Permalänk
Medlem

Tv ej HDCP klar

Hej, hoppas denna ligger rätt här

Jag skulle hjälpa en bekant i dag och installera hans Canal Digital box, jag kommer till en felruta där det står att Tv ej är HDCP klar, har testat tre olika hdmi kablar och uttag på tv, frågan är hur vanligt är detta på en modern ( 3 år ) platt Tv full hd 40" Philips? ( minns ej modell )

Är inte så insatt i HDCP, men har fattat att det är ett slags kop skydd, förstår inte hur jag ska kopiera från tv när boxen har hdd och går att ev kopiera dit.

Det slutade med att jag fick koppla tillbaka den gamla boxen via scart så funkar det, den nya boxen med hdd och inspelfunktion ska skickas tillbaka om nu Canal Digital tar tillbaka detta.

Edit,
Går det att hoppa över det där med HDCP? tänkte eftersom den gamla boxen visar samma felmess med hdmi men inte med scart.

Permalänk
Bildexpert 📺

HDCP är en sådant där Paranoida-Hollywood-kräver-kryptering-konsumenterna-gråter-Intel-skrattar-hela-vägen-till-banken-grej.

TV:n klarar definitivt HDCP, så det är inkompatibilitet på chip-nivå. Kan vara en inställningsfråga i någondera box eller TV. Så hör av dig till supporten för båda.

Skulle för övrigt prioritera boxen framför TV:n. Bra signalkälla, likt en HD-box, trumfar över vilken TV man köper.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Hej, Jag har rotat lite i menyerna på min 4 år gamla sony tv och ser/hittar inga inställningar ang HDCP och den är HDCP klar enl min pc, nu är bekantens tv 5 mil bort så jag ska kolla på den i helgen igen, i den nya boxen kommer jag inte in i några menyer alls förräns jag då kommer förbi det där felmesset, jag tycker det är skumt att hans gamla box funkar med scart men inte med hdmi, känner inte scart av HDCP?
tack för svar, så får jag se om jag löser det, annars så får han köra på sin scart lösning med den gamla boxen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns sällan inställningar för HDCP på äldre TV-apparater. Finns på nya 4K-TV som har HDCP 2.2-kapacitet som krävs för UltraHD-material. Då kan man växla mellan äldre och nyare standard för HDCP ifall man ansluter något som inte vill fungera.

Bild via scart är inget konstigt. Det är analog 80-talsteknik. Ingen HD-bild och heller inget HDCP-skydd.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Hej igen, har nu googlat som en dåre utan resultat, har snackat med Canal Digital och de skyller på tv 42pfl3507t/12
http://www.philips.se/c-p/42PFL3507T_12/3500-series-42-tum-fu...

De vill att jag uppdaterar mjukvaran i Tv https://www.download.p4c.philips.com/files/4/42pfl3507t_12/42...

Men jag hittar inget om HDCP där, är det kört? ska jag åka 10 mil på chansning med ny mjukvara version:T922E_2.13, zip fil , 85.5 MB, publicerad den 28 november 2013, vet ej vad för version som är i tv nu. Fan vad jag hatar att vara frivillig/gratis support i bland.....

Permalänk
Bildexpert 📺

@mallesoft: Det är enbart du som kan bestämma om du ska åka. Och chansning kan det bli. Tyvärr är det här ett typexempel på hur HDCP som är tänkt att förhindra piratkopiering via HDMI-kontakten enbart är käppar i hjulen för vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem

Har du prövat att ändra upplösning i boxen när scarten sitter i för att sedan ändra tillbaka till Hdmi?

Permalänk
Medlem

@ruf0ns:
Hej, nä det har jag inte eftersom den gamla boxen har samma problem med hdmi/HDCP, men detta ska jag kolla upp, när jag var i kontakt med Canal Digital så sa de att om inte uppdat av tv hjälper så kan de göra en "Hard reset" av den nya boxen, men endast om jag är på plats och har telkontakt med de samtidigt? skumt att det inte vill hjälpa mig via mail så att jag slipper tjata med de samtidigt som jag felsöker.

