TCL ser ingen efterfrågan för toppmodeller på svenska marknaden

Permalänk
Melding Plague

TCL ser ingen efterfrågan för toppmodeller på svenska marknaden

TCL lanserar nya TV-modeller och vi passade på att prata med deras frispråkiga produktutvecklingschef Marek Maciejewski.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stämmer säkert. När ett företag analyserar en marknad och kommer fram till att det inte är lönt att sälja vissa produkter där kontrolleras den slutsatsen antagligen en eller två gånger extra. Trist för den lilla skaran som hade varit intresserad klart.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

TCL? Aldrig hört talas om.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Trihxeem:

Stämmer säkert. När ett företag analyserar en marknad och kommer fram till att det inte är lönt att sälja vissa produkter där kontrolleras den slutsatsen antagligen en eller två gånger extra. Trist för den lilla skaran som hade varit intresserad klart.

Jo just x925 PRO känns ju som en jäkligt intressant modell bara rent tekniskt. Dyr javisst, men unik och lovande teknik som man hade velat få sätta tänderna i och utvärdera mot toppmodeller den LG, Sony och Samsung tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gissar på att dom få som absolut måste ha, har även råd att importera från dom länder dom nu säljs i.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fatmajk:

TCL? Aldrig hört talas om.

Delad andraplats 2019 på antal skeppade TV-apparater. Stora i Asien men har haft bra tillväxt i USA och EU senaste 2-3 åren också.

Var först ut med att sälja en TV bakgrundsbelyst av Mini LED.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gelantious:

Gissar på att dom få som absolut måste ha, har även råd att importera från dom länder dom nu säljs i.

Kostnad är ju en sak. Hur mycket man orka stöka en annan

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Konstigt att de inte ser någon efterfrågan när dom inte har något att efterfråga. De andra tillverkarna erbjuder det och då väljer man de andra.

Hade de bara släppt likadana modeller som de på den amerikanska marknaden så hade intresset nog ökat markant med rätt marknadsföring.

Rättelse
Permalänk
Medlem

TCL är Elgigantens ”egna” märke eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

TCL är Elgigantens ”egna” märke eller är jag ute och cyklar?

Nej det är inte Elgigantens egna märke, det är bland de största TV tillverkarna i världen. Även Webhallen säljer TCL.

Permalänk

Som sagt Ingen efterfrågan betyder att de inte ser det ekonomisk lönsamt att ta in produkten på svenska marknaden, men det ändras snart. Jag tänker tillbaka i tiden då amerikanarna hade fullhd, projektions tv och annat när vi satt vi vår dritt. Nu har vi ändå bra utbud av tv-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Nej det är inte Elgigantens egna märke, det är bland de största TV tillverkarna i världen. Även Webhallen säljer TCL.

Då försökte säljaren med andra ord lura mig med de orden, oavsett så blev det inget köp.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Föga förvånad tbh. Sverige och Norden är för liten.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Då försökte säljaren med andra ord lura mig med de orden, oavsett så blev det inget köp.

Tror inte säljare försökte lura er utan bara okunnig 😝

Permalänk
Medlem

TCL 6 serien ska vara riktigt bra "övre-budget/midrange"tv synd att den inte finns i europa.

https://youtu.be/duXa3w9c-o8

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Delad andraplats 2019 på antal skeppade TV-apparater. Stora i Asien men har haft bra tillväxt i USA och EU senaste 2-3 åren också.

Var först ut med att sälja en TV bakgrundsbelyst av Mini LED.

Fast det spelar faktiskt ingen roll.
När teknikintresserade människor på en nordisk tekniksajt knappt vet eller ens känner till märket så är man ganska ointressant och har misslyckats kapitalt.

Det finns massvis med i väst helt okända märken som är jättestora, pga att de säljer stora volymer i folkrika regioner som exempelvis Indien, Brasilien eller Bangladesh. De funkar kanske på dessa marknader, men misslyckas totalt i andra.
Hur många vanliga personer känner exempelvis till TATA?

Jag förstår att TCL inte tycker det är lönt att lansera toppmodeller i Sverige, norden eller i EU, men faktum är att när de är så pass okända som de faktiskt är på denna marknad, samtidigt som de inte ens verkar vilja förändra på detta så kommer man heller inte att bli större.

När någon funderar på en skärm idag, så tänker man möjligtvis på Sony, Samsung, LG m.m.
TCL kommer inte ens sist på den listan av alternativ, eftersom ingen vet vilka de är.

Permalänk
Inaktiv

(Trodde först våra brudar var för fula för TV men) det kan nog vara smart för TV tittandet verkar vara på nedgång

Permalänk
Medlem

Har inte TCL gimpat sina modeller i Europa flera generationer medan man släppt premiummodeller till pangpris i USA?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Hapl0:

Fast det spelar faktiskt ingen roll.
När teknikintresserade människor på en nordisk tekniksajt knappt vet eller ens känner till märket så är man ganska ointressant och har misslyckats kapitalt.

Det finns massvis med i väst helt okända märken som är jättestora, pga att de säljer stora volymer i folkrika regioner som exempelvis Indien, Brasilien eller Bangladesh. De funkar kanske på dessa marknader, men misslyckas totalt i andra.
Hur många vanliga personer känner exempelvis till TATA?

