Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Man måste dock se skillnad på förare som har tur och hamnar i en bil som är överlägsen det året (Button 2009).
Och förare som rycker upp ett mediokert team till nya höjder (Shumacher med både Benetton och Ferrari).
Hamilton är en grym förare, inget tvivel om det.
Men han har även haft turen(/skickligheten) att 2 gånger hamna i team som redan var extremt bra eller storsatsade.

Och att jämföra gamla stjärnor med dagens blir ju alltid lite konstigt.
Jag vill gärna tro att om gamlingarna racat idag så skulle även dom köra samma fysiska rutiner dagens förare gör.

Även om Michael Schumacher var en mycket skicklig förare så var det knappast han som "ryckte upp" Benetton och Ferrari, och de bilar han vann i var inga dåliga bilar i dåligt ledda team, tvärt om. Benetton drevs av Flavio Briatore som senare blev Renault F1 och hade ett gäng skickligt folk under åren på den tekniska sidan som John Barnard, Rory Byrne, Ross Brawn, Pat Symmonds, Nikolas Tombazis och Mike Coughlan (senare troligen mest känd för McLarens spionskandal).

De som "ryckte upp" Ferrari var huvudsakligen Ferrari chefen Luca di Montezemolo och Jean Todt. di Montezemolo började med att anlita konstruktören John Barnard för att bland annat få tillgång till brittisk teknik; Barnard hade utöver Benetton också konstruerat F1 bilar åt bland annat McLaren (ex. MP4/1) men konstruktionen skedde också helt i Storbritannien. Han värvade senare Jean Todt som då var chef för Peugeot Talbot Sport (med satsningar i rally och Grupp C sportscars, där man bland annat vann Le Mans 1992 och 1993 med Peugeot 905). När Todt kom till Ferrari så hade man ingen egen chassiavdelning, konstruktionen av chassit hade som bekant skett i Storbritannien, vilket innebar att Todt fick bygga upp Ferrari mer eller mindre från grunden. Från Benetton så rekryterade Todt inte enbart Schumacher, utan också teknisk nyckelpersonal där bland annat Brawn, Byrne och Tombazis kan nämnas.

Man kan alltså säga att Schumacher haft turen att två gånger hamnat i team som storsatsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varken Vettel eller Lewis är några regnmästare direkt. Button har ju typ världens smidigaste körteknik så regn passar bra.

Button spenderade en del av sin karriär före F1 i Japan där regnlopp är vanligt förekommande, och där man till skillnad från F1 sällan avbryter loppen för det. Ska man klara ett lopp i regn bra så gäller det också att ha lite tur och ha en bil som har försetts med "regninställningar" före lördagens parc fermé .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Button spenderade en del av sin karriär före F1 i Japan där regnlopp är vanligt förekommande, och där man till skillnad från F1 sällan avbryter loppen för det. Ska man klara ett lopp i regn bra så gäller det också att ha lite tur och ha en bil som har försetts med "regninställningar" före lördagens parc fermé .

Ja måhända där han finutvecklade sin körstil Tur är ju något man skapar sig som Stenmark sa. Det var inte tur som gjorde att Stenmark körde fortast av alla.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

"WE'RE GOING TO MIAMI 🌴
Starting in 2022, F1 has signed a 10-year deal to race at a circuit around Miami's iconic Hard Rock Stadium 🙌 "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

"WE'RE GOING TO MIAMI 🌴
Starting in 2022, F1 has signed a 10-year deal to race at a circuit around Miami's iconic Hard Rock Stadium 🙌 "

Det här kommer bli så coolt!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Tinkerbeard:

"WE'RE GOING TO MIAMI 🌴
Starting in 2022, F1 has signed a 10-year deal to race at a circuit around Miami's iconic Hard Rock Stadium 🙌 "

Äntligen får knarklangarna sitt eget GP. Passar bra med Liberty som gjort hela sporten till vad som närmast påminner om en snabbmatskedja, precis som den gamle gode Bernie förutspådde.

#makef1notnascaragain

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

"WE'RE GOING TO MIAMI 🌴
Starting in 2022, F1 has signed a 10-year deal to race at a circuit around Miami's iconic Hard Rock Stadium 🙌 "

Ytterligare en bana med drs omkörningar. Precis vad vi saknade i F1 kalendern. Banan finns som mod till Assetto Corsa för de som vill testköra

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Ja! Lite vatten kan göra det här riktigt intressant

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jävla tryck i den nationalsången, hade nog haft svårt att hålla mig för flin om jag varit på plats om jag ska vara ärlig!

