så bra erbjudanden med så hög belåning? Jag kollade runt lite när vi skulle köpa hus och kom fram till att vi nog får vänta några år med att ens försöka få rabatter...

Beror nog mycket på din ekonomi som helhet också.
Jag blev erbjuden 1.25 rörligt i somras med bara ett telefonsamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Får du så bra erbjudanden med så hög belåning? Jag kollade runt lite när vi skulle köpa hus och kom fram till att vi nog får vänta några år med att ens försöka få rabatter...

Jag och min sambo fick på vårt första lån (detta vi har nu) med 85% belåning följande erbjudande:

3 mån: 1,39%
1 år: 1,15%
3 år: 1,19%

Swedbank. Så jag antar att det skiljer sig rätt mycket!

Permalänk

Vi köpte vårt hus för tre år sedan och har sedan dess haft en bunden ränta på 1,5%. Nu till sommaren är det dags att förhandla om.

Belåningsgraden idag är näst intill 84% (värderade om och köpte bil samt bakade in renoveringslån för snart två år sedan) och utöver bolån finns där inga andra lån.

Med renoveringar och sådant tror jag att vi hade kunnat värdera om och få ner belåningsgraden till cirka 72-73%.
Är det värt att värdera om inför ränteförhandling även om man inte kommer under 70%?

Utöver detta har vi diverse sparande (investerade i fonder och aktier) på cirka 20% av lånebeloppet hos en nätmäklare, bryr sig banken om det? Tänker att det måste påverka risken av oss som låntagare en del?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Är det värt att värdera om inför ränteförhandling även om man inte kommer under 70%?

All värdering (uppåt) borde väl vara bra, eller? Om det inte är så att banken internt tar det i beaktande ändå.

Permalänk
Skrivet av sandos:

All värdering (uppåt) borde väl vara bra, eller? Om det inte är så att banken internt tar det i beaktande ändå.

Absolut, så är det säkert.

Frågan kanske mer hamnar kring i vilken grad banken tar hänsyn till belåningsgraden och om det i så fall är värt kostnaden för en skriftlig värdering.

I skrivande stund tänker jag att det kanske är bättre att bara börja kontakta någon bank.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Beror nog mycket på din ekonomi som helhet också.
Jag blev erbjuden 1.25 rörligt i somras med bara ett telefonsamtal.

Jo, just nu är det bara jag som står för lånet. När sambon kommer in så borde jag förhoppningsvis kunna få lite bättre villkor hoppas jag.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Vi köpte vårt hus för tre år sedan och har sedan dess haft en bunden ränta på 1,5%. Nu till sommaren är det dags att förhandla om.

Belåningsgraden idag är näst intill 84% (värderade om och köpte bil samt bakade in renoveringslån för snart två år sedan) och utöver bolån finns där inga andra lån.

Med renoveringar och sådant tror jag att vi hade kunnat värdera om och få ner belåningsgraden till cirka 72-73%.

Utöver detta har vi diverse sparande (investerade i fonder och aktier) på cirka 20% av lånebeloppet hos en nätmäklare, bryr sig banken om det? Tänker att det måste påverka risken av oss som låntagare en del?

Någon får gärna rätta mig här, men omvärdering går bara att göra vart femte år, right?

Edit: Hittade denna sida: https://www.boupplysningen.se/tjanster/maklare/omvardera-bost... som sa följande: "Du får endast genomföra en omvärdering av bostaden vart femte år eller om det har skett en ”avsevärd värdeförändring” efter en renovering."

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Någon får gärna rätta mig här, men omvärdering går bara att göra vart femte år, right?

Edit: Hittade denna sida: https://www.boupplysningen.se/tjanster/maklare/omvardera-bost... som sa följande: "Du får endast genomföra en omvärdering av bostaden vart femte år eller om det har skett en ”avsevärd värdeförändring” efter en renovering."

