3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag brukar säga precis så att jag vill ha swish i förskott och är ej villig att använda Blocketpaketet. Jag brukar hänvisa till mina referenser här på forumet, vill inte köparen swisha i förskott är det fine med mig då jag föredrar att bespara mig själv huvudvärken det kan innebära framför att få varan såld.

Det är bra att du skriver det på annonsen. Finns ju andra som inte ens nämner det på annonsen.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag brukar säga precis så att jag vill ha swish i förskott och är ej villig att använda Blocketpaketet. Jag brukar hänvisa till mina referenser här på forumet, vill inte köparen swisha i förskott är det fine med mig då jag föredrar att bespara mig själv huvudvärken det kan innebära framför att få varan såld.

När det kommer till lite dyrare prylar gör jag precis samma sak. Men trots att man skriver detta längst upp i beskrivningen är det alltid någon som frågar om man skickar med blocketpaket.. Jag hoppas Blocket skaffar omdömen för köpare & säljare som Tradera har.

Permalänk
Medlem

Jag säljer i princip bara på sweclockers av just den anledningen. Och helst bara till gamla medlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Det är bra att du skriver det på annonsen. Finns ju andra som inte ens nämner det på annonsen.
Mvh

Jag brukar inte skriva det i annonsen utan skriver avhämtning, sen tjatas det ändå alltid om frakt och Blocketpaketet och sen blir folk förnärmade för att man inte vill använda den sketna tjänsten.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

När det kommer till lite dyrare prylar gör jag precis samma sak. Men trots att man skriver detta längst upp i beskrivningen är det alltid någon som frågar om man skickar med blocketpaket.. Jag hoppas Blocket skaffar omdömen för köpare & säljare som Tradera har.

Japp, så jävla störigt. Förstår helt ärligt inte varför de inte har omdömen.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

För skojs (är inte ute efter något kort själv som tur vad) satt jag och refreshade sidan med detta specifika hos Proshop mellan klockan 13:57-14:03, utan att någon köp-knapp dök upp alls (det stod endast "Meddela mig" där köp-knappen är vanligtvis).
14:04 dök ett nytt meddelande upp - att alla korten var slut.

Sidan krashade dock aldrig så man undrar ju vad som avgjorde att det ej dök upp någon köp-knapp alls. Väldigt fascinerande vilket som.

Exakt samma för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Jag skulle köpa ditt argument om blocket hade omdömmes system. Då oftast de vill inte ha blocket paket men swish i förskott. Då är det bättre att man säljer på en annan sida än på blocket.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag brukar säga precis så att jag vill ha swish i förskott och är ej villig att använda Blocketpaketet. Jag brukar hänvisa till mina referenser här på forumet, vill inte köparen swisha i förskott är det fine med mig då jag föredrar att bespara mig själv huvudvärken det kan innebära framför att få varan såld.

Jag gör samma sak. Swish är ju kopplat till mig så det är uppenbart vem som fått pengarna - inte många som vill bränna sitt namn så. Jag har sålt och skickat mycket. Vill inte någon köpa är det lugnt, bor i en storstadsregion med nära till många. Värre var det med vanliga, banköverföringar, då kunde i princip bara polisen och banken veta vem som fått pengarna.

Permalänk
Medlem

Tack för svar fick tag i ett från webhalen tuf gaming 3060.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Det hjälper inte mot alla bedrägerier. T.ex. kan köparen påstå den visserligen kom men var i ett annat skick (t.ex. själv ha förstört processorn). Så fort någon föreslår Blocketpaketet blockerar jag dem. Otroligt idiotisk tjänst. Säljarskydd finns inte.

Men en sak att tillägga är att blocket kontaktar säljare och köpare när man inleder en tvist. De kollar sedan att båda är överens om en lösning.
Det känns lite tryggt iallafall då de har kontroll över transaktionen av pengar via Rocker. De kan pausa eller dra tillbaka utbetalningen.

