Testpilot: Secretlab Titan Stealth – ett snedsteg från full pott

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Secretlab Titan Stealth – ett snedsteg från full pott

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman tar sig an uppgiften att sitta i en stol från Secretlab, en skönhet som vägrar tumma på kvaliteten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Har en Titan XL i hushållet (inte jag själv) och det verkar vara riktigt trevliga stolar.
Dock tråkigt med det med vingarna.

Permalänk
Medlem

För mig var det här med den uppåtlutande sitsen en dealbreaker. Jag kunde inte få ner fötterna till golvet annat än på den lägsta inställningen (!) och även då tryckte sitsen mot insidan av knäna på ett väldigt obekvämt sätt. Är ändå lite drygt 180 cm lång och inte totalt oproportionerligt byggd. Man vill ju att en sits ska luta svagt framåt i ena ändläget av inställningen. Synd, för stolen verkade fin annars.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är om den gaming stol någonsin kan slå en Kinnarps när det kommer till att vara funktionell och ergonomi?

Permalänk
Keeper of Traditions

Har en "Secretlab TITAN 2020 - Dota 2" och föredrar den framför alla Kinnarps stolar jag testat hittills. Riktigt grym stol. Förutom plasten på armstöden så håller den väldigt hög kvalité.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Den stora frågan är om den gaming stol någonsin kan slå en Kinnarps när det kommer till att vara funktionell och ergonomi?

Det är säkert en smaksak, men man får ju tänka på att en Kinnarps lätt kan kosta dubbelt så mycket med armstöd, nackstöd osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Den stora frågan är om den gaming stol någonsin kan slå en Kinnarps när det kommer till att vara funktionell och ergonomi?

Jag har en Kinnarps "fullutrustad" inställd av ergonom utifrån min kropp och så har jag en gamingstol. Jag har också diskbuktning på 2 ställen och i gamingstolen kan jag sitta flera timmar utan att ha ont efteråt, i Kinnarpsstolen max 2h sen måste jag stretcha eller liknande övningar. Kinnarps är säkert det bättre valet för många men för mig så funkar en simpel gamingstol bättre.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Det där med "Kvalitativa materialval" kan du fullt belägga först om ett år.

Permalänk
Inaktiv

Folk är så jävla inskränkta i märken på stolar. Men HÅG är det bästa pris/prestanda man kan få tag på. Skulle över min döda kropp släpa in en jävla rgb racingstol hemma.

Permalänk

För ett år sedan fick jag hem min Secretlabs TITAN SoftWeave. Den andas kvalité och tyget visar inte det minsta antydan till användning trots att jag använt den både i arbete 8 timmar 5 dagar i veckan samt till gaming på kvällen. Valde just en stol med tyg för att jag inte litar på att "skinnet" håller i längden. Visst den är lite dyrare, men det är det värt! Tyget är av riktigt hög kvailté!
Kan säga att min rygg aldrig varit så bra som nu. Har ägt både kinnarps kontors stol samt diverse mid range IKEA kontors stolar och de har jag ibland fått ont i svanskotan av när man suttit längre sessioner.
Men Secret lab stolen känns det som man suttit i 1 timme när man i själva verket suttit i 4 timmar! Har inga problem med "vingarna" på stolen. Jag är ändå 185 cm och 90 pannor så jag är inte så liten ändå

Tyckte att sitsen var lite hård i början men nu är den prefekt!
Det enda minus jag har är att det inte går att justera sitsen separat från ryggstödet. Men det är inget som stör mig nämnvärt. Bara en feature som skulle vara bra att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Den stora frågan är om den gaming stol någonsin kan slå en Kinnarps när det kommer till att vara funktionell och ergonomi?