Nåja, får ta tag i detta.
Tack för svar till er bägge ovan.
( så undrar filmbolagen varför det piratas )

Permalänk
Medlem

Svaren kan du kanske hitta i denna gamla tråd. http://eforum.idg.se/topic/332372-hdmi-kablar/

Permalänk
Medlem

@XPerion:
Hej, jag har läst så mycket om HDCP de sista dagarna så jag borde bli certifierad i ämnet, hehe.
Tack för länken, den hade jag missat, ser att det är fler med HDCP problem där som har Philips TV

hittar inget alls om nämnda TV, det enda jag hittar i manualen om detta är,
Problem med HDMI enheter:

Observera att stöd för HDCP
(Highbandwidth Digital Content
Protection) kan fördröja den tid det tar
för TV:n att visa innehåll från en
HDMIenhet.

Om TV:n inte känner igen
HDMI enheten och ingen bild visas
testar du med att växla källan från en
enhet till en annan och sedan tillbaka
igen.

Jag ska nu testa att uppdatera mjukvaran i TV, men enligt mjukvarumanualen så står det inget om detta, så mest troligt får bekanten vara utan HD tv tills han bestämt sig för att köpa en ny, vilket jag tycker är märkligt att det behövs på en sådan "ny" tv.

Tack för svar så återkommer jag i tråden när jag uppdaterat senare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@mallesoft: Det är enbart du som kan bestämma om du ska åka. Och chansning kan det bli. Tyvärr är det här ett typexempel på hur HDCP som är tänkt att förhindra piratkopiering via HDMI-kontakten enbart är käppar i hjulen för vanliga konsumenter.

Skrivet av ruf0ns:

Har du prövat att ändra upplösning i boxen när scarten sitter i för att sedan ändra tillbaka till Hdmi?

Skrivet av XPerion:

Svaren kan du kanske hitta i denna gamla tråd. http://eforum.idg.se/topic/332372-hdmi-kablar/

Updatering...

Har idag ringt 4st samtal a20min till Canal Digital och 3st samtal a20min till Philips, är helt stekt i örat, de har bollat mig fram och tillbaka, jag har gjort precis allt som supporten har bett mig om att göra med TV/box.

Bägge företagen hävdar till 200% att deras grejjer funkar och skyller på varandra, det slutade med att Canal Digital köper tillbaka boxen på goodwill fast ångertiden gick ut den 22 jul i år, och bekanten gick tillbaka till sina gamla grejjer och HDCP problemet är ej löst.

Denna historien började redan för 4 år sedan, men bekanten är så tekniskt lagd så att en kulram från 1864 är för avancerad för han, så han accepterade felet då.
Detta är ett ursprungsfel hävdar jag, då tv köptes så var den in på Elgiganten för ett försök att fixa detta och enl de så var felet avhjälpt den gången, vilket det tydligen inte är, jag vill försöka med en reklamation på en 4 år ( inte 3 som jag sa ) gammal tv och hävda ursprungsfel, vad tror ni om det?

Permalänk
Bildexpert 📺

@mallesoft: Problemet skulle jag säga ligger hos TV:n. Med tanke på att CD-boxen kopplas till tusentals olika apparater skulle det bli uppenbart ifall den inte funkar.

Philips-TV:ns produktnamn, 3507, tyder på att det är en ren budgetmodell, enklast möjliga och billigast möjlig att tillverka. Då kan det vara så det helt enkelt sitter felaktiga kretsar däri som inte kan uppdateras eller ordnas i efterhand.

4 år är för långt. Butiker behöver inte göra något, men känner du för att testa så gör det.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Hej, tja jag känner att jag lagt ner för mycket gratis timmar på ett problem som inte är mitt, gjorde detta för att vara hjälpsam, ville bara försöka med en reklamation då Philips inte var speciellt hjälpsamma vid kontakt och hävdade boxfel ( 2st olika ) och nekade kontakthjälp högre upp i support kedjan så att säga.