Jag har använt blocketpaketet flera gånger till både små och stora summor och det har fungerat väl. Det har skyddat mig vid fel på varor och ingen har hittills försökt luras 😎😅

Jag säger inte att tjänsten är klockren, men i en värld där det finns så många scamers på begagnat köp och säljmarknader så är det det bästa jag sett hittills i konsumentskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Men en sak att tillägga är att blocket kontaktar säljare och köpare när man inleder en tvist. De kollar sedan att båda är överens om en lösning.
Det känns lite tryggt iallafall då de har kontroll över transaktionen av pengar via Rocker. De kan pausa eller dra tillbaka utbetalningen.

Jag har använt blocketpaketet flera gånger till både små och stora summor och det har fungerat väl. Det har skyddat mig vid fel på varor och ingen har hittills försökt luras 😎😅

Jag säger inte att tjänsten är klockren, men i en värld där det finns så många scamers på begagnat köp och säljmarknader så är det det bästa jag sett hittills i konsumentskydd.

Det enda du gör är ju att argumentera för varför tjänsten är superbra för köpare. Att de "kontaktar" både parter gör noll skillnad, köparen kommer ändå att vinna.

Usch och fy för såna så-kallade köparskyddsprogram. Så fort någon ber om Blocketpaketet blockas de som sagt. Ibland brukar jag säga att det är stor risk för bedrägeri innan jag trycker blockera.

Permalänk
Medlem

Att sälja varor mot blocketpaket är ju som att tigga om att bli lurad. Finns inte en sune till att jag skulle göra det, men vad jag inte fattar är hur jävla svårt det är att acceptera "Skickas ej som blocketpaket". Låt bli att skicka ngt jävla mess ens, men man förstår ju att läsförståelse inte är den starka sidan för många...

Det finns ju NOLL skydd som säljare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TKD_1337:

Jag gör samma sak. Swish är ju kopplat till mig så det är uppenbart vem som fått pengarna - inte många som vill bränna sitt namn så. Jag har sålt och skickat mycket. Vill inte någon köpa är det lugnt, bor i en storstadsregion med nära till många. Värre var det med vanliga, banköverföringar, då kunde i princip bara polisen och banken veta vem som fått pengarna.

Håller med dig. Min familjs liv är värt så mycket mer än de där 1000lapparna. Dessutom har man ju unikt namn och få besök känns ju jättedumt.

Permalänk
Skrivet av General Nord:

ASUS GeForce RTX 3060 TUF OC 12GB
6990 kr, i lager 3 maj

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

11:48 Slut!

Har priset för 3060 kommit upp till 7000 nu?
Har för mig att El-Giganten var en av de med lite bättre priser men 7000 för 3060.

Permalänk
Medlem

Vem är det som ens vill ha en 3060 för 7000? Samma gäller 3070 som köps för 9000+

Permalänk
Skrivet av Omart:

Vem är det som ens vill ha en 3060 för 7000? Samma gäller 3070 som köps för 9000+

Tror det är ganska många då det blev slutsåld inom 18 min. och 3070 blir såld inom 5 min.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Omart:

Vem är det som ens vill ha en 3060 för 7000? Samma gäller 3070 som köps för 9000+

Desperata gejmers, miners och scalpers. Vi andra sitter vid ringside och skrattar åt spektaklet.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ni får sitta där och skratta hur bäst ni vill. Mitt Strix 3070 OC för 9190kr från Webhallen ligger på Coop nu Hade det kostat mindre hade det varit trevligt, men några hundralappar mot att man slipper vänta mer är värt det i mina ögon. Får samma pengar nästan för mitt 2080 Ti från 2018.. Detta är nytt med garantier.. Jag anser det vara värt det iaf Med tanke på att Strix 2080 Ti som har snarlik prestanda kostade snudd på 17 000kr när det var nytt så kanske 9000 kan kännas ok, även om det är mycket pengar..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Ni får sitta där och skratta hur bäst ni vill. Mitt Strix 3070 OC för 9190kr från Webhallen ligger på Coop nu Hade det kostat mindre hade det varit trevligt, men några hundralappar mot att man slipper vänta mer är värt det i mina ögon. Får samma pengar nästan för mitt 2080 Ti från 2018.. Detta är nytt med garantier.. Jag anser det vara värt det iaf Med tanke på att Strix 2080 Ti som har snarlik prestanda kostade snudd på 17 000kr när det var nytt så kanske 9000 kan kännas ok, även om det är mycket pengar..