Omvärdering när det kommer till amorteringskraven, ja. Du får däremot omvärdera för att få bättre villkor. (Jag omvärderade vårt hus ett år efter inköp, och trillade då ner en klass på vilken ränta jag fick, men jag är naturligtvis tvungen att amortera enligt vad amorteringskraven sa då vi tog lånet.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag hade förhöjda fuktvärden i suterrängvåningen när jag köpte huset till utgångspris och 6 månader senare hade jag slängt >100k i material på problemet och många timmar. Då kunde jag värdera upp huset med ca 35% utan vidare. Men det är inte som förut att man kan måla köksluckorna och värdera upp huset så topplånet försvinner.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Någon som har en susning om vad man kan tänka sig få för ränta på ett föreningslån om 10 miljoner för en BRF (totalt har vi 25 miljoner i lån. Under 4k/kvm i belåning)? Just nu är räntan 0.96% på det lånet som ska läggas om i slutet av maj, men är rätt osäker på om det är bra eller inte för en förening (för en privatperson är det förstås jäkligt bra). Någon som har färska erfarenheter kring lån av detta slag?

Lutar väl mot att binda lånet i 5 år, men 10 år är kanske värt att fundera på om man får ett bra erbjudande.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Hej! Hur fungerar det när man skall köpa en fastighet och skall få en del i gåva. Går det att ta den delen och använda som kontantinsats?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Hej! Hur fungerar det när man skall köpa en fastighet och skall få en del i gåva. Går det att ta den delen och använda som kontantinsats?

Ja.
Kontantinsatsens uppgift är att se till att belåningsgraden är under 85%.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tittar i nuläget på olika lånelöften.
Danske bank erbjuder 3-årigt bundet bolån 1,18 % för fackmedlemmar.
SBAB erbjuder 1,69% för samma period, dock har de ingen rabatt för fackmedlemmar (som enligt KS inte går att förhandla).
Skandia erbjuder 1,34 % 2-årigt bundet.

Är det någon som kan hjälpa till att välja rätt? Antar att det inte är så enkelt som att bara ta den som ger billigast ränta? Har ingen tidigare erfarenhet av någon av dessa banker.

Visa signatur

i7 14700k | Arctic Freezer III 360 | Z790-A STRIX Gaming Wifi II | Trident Z 6400MHz 2x16 GB | Zotac 3080 Trinity OC | NZXT C850 | Fury Renegade 2TB m.2 | EVO870 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

SBAB erbjuder 1,69% för samma period, dock har de ingen rabatt för fackmedlemmar (som enligt KS inte går att förhandla).

Är det någon som kan hjälpa till att välja rätt? Antar att det inte är så enkelt som att bara ta den som ger billigast ränta? Har ingen tidigare erfarenhet av någon av dessa banker.

Det är så enkelt som att ta billigaste. Är belåningen låg så borde du även titta mot Stabelo/Landshypotek via Avanza eller Nordnet. Då slipper du kontakta banken varje år för att förhandla räntan.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Någon som har en susning om vad man kan tänka sig få för ränta på ett föreningslån om 10 miljoner för en BRF (totalt har vi 25 miljoner i lån. Under 4k/kvm i belåning)? Just nu är räntan 0.96% på det lånet som ska läggas om i slutet av maj, men är rätt osäker på om det är bra eller inte för en förening (för en privatperson är det förstås jäkligt bra). Någon som har färska erfarenheter kring lån av detta slag?

Lutar väl mot att binda lånet i 5 år, men 10 år är kanske värt att fundera på om man får ett bra erbjudande.

Erbjudandena kommer troligen variera en del beroende på geografi, fastighetens skick osv osv. Men vi gjorde något liknande i min BRF i vintras:

totalt 25 MSEK i lån
4500 SEK/kvm
15 MSEK att förhandla

Vi tog in offert från 4 banker och landade till slut hos Handelsbanken med 0,79% bundet 5 år. SEB var billigare på 0,7% men då vi har resterande lån hos dem ville vi diversifiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Jag har det 3-åriga från Danske Bank sedan Mars då jag fick tillträde till lägenheten. Bra känsla av dem så långt, även om deras hemsida känns oerhört omodern. Ica Bankens hemsida som jag hade innan var betydligt trevligare att ha och göra med. I övrigt svarar de rätt fort när man skriver meddelanden, både på hemsida och app, men jag är glad att jag flyttat över allt som går på Autogiro så att jag inte behöver sitta och fylla i alltför mycket på deras hemsida. Trevliga räntekostnader blir det iallafall!

Värt att kolla på är väl även vad kontopaket etc. kostar på olika banker, det adderar ju ändå till totalkostnaden.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det är så enkelt som att ta billigaste. Är belåningen låg så borde du även titta mot Stabelo/Landshypotek via Avanza eller Nordnet. Då slipper du kontakta banken varje år för att förhandla räntan.

