Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung 65" Q8F (2018) strul, även andra/nyare modeller?

Permalänk
Medlem

Samsung 65" Q8F (2018) strul, även andra/nyare modeller?

Egentligen har jag tänkt skriva en tråd om denna TV för över 2 år sedan, men jag har haft förhoppningar att Samsung löser problemen genom firmware-uppdatering. Dessutom kändes det som ett personligt nederlag efter ha lagt ned typ 1 år av research på vilken TV man ska köpa. Trots att det gått 2 år har Samsung inte lyckats åtgärda något av nedanstående problem. Jag antar att Samsung inte heller fixat det på Q80R (2019), Q80T (2020) samt QN85A (2021) och kanske även på modeller lägre serierna lider av samma problem?

Något som får mig att börja skriva är att jag står inför köp av mobiltelefon. Till syvende och sist finns det inte många märken och plattformar att välja på (allt från Kina går bort så klart), där står bla Samsung S20 som en kandidat, men mitt TV-inköp gör mig tveksam.

Objekt i home-menyn
Hur tar man bort saker som tex reklam? När man köper en TV för 30.000kr förväntar man sig inte att bli utsatt för reklam. Samsung ger möjlighet att lägga till och ta bort enheter/appar i home-menyn, men vissa saker går av någon anledning inte att ta bort.

"Tavla"
Det finns en funktion/app som aktiverar en skärmsläckare. Totalt menlös funktion, ser ful och hackig ut, långsam att ladda och strulig att gå ut (vill du verkligen avsluta?). Skärmsläckaren i sig kan man tycka inte spelar någon roll, men Samsung har ju envisats med att lägga till en dedikerad knapp på fjällkontrollen, å tro fan att man gång till gång råkar komma åt denna knapp. Sådärja, 30sek strul osv.

Fluktuerande ljusstyrka
Mörka scener drar ned ljusstyrkan, vit text blir grå. Omöjligt att stänga av. Jag har provat ALLT!

Favorit-enheter försvinner
Den här är riktigt jobbig och sker ibland dagligen på enstaka enheter och ibland är alla externa enheter borta. Enheter som man lagt till försvinner. Enheter som tidigare identifierats med sin egna unika symbol syns (i bästa fall) som "okänd enhet" eller vad det heter. Ofta går det inte att lägga till enheten, har man tur kan man välja den från menyn 'Källa'. Norsk reset kan lösa problemet.

Anslutna enheter:

Samsung HW-N660
Mest ofattbara felet i hela historien; Soundbaren är ansluten till TV'n genom optisk anslutning. 1/20 ggr går det inte styra ljudet. Volymen är på konstant nivå, tex 20. Oavsett hur högt/lågt man ställer volymen så är det samma nivå. Ändring av volym syns alltså på TV'n och soundbaren, men det hörs ingen skillnad. Lösningen är att starta om båda enheterna flera ggr i följd med olika fördröjning och ordning. Hur kan Samsung misslyckats så fatalt med att få sina egna enheter att fungera felfritt med varandra?

För övrigt är jag ganska nöjd med soundbaren, dock har den delvis sämre ljudkvalité än det inbyggda i TV'n, men basen är så klart 10ggr bättre, så det väger upp iaf.

HTPC *
Datorn står på dygnet runt och lite då och då (snitt kanske 1gng/vecka) byter TV'n källa automatiskt till HTPC'n. Inte speciellt ofta alltså, men riktigt irriterande när man tex spelar.

XBox One X *
Här vet jag inte om det är TV'n eller XBox'en som är boven. När jag startar XBox'en så verkar den tappa anslutning till TV'n och vice-versa. Svårt att förklara, men enheterna kommunicerar antagligen via HDMI-porten och dem ligger i osync, typ TV'n säger till XBox'en att ändra on/off-status, men TV'n vet inte om den är på eller inte, så dem hamnar i en evighets-loop. Lösningen på detta är att stänga av/slå på enheterna i lite olika kombinationer, så går det till slut.

Arris TV-mottagare *
Här är det exakt samma sak som med XBox'en, skillnaden är att här kan jag använda Arris fjärrkontroll och trycka på "STB"-knappen, så påverkas bara Arris'en. Det här får jag göra varje gång jag startar TV'n.