Var in till Elgiganten i går och de vill inte kännas vid problemet, det skulle kosta 2000 att försöka och göra en reklamation enl de, kunden i fråga kommer då inte att inhandla fler Philips grejjer i framtiden. Så nu släpper jag detta, tack för all hjälp och svar till er som försökt hjälpa mig

Permalänk
Bildexpert 📺

@mallesoft: Ett generellt råd, baserat på mina intryck under alla år (snarare än statistik) är att när man ska välja en TV så ska man sikta på en mellanklass och uppåt. Just därför att budgetmodeller ökar risken för den här typen av diffusa, lite märkliga fel som man inte kan ordna upp. Det funkar till 95% av fallen, men hamnar man på de där 5 procenten är det rökt.

Mellanmodeller är vanligtvis apparater som har en produktsiffra som börjar på 6 eller 7. Budgetmodeller brukar börja på 5 och är det 4 eller 3 (eller lägre) är det risk för enkla OEM-apparater. Det kan stå ett känt varumärke utanpå, men innehållet är tredjepartstillverkat och därför kan det kända namnet (likt Philips) inte åtgärda de problem som finns. De har bara skyfflat lådor som det står deras namn på.

Men när det kommer till mellanklassmodeller tar tillverkarna ett större ansvar. Ofta redan från början så att felen inte finns där till att börja med. Ja, det blir dyrare, men det är också cry once-principen i högre utsträckning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Aha! tack för mycket intressant info, detta ska tänkas på i framtiden när min Sony 40EX52 lägger av, förövrigt en helt ok tv för de behov jag har, ( Ps3, film från pc ) jag har inget intresse av Tv program så att säga, så någon hd box har jag aldrig testat till den så jag vet inte om hdcp error finns, men det tror jag inte då jag kört några bluray filmer via Ps3 utan problem.

Permalänk
Medlem

Det här blir bara mer och mer irriterande, fick mail nyss från Philips, då jag tidigare mailat dem och CD om denna tråden.

"Hej Tomas,

Tack för ditt mail!

Just gällande detta så handlar det om att TVn inte har det HDCP stöd som digitalboxen kräver. Detta är inget som man kan ändra med TVn.

Vi förstår din frustration men det finns dessvärre inget som man kan göra från TVns sida.

Ha en fin dag!

Med vänliga hälsningar,
Vendela
Philips Kundtjäns"

mitt svar till dom.

Hej, då hade ni kunnat erkänna detta i telefon vid första kontakt så hade jag sluppit alla andra problem, väldigt konstigt att den TV saluförs som full HD tv om den inte klarar av HDCP som är förutsättningen för full HD uppspelning. BEDRÄGERI anser jag.
Sedan kan ni gå in i den tråden jag länkade till och be öppet om ursäkt till mig, kunden och CD, för alla problem ni skapat.
Vad tänker ni på Philips göra för att den otekniska kunden ska bli nöjd med Philips produkter? Han är säkert inte ensam om dessa problem och tänk på att även Sweclockers medlemmar handlar Philips i bland, men kan snabbt byta märke.

mvh
Tomas

PS Lägger upp detta mail på swec DS

Permalänk
Medlem

Hänvisa dom till produkt manualen sidan 51: https://www.download.p4c.philips.com/files/4/42pfl3507t_12/42...

Problem med anslutningen
Problem med HDMI
-
enheter:

Observera att stöd för HDCP
(High
-
bandwidth Digital Content
Protection) kan fördröja den tid det tar
för TV:n att visa innehåll från en
HDMI
-
enhet.

Om TV:n inte känner igen
HDMI
-
enhe
ten och ingen bild visas
testar du med att växla källan från en
enhet till en annan och sedan tillbaka
igen.

Som jag förstår det stycket, så skall TVn ha stöd för HDCP. Annars skulle det stått direkt att TVn inte har stöd för HDCP.

