Valves spelklient Steam stäms av Humble Bundles grundare

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det blir ju svårt om man skrivit kobtrakt med tex sony om att släppa spelet på ps5 och att man då inte får sälja spelet billigare på andra plattformar eller du får inte ha spelet på xbox gamepass etc.
Kan finnas mängder med klausuler som vi inte får se.

Sedan en sak som jag tänkt på är det här med steams 30% som verkligen är ocker.
Säljer du 500k ex av spelet på steam för 500kr/st ska alltså Steam ha 75miljoner för mer eller mindre hosta filen på sin server.
Visst de gör andra saker också men säg 10kr per såld enhet går till steam hade varit mer rimligt.
Nu får alltså steam 150kr av de där 500kr som du betalar.

Du får ha filerna på deras servrar så användarna kan dra ner dom när som helst, flera år framåt. Du når ut till användarna lättare med ny information/news om dina nya produkter och tillägg, du får användardata från spelarna(för kunna marknadföra bättre och sälja mera, du får tillgång till ett stort community som byggts upp under flera år, forum, workshop, reviews, live stream. Säkert mer som jag missat eller som jag inte vet av då det är något som finns i bakgrunden för utvecklaren/utgivaren. Tycker 150kr låter lagom för vad som steam erbjuder. 10kr per såld enhet och sen ska supporta spelet i flera år framför låter väldigt lite, Steam står för en sådan enorm mängd data och verktyg. Det är väl ändå en engångs summa per såld enhet som jag förstår det, som ska betala Steams flera åriga support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Du får ha filerna på deras servrar så användarna kan dra ner dom när som helst, flera år framåt. Du når ut till användarna lättare med ny information/news om dina nya produkter och tillägg, du får användardata från spelarna(för kunna marknadföra bättre och sälja mera, du får tillgång till ett stort community som byggts upp under flera år, forum, workshop, reviews, live stream. Säkert mer som jag missat eller som jag inte vet av då det är något som finns i bakgrunden för utvecklaren/utgivaren. Tycker 150kr låter lagom för vad som steam erbjuder. 10kr per såld enhet och sen ska supporta spelet i flera år framför låter väldigt lite, Steam står för en sådan enorm mängd data och verktyg. Det är väl ändå en engångs summa per såld enhet som jag förstår det, som ska betala Steams flera åriga support.

Jag tycker att alla funktioner som Steam har lagt till är jättebra! Jag spelar ofta local co-op över nätet med en kompis mycket smidigare tack vare Steam.

Workshop, community m.m. är väldigt användbart. Men ska verkligen spelutvecklare betala extra för detta?

Jag tycker att dessa funktioner är något Valve har byggt för att folk ska använda och fortsätta använda Steam. Allt detta har uppenbarligen gjort att dom tjänar pengar från användare som ser smidigheten i att köpa spel direkt från Steam - speciellt om spelet kostar lika mycket (vilket Steam "kräver").

Den riktiga kostnaden för Steam per sålt spel är väldigt låg.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tycker att alla funktioner som Steam har lagt till är jättebra! Jag spelar ofta local co-op över nätet med en kompis mycket smidigare tack vare Steam.

Workshop, community m.m. är väldigt användbart. Men ska verkligen spelutvecklare betala extra för detta?

Jag tycker att dessa funktioner är något Valve har byggt för att folk ska använda och fortsätta använda Steam. Allt detta har uppenbarligen gjort att dom tjänar pengar från användare som ser smidigheten i att köpa spel direkt från Steam - speciellt om spelet kostar lika mycket (vilket Steam "kräver").

Den riktiga kostnaden för Steam per sålt spel är väldigt låg.

Håller med att det kanske inte borde vara utvecklarna men samtidigt får utvecklarna utnyttja det som steam byggt upp. Antar att de krävs en del pengar att hålla allt igång och support 24/7 också. Tänker mig ändå att någon måste "betala" för det hela, och att det helst inte är jag, fast antar att det är jag ändå för att de då har högre priser? Var inte det t.ex något som Epic gick ut med, de gav utvecklarna och kan därför sälja spelen billigare. Minns fel kanske

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har nämnts ännu då jag inte läst hela tråden.

