Tips på att lära sig/läsa på om TV apparater

Permalänk

Tips på att lära sig/läsa på om TV apparater

Hallå där,

Jag jobbar på Mediamarkt och säljer vitvaror men vill utöka min kunskap och lära mig mer om TV, alla olika modeller, tekniker, benämningar etc.

Klart får jag hjälp på jobbet ang. vad man ska veta av kollegorna och utbildningar till viss grad, men vill plugga på lite mer på egen hand.

Vet att det finns sjukt kunniga personer här så tänkte höra om ni har lite tips på vart man kan läsa, kolla videos, eller om det finns någon hemsida som har tester och prov? Haha

Tacksam för all hjälp som erbjuds, alltid rologt att lära sig nya saker.

Permalänk
Medlem

Denna genomgång av modeller kanske kan va till hjälp?
https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-2020-2021...

Permalänk
Skrivet av Kiddy:

Denna genomgång av modeller kanske kan va till hjälp?
https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-2020-2021...

Det där kommer med all säkerhet hjälpa, tack så mkt.
Såg lite utav ena videon, märkte att han är den ända vad jag har läst som fortfarande använder sig av LCD termen, som jag förstår det så "finns inte" LCD längre mer än att LED använder sig av Liquid Crystals för att tända och släcka ljuset för att dra det enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Det där kommer med all säkerhet hjälpa, tack så mkt.
Såg lite utav ena videon, märkte att han är den ända vad jag har läst som fortfarande använder sig av LCD termen, som jag förstår det så "finns inte" LCD längre mer än att LED använder sig av Liquid Crystals för att tända och släcka ljuset för att dra det enkelt.

Det är väl för att alla LED paneler förutom OLED är just LCD?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JunkyVirus:

Det där kommer med all säkerhet hjälpa, tack så mkt.
Såg lite utav ena videon, märkte att han är den ända vad jag har läst som fortfarande använder sig av LCD termen, som jag förstår det så "finns inte" LCD längre mer än att LED använder sig av Liquid Crystals för att tända och släcka ljuset för att dra det enkelt.

Alla TV-apparater som inte är OLED (eller Plasma eller Micro-LED, men de är ju inte aktuella) är LCD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

Det där kommer med all säkerhet hjälpa, tack så mkt.
Såg lite utav ena videon, märkte att han är den ända vad jag har läst som fortfarande använder sig av LCD termen, som jag förstår det så "finns inte" LCD längre mer än att LED använder sig av Liquid Crystals för att tända och släcka ljuset för att dra det enkelt.

Alla paneler är LCD utom oled och plasma.
LEDpaneler finns däremot inte.
LCDpaneler behöver bakgrundsbelysning för att inte vara typ helt svarta. Förr användes CCFL (tunna lysrör). Men man beskrev aldrig TVapparater eller TVskärmar som CCFL-TVs eller liknande. Sedan byttes CCFLbelysningen ut mot LEDlampor.
Men fortfarande används alltså LCDplaneler för alla datorskärmar om de inte är Oledpaneler. Eller plasma - men det är ju dött ;).

Av någon outgrundlig anledning började TVapparater därefter marknadsföras baserat på att de inte längre hade CCFL som bakgrundsbelysning utan nu LEDlampor som bakgrundsbelysning. Alltså LED-TVs.

Helt ologiskt. Yes! LED-TV är en marknadsföringsfloskel utan någon relevans.

Så anledningen att LCD används är för att det ordet beskriver vilken paneltyp som används.
Det finns idag två paneltyper. OLED och LCD.

Men... Qled då? Ja det är också LCD.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera dessa två ställen för att lära sig om TV apparater:

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla TV idag är "LED-TV" i någon form och komponent. Lysdioder är standard på allt. Någon renodlad "LED-TV" där lysdioderna är det som bygger bilden finns egentligen inte i konsumentled. Inte på bred front i alla fall. Utan "LED-TV" är som skrivet en marknadsföringsterm från sent 00-tal som hängt kvar.

Branschen – särskilt inom försäljningsled – är fylld av gamla och förvirrande termer som hänger kvar. Detta utöver alla påhittade termer som PQI etc. En typisk sådan förvirrande term som fortfarande används är 50 eller 100 Hz. Vilket stämde på tjock-TV:n för 20 år sedan. 60 eller 120 Hz är det idag.

