Veckans fråga: Vad är viktigast för dig när du köper nästa bärbara dator?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är viktigast för dig när du köper nästa bärbara dator?

Snygg design, många anslutningar eller massvis av prestanda? Samsung frågar medlemmarna om valet och kvalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

16:10 aspect ratio! Kom igen nu, låt det bli standard för bärbara datorer!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Layouten på tangentbordet! Finns så många konstiga där ute som gör hela datorn helt oanvändbar.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Ljudnivå är för mig en viktig parameter.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem

Linux kompabilitet, inga obskyra hårdvaror där drivrutiner bara tillhandahålls för windows.

Permalänk
Medlem

Uppgraderingsmöjligheter och reparationsvänlig.
Samt låg ljudnivå med hög prestanda med lång batteritid i stabilt chassi. Känns som en enhörning i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus Laptop med Nvidia 1070 i kommer aldrig köpa liknande dator igen,
Grafikkortet ej anpassat för den kylningen i den modellen av dator.
Viktigast är att nya laptoppen inte throttlar enligt mig pga värmeutveckling.
Som ni andra skrev ljudnivån måste vara på rimliga nivåer.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Moderator
Forumledare

I ordning: Tyst, smidig och bra batteritid

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

För mig är det viktigaste att den håller länge, speciellt när det är svårt att byta komponenter.

Permalänk
Medlem

Så mycket att jag kan inte riktigt välja. Visst är vissa saker viktigare än andra, men det är så många parametrar som måste vara bra nog för att datorn ens skall övervägas. Saker som rätt tangentbordslayout, inte för högt pris, inte för stor eller tung, tillräcklig prestanda, tillräckligt bra skärm, tillräckligt med anslutningar, tillräckligt batteritid osv osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

16:10 aspect ratio! Kom igen nu, låt det bli standard för bärbara datorer!

DETTA

16:9 bör dö i en eld när det kommer till bärbara datorer, SAMSUNG GE OSS 16:10 OCH EN TRACKPAD FRÅN SENSEL

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

När alla aspekter av datorn är på en acceptabel nivå handlar de framförallt för mig om att hitta en dator som har bra balans mellan batteritid, vikt/storlek och stabilitet på chassit. Galaxy book verkar helt och hållet missat poängen med ett stabilt chassi.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Master of Overkill

Dubbla TB uttag OLED och skönt tangetbord.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Rätt operativsystem är här "Linux" för mig. Bryr mig inte vad den kommer med ur fabrik, men vill kunna installera Linux med bra stöd.
I övrigt så har jag ett mer holistiskt perspektiv på det, ska vara en bra upplevelse överlag för syftet. Värderar däremot kvalitet mer än att spara några kronor på datorer. Blir så lite när man slår ut det på alla timmars användning, och ofta så gör jag nyttosysslor på mina maskiner så det blir lätt att motivera. Vill även att den ska gå att underhålla lite beroende på syftet. Inte lika viktigt på någon ultratunn foldable dator/tablet hybrid, men på en arbetsmaskin så vill man kunna utöka och ersätta saker utan att behöva köpa nytt.

Men bra Linux stöd är verkligen en dealbreaker för mig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Prestanda och batteritid är prio #1 för mig. Nästan allra viktigast är vikt och storlek (13" för hemma/resa laptop, 15" för jobb). Den måste vara smidig nog att ta sig runt med överallt, man vill inte ha någon tegelsten direkt.

Permalänk
Medlem

Tycker att bra tangentbord och trackpad är extremt viktigt. Inte minst eftersom det är ett område där vissa tillverkare försöker spara in så mycket det bara går. Trackpads på PC har länge varit en smärre katastrof, men det har blivit bättre. Ändå så har min 10 år gamla Macbook Pro fortfarande bättre trackpad än 90% av alla nya PC laptops.