Dessvärre kommer vi behöva max belåning. Men tack för tipset!

Skrivet av Choffe:

Jag har det 3-åriga från Danske Bank sedan Mars då jag fick tillträde till lägenheten. Bra känsla av dem så långt, även om deras hemsida känns oerhört omodern. Ica Bankens hemsida som jag hade innan var betydligt trevligare att ha och göra med. I övrigt svarar de rätt fort när man skriver meddelanden, både på hemsida och app, men jag är glad att jag flyttat över allt som går på Autogiro så att jag inte behöver sitta och fylla i alltför mycket på deras hemsida. Trevliga räntekostnader blir det iallafall!

Värt att kolla på är väl även vad kontopaket etc. kostar på olika banker, det adderar ju ändå till totalkostnaden.

Ja jo det kan jag hålla med om, men jag kommer förhoppningsvis vilja ha så lite med dem att göra som möjligt. Det viktiga för mig är att processen för lånet är enkel/stabil och att banken är pålitlig. Vill inte behöva bråka och ha ärenden/klagomål om ändringar etc.

Visa signatur

i7 14700k | Arctic Freezer III 360 | Z790-A STRIX Gaming Wifi II | Trident Z 6400MHz 2x16 GB | Zotac 3080 Trinity OC | NZXT C850 | Fury Renegade 2TB m.2 | EVO870 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Dessvärre kommer vi behöva max belåning. Men tack för tipset!

Ja jo det kan jag hålla med om, men jag kommer förhoppningsvis vilja ha så lite med dem att göra som möjligt. Det viktiga för mig är att processen för lånet är enkel/stabil och att banken är pålitlig. Vill inte behöva bråka och ha ärenden/klagomål om ändringar etc.

Där får de helt klart högsta betyg av mig så långt. Jag var inte ens boende i landet och hade inte varit skriven i Sverige på 1,5 år när jag började processen med lånelöfte etc., men de var väldigt hjälpsamma med att jobba runt det och förklarade vilka dokument de behövde och varför. I övrigt var allt väldigt rättframt, de förklarade vad som gällde, hur lånet funkar, räntan kom in precis som överenskommet och sen dess har det bara rullat på.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Pengar till renovering

Har ett bolån jag amorterat 150,000kr på.
Har en hel del att lägga på renoveringen på ett vanligt e-sparkonto.
Kommer eventuellt vara 100-150,000kr kort med e-spar pengarna om allt jag vill få gjort ska göras på en gång.
Finns pantbrev på mellan 20,000kr-150,000kr.

Vad är en lämplig lösning att frigöra pengar om budgeten spräcks, kommer förmodligen byta bank ett halvår efter renoveringen när det bundna lånet är över men fem år sedan köpet har inte gått då.

Renoveringen borde inte bli tillräckligt omfattande för att kunna göra en riktig omvärdering. Nästan allt utom kök och badrum berörs av renoveringen.

Kan man gå till banken och säga att man vill låna på "detta pantbrev värt X" och bolånet bara fylls upp med dom pengarna?
Ska man ta ett blacolån och betala högre ränta i några månader och sedan baka ihop allt när man byter bank då den totala lånesumman fortfarande är lägre än ursprungslånet?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Pengar till renovering

Har ett bolån jag amorterat 150,000kr på.
Har en hel del att lägga på renoveringen på ett vanligt e-sparkonto.
Kommer eventuellt vara 100-150,000kr kort med e-spar pengarna om allt jag vill få gjort ska göras på en gång.
Finns pantbrev på mellan 20,000kr-150,000kr.

Vad är en lämplig lösning att frigöra pengar om budgeten spräcks, kommer förmodligen byta bank ett halvår efter renoveringen när det bundna lånet är över men fem år sedan köpet har inte gått då.

Renoveringen borde inte bli tillräckligt omfattande för att kunna göra en riktig omvärdering. Nästan allt utom kök och badrum berörs av renoveringen.

Kan man gå till banken och säga att man vill låna på "detta pantbrev värt X" och bolånet bara fylls upp med dom pengarna?
Ska man ta ett blacolån och betala högre ränta i några månader och sedan baka ihop allt när man byter bank då den totala lånesumman fortfarande är lägre än ursprungslånet?