Men det är ju lite ironiskt att de gör detta när de nyss har gjort hela HB communityn skitarga.

Förr fick man välja hur mycket pengar som skulle gå till donation till behövande och hur stor del som går till HB / utvecklare.

Nu tar HB 50% och du kan inte ändra på det. Så folket är i uppror över det. Hävdar att de aldrig mer kommer köpa bundles osv.

Själv har jag oldschool subscription där så 12$ / månaden för ett gäng spel per månad. Men köper sällan bundles nu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Håller med att det kanske inte borde vara utvecklarna men samtidigt får utvecklarna utnyttja det som steam byggt upp. Antar att de krävs en del pengar att hålla allt igång och support 24/7 också. Tänker mig ändå att någon måste "betala" för det hela, och att det helst inte är jag, fast antar att det är jag ändå för att de då har högre priser? Var inte det t.ex något som Epic gick ut med, de gav utvecklarna och kan därför sälja spelen billigare. Minns fel kanske

Jo, Epic m.fl. tar lägre procent, men det är upp till utvecklare/utgivare att sätta priserna. När Steam kräver samma pris oavsett affär så blir det svårt att sätta lägre priser.

Undantaget är bl.a. Epic, där dom har stöd för SEK. Alla spel är billigare på Epic (förutom möjligtvis Godfall som är konstigt dyrt) jämfört med Steam pga. SEK, men vissa utgivare har tagit steget längre och erbjuder mycket bättre priser pga att Steam inte har stöd för SEK (då kan dom sätta valfritt pris). Exempel är Horizon Zero Dawn som endast kostade 299kr vid release.

Edit: Vem ska betala för alla extrafunktioner som t.ex. Play Together, Workshop, Cloud Saves, In-House Streaming, Family Sharing etc? Ska utvecklarna/utgivarna betala - isf får kunderna betala en högre kostnad. Ska kunderna betala direkt till Steam? Självfallet inte!

Steam själva är dom som ska stå för alla dessa extra kostnader som Steam tycker att dom måste göra för att vara relevanta och "ligga steget före"!

Visst är det så att Steam inte tjänar lika mycket på Steam-keys, men Steam tjänar fortfarande pengar på gratis Steam-keys tack vare Trading Cards, poängsystem och att skapa ett mervärde för kunden så att denne köper nästa spel direkt från Steam.

Steam gör väldigt mycket bra, bl.a. deras initiativ för Linuxspelande. Underbart för alla som använder Linux! Det gör inte jag. Många utvecklare/utgivare släpper inte spel för Linux - ska dom betala extra för att andra spel fungerar i Linux? I slutändan blir det jag som får betala extra för att vissa spel fungerar i Linux, eftersom Steam inte tillåter att spel är billigare i andra affärer (exkl. reor).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ville bara flika in här att jag hoppas Steam blir stämda utav helvete så att dom drar ner på sina priser och tvingas till att börja utveckla spel igen. Dom har ju kunnat sitta lugnt i båten i många år nu, och därav har vi inte fått se skymten av HL2 fortsättningen eller HL3 heller för den delen.

Fel i meningen.
Permalänk

Man kan ju inte stämma någon för att de har varit först på bollen och lyckats bygga ett stabilt community. Eller jo, man kan men någon seger i rätten lär det inte bli.

Men man ska aldrig säga aldrig.
Ett problematiskt läge är det ju helt klart om steam inte tillåter att andra aktörer kan sälja samma spel billigare. Det är ju faktiskt rätt konstigt och inte svårt att förstå att det blir omöjligt att slå sig in på marknaden via andra kanaler än steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

... Givetvis kommer kunder välja och föredra bra launchers. ...

Inte jag!
Jag föredrar att inte behöva någon launcher alls!
I andra hand kommer bra launcher, och sist de sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Inte jag!
Jag föredrar att inte behöva någon launcher alls!
I andra hand kommer bra launcher, och sist de sämre.