Jag förstår att TCL inte tycker det är lönt att lansera toppmodeller i Sverige, norden eller i EU, men faktum är att när de är så pass okända som de faktiskt är på denna marknad, samtidigt som de inte ens verkar vilja förändra på detta så kommer man heller inte att bli större.

När någon funderar på en skärm idag, så tänker man möjligtvis på Sony, Samsung, LG m.m.
TCL kommer inte ens sist på den listan av alternativ, eftersom ingen vet vilka de är.

Jag säger inte att något spelar roll eller är viktigt. Jag bara förklarade vilka TCL är för någon som inte hört talas om dem.

Jag lägger ingen värdering i det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hapl0:

Det finns massvis med i väst helt okända märken som är jättestora, pga att de säljer stora volymer i folkrika regioner som exempelvis Indien, Brasilien eller Bangladesh. De funkar kanske på dessa marknader, men misslyckas totalt i andra.

Misslyckas, eller väljer att inte lägga krut på den marknaden när man lyckas så bra lokalt i sina egna marknader.

Att du inte hittar så mycket (bara för att ta det första exemplet jag kom på) blandare och VVS-material från FM Mattsson i Kina är inte för att de misslyckats på kinesiska marknaden, utan att de helt enkelt valt att inte satsa på den marknaden.

Permalänk
Medlem

TCL, hur är deras förhållande till kina?

Har haft en TCL rebranded till LL (LimitedLabel) Sibas eget märke, fungerade helt ok!

Har en Anderson nu som är en Vestel tillverkad i Turkiet!

Börjar känna mig lite internationell nu!

Politisering borttaget /mod
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag säger inte att något spelar roll eller är viktigt. Jag bara förklarade vilka TCL är för någon som inte hört talas om dem.

Jag lägger ingen värdering i det.

Jag förstår det.
Det var inte meningen att låta dryg, utan bara att påpeka rent allmänt att företag kan vara gigantiska på helt andra marknader runt om i världen, samtidigt som ingen har hört talas om dem någon annanstans, eftersom de inte satsar på dessa marknader.

Permalänk
Medlem

Varför ska man köpa Kina-skräp?
Det finns ju så många andra märken, t om Europeiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

TCL? Aldrig hört talas om.

Köpte en TCL för ca: 7-8 år sedan...

Valde den då bild och utförande var i klass med kända märken, men för halva priset.

Fortfarande fullt fungerande.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför ska man köpa Kina-skräp?
Det finns ju så många andra märken, t om Europeiska.

Du menar, köpa en modell med Luxor, Nokia, Philips, B & O, Grundig med flera som fått märkesnamnet påsatt i Europa så dom kan skriva "Made in EU".

Och då betala några tusen mer för just "Made in EU"

.

Skrivet av Bael:

TCL, hur är deras förhållande till kinesiska diktaturstaten?

Har haft en TCL rebranded till LL (LimitedLabel) Sibas eget märke, fungerade helt ok!

Har en Anderson nu som är en Vestel tillverkad i Turkiet!

Börjar känna mig lite internationell nu!

Förmodligen så har dom ett likvärdigt förhållande som andra Kinesiska märken (inkluderat Huawei).

En bra iaktagelse!
Alla Europeiska märken har i några decennier satt sitt märke på andra tillverkares produkter, Telefunken och Grundig använde för produkter från Tutel Star för sina toppmodeller av videobandspelare och senare inspelningsbara DVD/CD spelare. Som ex..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Inte konstigt, TCL apparater är för det mesta budget skräp.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Man köper väl inte skräp.

Permalänk
Medlem

Min mamma har en gammal billig tcl tv som inte är något vidare. Men under min Studietid hade vi en 55” tcl i en lägenhet jag delade med några kompisar och den var riktig bra vad jag vill minnas.

Om jag minns rätt så tillverkar tcl även sina egna paneler så det är inte så att dom kränger rebrandat kina skräp. Skulle inte bli ett dugg förvånad om dom blir en vanlig syn i svenska vardagsrum i framtiden.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Inte konstigt, TCL apparater är för det mesta budget skräp.

Skrivet av Snakespeare:

Man köper väl inte skräp.

TCL har samarbete med flera tillverkare, Samsung är en.
Sammarbeter/äger Thomsons tv- och dvd, andra märken som är TCL idag är Dual, Albona, Joyce, Logix, RCA, Alcatel, Schneider (Sinclair och Timex) med flera...

Visst kan man säga att en del av dom märkena är budget, men att säga att Samsung är skräp kanske är lite väl magstarkt. Möjligen att det kunde stämma på Samsung när dom fortfarande var färska på marknaden, samma för TCL när företaget grundades 1981.
Något som knappast stämmer idag.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

TCL har samarbete med flera tillverkare, Samsung är en.
Sammarbeter/äger Thomsons tv- och dvd, andra märken som är TCL idag är Dual, Albona, Joyce, Logix, RCA, Alcatel, Schneider (Sinclair och Timex) med flera...

Visst kan man säga att en del av dom märkena är budget, men att säga att Samsung är skräp kanske är lite väl magstarkt. Möjligen att det kunde stämma på Samsung när dom fortfarande var färska på marknaden, samma för TCL när företaget grundades 1981.
Något som knappast stämmer idag.

Kan absolut säga att Samsungs TV-aparater är rätt skräp. Gammal teknik till OLED-priser med massor av marknadsföring och menyer som är 90% reklam. Nej tack.