Köpte en Kinnarpsstol för ett par år sedan. Gillade den personligen lnte alls. Den var väldigt obekväm och gick knappt att luta. Använde den i ett halvår då jag försökte tvinga mig att gilla den. Tillslut knäcktes nackstödet vilket gav mig en orsak att göra mig av med den.
Återvände till IKEA Markus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beelziburp:

Jag är ändå 185 cm och 90 pannor så jag är inte så liten ändå

Men har du breda axlar eller sitter allt på magen, haha? Hur långt är det mellan vingarna? Har funderat på kinnarps för jag tänker att de borde vara bäst. Vill bara ha något som är bekvämt så länge som möjligt. Har en "gamingstol", men är lite emot dem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Lite synd att "gaming" grejer av alla de slag har lite missat oss resursstarka 40+ are som är rätt prisokänsliga och gärna går på "gamer" grejen, men inte vill ha led lampor, blaffiga märken etc. Är ju omöjligt att passa in en sån där pjäs när resten av inredningen är från Svenssons i Lammhult, typ.

Permalänk
Medlem

https://noblechairs.com/collections/black-edition/products/he...

Denna har jag haft i lite över ett år nu, är extremt nöjd med den, riktigt snygg också! Har haft en del kontorsstolar från ikea och på jobbet var det riktigt ordentliga i stil med kinnarps.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Men har du breda axlar eller sitter allt på magen, haha? Hur långt är det mellan vingarna? Har funderat på kinnarps för jag tänker att de borde vara bäst. Vill bara ha något som är bekvämt så länge som möjligt. Har en "gamingstol", men är lite emot dem.

Är nog large i axelmåttet och XL över magen haha
Närmar mig 40 strecket nu så nu växer man bara I färdriktningen

Jag kan mäta stolen mellan vingarna imorgon. Kanske finns informationen att hitta på SLs webbplats? Eller de kanske inte anger så detaljerade mått...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leffe_B:

Den stora frågan är om den gaming stol någonsin kan slå en Kinnarps när det kommer till att vara funktionell och ergonomi?

Hade en Kinnarpstol förut. Gillade den inte alls. Var inte bättre än en IKEA-stol för 300 spänn.

Skrivet av beelziburp:

Är nog large i axelmåttet och XL över magen haha
Närmar mig 40 strecket nu så nu växer man bara I färdriktningen

Jag kan mäta stolen mellan vingarna imorgon. Kanske finns informationen att hitta på SLs webbplats? Eller de kanske inte anger så detaljerade mått...

Haha....tankevurpa...tänkte "vafan har Stockholms Länstrafik med saken att göra?"

Permalänk

Har haft min Titan i 2.5 år nu och den ser fortfarande ut som ny, ser inget slitage på den. Det enda undantaget är armstöden. Själva "fodralet"/vadderingen sprack (vänster sida) på sidan efter ca 1 år. Fick nytt på garantin. Sen sprack det andra fodralet (höger sida) efter ytterligare 1 år (så två år totalt). Har inte orkat köpa nytt. Det vänstra har börjat spricka igen nu (ovanpå, inte på sidan), efter ca 1.5 år. Sprickorna är ganska betydelselösa och syns/känns inte så ifall jag vill så kan jag nog lätt köra vidare i ett år eller två till innan jag byter. Men tror jag kommer dra nytta av att dem är väldigt duktiga på att sälja reservdelar och helt enkelt köpa mig ett par fodral (typ ett par hundra styck)

Men ärligt talat så är det skitsamma att fodralen spricker för resten av stolen är grym (och dem säljer ju som sagt reservdelar). Sitter ofta 10+ timmar om dagen (nästan varje dag nu under pandemin, arbetar hemifrån) och har aldrig komfortproblem. Är 185 men väger bara 65 så har inget problem med axelbredd.

Bästa funktionen? Att kunna fälla stolen nästan helt och ta en tupplur om jobbet blir småsegt

Permalänk
Medlem

Sjukt fult med så stora logotyper, stilren design som gäller så en sådan stol skulle jag aldrig köpa. Dock bra med racingvingarna så man inte faller ur stolen av g-krafterna när man gamear.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Bästa funktionen? Att kunna fälla stolen nästan helt och ta en tupplur om jobbet blir småsegt

Ett par gaminglurar på det med lätt uppfällbar mic för mutning så är man hemma.

Fälla stolen helt är ett helt måste i denna pandemin. Skulle inte köpa en stol som jag inte kunde slumra mig igenom ett torrt tråkigt möte om nya finansrutiner jag ändå kommer missa och inte komma ihåg 6 månader senare när jag måste budgetera.