Permalänk
Medlem

Oj! Spännande.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Men inte Russel!!! 😱😭

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig sekvens för Mercedes där... samt Russell.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Russel är cursed, kommer aldrig få en poäng. Hear my words. jösses amalia

Permalänk
Medlem

Hamilton förnedrar verkligen sina motståndare. Förnedrar dem. Äger dem.

Hamilton kommer vinna säsongen enkelt. De förare som tillåter honom promenera förbi utan minsta försök till motstånd. Stroll, Ricciardo, Sainz, Leclerc. Vilka offer. Walk over.
Tack Norris för att du åtmistone kämpade emot och gav allt.

Störst tack av alla till Verstappen. Utan dig hade sporten kunna ta läggas ner utan vidare. Walk over

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Hamilton förnedrar verkligen sina motståndare. Förnedrar dem. Äger dom.

Hamilton kommer vinna säsongen enkelt. De förare som tillåter honom promenera förbi utan minsta försök till motstånd. Stroll, Ricciardo, Sainz, Leclerc. Vilka offer. Walk over.
Tack Norris för att du åtmistone kämpade emot och gav allt.

Störst tack av alla till Verstappen. Utan dig hade sporten kunna ta läggas ner utan vidare. Walk over

Du har delvis rätt, och delvis fel tycker jag.
Det är ju ingen större idé att kämpa emot om man ändå vet att man kommer bli omkörd. Se på Norris, nu fick han en pallplats för att han "släppte" Hamilton.

Och släppte i citattecken, för Lewis flög ju förbi. Norris kamp kommer inte vara med Hamilton vare sig i förar-VM eller McLarens med Mercedes.

Med det sagt skulle det vara roligt om det var mer kamp mellan förarna, men det är klurigt det med, för då måste man vara i jämlik bil på jämlika däck och jämlik batteriladdning.

Roligt race var det idag iallafall, hände en del grejer.

Permalänk
Medlem

Att vara Hamilton är att spela på easy mode. Bilen är löjligt bra och rubber band effekt så fort man tappar ett varv. 3 bilar framför kör av dessutom.

Men backade Hamilton inte upp på banan? Får man göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Att vara Hamilton är att spela på easy mode. Bilen är löjligt bra och rubber band effekt så fort man tappar ett varv. 3 bilar framför kör av dessutom.

Men backade Hamilton inte upp på banan? Får man göra så?

Svaret är väl "nja" på den frågan. Du får inte färdas i motsatt riktning men du får ju självklart backa dig ur en knepig situation. Sedan bedöms det utifrån hur trafiken ser ut i det ögonblicket så i detta fall bedömde de nog det var okej, han backade ändå inte ut till racingspåret utan bara ut på kanten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Att vara Hamilton är att spela på easy mode. Bilen är löjligt bra och rubber band effekt så fort man tappar ett varv. 3 bilar framför kör av dessutom.

Men backade Hamilton inte upp på banan? Får man göra så?

Hamilton har tur som få. Han åkte av och tappade en minut i sandfållan plus att han behövde in i depå och byta nos. Precis efter han kom ut på banan kraschar Russel och Bottas och det blir rödflagg. Hamilton kan byta nos och starta på 9 plats med hela fältet samlat.

Kraschen tyckte jag mest var Russells fel. Bottas höll idealspåret, "låg mitt i banan" som våra kommentatorer berömde andra förare göra senare. Det fanns gott om plats på utsidan, men Russell tappade ut bilen på gräset tack vare sämre grepp och det orsakade olyckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hamilton har tur som få. Han åkte av och tappade en minut i sandfållan plus att han behövde in i depå och byta nos. Precis efter han kom ut på banan kraschar Russel och Bottas och det blir rödflagg. Hamilton kan byta nos och starta på 9 plats med hela fältet samlat.

Kraschen tyckte jag mest var Russells fel. Bottas höll idealspåret, "låg mitt i banan" som våra kommentatorer berömde andra förare göra senare. Det fanns gott om plats på utsidan, men Russell tappade ut bilen på gräset tack vare sämre grepp och det orsakade olyckan.

Håller helt med dig, förstår inte varför han är så sur på Bottas för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Håller helt med dig, förstår inte varför han är så sur på Bottas för.

Kan tänka mig för att bottas skapade problemet genom att dra sig ur åt höger. Om han hade hållit sig åt vänster hade han säkert klarar inbromsningen och behållt positionen.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Hamilton har tur som få. Han åkte av och tappade en minut i sandfållan plus att han behövde in i depå och byta nos. Precis efter han kom ut på banan kraschar Russel och Bottas och det blir rödflagg. Hamilton kan byta nos och starta på 9 plats med hela fältet samlat.