Permalänk
Medlem

@XPerion:
Hej, nä nu får det räcka med svammel, kommer Philips inte in i denna tråden och gör det jag bett de om, så ska jag övertyga alla här på swec att bojkotta Philips, jag börjar med mig själv då jag länge har sneglat på en av deras hårtrimmers, läser ni här nu Philips? Jag köper ett annat märke med risk för att er modell inte är kompatibel med mitt hår, fast den heter "hår" trimmer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XPerion:

Som jag förstår det stycket, så skall TVn ha stöd för HDCP. Annars skulle det stått direkt att TVn inte har stöd för HDCP.

Alla TV-apparater med HDMI hanterar HDCP då det är ett krav för HDMI-licensen från första början. HDCP är också ett krav enligt EICTA/DigitalEurope HD-Ready-licensen som alla etablerade tillverkare har följt de senaste tio åren.

Så det ska mycket till för att köpa en TV på den svenska marknaden som verkligen saknar HDCP. Man kan helt enkelt säga att alla TV-apparater sålda på den svenska konsumentmarknaden senaste decenniet hanterar HDCP. Man måste backa tillbaka till tiden när det satt DVI-anslutningar för att finna produkter där HDCP kunde vara frånvarande.

Däremot är det ingen garanti för att det faktiskt fungerar i praktiken. Eller att prylarna är särskilt välgjorda. De här problemen är inte helt sällsynta och kommer av inkompatibilitet på kretsnivå. Philips-TV:ns kretsuppsättning ackar inte HDCP-handskakningen på det sätt som boxen väntar sig.

Tyvärr står det aldrig handböckerna: "OBS! Vi garanterar endast 95% funktionalitet hos denna produkt".

Permalänk
Medlem

Jag skulle försökt häva köpet med hänvisning till KKöpL om fel på varan. Det är egentligen för sent att gå vägen via reklamation och häva köpet den vägen, men de har tidigare fått ett försök på sig så jag skulle ställa krav mot säljaren för att varan inte överensstämmer med det man kan förvänta sig, det är vad jag skulle säga åt ägaren att göra. Det är säljarens ansvar, den måste se till att produkterna den säljer fungerar och överensstämmer med beskrivningen. Fel på varan är en egen paragraf. Vet inte vad domar säger om tidsfrist när det gäller den paragrafen, men som sagt har han ju försökt med en reklamation inom reklamationstiden också. Säljaren bör alltså lösa det av ren goodwill, sen får de ställa vilka krav de vill mot Philips/dist om de tycker det krävs.

Philips tillverkar för övrigt inte längre TV-apparater utan deras gamla kontrakttillverkare har tagit över den verksamheten, och jag skulle nog säga att TPV samt TP Vision gör en hel del bra produkter också. TPV har tillverkat Philips-monitorer i egen regi sedan 2005 och äger varumärket för TV-bruk och tog över Philips verksamhet för några år sedan där, de tillverkar också produkter under varumärket AOC. De är nog enda tillverkaren av TVs som har ihopsättning även i Europa. De har ingenting att göra med deras rakapparater. Philips håller mest på med sjukvård och belysning idag.

Eftersom du har en PS3a/BD-spelare så skulle jag nog testa även med den och en blu-rayskiva. Alla någorlunda nya blu-rays (filmer) kräver HDCP över HDMI. Fungerar inte det så kan man nog dra slutsatsen att det inte fungerar med något.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Hej, ursäkta om jag kommer att låta otrevlig nu, Jag skiter fullständigt i vem som tillverkar Philips prylar, står det Philips på en produkt så är det Philips jag vänder mig till och anser att det är Philips som har ansvaret för att deras "produktnamn" inte funkar, spelar ingen roll om det är lampor,rakapparater,Tv.

4år senare är det nog svårt att hävda ursprungsfel/reklamation/hävning av köp, jag personligen kommer då inte att köpa fler Philips prylar i framtiden efter denna segdragna historia, om inte Philips visar någon form av goodwill till den otekniska kunden, vilket de inte ville sist jag var kontakt med de per telefon, utan de hänvisade mig till Elgiganten som vill ha 2k för besväret som inte ens kommer att gå igenom enl de själva. Lite moment 22 över det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

@Petterk:
Hej, ursäkta om jag kommer att låta otrevlig nu, Jag skiter fullständigt i vem som tillverkar Philips prylar, står det Philips på en produkt så är det Philips jag vänder mig till och anser att det är Philips som har ansvaret för att deras "produktnamn" inte funkar, spelar ingen roll om det är lampor,rakapparater,Tv.

