OM du har köpt en vara oavsett tillverkare så ska man alltid gå tillbaka till säljaren och klaga där och åberopa i detta fall ursprungsfel. Tyvärr kan Elgiganten vara väldigt otrevliga både säljare och dito chefer så det är dem man ska bojkotta men också tillverkaren.
Som någon nämnde OEM produkter kan tillverkas och sätta ett annat namn på burken i detta fall Philips.
Jag har ett liknande problem med en NetOnNet Anderssons TV där HDMI inte heller fungerar och sänker ned upplösningen till 640x480 när en HDMI kabel kopplas in trots den påstås klara av FULL HD!
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/39-43tum/andersson-l...
Jag har varit i kontakt med säljaren NetOnNet och de säger tvärt NEJ och Andersson är NetOnNets eget märke tillverkat i Turkiet.
Så mitt svar på deras otrevligheter sälja en vara som inte fungerar enligt deras reklam blir "aldrig mera någonsin".
Det finns en annan aspekt och det är medvetet begränsa livsslängden på apparater som säljs genom att vissa funktioner slutar att fungera...
Jag har flera iPhones och Samsung mobiler som slutat fungera för man är glömsk, har glömt lösenordet och varje gång man kontaktar dem så säger de att det kostar 550 SEK per gång. Skickade in samsung med FRP lås, FRP står för Factory Reset Protection som är ett sätt att inte låta ägare återställa mjukvaran som den var vid köpet, dvs mycket svårare att reklamera ursprungsfel, det spelar ingen roll om man har kvitto o box kvar, de vägrar och hänvisar till samsung support...
Har haft samma problem med Apple och deras iPhones...
Så jag säger samma sak: Aldirg mera Samsung, Google, Apple eller NetOnNet produkter!!!
OM de skiter i mig som kund så gör jag samma sak skiter i dem för all framtid. (ursäkta ordvalen men det är deras politik och hur de behandlar sina kunder).