Kraschen tyckte jag mest var Russells fel. Bottas höll idealspåret, "låg mitt i banan" som våra kommentatorer berömde andra förare göra senare. Det fanns gott om plats på utsidan, men Russell tappade ut bilen på gräset tack vare sämre grepp och det orsakade olyckan.

Kan tyvärr inte hålla med gällande BOT - RUS. Om Bottas hade fortsatt på torra linjen så hade han pushat ut RUS på gräset. Den torra linjen går mot utsidan. I med Bottas vägrar svänga in så förmodar Russel att Bottas skiter i och tänker ta torra linjen. Därav åker Russel ut i det blöta och snurrar. Det finns absolut inte plats på utsidan på den torra linjen och Bottas sträckte ut armbågarna och tyvärr får han skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Bottas var som mest över den vita linjen från depån med en däcksbredd, inget mer. Här är en video bakifrån i slowmotion (går högerklicka och köra ytterligare halva hastigheten).
https://i.imgur.com/q3VQNxu.mp4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Håller helt med dig, förstår inte varför han är så sur på Bottas för.

Det såg inte ut att vara några direkta avåkningszoner där olyckan hände (vad jag minns ifrån bilderna), och det gick i nästan full hastighet, så det kanske mer var att han var chockad?

Tycker dock inte Bottas gjorde fel, en racing incident. Russel gick lite för långt till höger och satte däcket lite på gräsmattan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Bottas var som mest över den vita linjen från depån med en däcksbredd, inget mer. Här är en video bakifrån i slowmotion (går högerklicka och köra ytterligare halva hastigheten).
https://i.imgur.com/q3VQNxu.mp4

Banan svänger vänster. Vill inte Bottas styra vänster så får han skylla sig själv om någon redan innan svängen ligger på utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Banan svänger vänster. Vill inte Bottas styra vänster så får han skylla sig själv om någon redan innan svängen ligger på utsidan.

Vet inte varför han "får skylla sig själv"?

Jag skulle säga att Russell missbedömde situationen lite. Han hade tydligt inte räknat med att ligga där ute i det blöta, men så länge Bottas lämnade plats på banan (och det fanns det fortfarande) så har han väl inte så mycket mer att säga till om.

Sen utspelet efteråt säger väl mest bara att Russell blev rädd.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vet inte varför han "får skylla sig själv"?

Jag skulle säga att Russell missbedömde situationen lite. Han hade tydligt inte räknat med att ligga där ute i det blöta, men så länge Bottas lämnade plats på banan (och det fanns det fortfarande) så har han väl inte så mycket mer att säga till om.

Sen utspelet efteråt säger väl mest bara att Russell blev rädd.

När man kör i 300 km/h och ska köra sida vid sida så vill man väl vara trygg att den man köra bredvid har koll på sin bil. Om Russel inte känner att Bottas är medveten om vad som sker, så är det naturligt att Russel blir osäker och överstyr.

Det är precis samma som när Hamilton kör in i Albon 2 gånger. Hamilton missbedömer totalt och Albon litar på att Hamilton vet hur clean racing ser ut. Extremt synd om Albon och Hamilton hade fått skylla sig själv om han strök med i processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

När man kör i 300 km/h och ska köra sida vid sida så vill man väl vara trygg att den man köra bredvid har koll på sin bil. Om Russel inte känner att Bottas är medveten om vad som sker, så är det naturligt att Russel blir osäker och överstyr.

Det är i princip samma intryck som jag fick av situationen. Men är det verkligen Bottas fel?

Eftersom det trots allt fanns plats på banan har väl Bottas uppfyllt de förpliktelser som Russell faktiskt kunde förvänta sig? Att Russel verkar ha förväntat sig *mer* än det är vad jag tycker är Russells missbedömning av situationen.

Och när då Russell i det läget tappar sin bil och kör in i Bottas, varför är det då Bottas som "får skylla sig själv"?

Skrivet av FlytPojken:

Det är precis samma som när Hamilton kör in i Albon 2 gånger. Hamilton missbedömer totalt och Albon litar på att Hamilton vet hur clean racing ser ut. Extremt synd om Albon och Hamilton hade fått skylla sig själv om han strök med i processen.

Jag förstår faktiskt inte hur detta är "precis samma" (och tycker att det här med att "Hamilton hade fått skylla sig själv om han strök med i processen" känns både omotiverat och osmakligt).
I det här fallet så är det Russell som tappar sin bil i det blöta och kör in i Bottas. Jag vet inte ens vem som ska föreställa vara vem i denna liknelse till en annan situation som är "precis samma"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är i princip samma intryck som jag fick av situationen. Men är det verkligen Bottas fel?