4år senare är det nog svårt att hävda ursprungsfel/reklamation/hävning av köp, jag personligen kommer då inte att köpa fler Philips prylar i framtiden efter denna segdragna historia, om inte Philips visar någon form av goodwill till den otekniska kunden, vilket de inte ville sist jag var kontakt med de per telefon, utan de hänvisade mig till Elgiganten som vill ha 2k för besväret som inte ens kommer att gå igenom enl de själva. Lite moment 22 över det hela.

Fel på varan har inte med reklamation att göra utan är en egen paragraf i KKöpL. Den paragrafen har ingen tidsfrist utskriven som reklamationsrätten i samma lag. Alltså jag hävdar att varan inte överensstämmer med beskrivningen de gav vid försäljning. Inte att den är defekt, alltså trasig eller har tillverkningsfel. Kravet måste man ställa mot säljaren, men kan tillverkaren fixa något så är det också bra. Säljaren bör om inte annat fixa något i ren goodwill, t.ex. ge en produkt motsvarande den som först köptes som fungerar. Idag handlar det om en produkt för 3000 kr, köparen blir glad och kanske återvänder som kund till återförsäljaren...

Vad du skiter i och inte skiter i har inte med saken att göra, det som är intressant i ditt fall är vem som driver kundtjänsten. Du kan t.ex. inte vända dig till Caterpillar för att dina skor går sönder eller för att din CAT-telefon går sönder. Att jag skrev det är mer för att måla upp en bild av hur grejer fungerar idag. Det är svårt att vänta sig en stor koncern ta ansvar när de skär ner och säljer av verksamheterna. Eftersom Philips inte längre driver verksamheten så måste frågorna kanske gå lite längre än de som sitter längst ut i kundtjänst för TVs. Som kundtjänsten agerat bör en återförsäljare kunna kräva ut ersättningsprodukt för att alla i slutändan ska bli nöjda.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Ok jag förstår lite mer nu, när jag läst ditt inlägg engång till, ursäkta skyller på att jag är fortfarande förbannad på Philips "support"
Kunden i fråga orkar inte att hålla på mer( fast det är jag som dragit lasset ), han vill bara ha sina sportkanaler och att det ska funka när han trycker på ON, han är lite av bohem typen så att säga, även om han är sur för att han inte få se detta i HD.

Philips! ni vann och tappade samtidigt minst 2 kunder, stort GRATTIS till vinsten.
tråden kan låsas eller flyttas till konsumenträtt

Permalänk
Forumledare

*tråd flyttad*

Med tanke på trådens utveckling tror jag den passar bättre här

Permalänk
Medlem

Sådär 2 år senare fick jag upp samma felkod på min Philips tv jag har i stugan.

Jag kopplade tillbaka boxen på en annan hdmi-port, tillika samma HDMI port som jag hade boxern inkopplad till första gången.

Mest bara för att jag fick upp den här tråden när jag googlade!

Provat i över en timme nu utan att felet dykt upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok nu är denna en gammal tråd men vill ge lite tips...

OM du har köpt en vara oavsett tillverkare så ska man alltid gå tillbaka till säljaren och klaga där och åberopa i detta fall ursprungsfel. Tyvärr kan Elgiganten vara väldigt otrevliga både säljare och dito chefer så det är dem man ska bojkotta men också tillverkaren.
Som någon nämnde OEM produkter kan tillverkas och sätta ett annat namn på burken i detta fall Philips.

Jag har ett liknande problem med en NetOnNet Anderssons TV där HDMI inte heller fungerar och sänker ned upplösningen till 640x480 när en HDMI kabel kopplas in trots den påstås klara av FULL HD!