Förmågan, "Power nap" borde betygssättas när man testar stolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Har haft min Titan i 2.5 år nu och den ser fortfarande ut som ny, ser inget slitage på den. Det enda undantaget är armstöden. Själva "fodralet"/vadderingen sprack (vänster sida) på sidan efter ca 1 år. Fick nytt på garantin. Sen sprack det andra fodralet (höger sida) efter ytterligare 1 år (så två år totalt). Har inte orkat köpa nytt. Det vänstra har börjat spricka igen nu (ovanpå, inte på sidan), efter ca 1.5 år. Sprickorna är ganska betydelselösa och syns/känns inte så ifall jag vill så kan jag nog lätt köra vidare i ett år eller två till innan jag byter. Men tror jag kommer dra nytta av att dem är väldigt duktiga på att sälja reservdelar och helt enkelt köpa mig ett par fodral (typ ett par hundra styck)

Men ärligt talat så är det skitsamma att fodralen spricker för resten av stolen är grym (och dem säljer ju som sagt reservdelar). Sitter ofta 10+ timmar om dagen (nästan varje dag nu under pandemin, arbetar hemifrån) och har aldrig komfortproblem. Är 185 men väger bara 65 så har inget problem med axelbredd.

Bästa funktionen? Att kunna fälla stolen nästan helt och ta en tupplur om jobbet blir småsegt

Funderar på en ny stol då min ikea stol(för 600kr) börjar närma sig 15 år och inget har gått sönder än förutom att konstlädret är slitet men inte sönder.
Låter lite oroväckande att en så dyr stol som du har har gått sönder så ofta. Kvalite är viktigt om jag ska spendera flera tusenlappar på en stol eftersom om jag måste köpa reservdelar för att den går sönder hela tiden rusar kostnaden iväg. Vad har du betalat för din med reserdelar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kör en Titan XL och den är inte skönare än min 5år gamla DXRacer King. Speciellt ryggen saknar stoppning och för mig som lutar mig bakåt mycket när jag läser i den så blir den för hård och jag får ont i ryggen. Den uppåtlutande sitsen gör den någont obekväm att sitta rakt i vid tex spelande. Armstöden är precis lika dålig kvalite som alla andra stolar, de vobblar och skramlar. Min kommer nog att säljas inom en snar framtid, måste bara hitta någon att ersätta den med.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Titan och nu 2½ år senare är den som dagen när den var ny, bortsett från att handledsstöden har gått sönder (Sprickor).
Fusklädret och gasreglaget fungerar som dag ett.

Pröjsade 339€ inkl frakt. Bästa stolköpet jag gjort (Gick från en Kinnarps innan och jag tycker Titan passar mig bra).
Det enda jag testat i "gaming"stolsväg som jag faktiskt kan rekommendera.

Hade en DXRacer King innan och den var bara skrot efter ett år.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av beelziburp:

Är nog large i axelmåttet och XL över magen haha
Närmar mig 40 strecket nu så nu växer man bara I färdriktningen

Jag kan mäta stolen mellan vingarna imorgon. Kanske finns informationen att hitta på SLs webbplats? Eller de kanske inte anger så detaljerade mått...

Jag ska kolla. Jag är väl i samma situation, 41 år. Om man växer i färdriktningen så blir man djupare och djupare och det är väl så att tjejer gillar djupa killar?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Den stora frågan är om den gaming stol någonsin kan slå en Kinnarps när det kommer till att vara funktionell och ergonomi?

Ja, jag har kört två Kinnarps innan den här.
För min kroppstyp (184 CM och bredaxlad) så passar den här mycket bättre, så pris/komfort så slår den här stolen Kinnarps ordentligt på fingrarna för mina behov.

Sen är det klart att om man passar bra i en Kinnarps så sitter man säkert bättre än vad jag gör i den här stolen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ser exakt identisk ut med min hyperX stealth. Betalade 2000:- o för det så är det en helt ok stol.
Skulle jag sitta framför datorn dygnet runt så skulle jag nog köpa https://www.sono.se/kontorsmobler/ergonomiska-kontorsstolar/k...

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Jag ska kolla. Jag är väl i samma situation, 41 år. Om man växer i färdriktningen så blir man djupare och djupare och det är väl så att tjejer gillar djupa killar?