Men absolut viktigaste när det gäller laptops är batteriet. Det är sju själva grejen med datorn att den ska vara bärbar och fungera överallt. Tyvärr är det som kund helt omöjligt att avgöra kvalitén på batteriet på förhand. Då pratar vi inte om kapaciteten på batteriet utan hur snabbt batteriet tappar kapacitet eller rent av slutar att ladda. Här måste HP ha något track record för batterierna på deras billigare laptops är verkligen sämst. Här hade man önskat att EU kunde ta fram en regler för hur länge tillverkaren är ansvarig för recervdelar som batterier. Idag har man sin lagstadgade garanti, men därefter är det närmast omöjligt att hitta ett orginalbatteri, om det ens går att byta utan att ha sönder hela datorn. Tillverkarna hävdar att batterierna inte tillverkas längre och på så sätt tvingar man folk att köpa ny dator. Det är ju klart att om då garantin är runt 3 år så lär ju tillverkarna se till att batteriet är förbrukat lagom till garantin tar slut. Helt förkastligt ur miljöhänsende.

Permalänk
Medlem

För mig kommer det vara viktigt att kylningen är passiv (fläktlös). Laptopen ska vara knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Jag vill att den ska vara KNÄPPTYST när jag inte behöver en massa prestanda.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Vad som är viktigast beror ju helt på användningsområdet.
Just nu känner jag inget behov av att ha en laptop alls.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

16:10 som nämnts ovan.
Fler portar! Blir knas att RJ45 börjar försvinna nu, i dessa dagar då dom vill minska elektronik skrot så gör dom så man måste bära med sig en till kabel/adapter som kommer tappas bort och måste köpas på nytt....
Samt minst 4 usb och dp behövs.

Hade gärna sett dom sålts utan ram och hårddisk då det oftast är för lite så måste ändå byta ut det som sitter i.
Har x antal 8GB moduler och 256GB m.2 diskar liggandes nu till ingen nytta här på kontoret. Så ja, mer skrot...
Och till det, inga fastlödda minnen mm! Jävla idioti det. Samt limmade chassin... Urk.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det finns (minst) tre nivåer av laptop.

Ultrabook/portabel - ska klara surf och office. Vara lätt och ha bra batteritid. Intels 8xxx serie och uppåt erbjuder detta. AMDs u modeller lika så. Kanske något man jobbpendlar med eller tar med på resan.

Mid - ska kunna klara tyngre applikationer och lättare spel. Nyare intel CPU med XE grafik. AMD >4xxxH med extra grafik.

Workstation/Gaming - inte gjord för att resa omkring med men kan tas med till möten m.m. eller flyttas på.

Märker att många tillverkare desperat försöker sälja på oss gamla GPUer GTX1660, RTX2060 m.fl.
Ge oss Ampere eller AMDs nya till ett trevligt pris.

Håller också med @sp1vtr att det tas för givet att datorn ska kunna kyla CPU och GPU.
Möjligen i Ultrabook fallet så kanske tunga laster är tillfälliga så där är det inte lika viktigt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

1. Linux ska funka bra
2. Amerikansk/ANSI tangentbordslayout
3. Prestanda och upplösning
4. Format

Är något av dessa helt fel går såklart en dator bort, det är ju en helhet. Men jag skulle säga att det här är ordningen över hur mycket kompromisser jag kan tänka mig acceptera där högre upp i listan innebär mindre utrymme för kompromisser.

Permalänk
Lego Master

Mycket av det man sagt ovan, men en sak som är viktig för mig: kylningen måste klara av att den står på annat underlag än ett helt plant bord. Många har datorn i sängen, eller i knät, eller på en filt i soffan...
Kyllösningen kan INTE vara beroende av insug eller utblås på undersidan, för då överhettar den alldeles för lätt under de omständigheterna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Köpte en ny för bara ett halvår sedan och är väldigt nöjd med hårdvaran generellt (lenovo slim 7). Skärmen kunde varit lite bättre, men annars med prestanda, utseende, kvalitet, batteritid, tillkopplingar och allt sånt är jag supernöjd.

Det som jag helt klart är MINST NÖJD MED är mjukvaran. Främst windows med uppdateringar som inte går att stänga av?? Vad i helsikke. Vems dator är det egentligen?? Är det min eller är det microsofts? Efter den senaste ofrivilliga uppdateringen som tog ca. 10 minuter under en väldigt olämplig tidspunkt så fick jag plötsligt run DLL errors vid varje uppstart.