Fast alla spel jag har som inte går via en launcher likt steam, origin etc...har en egen launcher ändå, bara för det spelet för uppdateringar och så. Så varje gång man ska starta spelet så är det en ny uppdatering som man måste vänta på...om man nu inte vill ha igång 400 launchers vid boot så spelen uppdateras....eller så kör man en game launcher likt steam så är bara en sak igång och allt är uppdaterat när man vill spela något.
Om man nu ska köra EN launcher så är det steam för de andra är så mycket struligare och sämre på i princip allt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Jag hade stått på barrikaderna och hållt flaggan högt för Wolfire här om det gälld vilken annat bolag som helst än Valve.

Jag ser rationellt på det hela. Steam erbjuder ett ekosystem som är en fullt genomarbetad lösning som täcker alla behov man kan tänka sig och några man inte visste att man hade. Valve är oerhört proaktiva och har en uppenbar passion för att pusha PC gaming, tjänster och prylar i dess sfär.

Allt detta kostar, så om det dyker upp en digital motsvarighet till Lidl som har lägre priser än Steam spel men skalar bort alla funktioner runtom så fruktar jag att Steam kommer se en minskning i motsvarande utbud. Rent logiskt sätt så ska ju inte, i en marknadsekonomi, priset på en produkt få subventionera extra tjänster som erbjuds av ett privat företag. Jag kan trots detta inte låta bli att tycka att det skulle vara tråkigt om lågprisaktörer tog död på förteelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shidapu:

Ville bara flika in här att jag hoppas Steam blir stämda utav helvete så att dom drar ner på sina priser och tvingas till att börja utveckla spel igen. Dom har ju kunnat sitta lugnt i båten i många år nu, och därav har vi inte fått se skymten av HL2 fortsättningen eller HL3 heller för den delen.

Du kunde lika gärna ha skrivit "Buuhuu! Jag tycker inte om när spelutvecklare hittar andra inkomstkällor än spelutveckling" för det du skrev har inte så mycket med stämmingen att göra utan det är mest bara du som gnäller. Jag vill även påpeka att det är fortfarande inte Valve som sätter priserna, det gör utgivarna och indie utvecklarna.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Fler aktörer och mer konkurrens skulle vara bra för alla konsumenter. Kommer bli intressant att se om detta leder någonstans.

Håller med, förutom när det kommer till streaming tjänster, slutar ju med att man får betala för dom i en månad och konsumera innan man byter platform för att kolla på en annan film/serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av indepthis:

Håller med, förutom när det kommer till streaming tjänster, slutar ju med att man får betala för dom i en månad och konsumera innan man byter platform för att kolla på en annan film/serie.

Fast det saknas ju inte konkurrens...?
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_distribution_of_video_g...

(och glöm inte)
https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_gaming

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

100% av marknaden är inte gränsen för att stämmas och dömas under monopol lagar. Istället handlar det om att med en dominerande marknadsställning göra det svårt för andra konkurrenter istället för att göra sin produkt så bra som möjligt. Valves prisklausul är solklart något de kan åka dit på, om det går att fastställa att de har en stark nog marknadsställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

... en egen launcher ändå, bara för det spelet för uppdateringar och så. Så varje gång man ska starta spelet så är det en ny uppdatering som man måste vänta på...

Finns absolut ingenting som säger att ett (offline solo-)spel måste hållas uppdaterat hela tiden.
Räcker att du ges möjligheten att kolla efter uppdateringar om/när du själv vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

100% av marknaden är inte gränsen för att stämmas och dömas under monopol lagar. Istället handlar det om att med en dominerande marknadsställning göra det svårt för andra konkurrenter istället för att göra sin produkt så bra som möjligt. Valves prisklausul är solklart något de kan åka dit på, om det går att fastställa att de har en stark nog marknadsställning.

Ja det får vi veta när/om detta går till domstol och vinner laga kraft.