Inte mycket att skratta åt, marknaden är som marknaden är, dyker mitt 3080 upp någon gång så kostade det ungefär lika mycket, men som du säger, du fick ditt snabbt, det är för vissa värt en hel del med pengar

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Inte mycket att skratta åt, marknaden är som marknaden är, dyker mitt 3080 upp någon gång så kostade det ungefär lika mycket, men som du säger, du fick ditt snabbt, det är för vissa värt en hel del med pengar

Det optimala hade givetvis varit att ha fått ett 3080 för samma pris som du fick, men när korten släpptes körde jag fortfarande 1080 Ti och hade inget intresse för ett helt nytt kort. Men man borde hoppat på tåget då. Men det är vad det är Hellre 9190:- från Webhallen än 11 på Blocket

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Desperata gejmers, miners och scalpers. Vi andra sitter vid ringside och skrattar åt spektaklet.

Jag får snarare känslan av att flertalet av gnällspikarna är så snåla att de gråter över toapapper.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Är det bästa att hålla koll på forumen här istället för att vänta på mejlet från butiker att korten är tillgängliga? Har sett att Webhallen har tydligen sålt massa kort här men inte sett något alls på deras sidor. Hur har man också koll på Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag gör samma sak. Swish är ju kopplat till mig så det är uppenbart vem som fått pengarna - inte många som vill bränna sitt namn så.

Jodå, det finns så sjukt många människor som med glädje "bränner sitt namn så". Snabba pengar är viktigare än namnet, och dessutom avskriver polisen direkt alla anmälning. Och även om det skulle gå till rättegång blir straffet i bästa fall någon timme i fängelse per tusenlapp som de lurat till sig, så timlönen är skyhög. Så du är kanske ärlig, men jag som köpare kan omöjligt veta detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jodå, det finns så sjukt många människor som med glädje "bränner sitt namn så". Snabba pengar är viktigare än namnet, och dessutom avskriver polisen direkt alla anmälning. Och även om det skulle gå till rättegång blir straffet i bästa fall någon timme i fängelse per tusenlapp som de lurat till sig, så timlönen är skyhög. Så du är kanske ärlig, men jag som köpare kan omöjligt veta detta.

Kanske är det så. I vilket fall som helst ser jag Blocketpaketet som minst lika stor risk för mig som säljare som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielzx:

Är det bästa att hålla koll på forumen här istället för att vänta på mejlet från butiker att korten är tillgängliga? Har sett att Webhallen har tydligen sålt massa kort här men inte sett något alls på deras sidor. Hur har man också koll på Amazon?

Ja, mailet hinner inte skickas innan grejerna är slut.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/324215-ASUS-ROG-STRIX-Ge... 3st ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB

Slut

Visa signatur

AMD Athlon II x4 3,1ghz||ASUS M4N75TD||AMD Radeon hd5830||4gb Corsair DDR3||1TB Samsung HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Kanske är det så. I vilket fall som helst ser jag Blocketpaketet som minst lika stor risk för mig som säljare som sagt.

Risken ökar för dig som säljare, men minskar för transaktionen som helhet. Jämför dessa två situationer:

1: Adam behöver pengar och sätter därför ut en bluffannons. Bertil swishar honom pengarna. Adam har nu direkt pengarna i handen och kan lägga dessa på knark eller spel eller som vad nu är dennes svaghet. Bertil har förlorat pengarna. För Adams del är "affären" avslutad, Bertil är däremot helt körd och kan inte annat än lämna in en polisanmälan och en fordran hos kronofogden, något som givetvis inte kommer leda någon vart.

2: Bertil har en vara denne vill sälja, Adam behöver pengar. Bertil sätter ut en annons, Adam svarar på denna. Det finns dock inga garantier för att Bertil (som är ärlig) verkligen kommer sälja till Adam. Kanske föredrar Bertil en lokal affär? Kanske säljer Bertil till en annan ärlig person? Men nu har Adam tur och Bertil väljer att sälja till honom. Adam måste nu leta upp de tusenlappar som varan kostar och sätta in på Blocketpaketets konto. Sedan måste han vänta i några dagar på att paketet ska dyka upp. Sedan måste han begära pengarna tillbaka, något som både tar tid och som dessutom inte garanterat kommer lyckas. Och utöver detta måste han själv finna en köpare av varan. För kom ihåg att det var ju inte varan per se utan pengarna som Adam var intresserad av.

