Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Ioniq 5 i sommar och EV6 i oktober, EV6 GT dröjer till nästa år.

Då är ju bägge kandidater. Får se vad privatleasingpriset blir

Permalänk
Avstängd

Nu gällde detta USA och då Kalifornien men är vi på samma nivå i Sverige eller är det en gång el alltid el här. I Kalifornien så går alltså 18% av elbilsägarna tillbaka till fosilbil när de byter nästa gång.

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/18-Of-EV-D...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Måste börja titta på bil, vad kostar det att ladda en elbil för oss som inte kan ladda hemma?
Eller ska man fortsätta att köra på dinosaurier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu gällde detta USA och då Kalifornien men är vi på samma nivå i Sverige eller är det en gång el alltid el här. I Kalifornien så går alltså 18% av elbilsägarna tillbaka till fosilbil när de byter nästa gång.

Oilprice.com....................

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Måste börja titta på bil, vad kostar det att ladda en elbil för oss som inte kan ladda hemma?

Är rätt svår fråga att svara på, då det beror på vad du har för laddare i närheten, om du kan få ett avtal med någon eller om du rent av kan utnyttja gratisladdare...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Oilprice.com....................

Lite vinklad artikel kanske😀
Aldrig hört talas om sidan så har inte dubbelkollat sanningshalten men den stora anledningen tycks vara laddtider som blir längre då de kör 110v system.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Aldrig hört talas om sidan så har inte dubbelkollat sanningshalten men den stora anledningen tycks vara laddtider som blir längre då de kör 110v system.

Jo, så är det troligtvis. Skulle inte heller tycka det var roligt med elbil, om jag bara hade 110v att tillgå.
Men på andra håll låter det så här istället...
https://electrek.co/2020/12/29/once-you-go-electric-you-dont-...

Bara det att en nättidning från oljeindustrin, plockar givetvis fram de sämsta vinklarna, då de vill fortsätta med sitt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Under vilken tidsperiod hämtade man datan? (2016 - 2019, då fanns det fler elbilar med väldigt kort räckvidd)
Går det att ta reda på vilka bilar man bytte ifrån? (Har för mig att det är från Fiat 500, den äldre modellen. Nissan Leaf, Chevrolet Spark EV osv - bilar med väldigt kort räckvidd)

Men, det plockades ju upp i media som drog väldigt stora växlar på detta.
Detta är ren och skär FUD från de som har väldigt mycket att förlora på att människor köper fler elbilar.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

För mig (Stockholms innerstad) har bästa dealen varit att skaffa Eon som leverantör hemma och därigenom få rabatt på deras nätverk, 2 kr/kWh för AC-laddning (ordinarie 2,75 kr/kWh). Detta motsvarar för mig knappt 4 kr/mil då bilen förbrukat 1,75 kWh/mil i snitt över året (sedan får man lägga till lite uppvärmning av kupé som inte räknas in i förbrukningssiffran). Många nätverk brukar ligga runt 3 kr/kWh, men utan att veta var du bor blir det oerhört svårt att hjälpa dig hitta bästa alternativet. Ibland finns det enstaka parkeringar eller gallerior med gratis, eller väldigt billig, laddning som kan ge dig väldigt låga drivmedelskostnader om det är praktiskt genomförbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skrivet av DaBone:

Jo, så är det troligtvis. Skulle inte heller tycka det var roligt med elbil, om jag bara hade 110v att tillgå.
Men på andra håll låter det så här istället...
https://electrek.co/2020/12/29/once-you-go-electric-you-dont-...

Bara det att en nättidning från oljeindustrin, plockar givetvis fram de sämsta vinklarna, då de vill fortsätta med sitt...

Skrivet av Bart:

Under vilken tidsperiod hämtade man datan? (2016 - 2019, då fanns det fler elbilar med väldigt kort räckvidd)
Går det att ta reda på vilka bilar man bytte ifrån? (Har för mig att det är från Fiat 500, den äldre modellen. Nissan Leaf, Chevrolet Spark EV osv - bilar med väldigt kort räckvidd)

Men, det plockades ju upp i media som drog väldigt stora växlar på detta.
Detta är ren och skär FUD från de som har väldigt mycket att förlora på att människor köper fler elbilar.