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/39-43tum/andersson-l...

Jag har varit i kontakt med säljaren NetOnNet och de säger tvärt NEJ och Andersson är NetOnNets eget märke tillverkat i Turkiet.

Så mitt svar på deras otrevligheter sälja en vara som inte fungerar enligt deras reklam blir "aldrig mera någonsin".

Det finns en annan aspekt och det är medvetet begränsa livsslängden på apparater som säljs genom att vissa funktioner slutar att fungera...

Jag har flera iPhones och Samsung mobiler som slutat fungera för man är glömsk, har glömt lösenordet och varje gång man kontaktar dem så säger de att det kostar 550 SEK per gång. Skickade in samsung med FRP lås, FRP står för Factory Reset Protection som är ett sätt att inte låta ägare återställa mjukvaran som den var vid köpet, dvs mycket svårare att reklamera ursprungsfel, det spelar ingen roll om man har kvitto o box kvar, de vägrar och hänvisar till samsung support...
Har haft samma problem med Apple och deras iPhones...

Så jag säger samma sak: Aldirg mera Samsung, Google, Apple eller NetOnNet produkter!!!

OM de skiter i mig som kund så gör jag samma sak skiter i dem för all framtid. (ursäkta ordvalen men det är deras politik och hur de behandlar sina kunder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av helge.larsson:

OM du har köpt en vara oavsett tillverkare så ska man alltid gå tillbaka till säljaren och klaga där och åberopa i detta fall ursprungsfel. Tyvärr kan Elgiganten vara väldigt otrevliga både säljare och dito chefer så det är dem man ska bojkotta men också tillverkaren.
Som någon nämnde OEM produkter kan tillverkas och sätta ett annat namn på burken i detta fall Philips.

Jag har ett liknande problem med en NetOnNet Anderssons TV där HDMI inte heller fungerar och sänker ned upplösningen till 640x480 när en HDMI kabel kopplas in trots den påstås klara av FULL HD!

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/39-43tum/andersson-l...

Jag har varit i kontakt med säljaren NetOnNet och de säger tvärt NEJ och Andersson är NetOnNets eget märke tillverkat i Turkiet.

Så mitt svar på deras otrevligheter sälja en vara som inte fungerar enligt deras reklam blir "aldrig mera någonsin".

Det finns en annan aspekt och det är medvetet begränsa livsslängden på apparater som säljs genom att vissa funktioner slutar att fungera...

Jag har flera iPhones och Samsung mobiler som slutat fungera för man är glömsk, har glömt lösenordet och varje gång man kontaktar dem så säger de att det kostar 550 SEK per gång. Skickade in samsung med FRP lås, FRP står för Factory Reset Protection som är ett sätt att inte låta ägare återställa mjukvaran som den var vid köpet, dvs mycket svårare att reklamera ursprungsfel, det spelar ingen roll om man har kvitto o box kvar, de vägrar och hänvisar till samsung support...
Har haft samma problem med Apple och deras iPhones...

Så jag säger samma sak: Aldirg mera Samsung, Google, Apple eller NetOnNet produkter!!!

OM de skiter i mig som kund så gör jag samma sak skiter i dem för all framtid. (ursäkta ordvalen men det är deras politik och hur de behandlar sina kunder).

Håller med dig, och känner delvis igen mig.

Apropå Elgiganten, köpte jag en gång i tiden en Samsung Galaxy S4 och lade till deras trygghetsförsäkring. Men några månader senare, när telefonen blev stulen ombord på en buss (gärningsmännen tog den ur handen på mig och hann precis kliva av och kuta därifrån), visade det sig att försäkringen inte täckte stöld utomhus (men däremot i sin bostad, och har för mig även på ens arbetskontor). Dumt nog tänkte jag inte på att hemförsäkringen eventuellt hade kunnat täckt (hade Trygg Hansas hemförsäkring vid tidpunkten). Sedan dess bojkottar jag sådana här trygghetsavtal/försäkringar, och i synnerhet till portabla enheter.