Hur högt är bostaden belånad? Om det finns utrymme att belåna ytterligare känns det som den bästa lösningen.

(Värdet på pantbrevet säger egentligen inte så mycket om huruvida du kan belåna bostaden, det är bara ett sätt/verktyg för att sätta bostaden som säkerhet för lånet. Att du har obelånade pantbrev är inte en garanti för att du kan låna ytterligare.)

Stavning
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Hur högt är bostaden belånad? Om det finns utrymme att belåna ytterligare känns det som den bästa lösningen.

(Värdet på pantbrevet säger egentligen inte så mycket om huruvida du kan belåna bostaden, det är bara ett sätt/verktyg för att sätta bostaden som säkerhet för lånet. Att du har obelånade pantbrev är inte en garanti för att du kan låna ytterligare.)

Strax under 70% belåningsgrad när pengarna kommer att behövas, 150,000kr skulle ta mig över 85% med någon procent.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Vi har haft Danske några år nu och även om 2002 ringt och vill ha tillbaka sin hemsida så har den fungerat bra. De har sakta men säkert lagt till lite nya funktioner de senaste åren, nu senast inloggning med QR-kod och mobilt BankID.

Dock vill jag höja ett varningens finger kring deras bolåneprocess, de har inte hållt vad de lovat oss. Vi har haft lånelöfte i nästan ett år medan vi letat hus och för några veckor sedan var det äntligen dags, vi vann en budgivning en fredag morgon och skulle bara få klartecken från banken innan kontraktsskrivning. Enligt formuläret på deras hemsida skulle de ger besked samma dag om man skickar in alla uppgifter före kl 13. Jag fyllde i allt före kl 10 på fm och ringde även för att dubbelkolla, då får jag veta att de inte alls kan lova besked samma dag. Eller rättare sagt, de menar att ett besked lika gärna kan vara att de inte kan fatta något beslut den dagen.

Som tur är går våra säljare med på en klausul i kontraktet om att vår bank måste godkänna köpet så vi skriver papper på em trots att DB inte ringt tillbaka och de ringer inte heller tillbaka senare på kvällen. Jag ringer in strax före sex på kvällen och får då veta att bolåneavdelningen är överbelastad och ligger efter med handläggningen. Varför skriver ni då som nu gör, frågar jag? "Det har ledningen bestämt" får jag till svar, "det är så här vi skall kommunicera". Tyvärr har alla bolånehandläggare går hem så jag får inget besked.

På lördag fm ringer jag SBAB där vi också har lånelöfte och får positivt besked på 15 min så vi kan meddela mäklaren att vi klarar finansieringen. Först måndag lunch ringer Danske upp mig och ställer några kontrollfrågor innan jag får ok. Tyvärr skulle det kosta ett antal tusenlappar att lösa våra bundna lån så vi stannar hos Danske för stunden. Handläggaren får dock veta vad jag tycker om deras falska löften innan vi lägger på.

Kontentan är alltså att man inte kan lita på att Danske hinner med om det är snabba puckar, oavsett vad de skriver på sin hemsida.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Stabelo eller Hypoteket (eller möjligen LF)?
Har idag ett lån hos SEB på ca 880 kkr för en BR (köpt för 2150 kkr för sex år sen, antagligen ett överpris då så låt oss anta att värderingen är densamma nu). Har varit arbetslös ett halvår efter studenten men har nu jobb så tänkte att det var dags att berätta för SEB vad jag tycker om deras pisstrategi att glömma rabatter varje år och flytta!

Gillar tanken bakom Stabelo och Hypoteket och undrar om det är några större skillnader mellan dem (bortsett från ev räntor)? HAr även en del pensionspengar samt försäkringar hos LF så det kan ju vara en ide också om lite rabatter tillkommer, plus att de också är medlemsägda. Ställer mig dock tveksam till om det netto blir billigare än Stabelo/Hypoteket, eller om de ens kommer orka matcha på ett så litet lån.