All data kunde hämtas om man följde länken till nature som var citerad i artikeln.
Jag lekte i Excel, det är helt klart så att bilar med kortare räckvidd bytes i större utsträckning. Tycker ändå att det är lite märkligt att man inte byter mot en ny elbil då, räckvidden förbättras stadigt.
Dessa modeller sticker ut Fiat 500e, BMW i3, Nissan Leaf.

Hos Tesla Model S bytte 10%.
Får se om det går att klistra in på ett vettigt sätt

Row Labels Con Dis Org Tot C% D% Chevrolet Volt 1 1 100 % 0 % Ford EV Ranger 1 1 100 % 0 % Mercedes B250e 1 1 2 100 % 0 % Tesla Model 3 2 157 159 100 % 0 % ZERO DS.. 1 1 100 % 0 % Toyota RAV4 EV 43 3 29 75 93 % 7 % Chevrolet Bolt 13 1 335 349 93 % 7 % Tesla Model X 13 1 94 108 93 % 7 % Honda Fit EV 23 2 25 92 % 8 % Tesla Model S 155 18 436 609 90 % 10 % Chevr Spark EV 16 3 14 33 84 % 16 % Mercedes-Benz B 5 1 6 83 % 17 % Volksw e-Golf 108 22 67 197 83 % 17 % Smart Fortwo 13 3 6 22 81 % 19 % Nissan Leaf 333 91 244 668 79 % 21 % Ford Focus El 23 7 26 56 77 % 23 % BMW i3.. 38 12 33 83 76 % 24 % Kia Soul EV 19 6 6 31 76 % 24 % Mitsu i-MiEV 2 1 4 7 67 % 33 % Fiat 500e.. 78 49 42 169 61 % 39 % Hyundai Ioniq 0 1 4 5 0 % 100 %

Dold text
Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

All data kunde hämtas om man följde länken till nature som var citerad i artikeln.
Jag lekte i Excel, det är helt klart så att bilar med kortare räckvidd bytes i större utsträckning. Tycker ändå att det är lite märkligt att man inte byter mot en ny elbil då, räckvidden förbättras stadigt.
Dessa modeller sticker ut Fiat 500e, BMW i3, Nissan Leaf.

Hos Tesla Model S bytte 10%.
Får se om det går att klistra in på ett vettigt sätt

Row Labels Con Dis Org Tot C% D% Chevrolet Volt 1 1 100 % 0 % Ford EV Ranger 1 1 100 % 0 % Mercedes B250e 1 1 2 100 % 0 % Tesla Model 3 2 157 159 100 % 0 % ZERO DS.. 1 1 100 % 0 % Toyota RAV4 EV 43 3 29 75 93 % 7 % Chevrolet Bolt 13 1 335 349 93 % 7 % Tesla Model X 13 1 94 108 93 % 7 % Honda Fit EV 23 2 25 92 % 8 % Tesla Model S 155 18 436 609 90 % 10 % Chevr Spark EV 16 3 14 33 84 % 16 % Mercedes-Benz B 5 1 6 83 % 17 % Volksw e-Golf 108 22 67 197 83 % 17 % Smart Fortwo 13 3 6 22 81 % 19 % Nissan Leaf 333 91 244 668 79 % 21 % Ford Focus El 23 7 26 56 77 % 23 % BMW i3.. 38 12 33 83 76 % 24 % Kia Soul EV 19 6 6 31 76 % 24 % Mitsu i-MiEV 2 1 4 7 67 % 33 % Fiat 500e.. 78 49 42 169 61 % 39 % Hyundai Ioniq 0 1 4 5 0 % 100 %

Dold text

Hyundai Ioniq = 100% köpte fossil bil igen låt mig skratta åt detta.

Tesla Björn har fått denna till den mest populära begagnad bilen att välja & blev årets bil 2017.

Så går inte jämföra med här & när jag sett siffror från Electrec, Inside Ev & Fully charged har det sett helt annorlunda ut.

Men att en hemsida som är störst för Oljeintressen skriver en vinklad artikel för sin kundgrupp var inte oväntat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hyundai Ioniq = 100% köpte fossil bil igen låt mig skratta åt detta.

Tesla Björn har fått denna till den mest populära begagnad bilen att välja & blev årets bil 2017.

Så går inte jämföra med här & när jag sett siffror från Electrec, Inside Ev & Fully charged har det sett helt annorlunda ut.

Men att en hemsida som är störst för Oljeintressen skriver en vinklad artikel för sin kundgrupp var inte oväntat.