* Här har vi några andra producenter som kan ställa till det; nVidia, Microsoft och Arris/Telia. Å andra sidan så är ju dessa ganska kända på marknaden och Samsung borde vara intresserade av att deras produkter fungerar tillsammans.

Lite bolds gör det lättare att läsa och allt kanske inte är Samsung's fel?
Permalänk
Medlem

Reklamen körde jag pi-hole, har Q9F och är rätt så missnöjd med både färgerna,features och reklam på en tv som man köpte för 30k. Har exakt samma problem som dig å samsung kommer inte fixa de med tanke på att tvn är 3 år gammal nu...Nästa TV blir LG eller sony

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Reklamen körde jag pi-hole, har Q9F och är rätt så missnöjd med både färgerna,features och reklam på en tv som man köpte för 30k. Har exakt samma problem som dig å samsung kommer inte fixa de med tanke på att tvn är 3 år gammal nu...Nästa TV blir LG eller sony

Tack för ditt svar, det var skönt att höra att jag inte är ensam om problemen. Dock beklagar jag djupt för alla drabbade.

Samsung borde väl ha en representant på forumet? Det är ju ganska populärt numera att tillverkaren vänder sig direkt till slutkonsumenterna för feedback.
Hittade representanten: Hans L. Olofsson @samsung

Ja, som det känns nu är detta sista gången jag köper en Samsung-TV och jag kommer inte heller rekommendera en dito till någon annan heller. Sony är ju alltid en självklar kandidat, men vid köptillfället 2018 var det lite rörigt kring sortimentet från bla Sony. Många modeller var på gång och otroligt nog var tekniken i sin linda (jaa, OLED, QLED osv).

Hittade Samsungs representant
Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Lessismore:

Tack för ditt svar, det var skönt att höra att jag inte är ensam om problemen. Dock beklagar jag djupt för alla drabbade.

Samsung borde väl ha en representant på forumet? Det är ju ganska populärt numera att tillverkaren vänder sig direkt till slutkonsumenterna för feedback.
Hittade representanten: Hans L. Olofsson @samsung

Ja, som det känns nu är detta sista gången jag köper en Samsung-TV och jag kommer inte heller rekommendera en dito till någon annan heller. Sony är ju alltid en självklar kandidat, men vid köptillfället 2018 var det lite rörigt kring sortimentet från bla Sony. Många modeller var på gång och otroligt nog var tekniken i sin linda (jaa, OLED, QLED osv).

Tack för pingen! Mitt uppdrag i forumet sträcker sig i nuläget till mobiltelefoner, tablets och wearables (som smarta klockor). Men jag skickare vidare synpunkterna till de TV-ansvariga i Norden, dock har jag svårt att svara på frågor om just de produkterna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Objekt i home-menyn
Hur tar man bort saker som tex reklam? När man köper en TV för 30.000kr förväntar man sig inte att bli utsatt för reklam. Samsung ger möjlighet att lägga till och ta bort enheter/appar i home-menyn, men vissa saker går av någon anledning inte att ta bort.

Ska du ha en helt reklamfri TV så verkar det tyvärr inte finnas många val
https://www.rtings.com/tv/tests/ads-in-smart-tv

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tack för pingen! Mitt uppdrag i forumet sträcker sig i nuläget till mobiltelefoner, tablets och wearables (som smarta klockor). Men jag skickare vidare synpunkterna till de TV-ansvariga i Norden, dock har jag svårt att svara på frågor om just de produkterna.

Tack Hans för ditt svar iaf

Skrivet av Zippeer:

Ska du ha en helt reklamfri TV så verkar det tyvärr inte finnas många val
https://www.rtings.com/tv/tests/ads-in-smart-tv

Oj, jag hade ingen aning om att det var så illa ställt på marknaden, sjukt ju!

För övrigt:
Jag kan lika gärna fylla på med mer problem för att varna alla som går i köpetankar på en Samsung-TV. I samma veva vill jag upplysa konsumenter om att allt INTE handlar om nits, hz, fps och upplösning.