Fast. Marknadsledande eller inte. Är det inte så att bäst tjänst vinner (!) som det argumenteras om;

Wolfire claims that Valve now controls “approximately 75 percent” of the entire PC gaming market, reaping an estimated $6 billion in annual revenue as a result from that 30 percent fee alone — over $15 million per year per Valve employee, assuming the company still has somewhere in the vicinity of the 360 employees it confirmed having five years ago.

As to how Valve might be abusing its power, there’s a laundry list of complaints that you might want to read in full (which is why I’ve embedded the complaint below), but the arguments seem to boil down to:

Every other company’s attempt to compete with Steam has failed to make a dent, even though many of them offered developers a bigger cut of the profits, such as the Epic Game Store’s 88-percent revenue share

Steam doesn’t allow publishers to sell PC games and game keys for less money elsewhere
That in turn means rival game platforms can’t compete on price, which keeps them from getting a foothold

Most of those rival game stores have largely given up, like how EA and Microsoft have each brought their games back to Steam
That ensures Steam stays the dominant platform, because companies that could have become competitors are reduced to simply feeding the Steam engine with their games or selling Steam keys

As you’d expect, the lawsuit doesn’t waste much ink considering why gamers might prefer Steam to the likes of EA’s Origin or Microsoft’s Windows Store beyond the simple matter of price; I’d argue most Steam competitors have been somewhat deficient when it comes to addressing PC gamers’ many wants and needs. But that doesn’t excuse Valve’s anticompetitive practices, assuming these claims are true.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Att ICA inte tillåter att Arla säljer sin mjölk på Konsum för ett lägre pris tycker du är fullt rimligt? Jag tror inte konkurrensmyndigheterna håller med.

Förstår precis varför de inte tillåter att steam keys säljs billigare på andra butiker. Det är inte som att de vinner något på att Steam-nycklar säljs dyrare där ändå. Nu vet vi ju dock att steamnycklar säljs billigare än på steam hela tiden, så jag tror inte att det är lika svartvitt som Humble försöker få det att låta.

Och en utgivare förhindras inte att sälja sitt spel billigare i en annan butik, t.ex. EGS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Steam doesn’t allow publishers to sell PC games and game keys for less money elsewhere
That in turn means rival game platforms can’t compete on price, which keeps them from getting a foothold

Helt felaktigt.
Ganska tydligt med tanke på att spel som finns på Steam säljs billigare på t.ex. EGS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Ja det får vi veta när/om detta går till domstol och vinner laga kraft.

Fast. Marknadsledande eller inte. Är det inte så att bäst tjänst vinner (!) som det argumenteras om;

...

As you’d expect, the lawsuit doesn’t waste much ink considering why gamers might prefer Steam to the likes of EA’s Origin or Microsoft’s Windows Store beyond the simple matter of price; I’d argue most Steam competitors have been somewhat deficient when it comes to addressing PC gamers’ many wants and needs. But that doesn’t excuse Valve’s anticompetitive practices, assuming these claims are true.

[/i][/i]

Jag vet inte riktigt hur jag ska läsa din sista mening är jag rädd. Om du menar "Steam har bäst tjänst, alla som försökt konkurrera har aldrig tävlat om att vara bäst tjänst så de kan inte anklagas för att vara konkurrenshämmande" är mitt svar:

Njae, mycket av vad som gör Steam till en populär och bra tjänst tar lång tid att bygga. Betänk hur Microsoft blev dömda för att de packade med Internet Explorer i en tid när det var så gott som det enda alternativet. En period där kort efter den domen fick man en dialogruta när man skulle ansluta till webben om vilken webbläsare man ville använda. Utan den foten innanför dörren som det innebar för t.ex. Mozilla, Opera etc. är det svårt att veta hur marknaden hade sett ut idag (där I.E / Edge etc. är en niche spelare snarare än dominant). Att ogiltigförklara deras pris klausul skulle vara en bra början avseende göra konkurrens möjlig så fler aktörer kan ta marknadsandelar.