Går det enkelt hos nån av dem att utöka lånet om man för för sig att köpa bil eller renovera? Nån som köpt ny bostad trots bundet lån och vill dela erfarenheter kring det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Stabelo eller Hypoteket (eller möjligen LF)?
Har idag ett lån hos SEB på ca 880 kkr för en BR (köpt för 2150 kkr för sex år sen, antagligen ett överpris då så låt oss anta att värderingen är densamma nu). Har varit arbetslös ett halvår efter studenten men har nu jobb så tänkte att det var dags att berätta för SEB vad jag tycker om deras pisstrategi att glömma rabatter varje år och flytta!

Gillar tanken bakom Stabelo och Hypoteket och undrar om det är några större skillnader mellan dem (bortsett från ev räntor)? HAr även en del pensionspengar samt försäkringar hos LF så det kan ju vara en ide också om lite rabatter tillkommer, plus att de också är medlemsägda. Ställer mig dock tveksam till om det netto blir billigare än Stabelo/Hypoteket, eller om de ens kommer orka matcha på ett så litet lån.

Går det enkelt hos nån av dem att utöka lånet om man för för sig att köpa bil eller renovera? Nån som köpt ny bostad trots bundet lån och vill dela erfarenheter kring det?

Jag valde mellan Stabelo/Avanza och LF när jag bytte senast. Stabelo hade runt 1,19/1år och jag lyckades pressa ner LF till 1,09/1år. Med tanke på att jag har alla försäkringar där(jämförde även helhetspaket på andra banker) och dessutom får guldkundsrabatt så blev det billigast på sista raden med LF. Fick dessutom 3 månaders räntefritt genom referering av annan kund så räntan blev i princip 0,82 första året.

Numera skulle jag kanske spara max 500 per år om jag skulle byta bolånet till Stabelo (tror man ska ha kvar guldkundsrabatten på LF) men det kostar cirka 500 att byta pantbrev i min Brf och jag har några kompisar som jag ska tipsa om och förhoppningsvis få 3 mån räntefritt igen, så stannade kvar på LF.

Frågade även om att flytta lånet till ny bostad och det skulle vara okej så länge det är till en dyrare bostad, för en liten avgift på typ 1000-3000 kr. Så man slipper ränteskillnadsersättningen om du har långt kvar på lånet.

Permalänk
Medlem

Jag hade Avanza (Stabelo) tidigare och bytte sedan till Landshypoteket som jag har just nu. Båda har fungerat utan problem och inga krusiduller direkt. Inte provat att utöka lånet dock. Hos Stabelo gjorde jag dock en extra amortering vilket fungerade smidigt förutom det lilla knixet med vem man ska prata med, Avanza eller Stabelo. Man ansöker ju osv hos Avanza men sen när det är klart skickar de en i princip bara vidare till Stabelo när man har frågor eller vill göra nått med det. Just det verkar ju lite enklare hos Landshypoteket, där gick allt smidigt direkt med de själva. Men förutom det så har jag inte haft något att klaga på och det är ju inte varje dag man behöver ha kontakt med de så gör ju inte så mycket om det tar ett mail/samtal extra någon gång.

Jag hade helt enkelt tagit det som var billigast för stunden. Avanza har ju betydligt bättre och smidigare internetbank men om du bara vill ha det till bolånet spelar det ju ingen roll.

Permalänk

Kanske svagt off-topic men ändå relaterat till lån:

Jag har fått tips om att man inte ska göra för många uc-checkar för att det ser dåligt ut för bankerna.

...varför, och hur tänker banken, och hur många är "för många"? Just nu har jag 5 gjorda kreditcheckar på UC (3 för bolån (fult att de behövde göra 3 checkar för ett och samma bolån, bara för att banken bestämde sig för att dela upp lånet i tre lika stora lån...), 1 för klarna-autogiro och 1 för förfrågan kring bolån på en annan bank). Jag vill t.ex. göra kollar för billån och liknande, men är smått livrädd att det ska påverka mina möjligheter att få ett bra bolån om några månader.

UC själva skriver här: https://www.uc.se/hjalp--kontakt/ordlista/senaste-forfragning...

"Våra analyser visar också entydigt att personer som är frekvent omfrågade löper en kraftigt förhöjd risk att drabbas av betalningsanmärkningar i framtiden.

Vi rekommenderar dock att ni som kreditgivare inte avslår en kredit enbart på grund av att många kreditupplysningar har beställts på den kreditsökande. Ta istället reda på orsaken till att dessa frågor ställts."