Hade jag vetat vilken dålig kvalité Samsung levererar och deras ovillighet i att åtgärda problemen så spelar det ingen roll hur fin TV'n är, hur skarp och detaljerad bild den genererar (för det gör den mycket bra), när basala funktioner är som hej-kom-och-hjälp-mig!

Det kan tyckas sent att ge feedback såhär efter drygt 2 år, men orsaken är att jag nyligen hade en längre session och försökte råda bot på problemen.

Laggig programvara
Första typ 30 sek laggar det bedrövligt, bara sitta och vänta en stund om man vill ändra något. Därefter fungerar det hyfsat, men man får inte ha bråttom. 100-tals ms inputlag och hackiga animationer, vilket renderar i att man klickar fel 50% av gångerna.

Här har vi tex volyminställningen. Höjer man volymen för fort så hänger den inte med, tex höja från 7-30, skärmen visar 30, men det låter inte som 30. Flippar + eller - ett snäpp visar att volymen i själva verket är typ 12. Kanske en skitgrej, men eftersom man justerar volymen dagligen så är det ett jäkla dribblande.

Motion Settings
För att försöka bli av med fladdrig ljusstyrka har jag provat att stänga av allt och då märkte jag något mysko med "Auto Motion Plus Settings". När jag stänger av den så hackar bilden djävulskt, nästan otittbart.

Alltså jag förstår principen med "Auto Motion Plus Settings", den interpolerar väl framesen och fyller i med nya bilder omvartannat. Jag antar att det är en funktion som kan förbättra flytet och ge illusionen av kanske 50 fps, men när man stänger av den så känns det som att man kör ett gammalt N64-spel i 12fps. Misstänker att Samsung "straffar" användaren för att få "Auto Motion Plus Settings" att framstå bättre än vad den egentligen är.

Allt-som-allt, några saker kanske man kan leva med, men självklara saker som fungerade felfritt för 20-30 år sedan är tydligen oerhört svårt att fixa.

Det tar emot lite att säga det, men hade Apple tagit fram en TV-apparat så skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Objekt i home-menyn
Hur tar man bort saker som tex reklam? När man köper en TV för 30.000kr förväntar man sig inte att bli utsatt för reklam. Samsung ger möjlighet att lägga till och ta bort enheter/appar i home-menyn, men vissa saker går av någon anledning inte att ta bort.

Som några varit inne på redan går det inte. Det finns vissa som använt någon form av DNS-blockerare etc som kan få bort det men personligen bryr jag mig inte om detta så har inte kollat närmare på det.

Skrivet av Lessismore:

Fluktuerande ljusstyrka
Mörka scener drar ned ljusstyrkan, vit text blir grå. Omöjligt att stänga av. Jag har provat ALLT!

Samsung har i flera år implementerat en aggressiv ABL (automatic brightness limiter)-algoritm för att pressa ned blooming på bekostnad av ljusstyrka. Andra tillverkare har gjort annorlunda, dvs de accepterar mer blooming i syfte att bibehålla ljusstyrkan. Det är lite som att välja mellan pest eller kolera och är en av nackdelarna med LCD oavsett vilken lösning man tycker är bäst. Detta skiljer sig också från modell till modell hos Samsung. Den nyaste QN95A är t ex så pass aggressiv att en stjärnhimmel förlorar en massa stjärnor medan den äldre Q95T visar bilden tydligare: https://www.youtube.com/watch?v=k4p3MBg4prA

Kolla vid 1.57 min in i klippet så ser ni vad jag menar.

Övriga frågor kan jag inte svara på eftersom jag inte har en Samsung (ännu), har en 75" på ingång på onsdag.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

En Samsung-förbannelse verkar aldrig komma ensam

Satt mig ned i kväll och skulle kolla på "Lasermannen". Öppnade SVT-appen på TV'n och upptäcker att appen bara täcker ca 60% av skärmen. Tänkte att det kanske bara är på startsidan, men icke, den är fast där. Gick ur appen, men då blev bilden svart och jag var tvungen att starta om TV'n. Provade igen och exakt samma sak hände. Kollade på datorn istället (En HTPC är alltid oslagbar).