Innan du avfärdar studien så kan jag upplysa om att det är forskning publicerad i Nature
https://en.wikipedia.org/wiki/Nature_(journal)

Jag borde förklarat tabellen lite bättre.
Con = fortsätter med elbil
Dis = bytte bort elbil
Org = inte bytt bil

Ioniq hade bara 5 bilar med totalt, vara 1 har bytt från el til fossil, så 100% av de som bytt.
Kunde lika gärna klippt bort den för det säger ingenting.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara elbilen som är problemet utan infrastrukturen och kanske även andras bemötande. USA är ju uppbyggt på olja och stora bilar...

Permalänk
Medlem

Tror nog också det är infrastrukturen som är problemet. Det är det som hindrar mig iaf, körde en tur på drygt 100 mil i helgen med mitt längsta stopp på 15 min. Kollade ABRP och det hade gått med en elbil också men lagt på drygt 2 timmar restid pga långsamma laddare.
Så fort infrastrukturen blir bättre här finns det nog inga större hinder.

Permalänk
Medlem

Samtidigt så borde du/man inte köra så långa sträckor utan ordentliga pauser, både för din egen skull med också för medtrafikanterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tror nog också det är infrastrukturen som är problemet. Det är det som hindrar mig iaf, körde en tur på drygt 100 mil i helgen med mitt längsta stopp på 15 min. Kollade ABRP och det hade gått med en elbil också men lagt på drygt 2 timmar restid pga långsamma laddare.
Så fort infrastrukturen blir bättre här finns det nog inga större hinder.

Skulle jag köra Stockholm - Växjö och tillbaka skulle det också ta ca 2 timmar extra med laddning. Det är motorväg och snabbladdning.
Nu kan jag ha överdrivit konsumtionen på bilen...

Men det är väl inte så farligt? Äta två gånger och kissa en massa gånger

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hämtade ut den igår
Ska köra någon vecka innan jag skriver någon recension. Just nu är allt bara positivt

Visa signatur
Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Trigger:

Hämtade ut den igår
Ska köra någon vecka innan jag skriver någon recension. Just nu är allt bara positivt

https://forumbilder.com/images/2021/05/04/418B85CC-4CF2-4029-BA6D-25CA13E03985.jpg

De är riktigt snygga. Vilken specifikation blev det?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Skulle jag köra Stockholm - Växjö och tillbaka skulle det också ta ca 2 timmar extra med laddning. Det är motorväg och snabbladdning.
Nu kan jag ha överdrivit konsumtionen på bilen...

Men det är väl inte så farligt? Äta två gånger och kissa en massa gånger

Ja, det beror ju väldigt mycket på bil, laddnätverk och så också. Vissa bilar behöver man stanna typ 45 minuter med på en sådan resa. Jag hade nog stannat mer än så om jag fått välja oavsett :p.

Skrivet av Trigger:

Hämtade ut den igår

https://forumbilder.com/images/2021/05/04/418B85CC-4CF2-4029-BA6D-25CA13E03985.jpg

Grattis, en av de snyggaste elbilarna som finns faktiskt, i helt rätt färg också :). Om vi bara kollar på hur utsidan ser ut hade jag tagit en sådan före Teslorna jag själv köper iaf…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Samtidigt så borde du/man inte köra så långa sträckor utan ordentliga pauser, både för din egen skull med också för medtrafikanterna.

Skärp dig, om du är pigg när du sätter dig i bilen och tar kisspauser är det inga problem att köra bil. Hur tror du yrkesförare gör?
Att kliva ur bilen och gå och kissa tar max 5 minuter, det räcker inte för någon laddning.
Jag kan dock förtydliga att dessa hundra mil var tur och retur. Enkelväg var 50 mil drygt men det fanns ingen destinationsladdning så hur jag än hade gjort hade jag fått spendera mer tid på laddning utöver min ursprungliga restid.

Kan vi sluta med det här tramset att man ska ta en paus i tid och otid som vissa elbilsförare har fått för sig är ett rimligt argument? Det hjälper inte diskussioner.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Samsung:

De är riktigt snygga. Vilken specifikation blev det?

Färg: Thunder
Inredning: charcoal
Paket: pilot, plus
Övrigt: 20” 4-Y ekrad, drag semiaut

Allt utom läder och performance kan man också säga

Skrivet av Aktsu:

Ja, det beror ju väldigt mycket på bil, laddnätverk och så också. Vissa bilar behöver man stanna typ 45 minuter med på en sådan resa. Jag hade nog stannat mer än så om jag fått välja oavsett :p.