Så i ena fallet talar vi om timmar och pengarna i handen och det blir Bertil som på alla plan blir sittande med Svarte Petter, i andra fallet om något som kan ta flera veckor, som kräver en betydande insats av Adam och som inte på något sätt ger garanterad vinst.

Fråga dig nu vilken av dessa två bluffmetoder som kommer bli den vanligaste?

Permalänk
Medlem

Vet ni vad.
Blocketpaketet suger och här är anledningen: man kan bara använda tjänsten EN GÅNG per annons. Och om man skickat ett erbjudande som sedan inte accepteras (för att köparen läst fel och blandat ihop 3070 och 3080) så får man göra en ny annons för erbjudandet går inte att ta tillbaka.

Annars har jag inget emot Blocketpaketet.
Det är ganska enkelt att gallra ut scammers.. de har kass grammatik och social kompetens: stavar fel och uttrycker sig konstigt, har bråttom och lägger ut dåliga bilder på skitiga grejer i skitiga lägenheter. En av ovanstående tecken är ett för mycket för mig (som lärt sig sen hårda vägen).

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det är ganska enkelt att gallra ut scammers.. de har kass grammatik och social kompetens: stavar fel och uttrycker sig konstigt, har bråttom och lägger ut dåliga bilder på skitiga grejer i skitiga lägenheter. En av ovanstående tecken är ett för mycket för mig (som lärt sig sen hårda vägen).

Hehe, japp. Jag har fått så otroligt mycket färre problem sedan jag helt och hållet börjat ignorera köpare som inte kan skriva ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Risken ökar för dig som säljare, men minskar för transaktionen som helhet. Jämför dessa två situationer:

1: Adam behöver pengar och sätter därför ut en bluffannons. Bertil swishar honom pengarna. Adam har nu direkt pengarna i handen och kan lägga dessa på knark eller spel eller som vad nu är dennes svaghet. Bertil har förlorat pengarna. För Adams del är "affären" avslutad, Bertil är däremot helt körd och kan inte annat än lämna in en polisanmälan och en fordran hos kronofogden, något som givetvis inte kommer leda någon vart.

2: Bertil har en vara denne vill sälja, Adam behöver pengar. Bertil sätter ut en annons, Adam svarar på denna. Det finns dock inga garantier för att Bertil (som är ärlig) verkligen kommer sälja till Adam. Kanske föredrar Bertil en lokal affär? Kanske säljer Bertil till en annan ärlig person? Men nu har Adam tur och Bertil väljer att sälja till honom. Adam måste nu leta upp de tusenlappar som varan kostar och sätta in på Blocketpaketets konto. Sedan måste han vänta i några dagar på att paketet ska dyka upp. Sedan måste han begära pengarna tillbaka, något som både tar tid och som dessutom inte garanterat kommer lyckas. Och utöver detta måste han själv finna en köpare av varan. För kom ihåg att det var ju inte varan per se utan pengarna som Adam var intresserad av.

Så i ena fallet talar vi om timmar och pengarna i handen och det blir Bertil som på alla plan blir sittande med Svarte Petter, i andra fallet om något som kan ta flera veckor, som kräver en betydande insats av Adam och som inte på något sätt ger garanterad vinst.

Fråga dig nu vilken av dessa två bluffmetoder som kommer bli den vanligaste?

Det som folk inte fattar är ju att de lägger ut annons på "blocket" och säger att de kan skicka men bara vid förskottsbetalning vid swish. Hade de sagt att de har omdöme på sweclockers och tradera och kan bevisa det då är den annan sak. Men lika risk för köpare där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Hehe, japp. Jag har fått så otroligt mycket färre problem sedan jag helt och hållet börjat ignorera köpare som inte kan skriva ordentligt.

Block direkt på allt pack, så man slipper dem i framtida annonser också.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077