Jag rotade fram frugans måttband och kom fram till följande ytterst professionella mått:

Nedre vingbredd(högsta punkt): 44 cm
Övre vingbredd (högsta punkt): 51 cm
Övre ving redd halvvägs in mot ryggen: 41 cm
Övre bredd på ryggen innan vingarna: 27 cm

Har inte reflekterat så mycket över bredden men ser nu att mina axlar sticker ut utanför stolens bredd något. Men efterssom de övre vingarna inte är så branta känns stolen bekväm ändå.

Edit: Här finns en Detaljerad beskrivning Secret Labs TITAN

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Funderar på en ny stol då min ikea stol(för 600kr) börjar närma sig 15 år och inget har gått sönder än förutom att konstlädret är slitet men inte sönder.
Låter lite oroväckande att en så dyr stol som du har har gått sönder så ofta. Kvalite är viktigt om jag ska spendera flera tusenlappar på en stol eftersom om jag måste köpa reservdelar för att den går sönder hela tiden rusar kostnaden iväg. Vad har du betalat för din med reserdelar?

Köpte den för det "vanliga" listpriset, dvs. $399 (bor i USA) inkl. moms/frakt.

Har som sagt inte köpt någon reservdel ännu, fick en gratis på garantin bara. Men när jag väl bestämmer mig för att köpa så blir det alltså två sånna här:
https://accessories.secretlab.co/collections/chair-parts/prod...

Står $29 för mig. Så $58 för två, oklart om frakt tillkommer. Inte jättebilligt men fullt rimligt i mina ögon (sett till stolpriset).

Jag köpte även ett "leather care" kit (inte från Secretlab) för runt 150 kr som jag försöker använda en gång om åren. Precis som man borde med högkvalitativt fuskläder. Är ju inte helt felt att få en renare känsla ibland heller, blir ju många svettiga timmar på stolen haha.

Men jag känner att med den mängden jag använder stolen, och hur viktigt det är med komfort/ergonomi (vill ju inte ha problem senare i livet), så får det kosta lite. Kan tänka mig att stolen förmodligen håller minst ett par år till innan man kanske börjar märka övrigt slitage? Eller längre? Svårt att säga med tanke på att den ser som ny ut fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag kör en Titan och nu 2½ år senare är den som dagen när den var ny, bortsett från att handledsstöden har gått sönder (Sprickor).
Fusklädret och gasreglaget fungerar som dag ett.

Pröjsade 339€ inkl frakt. Bästa stolköpet jag gjort (Gick från en Kinnarps innan och jag tycker Titan passar mig bra).
Det enda jag testat i "gaming"stolsväg som jag faktiskt kan rekommendera.

Hade en DXRacer King innan och den var bara skrot efter ett år.

intressant, jag har inte haft samma erfarenhet med min 2½ år gamla secretlab omega. fejklädret har börjat släppa rejält. fungerar väl lika bra ändå men särskilt trevligt ser det inte ut. behövde ett nytt ryggstöd efter ungefär ett år också även om de hanterade det bra, var inga konstigheter att få nytt utskickat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beelziburp:

Jag rotade fram frugans måttband och kom fram till följande ytterst professionella mått:

Nedre vingbredd(högsta punkt): 44 cm
Övre vingbredd (högsta punkt): 51 cm
Övre ving redd halvvägs in mot ryggen: 41 cm
Övre bredd på ryggen innan vingarna: 27 cm

Har inte reflekterat så mycket över bredden men ser nu att mina axlar sticker ut utanför stolens bredd något. Men efterssom de övre vingarna inte är så branta känns stolen bekväm ändå.

Edit: Här finns en Detaljerad beskrivning Secret Labs TITAN

Jag var ju lite orolig att vingarna snarare skulle störa en än att de omsluter en liksom. Att de trycker ut en från ryggen för att de börjar för tidigt. Du upplever det inte så? Tycker du att den stödjer dig bättre än tidigare stolar?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bra timing, har en Titan på posten som väntas komma på torsdag. Dock i tyg istället för läder. Min DxRacer ser bedrövlig ut på alla sätt och vis i plädret.