Eftersom det trots allt fanns plats på banan har väl Bottas uppfyllt de förpliktelser som Russell faktiskt kunde förvänta sig? Att Russel verkar ha förväntat sig *mer* än det är vad jag tycker är Russells missbedömning av situationen.

Och när då Russell i det läget tappar sin bil och kör in i Bottas, varför är det då Bottas som "får skylla sig själv"?

Jag förstår faktiskt inte hur detta är "precis samma" (och tycker att det här med att "Hamilton hade fått skylla sig själv om han strök med i processen" känns både omotiverat och osmakligt).
I det här fallet så är det Russell som tappar sin bil i det blöta och kör in i Bottas. Jag vet inte ens vem som ska föreställa vara vem i denna liknelse till en annan situation som är "precis samma"?

Fel och fel, Bottas stressar fram de genom att vara "orimligt sen" att svänga in och ge plats. Alltså min bild är att när bilen bakom kommer med DRS och slipstream, svänger ut så sent som möjligt och tar en "bilbredd", så ska inte bilen som blir attackerad flytta sig under "breaking". I detta fallet när banan svänger så bör Bottas svänga vänster för att det klassas som "behålla position". Nu när Bottas låder sig gliida mot höger av naturliga skäl, så tolkar Russel det som att Bottas inte är medveten om clean racing och oturligt nog tar lite för mycket gräs.

Därför får Bottas skylla sig själv, clean racing uppfattas som att man följer banans sväng och därför borde ha gett mer plats.

Det är precis samma för att föraren som blir omkörd inte tar hänsyn till att det är ett bra move. Albon är Russel och Hamilton är Bottas. Albon tappar sin bil för att Ham inte förstår att han ska bromsa och släppa.

Ett annat exempel är Perez vs Gasly på SPA ifjol. Hade Gasly kört in i väggen och tagit ut Perez där, så hade jag inte klandrat honom. Perez ligger på gränsen och man ser att han inte vill ge utrymme då får han skylla sig själv om Gasly blir trängd och reagerar och tar ut båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Fel och fel, Bottas stressar fram de genom att vara "orimligt sen" att svänga in och ge plats. Alltså min bild är att när bilen bakom kommer med DRS och slipstream, svänger ut så sent som möjligt och tar en "bilbredd", så ska inte bilen som blir attackerad flytta sig under "breaking". I detta fallet när banan svänger så bör Bottas svänga vänster för att det klassas som "behålla position". Nu när Bottas låder sig gliida mot höger av naturliga skäl, så tolkar Russel det som att Bottas inte är medveten om clean racing och oturligt nog tar lite för mycket gräs.

Därför får Bottas skylla sig själv, clean racing uppfattas som att man följer banans sväng och därför borde ha gett mer plats.

Det är precis samma för att föraren som blir omkörd inte tar hänsyn till att det är ett bra move. Albon är Russel och Hamilton är Bottas. Albon tappar sin bil för att Ham inte förstår att han ska bromsa och släppa.

Ett annat exempel är Perez vs Gasly på SPA ifjol. Hade Gasly kört in i väggen och tagit ut Perez där, så hade jag inte klandrat honom. Perez ligger på gränsen och man ser att han inte vill ge utrymme då får han skylla sig själv om Gasly blir trängd och reagerar och tar ut båda.

En avsevärd skillnad är ju att Albon redan var förbi och att Hamilton dessutom körde på honom, vilket var det som fick honom att snurra runt.

Här var Russell inte förbi utan som bäst nästan jämsides, omkörningen blev aldrig ett faktum. Bottas körde ju heller inte på Russell, och det fanns en bilbredd på utsidan.

Situationen är helt enkelt inte densamma.

Om Russell faktiskt varit framför (såg ut att vara på gång om han nu inte hade tappat bilen) och Bottas kört på honom så hade det varit en betydligt mer lik situation. Men det är ju inte vad som hände.

Är det fortfarande ett "bra move" om det inte går att genomföra omkörningen pga att det är blött där man behöver köra och man då på väg upp jämsides tappar kontrollen över bilen och kraschar in i bilen man skulle köra om i typ 300 knyck? Ja, det är väl en fråga att ställa sig...
Jag skulle säga att det hade varit ett "bra move" om banan var torr, men nu blev det ett "ganska dåligt move".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inget snack om att Russel tog för stor risk där. Frågan är om han ens klarat inbromsningen inför chikanen om han hållit sig på banan, jag tror faktiskt inte det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2