Nu börjar jag bli irriterad. Letade på Samsungs hemsida efter garanti-tid, men det talar dem inte om, utan man är tvungen att registrera sin produkt för att få reda på garanti-tiden. Registrerade först ett konto och försökte sen registrera TV'n. Först valde jag TV-modell, det gick bra, men sen när jag skrivit in serienummer så är det stendött, varken någon bekräftelse eller dementi.

Provade på telefonen istället, men på mobila webbsidan så finns inte möjligheten att registrera produkter. Efter mycket letande visade det sig att man antingen måste ladda ned Member-appen eller registrera genom TV'n. ALDRIG att jag gör det. Gick in på Samsung's "desktop"-sida på mobilen och där gick det att registrera TV'n. Fortsatte sen och loggade in på datorn, men nää ingen TV registrerad. Men vad är det här för skräp?

www.samsung.com/se...... Vad är det här för skämt? Det enda man kan göra är att handla ännu mera Samsung-skräp!!

Med tanke på att det sålts ett par hundra tusen QLED-TV's i Sverige så borde det vara ganska många som upplever samma problem, som senaste tex SVT-appen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

En Samsung-förbannelse verkar aldrig komma ensam

Satt mig ned i kväll och skulle kolla på "Lasermannen". Öppnade SVT-appen på TV'n och upptäcker att appen bara täcker ca 60% av skärmen.

Kan ju ganska lätt förklaras med att det är filmat i 4:3 format?

Edit: Läste inte riktigt ordentlig, självklart ska inte allt vara i 4:3/60% av skärmytan men just lasermannen är ju filmat och sänds ut i 4:3 så där ser jag inte problemet.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Kan ju ganska lätt förklaras med att det är filmat i 4:3 format?

Edit: Läste inte riktigt ordentlig, självklart ska inte allt vara i 4:3/60% av skärmytan men just lasermannen är ju filmat och sänds ut i 4:3 så där ser jag inte problemet.

Nej, Lasermannen är helt och hållet producerat i 16:9-format.
Det jag menade att bilden bara täcker 60% av ytan så menar jag INTE 4:3-format, dvs svart bord på sidorna, utan bilden är nedskalad och placerad uppe i vänster hörn.

.......och nu hittade jag beviset!
https://kontakt.svt.se/guide/liten-bild-pa-samsung-smart-tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nej, Lasermannen är helt och hållet producerat i 16:9-format.
Det jag menade att bilden bara täcker 60% av ytan så menar jag INTE 4:3-format, dvs svart bord på sidorna, utan bilden är nedskalad och placerad uppe i vänster hörn.

.......och nu hittade jag beviset!
https://kontakt.svt.se/guide/liten-bild-pa-samsung-smart-tv

Fast det är ju inte Samsung som ansvarar för den appen, det är SVT. Så det är ju inget som garantin gäller för.

Och det borde ju komma en lösning snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nej, Lasermannen är helt och hållet producerat i 16:9-format.
Det jag menade att bilden bara täcker 60% av ytan så menar jag INTE 4:3-format, dvs svart bord på sidorna, utan bilden är nedskalad och placerad uppe i vänster hörn.

.......och nu hittade jag beviset!
https://kontakt.svt.se/guide/liten-bild-pa-samsung-smart-tv

Aha, det fanns en serie alltså, jag testade bara lite snabbt på gripandet som var i 4:3.
Själv så serien dock 16:9 på min Samsung Q7 och precis som Teejee säger så är det ju SVT som har hand om appen och inte Samsung

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast det är ju inte Samsung som ansvarar för den appen, det är SVT. Så det är ju inget som garantin gäller för.

Och det borde ju komma en lösning snart.

Skrivet av Zippeer:

Aha, det fanns en serie alltså, jag testade bara lite snabbt på gripandet som var i 4:3.
Själv så serien dock 16:9 på min Samsung Q7 och precis som Teejee säger så är det ju SVT som har hand om appen och inte Samsung

Ok, ja då är det är det troligtvis SVT som är boven. Lustigt att just det också dyker upp när man börjat elda på.
I natt kommer troligtvis en uppdatering.