Grattis, en av de snyggaste elbilarna som finns faktiskt, i helt rätt färg också :). Om vi bara kollar på hur utsidan ser ut hade jag tagit en sådan före Teslorna jag själv köper iaf…

Inredningen är bättre än på teslorna, inte så lite heller

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Nja där tycker vi olika kan jag säga :p, en av punkterna som fällde Polestar 2 för mig var när jag satte mig i den. Men det är ju det som är så bra när det kommer olika alternativ, fler kan få vad de gillar!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Trigger:

Färg: Thunder
Inredning: charcoal
Paket: pilot, plus
Övrigt: 20” 4-Y ekrad, drag semiaut

Allt utom läder och performance kan man också säga

Stora batteriet och fyrhjulsdrift alltså?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Aktsu:

Nja där tycker vi olika kan jag säga :p, en av punkterna som fällde Polestar 2 för mig var när jag satte mig i den. Men det är ju det som är så bra när det kommer olika alternativ, fler kan få vad de gillar!

Så kan det vara, för mig var det i stort sett tvärt om.

Skrivet av Samsung:

Fanns bara det som alternativ när jag bokade tidigare i år. Tur man slapp ”välja”

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jo, samtidigt har ju USA, på ett konstigt sätt, 220/240 V tillgängligt i nästan alla bostäder och så genom att koppla +110v mot -110V istället för mot nollan. Men ska man koppla in i vanligt eluttag hjälper inte det förstås.

Jag tror dock att priserna för soppa är problemet. El kostar ju ganska samma här som där men bensinen är mycket billigare. Kalifornien är ju dyrast i USA men ändå bra mycket lägre än här, ~$4 per gallon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Skärp dig, om du är pigg när du sätter dig i bilen och tar kisspauser är det inga problem att köra bil. Hur tror du yrkesförare gör?

Vi Yrkesförare får köra max 4.5 timmar sedan måste vi ta 45 min rast så kör du 100 mil på denna tiden kör du väldigt fort.

Kanske skulle satt in en färdskrivare i personbilar också så du får lär dig att ta raster & utvilade chaufförer är A&O.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Alla Polestars av årsmodell 2021 är stora batteriet och dual motor. De mindre enstegsvarianterna kommer med modellår 2022 och börjar levereras från september/oktober tror jag.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag blev uppringd av Hyundai-återförsäljaren i går. Tydligen hade systemet för intresseanmälningar via hemsidan krashat totalt, så de hade inte fått in vilka som ville bli kontaktade förrän i fredags och i går. Så det såg helt kört ut med First edition-bilar i det fallet. 12 maj skulle vanliga beställningssidan öppna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vi Yrkesförare får köra max 4.5 timmar sedan måste vi ta 45 min rast så kör du 100 mil på denna tiden kör du väldigt fort.

Kanske skulle satt in en färdskrivare i personbilar också så du får lär dig att ta raster & utvilade chaufförer är A&O.

Kanske skulle lärt dig läsa hela inlägg Jonas, jag vet det är besvärligt för dig men ibland kan du försöka tycker jag.
Jag känner många yrkesförare och vet exakt hur det fungerar. På 4.5 timme tar du dig dock 50 mil som var sträckan jag pratade om här. Jag sa inte heller en stavelse om att jag tog enbart en 15 minuters rast, jag sa att min längsta rast var 15 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Kanske skulle lärt dig läsa hela inlägg Jonas, jag vet det är besvärligt för dig men ibland kan du försöka tycker jag.
Jag känner många yrkesförare och vet exakt hur det fungerar. På 4.5 timme tar du dig dock 50 mil som var sträckan jag pratade om här. Jag sa inte heller en stavelse om att jag tog enbart en 15 minuters rast, jag sa att min längsta rast var 15 minuter.

Men om du kan kör & vilotiderna så skulle du veta att första rasten måsten vara 15 min & andra rasten 30 min om man delar på rasten på 4.5 timmars körtid annars blir rasten ogiltig & du får ta hela rasten på 45 min & den digitala färdskrivaren kommer varna dig när det är dags att stanna.

Självklart har man misslyckats med ovanstående någon gång så man måste endå ta 45 min för att man tryckt fel på färdskrivaren när målet var en delad rast från början.

Visa signatur