AMD RX 6800(XT)/RX 6900 XT överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Imorgon släpper AMD testosteron drivrutiner tydligen. Ska bli intressant att se.

Skrivet av nihilist71:

För mig som är ny i team red, vad är speciellt med testosteron jämfört med adrenalin, är det manligare drivrutiner?

Jag trodde det var ett skämt? Kommer en ny version, men den kommer fortsätta heta Adrenalin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jag trodde det var ett skämt? Kommer en ny version, men den kommer fortsätta heta Adrenalin.

Det ska vara en stor uppdatering iaf.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde72:

Min manual säger att om man t.ex gjort en Medveten CLR_CMOS, så ska man sen efter det göra en Optimized Defaults eller göra allt manuellt.
Att du skulle reverta till en äldre BIOS är ju knappast vad jag hade förväntat mig av den knappen.
Men iaf, något för framtiden att testa då, jag har gjort det på ett Gigabyte och lever än, men du har ju installerat OS och gjort dig bekväm och kanske minimalt sugen på klydd just nu om det skulle bli fallet, yep yep😎
Edit: Det första jag gjorde med var att flasha, utan CPU/Minne/GPU ens installerat, bara moderkortet fick ström och ,har samma BIOS version än idag.

Jag hade råkat köra testerna i balanced mode. körde i rage mode nu och fick 20,006 i graphics score så lite närmare ditt resultat.

http://www.3dmark.com/spy/19806953

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tongy12:

Jag hade råkat köra testerna i balanced mode. körde i rage mode nu och fick 20,006 i graphics score så lite närmare ditt resultat.

http://www.3dmark.com/spy/19806953

Nej men se där! då fick du sprängt magiska 20.000 tillslut, välkommen till klubben 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jag trodde det var ett skämt? Kommer en ny version, men den kommer fortsätta heta Adrenalin.

Ok, jag misstänkte att det var en ordlek. 😀

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Kan det ha varit men jag köpte det uppe i Bredden, deras huvudlager.
Ville du inte ha den här skönheten?

Jag hittade Merc:en för 14990 istället för 17990 för Trion, därav att jag skickade tillbaka den. (oöppnad dock)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde72:

Nej men se där! då fick du sprängt magiska 20.000 tillslut, välkommen till klubben 😎

haha känns bra Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag hittade Merc:en för 14990 istället för 17990 för Trion, därav att jag skickade tillbaka den. (oöppnad dock)

Jag förstår, det var säkert ett bra val, inget fel på detta kort men du sparade 3000:- om inte annat.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Nya uppdateringen är släppt. Verkar vara en del nice to haves, men inget banbrytande än. FSR är fortfarande en bit bort.

Min överklock blev lustigt nog instabil efter de nya drivarna. Lite mer spänning och lägre minnesklock blev stabilt, med snarlika poäng i diverse benchmarks. Den kanske aldrig var riktigt stabil förut? Kraschade aldrig trots många timmars spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Nya uppdateringen är släppt. Verkar vara en del nice to haves, men inget banbrytande än. FSR är fortfarande en bit bort.

Min överklock blev lustigt nog instabil efter de nya drivarna. Lite mer spänning och lägre minnesklock blev stabilt, med snarlika poäng i diverse benchmarks. Den kanske aldrig var riktigt stabil förut? Kraschade aldrig trots många timmars spelande.

Gaming och benchmark är ju inte riktigt samma sak. I de flesta speenl ligger inte grafikkorten och drar 100% hela tiden. Gränsen att det fungerar och kraschar kan vara hårfin. Det kan vara ytterst små justeringar som gör att det helt plötsligt inte går så att en ny drivrutin med någon optimering kan mycket väl göra att det då går över gränsen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Gaming och benchmark är ju inte riktigt samma sak. I de flesta speenl ligger inte grafikkorten och drar 100% hela tiden. Gränsen att det fungerar och kraschar kan vara hårfin. Det kan vara ytterst små justeringar som gör att det helt plötsligt inte går så att en ny drivrutin med någon optimering kan mycket väl göra att det då går över gränsen.

Jo, men min memory oc droppades från 2150 MHz Fast Timings till 2000 MHz Fast Timings. Fick lite mindre poäng i testerna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jo, men min memory oc droppades från 2150 MHz Fast Timings till 2000 MHz Fast Timings. Fick lite mindre poäng i testerna nu.

Du kan inte köra minnet högre än 2000 nu då?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du kan inte köra minnet högre än 2000 nu då?