Permalänk
Medlem

Angående reklam, det går tydligen att få bort: gå in i inställningar (settings), gå längst ned till "Terms and privacy" och välj första alternativet "Privacy choices". Väl inne i appen avbocka alla alternativ. Spara och gå ur. Då ska reklamen vara borta.

Själv bockade jag aldrig i något vid uppstart så någon reklam har jag inte sett.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

I hopp om att få ordning på TVn gjorde jag en fabriksåterställning. Har även tittat lite på vad andra gjort för justeringar och tittat runt lite vad funktionerna har för betydelse och effekt. Tyvärr löste det inget, alla ovanstående problem finns fortfarande kvar och tyvärr har nollställningen ställt till med ännu mer problem.

Av förklarliga skäl försvann så klart alla appar, men det borde väl inte vara något problem att återställa? Jo tjena! De flesta appar kräver nu att man registrerar ett Samsung-konto och loggar in, för att kunna installera apparna. Är det här ett skämt eller?!?!? Jag kan inte ens titta på SVT-Play utan att logga in med ett Samsung-konto!

Det här kan jag väl inte vara ensam om? Hur kan Samsung ens få några TV sålda och hur kommer man runt problemet? Kan man installera något open source O/S, likt Merlin på Asus routers?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lessismore:

Det här kan jag väl inte vara ensam om? Hur kan Samsung ens få några TV sålda och hur kommer man runt problemet? Kan man installera något open source O/S, likt Merlin på Asus routers?

Man gör det rationella och hoppar över alla inbyggda funktioner och löser dem via HDMI med exempelvis Nvidia Shield, annan Android-box, något som rullar på Rasberry Pi eller AppleTV beroende på vilken infrastruktur man föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Man gör det rationella och hoppar över alla inbyggda funktioner och löser dem via HDMI med exempelvis Nvidia Shield, annan Android-box, något som rullar på Rasberry Pi eller AppleTV beroende på vilken infrastruktur man föredrar.

Ja det är sant och så har jag alltid gjort. Har varvat mellan HTPC's och mediaspelare i 15 år, men sen jag köpte denna TV så tänkte jag försöka mig på att köra allt-i-ett-lösning. Jag menar det borde ju inte vara så dåligt att ingen använder det? Visst YouTube-appen är fruktansvärt dålig, men det går iaf att spela upp videoklipp.

Permalänk
Medlem

Har sett att Samsung spammat med reklam i TV'n om HBO den senaste månaden (numera försvunnit).
Hursomhelst passade jag på att signa upp på HBO Max såhär i 11'e timmen, innan prishöjningen.

Söker upp HBO's app i TV'n och väljer "Installera". Det som händer då är att man bara hamnar på startsidan/huvudmenyn. Provar igen, samma sak. Gör en norsk reset, men fortfarande samma sak.

Vad är det för fel? Är Samsungs TV genomgående urusla på allt eller?

@Samsung-Daniel
Varför är det så oerhört mycket problem med en TV som man betalat 20.000kr+ för?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Lessismore:

Har sett att Samsung spammat med reklam i TV'n om HBO den senaste månaden (numera försvunnit).
Hursomhelst passade jag på att signa upp på HBO Max såhär i 11'e timmen, innan prishöjningen.

Söker upp HBO's app i TV'n och väljer "Installera". Det som händer då är att man bara hamnar på startsidan/huvudmenyn. Provar igen, samma sak. Gör en norsk reset, men fortfarande samma sak.

Vad är det för fel? Är Samsungs TV genomgående urusla på allt eller?

@Samsung-Daniel
Varför är det så oerhört mycket problem med en TV som man betalat 20.000kr+ för?

Nu sätter du ju oss bara i en jobbig situation Jag framför gärna dina synpunkter men jag är inte riktigt i positionen för att svara på varför X grej är som det är. Det svaret sitter hos någon som är flertal steg över mig hos Samsung.

Och för att försöka hjälpa dig med ditt problem, har du kollat så din TV har rätt datum och klockslag inställt?

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nu sätter du ju oss bara i en jobbig situation Jag framför gärna dina synpunkter men jag är inte riktigt i positionen för att svara på varför X grej är som det är. Det svaret sitter hos någon som är flertal steg över mig hos Samsung.

