Quiz: Vad kan du om gamla husmorsknep?

Permalänk
Medlem

7/10 Du har extraherat ett par uns extra prestanda ur dina datorer genom tiderna verkar det som!
Mycket nöjd

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av UndaC:

Kul att du gillade det!

Vi har @kenneth att tacka för idén
Frågan är ju dock hur det gick för honom själv?

Tror jag fick 8/10. Vissa grejer var lite före min tid, och jag hade redan glömt vad ni pratade om här på kontoret

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nioreh83:

"Vira det i en handduk och baka i ugnen"

Syftningsfel? Det är ju antingen eller! Man virar in xboxen i en handduk så den överhettar av sig själv. Alternativt bakar grafikkort i ugnen.

Gah. Ja Jonas påpekade till och med det men jag glömde ändra. Fixar

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem

Alla rätt här.

Riktigt kul quiz, full pott till redaktionen!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

10/10. Känns som man varit med ett tag.

Ett annat husmorsknep jag har använt var med en tidig macbook som hade problem med temperaturavläsningen. Den trodde att den överhettade och stängde av. Genom att lägga burken i frysen någon timme hade jag sedan tid nog att köra firmwareuppdateringar utan att datorn "överhettade". När uppdateringarna väl var på plats fungerade den finfint.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

6/10 - Lite skämskudde på det.

Permalänk
Medlem

7/10. Irriterande att jag missade på tjuvkopplingen av nätagget då det är en sak jag faktiskt gjort.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades faktiskt rädda min kompis PS3 genom att baka hela kretskortet i ugnen. Väldigt intressant var det!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

9/10 Korrekta svar!
Grymt jobbat, nästa gång vi behöver hjälp med testriggen ringer vi dig, ok?

Satan att jag missade en.

Använt/testat allt utom att flasha DVD Firmware.
Brorsan fick linda in sin Xbox i handduk 10 min innan den ens startade

Dold text
Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk

6/10

Vissa knep var före min tid, andra var jag väl bekant med.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

10/10. Men så var en ju med och körde dubbla peltiers och vattenblock av stål på min Celeron300A.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem

Kul Quiz
9/10!
Jag klantade mig på drivrutinsmoddarfrågan!
(blev en gnutta osäker och valde något som såg mer bekant ut, utan att tänka efter...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

9/10. Förr var var och varannan pryl man köpt fulhackad på något sätt.

Permalänk
Medlem

8/10, rätt på alla jag själv genomfört.

Permalänk
Medlem

7/10 helt okej, men den där frågan med en "Webbsida" och en ".exe" -fil för att trimma GPU'n löstes ju enkelt med uteslutningsmetoden. Jag tror t.o.m att jag har den där .exe -filen på min gamla dator.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

8/10, känner mig lite duktig nu! Kul quiz, mer av detta tack!

Permalänk
Medlem

7/10

fails:
Tjuvkoppla nätagg: Absolut att man kan göra det men vilken färg det är på kablarna? ingen aning
Nvidia oc: nope, inget jag kommer ihåg.
Fulkoppla chassi fläktar: måste varit innan min tid. Motstånds adaptrar har alltid funnits sedan mitt första datorbygge.

Var ett kul quiz den här veckan

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
99:e percentilen

8/10. Ett av de bättre quizen måste jag säga!

Skrivet av snajk:

överklockningsverktyget för Nvidias grafikkort

Lever kvar än idag, åtminstone om man kör Linux. Det var därför jag kunde den frågan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

5/10

Permalänk
Medlem

Ska man vara stolt om man dessutom själv använt 9 av dessa 10 "trix" ? enda jag inte gjort är tejpa sensorn på musen

Men det var tider ändå när man satte blyertspennan i sin thunderbird

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

9/10, så nära första fullpotten!

Nu känner jag mig gammal, dock 😅

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

9/10

Bara drivrutinsmoddaren jag fick fel på. Gissade på Service Pack-frågan och överklockning av Geforce-kort. Färgen för att tjuvkoppla nätagg kom jag fram till genom uteslutningsmetoden. Var ett tag sen man hade ett nätagg som faktiskt hade färgerna synliga, så jag fick tänka lite dock så jag inte blandade ihop två av dem.

Övriga frågor har jag antingen stött på själv, eller så kändes de uppenbara nog utifrån liknande erfarenheter och kunskaper. Tejpen på musen, CD-brännaren och överklockningsverktyget kändes ganska uppenbara med de underliggande kunskaper jag har inom teknik och elektronik.

Gällande Nintendo-kassetter så hade jag en (dock inte en klassisk sådan, utan en Gameboy-kassett) som det inte hjälpte att göra ____, utan den hade blivit så sliten att jag fick plätera om kontakterna.

Permalänk
Medlem

Haha, testet visar att jag faktiskt är 42 år gammal

9/10

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk

Ojdå, 10/10 ! Kanske ska bli dedikerad retromoddare? ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fenrisulvfan:

7/10 helt okej, men den där frågan med en "Webbsida" och en ".exe" -fil för att trimma GPU'n löstes ju enkelt med uteslutningsmetoden. Jag tror t.o.m att jag har den där .exe -filen på min gamla dator.

jag misstänkte att det skulle kunna tolkas det som en webadress, men jag syftade på https://en.wikipedia.org/wiki/COM_file

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Äntligen ett test som passade min ålder

10/10

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

10/10. Känns som man varit med ett tag.

Ett annat husmorsknep jag har använt var med en tidig macbook som hade problem med temperaturavläsningen. Den trodde att den överhettade och stängde av. Genom att lägga burken i frysen någon timme hade jag sedan tid nog att köra firmwareuppdateringar utan att datorn "överhettade". När uppdateringarna väl var på plats fungerade den finfint.

En kur för att lösa red ring of death bland olycksdrabbade Xbox 360-ägare var även där att lägga konsolen i frysen, fast i det fallet var det nog en temporär lösning i bästa fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

8/10. Ett av de bättre quizen måste jag säga!

Lever kvar än idag, åtminstone om man kör Linux. Det var därför jag kunde den frågan.

Ah, jag har kört AMD ganska länge nu, i alla fall på min stationära huvuddator som är den enda som är aktuell att överklocka.

Permalänk
Medlem

Var övertygad om en fråga om att stoppa en bit tvättsvamp under kassettbandet för att få rätt position mot tonhuvudet.

Permalänk
Medlem

10/10 full pott äntligen. Rolig quiz

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6