Menar du "Steam har inte fokuserat på att skapa bäst tjänst eftersom de behövt hämma konkurrens på flera sätt för att nå dit dom kommit idag" så håller jag med, finns mycket med Steam jag är missnöjd med. Håller absolut inte med om att det är en fantastik tjänst som många andra verkar tycka, tycker den har enormt mycket skit man står ut med för dom var först och man har så stor del av sitt bibliotek där. Men det är svårt att byta helt när det inte finns alternativ. Köper idag det mesta via GOG men det är inte alltid det går och ofta är prisskillnaden löjlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Jag vet inte riktigt hur jag ska läsa din sista mening är jag rädd. Om du menar "Steam har bäst tjänst, alla som försökt konkurrera har aldrig tävlat om att vara bäst tjänst så de kan inte anklagas för att vara konkurrenshämmande" är mitt svar:

Njae, mycket av vad som gör Steam till en populär och bra tjänst tar lång tid att bygga. Betänk hur Microsoft blev dömda för att de packade med Internet Explorer i en tid när det var så gott som det enda alternativet. En period där kort efter den domen fick man en dialogruta när man skulle ansluta till webben om vilken webbläsare man ville använda. Utan den foten innanför dörren som det innebar för t.ex. Mozilla, Opera etc. är det svårt att veta hur marknaden hade sett ut idag (där I.E / Edge etc. är en niche spelare snarare än dominant). Att ogiltigförklara deras pris klausul skulle vara en bra början avseende göra konkurrens möjlig så fler aktörer kan ta marknadsandelar.

Menar du "Steam har inte fokuserat på att skapa bäst tjänst eftersom de behövt hämma konkurrens på flera sätt för att nå dit dom kommit idag" så håller jag med, finns mycket med Steam jag är missnöjd med. Håller absolut inte med om att det är en fantastik tjänst som många andra verkar tycka, tycker den har enormt mycket skit man står ut med för dom var först och man har så stor del av sitt bibliotek där. Men det är svårt att byta helt när det inte finns alternativ. Köper idag det mesta via GOG men det är inte alltid det går och ofta är prisskillnaden löjlig.

Den engelska texten är det Swec länkar till i artikeln - https://www.theverge.com/2021/5/1/22413196/valve-steam-lawsui...

Jag tycker att han sammanfattar det ganska bra med;

"As you’d expect, the lawsuit doesn’t waste much ink considering why gamers might prefer Steam to the likes of EA’s Origin or Microsoft’s Windows Store beyond the simple matter of price; I’d argue most Steam competitors have been somewhat deficient when it comes to addressing PC gamers’ many wants and needs."

Alternativ finns ju.
Valfrihet.
Gillar man inte PUBG/CSGO på Steam kan man ju alltid välja Fortnight på EPIC, eller COD Warzone på BATTLE.NET, eller APEX på Origins, eller....

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Helt felaktigt.
Ganska tydligt med tanke på att spel som finns på Steam säljs billigare på t.ex. EGS.

Bara för att det kringås genom att använda valuta som Steam inte har stöd för (SEK) och genom att Epic själva tar på sig kostnader i form av 100kr-kuponger vid vissa reor.

Standardpriset i EUR på Epic måste vara samma standardpris som Steam har i EUR.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Att ICA inte tillåter att Arla säljer sin mjölk på Konsum för ett lägre pris tycker du är fullt rimligt? Jag tror inte konkurrensmyndigheterna håller med.

Tror inte du förstått hur affärer fungerar, de köper båda av Arla enligt de avtal de har med Arla och säljer sedan till sina egna priser. Det är inte så att Arla säljer mjölk till dig i butiken.

Liknande här vore isf att utgivaren sålde till steam som sedan hade en licens att sälja till dig, så är inte fallet då steam förmedlar enbart köpet mellan dig och utvecklaren samt ger vissa tjänster inbakat i det.

EDIT:
Kan ju tilläggas att ICA, Konsum m.fl. lägger ofta på mer än 30% för att omkostnader då blir högre när de måste köpa och riskerar att inte sälja etc

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood