Försöker bygga en ny dator, men kan verkligen ingenting om datorer...

Permalänk

Försöker bygga en ny dator, men kan verkligen ingenting om datorer...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15238952/nya-datorn

Jag kan verkligen inget om datorer, så jag vet inte ens om något av det här är kompatibelt med varandra

Jag har en geforce 1080 i min nuvarande dator som jag ska slänga in i den tills jag kan få tag på ett 3090 eller tills grafikkorts marknaden har löst sig...

Antar att min budget är ca 30k exkl grafikkort...

Permalänk
Medlem

1100w nätag är en hysterisk overkill.
Och 2x8Gb är för lite, satsa på minst 2x16
Du kan även spara en massa cash på moderkortet.
Det finns ingen prestanda att hämta med dyra moderkort.
Se över vilka finesser du vill ha och handla efter det

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

1100w nätag är en hysterisk overkill.
Och 2x8Gb är för lite, satsa på minst 2x16
Du kan även spara en massa cash på moderkortet.
Det finns ingen prestanda att hämta med dyra moderkort.
Se över vilka finesser du vill ha och handla efter det

Trodde faktiskt det var två st 16 ram, men läste fel xD
Skulle det funka att köpa två sånna så att jag har 4x8 gb?

Jag vill egentligen ha en overkill dator som kommer att kunna uppgraderas med tiden, en polare sa att moderkortet skulle kunna hålla båda ssd. Sen så der sen ju bara frän ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmberHound:

Trodde faktiskt det var två st 16 ram, men läste fel xD
Skulle det funka att köpa två sånna så att jag har 4x8 gb?

Jag vill egentligen ha en overkill dator som kommer att kunna uppgraderas med tiden, en polare sa att moderkortet skulle kunna hålla båda ssd. Sen så der sen ju bara frän ut

Ingen poäng med 4 stickor minne.
Framförallt inte om du vill uppgradera i framtiden.
Vad gäller nätagg så är overkill rätt menlöst då framtiden inte har SLI i sig
T.ex.:
https://www.inet.se/produkt/6900006/evga-gq-850w
Sparar många sköna slantar och fungerar precis lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmberHound:

Trodde faktiskt det var två st 16 ram, men läste fel xD
Skulle det funka att köpa två sånna så att jag har 4x8 gb?

Jag vill egentligen ha en overkill dator som kommer att kunna uppgraderas med tiden, en polare sa att moderkortet skulle kunna hålla båda ssd. Sen så der sen ju bara frän ut

2x16 är bättre än 4x8.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Om du är osäker på vilka komponenter som passar med varandra.
Gå in på t.ex Komplett, välj en av deras färdigbyggda varianter i din prisklass och klicka på anpassa, så får du endast fram val som passar respektive komponenter.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmberHound:

Trodde faktiskt det var två st 16 ram, men läste fel xD
Skulle det funka att köpa två sånna så att jag har 4x8 gb?

Jag vill egentligen ha en overkill dator som kommer att kunna uppgraderas med tiden, en polare sa att moderkortet skulle kunna hålla båda ssd. Sen så der sen ju bara frän ut

16gb är inte för lite, men ram problemet försvinner helt med 32gb. Tänk dock på att ddr5 inte är så jättelångt bort, även om de kommer dröja lite längre för vanliga konsumenter jmf med företag. När du väl har tänkt uppgradera kommer ddr5 troligtvis vara standard.
Tror inte du kommer behöva mer 750w nätaggregat.

Personligen tycker jag inte 3090 är så värt pengarna, mycket dyrare men inte så mycket bättre än 3080. 3080ti kanske är mer värt, när den väl släpps.
Antar att du bara kommer spela på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

2x16 är bättre än 4x8.

https://youtu.be/-UkGu6A-6sQ

Hur är det bättre? Litar helt på gamers nexus och deras slutsatser
(Jag har själv 16x2, men mer prestanda ger de ju inte)

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

2x16 är bättre än 4x8.

Min polare hade läst nån artikel om att amd processorer gav bättre prestanda med 4st ram än 2... vet inte hur sant det var, litade mer på att han skulle ha rätt, han kan datorer för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

https://youtu.be/-UkGu6A-6sQ

Hur är det bättre? Litar helt på gamers nexus och deras slutsatser
(Jag har själv 16x2, men mer prestanda ger de ju inte)

Många stickor är ju redan dual rank.
Så du behöver bara 2 stickor för max prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på något i den här stilen:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15239120/namnlos

Tänker att du lika väl kan köpa en ssd på 2TB istället för att ha st på 1TB styck. På detta sätt har du en slott kvar i framtiden om du behöver.

Moderkortet kommer du troligtvis inte märka någon skillnad på det du valt och detta utöver om du vill ha wifi, men det vill man väl inte till en dator i den här prisklassen (vara begränsad av sitt nätverk via wifi alltså).

Jag hade ju personligen valt ett annat chassi och om du vill ha ett snyggt RGB-bygge hade jag försökt hålla mig till en och samma tillverkar på fläktar/chassi/cpu-kylare och där tycker jag att Corsair står sig starkast.

De här minnena jag valt tycker jag väl personligen känns lite overkill, men om du inte vet var du ska göra av dina pengar så är dom riktigt bra iaf.

Bytte till ett Corsair 850W nätaggregat som känns lite rimligare, men vill du köpa 1000W så är det ju inget fel på det du redan valt.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Svensktiger:

Många stickor är ju redan dual rank.
Så du behöver bara 2 stickor för max prestanda.

Men 2x16 är inte bättre än 4x8.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Många stickor är ju redan dual rank.
Så du behöver bara 2 stickor för max prestanda.

Finns ju tester som visar att de ger mer prestanda 4 jmf med 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Finns ju tester som visar att de ger mer prestanda 4 jmf med 2.

Ja, med singelrank minnen är det bättre med 4 stickor.
Med dual rank minnen däremot (som de flesta är) räcker det med 2 stickor.

Permalänk
Medlem

Om du bara vill ha en top of the line speldator hade jag nog bara köpt typ denna och called it a day (och sparat typ 20k): https://www.sweclockers.com/marknad/199455-complete-game-desk...

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Om du bara vill ha en top of the line speldator hade jag nog bara köpt typ denna och called it a day (och sparat typ 20k): https://www.sweclockers.com/marknad/199455-complete-game-desk...

Vill tyvärr inte ha begagnat dock xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

https://youtu.be/-UkGu6A-6sQ

Hur är det bättre? Litar helt på gamers nexus och deras slutsatser
(Jag har själv 16x2, men mer prestanda ger de ju inte)

Jag vet inte om det stämmer längre men jag såg iaf tidigare i Ryzens existens att 4 stickor kunde ge instabilitet i vissa sammanhang. Möjligt det inte stämmer längre.

Rent prestandamässigt ska det dock inte skilja så länge 16Gb-modulerna är dual rank. Har inte helt koll men gissar att 2x16 är billigare än 4x8?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Rgb och sånt är inte ett måste. Men jag vill ha en kraftfull dator, struntar för det mesta i att jag kanske överbetalar en liten slant 😆

Om någon vet någon bra build så skicka den gärna här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men 2x16 är inte bättre än 4x8.

2x16 är ju minst lika bra, givet att 16 giggarna är dual rank.
Och du får fördelen att du kan uppgradera utan att byta stickorna...
Och det är generellt tyngre att driva fyra minnen än två, vilket tex kan leda till att man inte kan maxa ur timings lika mycket om man vill det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Viking
Skrivet av Roger W:

2x16 är ju minst lika bra, givet att 16 giggarna är dual rank.
Och du får fördelen att du kan uppgradera utan att byta stickorna...
Och det är generellt tyngre att driva fyra minnen än två, vilket tex kan leda till att man inte kan maxa ur timings lika mycket om man vill det.

Men man får inte ut mer prestanda av två stickor jämfört med fyra, om vi bortser från att överklocka minnena (högre än XMP-profilen). Jag skrev aldrig att jag föredrar 4 stickor över två, för jag håller med om att det är bättre att köpa två med dual rank. Jag svarade bara på att två inte ger mer mer prestanda än fyra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men man får inte ut mer prestanda av två stickor jämfört med fyra, om vi bortser från att överklocka minnena (högre än XMP-profilen). Jag skrev aldrig att jag föredrar 4 stickor över två, för jag håller med om att det är bättre att köpa två med dual rank. Jag svarade bara på att två inte ger mer mer prestanda än fyra.

Bra, då är vi nog överens
Jag tror Svensktiger skrev som han gjorde för att förtydliga att man inte behöver 4 stickor som vissa verkar tro.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.