Sen så börjar windows eller lenovo köra grejer i bakgrunden lite hipp som happ. Det drar nästan alltid igång när jag kopplar i strömadaptern. Ingen aning vad det är för det stängs av så fort jag öppnar taskmanager, men jag märker det pga. fläktarna börjar snurra varje gång jag kopplar i strömen, och det kan gå ganska vilt till.

Windows har lagt till flera onödiga funktioner som drar onödig soppa. T.ex ljudisolering är påställt som standard. Det gick som tur var att stänga av efter en hel del sökande. Något som däremot är svårare att stänga av är Lenovos egna "smarta" kamera funktion som följer om folk sitter framför datorn eller inte. Det är verkligen ingenting jag efterfrågar utan tvärt om irriterar mig på rätt ordentligt eftersom den stänger av skärmen så fort jag lämnar datorn. Men som sagt verkar det lättare sagt än gjort att stänga av. Deaktivering av kameran funkade först men inte längre. Dessutom blir det hopplöst att hålla på att stänga av och på den hela tiden bara för att bli av med en funktion. Ytterilggare en sak som verkligen inte gör att datorn känns som min helt enkelt.

Funderar på att lägga in linux. Men känns nästan garanterat att drivare för olika saker kommer suga hårt och dessutom följde det ju inte med någon ominstallations disk/usb stick för att lägga in windows igen om det inte skulle fungera.

Nää... förinstallerad windows på datorn utan återställningsmöjlighet vid byte får ett stort minus av mig 2021.

Permalänk
Medlem

Skärm skärm skärm,
nu har de flesta tillverkare hittat billiga kinesiska 'IPS' skärmar med 250 lumen och 65% rgb
så det är omöjligt att veta vad som är bra utan att gräva ner sig i tester och specifikationer.

För ett par år sedan kunde man iaf sortera bort TN och 1366x768 skärmar....

16:10 verkar dock komma och jag lutar nu åt att 1920x1080 är det nya 1366x768,
dvs en standard som kommer hänga kvar i 10 år till alldeles i onödan,
det är extremt troligt att jag väljer en Mac M1 nästa gång enbart för skärmens skull...
(det hjälper inte att jobbets HP har inbyggt privacy-mask som en 'feature')

Ett stort plus för AMD ryzen och apple M1 som gör att man inte behöver fundera så mycket på prestanda längre.

Permalänk
Medlem

Viktigast för mina behov är vikt/storlek då jag vill kunna ha med den på resor. Så runt 1 kg vill jag att den ska väga. Efter det är ljudnivå viktigt, enkla uppgifter ska den vara knäpptyst. Efter det är det nog skärmen som är viktig.

Enda bärbara som finns i vårat hem är en macbook 11.6" (2015) perfekt storlek för att ha till soffan och när man reser. Däremot så hade det varit trevligt med en bättre skärm. Den får hänga med ett tag till då det inte verkar vara något problem med prestandan för det den används till.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

ARM, faktiskt. När Apples M1 finns som alternativ kommer jag inte köpa x86 igen.

Permalänk
Medlem

Att jag inte betalar den själv? att jag själv skulle köpa en laptop är väldigt osannolikt.
Tog en gaminglaptop via konsultbolaget och fick en macbook pro 16" av kunden att jobba på så jag är set för de närmaste åren.
OnT: batteritid över i princip allt annat. Skärmen behöver inte vara 4k när jag ändå sitter och kodar i soffan, CPUn behöver inte vara löjligt snabb så länge min IDE inte laggar. Tar det ett par sekunder extra att köra testfallen när man sparar så kan jag slänga ett öga på TVn som antagligen är igång i bakgrunden.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Tangentbordet är det i särklass viktigaste för mig.
Det finns hur många laptops som helst som uppfyller mina krav: bra CPU och mycket RAM, inget dedikerat grafikkort. Men oj vad skillnad det är mellan tangentbord och tangentbord i laptop-världen...

Permalänk
Inaktiv

Ljusstyrka, hög uppdateringsfrekvens och byggkvalite

Edit: Och givetvis Gsync/freesync, glömde nästan det viktigaste. Detta gäller givetvis endast för spel laptops men nästan ingen har detta idag