Nope, 2010 + Fast Timings är max jag når nu innan time spy kraschar. Tidigare var 2150 + Fast Timings rock solid i allt jag slängde på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Nope, 2010 + Fast Timings är max jag når nu innan time spy kraschar. Tidigare var 2150 + Fast Timings rock solid i allt jag slängde på det.

Märkligt, för mig har inga parametrar i min tuning ändrats vad jag kan se.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Märkligt, för mig har inga parametrar i min tuning ändrats vad jag kan se.

Time spy flyter på fint tills någonstans i slutet av andra grafiktestet, då avslutas testet och ”no result”-visas i 3dmark. Det ser inte likadant ut som en ”vanlig” krasch, där drivarna återställs eller liknande.

Inte förens jag återgår till 2000 mhz går time spy igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Time spy flyter på fint tills någonstans i slutet av andra grafiktestet, då avslutas testet och ”no result”-visas i 3dmark. Det ser inte likadant ut som en ”vanlig” krasch, där drivarna återställs eller liknande.

Inte förens jag återgår till 2000 mhz går time spy igenom.

Är det så även om du ställer in GPU-klockan till standard?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är det så även om du ställer in GPU-klockan till standard?

Japp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Det låter ju inte som det ska då. Provat installera om drivrutinen?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det låter ju inte som det ska då. Provat installera om drivrutinen?

Nä det har jag inte gjort, jag körde bara en uppgradering från tidigare installation. Jag ska testa installera om den och se om det hjälper något.

Edit:
Testade köra time spy igen och nu fungerade det som det skulle med 2150 Mhz och fast timings. Mycket märkligt...

Poängen var nästan de samma som med 2000 Mhz, drygt 50-100 poäng mer. Stämmer det, eller borde jag se en större ökning? Vilka tester borde jag köra?

Edit2:
Körde en gång till, då kraschade det. Antar det helt enkelt inte är stabilt vid de frekvenserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Nä det har jag inte gjort, jag körde bara en uppgradering från tidigare installation. Jag ska testa installera om den och se om det hjälper något.

Edit:
Testade köra time spy igen och nu fungerade det som det skulle med 2150 Mhz och fast timings. Mycket märkligt...

Poängen var nästan de samma som med 2000 Mhz, drygt 50-100 poäng mer. Stämmer det, eller borde jag se en större ökning? Vilka tester borde jag köra?

Edit2:
Körde en gång till, då kraschade det. Antar det helt enkelt inte är stabilt vid de frekvenserna.

När jag startade Steam nyss så var det en uppdatering för 3DMark. Kanske behövde dom uppdatera något för den nya Adrenaline drivrutinen? Kan den ha uppdaterats mellan dina rundor?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Ska man ha powerlimit slidern på max i wattman eller?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Ska man ha powerlimit slidern på max i wattman eller?

Om du ska överklocka så ja, annars behövs det inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

När jag startade Steam nyss så var det en uppdatering för 3DMark. Kanske behövde dom uppdatera något för den nya Adrenaline drivrutinen? Kan den ha uppdaterats mellan dina rundor?

Nä den uppdateringen fick jag igår. Tror helt enkelt kortet är instabilt vid de frekvenserna när temperaturerna ökar så smått

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan spara en profil från föregående version och ladda den med den nya och vips, ordningen återställd? (samma resultat iaf?) hmm 🤔😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Undrar om man kan spara en profil från föregående version och ladda den med den nya och vips, ordningen återställd? hmm 🤔😎

Fungerade för mig! Dock var det bara Wattman jag återställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fungerade för mig! Dock var det bara Wattman jag återställde.

Satans i gatan! va du är snabb 😅
Nice, tack för bekräftelsen 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Om du ska överklocka så ja, annars behövs det inte.

jag håller på med manuel överclockning, jag märker att junction temp är typ 25C högre än vanliga temp. Är det normalt?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

jag håller på med manuel överclockning, jag märker att junction temp är typ 25C högre än vanliga temp. Är det normalt?

Min är omkring 20c högre än edge temp. 72 edge, 92 junction.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

jag håller på med manuel överclockning, jag märker att junction temp är typ 25C högre än vanliga temp. Är det normalt?

Det varierar nog från kort till kort men så länge junction ligger under 110 grader ska det inte vara något problem. Självklart bättre ju lägre den är så klart.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Mina poäng i timespy har blivit lägre efter uppdateringen. Någon annan som märkt av det?