Jag förstår att de säkert har rätt i att de flesta som gör många kreditupplysningar nog har kass ekonomi, men... jag har inte alls kass ekonomi, jag försöker bara vara ekonomiskt rationell och få det bästa möjliga lånet, och det får jag ju genom att göra massvis med låneförfrågningar... Så vidrigt system det här, förstår inte varför jag inte bara kan generera EN uc-förfrågan och dela den med tredje part. Förstår inte varför andra banker ska få veta vilka andra banker jag har pratat med... vidrigt kontrollsamhälle det här.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Jag har fått tips om att man inte ska göra för många uc-checkar för att det ser dåligt ut för bankerna.

...varför, och hur tänker banken, och hur många är "för många"? Just nu har jag 5 gjorda kreditcheckar på UC (3 för bolån (fult att de behövde göra 3 checkar för ett och samma bolån, bara för att banken bestämde sig för att dela upp lånet i tre lika stora lån...), 1 för klarna-autogiro och 1 för förfrågan kring bolån på en annan bank). Jag vill t.ex. göra kollar för billån och liknande, men är smått livrädd att det ska påverka mina möjligheter att få ett bra bolån om några månader.

UC själva skriver här: https://www.uc.se/hjalp--kontakt/ordlista/senaste-forfragning...

"Våra analyser visar också entydigt att personer som är frekvent omfrågade löper en kraftigt förhöjd risk att drabbas av betalningsanmärkningar i framtiden.

Vi rekommenderar dock att ni som kreditgivare inte avslår en kredit enbart på grund av att många kreditupplysningar har beställts på den kreditsökande. Ta istället reda på orsaken till att dessa frågor ställts."

Jag förstår att de säkert har rätt i att de flesta som gör många kreditupplysningar nog har kass ekonomi, men... jag har inte alls kass ekonomi, jag försöker bara vara ekonomiskt rationell och få det bästa möjliga lånet, och det får jag ju genom att göra massvis med låneförfrågningar... Så vidrigt system det här, förstår inte varför jag inte bara kan generera EN uc-förfrågan och dela den med tredje part. Förstår inte varför andra banker ska få veta vilka andra banker jag har pratat med... vidrigt kontrollsamhälle det här.

När vi tog lån till huset hörde vi runt med de flesta bankerna och de flesta gjorde kreditkoll via UC. En bank frågade om varför jag haft några kollar och jag sa som det var, ränteshopping och några var från signup bonusar på olika kreditkort. Det var inget problem för de, det beviljade kreditutrymmet var rimligt och förfrågningarna hade en legitim orsak. Övriga banker brydde sig inte.

Det bör inte vara något problem om du har en sund ekonomi. Får du avslag så ring och prata med någon på banken (eller boka ett digitaltmöte om du inte har en kontaktperson).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Random-person:

Ja det är rätt intressant hur det som ses som en dygd i USA ses som en risk i Sverige. D.v.s att till exempel inneha och använda så många kreditkort man kan, fast måttligt. Då får man högre kreditvärdighet då man anses ansvarsfull med de krediter man förfogar över.

I Sverige verkar i princip alla kortkrediter (d.v.s även tillgängligt fast outnyttjat utrymme) betraktas ungefär som ett aktivt privatlån vid ansökan om bolån.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag och min sambo fick på vårt första lån (detta vi har nu) med 85% belåning följande erbjudande:

3 mån: 1,39%
1 år: 1,15%
3 år: 1,19%

Swedbank. Så jag antar att det skiljer sig rätt mycket!

Vilka bra räntor du fick. Vi tog en del på fyra år och 1,30% och en del på fem år och 1,35% så man kan väl säga 1,325% totalt hos Swedbank. Första huset så ville gardera mig mot ränteuppgångar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vilka bra räntor du fick. Vi tog en del på fyra år och 1,30% och en del på fem år och 1,35% så man kan väl säga 1,325% totalt hos Swedbank. Första huset så ville gardera mig mot ränteuppgångar.

Hjälper tyvärr inte nu, men till nästa gång skulle jag akta mig för att ha olika löptider på lånen.

När ditt ”4-årslån” går ut finns risken att du får taskig ränta eftersom du har ett annat lån på 5 år och därför inte möjlighet att flytta lånet (vilket i princip är ditt enda kort som låntagare när du förhandlar ränta)