Och för att försöka hjälpa dig med ditt problem, har du kollat så din TV har rätt datum och klockslag inställt?

//Pontus

Tack för snabbt svar.
Ja, datum och tid är rätt.

Angående problemen så är det troligtvis 90% programvarumässiga.

Det som förstör upplevelsen med TV'n är den ständigt pulserande ljusstyrkan. Visst, sitter man och kollar på nyheterna så går det väl an, men ska man titta på en film med dämpad belysning så är det bedrövligt.

Det andra problemet som gör en frustrerad är hur TV'n beter sig när man ska byta signalkälla. Den enda enhet som fungerar hyfsat bra att ansluta är PS5'an. Dock klarar TV'n inte av att identifiera konsolen rätt, utan kallar den för "Game Console" (dock en struntsak). Ofta sitter man och flippar fram och tillbaka mellan olika enheter, går in i "Källa" och väljer någon av de okända källorna, sitter och tittar på dem snurrande prickarna.

...och ja, jag har provat alla möjliga HDMI-kablar. Har anslutit HTPC, PS3, PS4, PS5, Nintendo WiiU, Switch, Xbox 360, Xbox One X. Alla enheter har problem, där PS5 fungerar bäst (dock inte perfekt) till Xbox One X som är en parodi. TV'n stänger av Xbox'en och XBox'en stänger av TV'n. Hamnar i en death-loop. Man sitter framför TV'n helt mållös och det slutar med att man bara asgarvar HAHAHAHA!

Hade det inte varit för dessa två ovanstående sakerna, hade jag varit en nöjd ägare.
Tyvärr bli man ännu mer missnöjd när supporten är undermålig. Jag gick så långt att jag ville felanmäla TV'n, men det var totalt omöjligt (se mitt inlägg längre upp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Den enda enhet som fungerar hyfsat bra att ansluta är PS5'an. Dock klarar TV'n inte av att identifiera konsolen rätt, utan kallar den för "Game Console" (dock en struntsak).

Det är tyvärr Sonys fel och har ingenting med Samsung att göra. Sony fixar det i en kommande uppdatering av PS5.

Skrivet av Lessismore:

TV'n stänger av Xbox'en och XBox'en stänger av TV'n. Hamnar i en death-loop. Man sitter framför TV'n helt mållös och det slutar med att man bara asgarvar HAHAHAHA!

Låter som att det skulle lösas genom att ändra i Xboxets inställningar så att du inte tillåter Xboxet att starta/stänga av TVn. Osäker på exakt var man hittar dessa, men dom finns där.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Samsungs hantering av firmware är helt klart undermålig. TV-apparater är komplicerade grejer där stora delar av den underliggande hårdvaran byts ut varje år, så jag har faktiskt förståelse för att det förekommer buggar och till och med att allt inte rättas, någonsin.

Men det som jag tycker är oförlåtligt är:

- Den dåliga kvaliteten på de nya firmware-versioner som släpps. De orsakar ofta nya buggar som sedan inte rättas på flera versioner eller inte alls. Att buggfixar kan leda till nya problem är oundvikligt, men då ska man fixa det. Snabbt.

- Att man inte ens har en enkel officiell changelog. Det är helt omöjligt att avgöra om ens problem kan avhjälpas med ny firmware, och med tanke på riskerna (punkten ovan) så är det inte så att man är sugen på att uppgradera. Nergradering verkar omöjligt, vilket suger.

- Den obefintliga kundkommunikationen och transparensen över vilka problem som är identifierade, vilka problem man behöver hjälp med att återupprepa och vilka problem man jobbar aktivt på att lösa. Samsungs egna forum är fyllda med trådar med hundratals inlägg där folk diskuterar specifika problem och Samsung ger noll feedback.

Det är möjligt att situationen hade varit bättre om man kunnat koreanska, men jag tvivlar.

Jag är rätt nöjd med min Q95T, men det är nog mest för att jag nästan bara använder den som datorskärm och inte spelar spel, samt är kvar på en gammal firmware som är relativt buggfri för min användning (och är från före EU-energikrav-uppdateringen).