• OLED är organiska lysdioder. Så OLED är idag egentligen den teknik som är mest "LED-TV" eftersom det är de (organiska) lysdioderna som skapar bilden direkt. Varje pixel är sin egen ljuskälla.

• LCD använder LED som bakgrundsbelysning. Förutom gamla och 10–15 cm tjocka modeller med lysrör. Bildpanelen som skapar bilden är och förblir just en LCD-panel även idag. En enkel LCD har endast en ljuskälla. Bättre modeller har local dimming eller FALD, Full Array Local dimming med zoner av lysdioder. Ofta 50–100 zoner.

  • LCD-TV skiljer sig på en kritisk punkt: ifall det är en VA-panel eller IPS-panel

  • QLED och Quantum dot är LCD-TV med lysdioder förstärkta med kvantprickar (Quantom dot) i någon form. Detta är ingen kvalitetsgaranti då QLED återfinns i både enklare och avancerade modelller. Typiskt har de modeller som kallas för QLED en VA-panel, men det är inet hugget i sten att det måste vara VA.

  • Mini-LED är bakgrundsbelysning i form av en avancerad (och dyr) FALD till en LCD-TV som slår igenom nu under 2021 på toppmodeller. Flera tusen zoner och effektivare ljusflöde. Modellerna är i kombination med Quantum dot i någon form

  • LG:s Nanocell är LCD och färgfilter. På deras nya Mini-LED-modeller som kallas (förvirrande nog) "QNED Mini-LED" är det en kombination av färgfilter och kvantpricksförstärkning. LG kör med IPS-paneler. I alla fall 2021 och tidigare år

• Micro-LED är ett samlingsbegrepp för en faktisk LED-TV-teknik där lysdioderna själva skapar bilden. Funnits i flera år för stora installationer och prislappar på flera miljoner kronor. Samsung marknadsför tekniken till konsumenter och har skapt en hype runt detta. Kostar kring 700 000 kronor för 76 tum. Det är konsumentteknk, men kanske inte den percentil av konsumenter man själv tillhör?

Alla annan teknik man hör om är gammal (plasma) eller enhörningar och fantasier runt teknik som finns i utvecklingslabb. Men enhörningarna brukar diskuteras så flitigt att de riskeras ta för givna. "Ska jag köpa en OLED eller vänta på att enhörningen kommer flygande nästa år?".

Permalänk
Medlem

Kul ändå med en försäljare som vill kunna saker om tv-apparater.

Finns det någon annan säljare som faktiskt kan något om tv-apparater? Det enda man får lära sig på jobbet är väl massa fina fakta som egentligen bara är lögner, som att nån tv-modell har 400 Hz etc?

Permalänk
Bildexpert 📺

"400 Hz" etc. är sådant som tillverkarna gradvis slutat med. Är flera år sedan sist de körde med den typen påhittade siffror i marknadsföringen och reklamen.

Permalänk
Medlem

https://www.rtings.com/tv/tools/table, bra sida med jämförelsetabell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Vid sidan av Laxpudding, såklart , så är denna snubbe en av de få experter som är både kunnig och pedagogisk, enligt mig iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

"400 Hz" etc. är sådant som tillverkarna gradvis slutat med. Är flera år sedan sist de körde med den typen påhittade siffror i marknadsföringen och reklamen.

Jo, men inte nödvändigtvis bland butikssäljare. Jag har hört helt sjuka påståenden från säljare ifrån våra elektronikkedjor. "Räcker verkligen 8 GB lagring på telefonen?" "Jo det är bara för bilder och sånt, appar hamnar på annat minne..." "Har du en Mac funkar bara Iphone..."

Permalänk

Wow tack så jätte mycket alla för att ni förklarar det så bra, det är väldigt tacksamt. Ska kolla igenom dom sidorna som rekommenderades, min chef tipsade också om Rtings.com

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Alla TV idag är "LED-TV" i någon form och komponent. Lysdioder är standard på allt. Någon renodlad "LED-TV" där lysdioderna är det som bygger bilden finns egentligen inte i konsumentled. Inte på bred front i alla fall. Utan "LED-TV" är som skrivet en marknadsföringsterm från sent 00-tal som hängt kvar.

Branschen – särskilt inom försäljningsled – är fylld av gamla och förvirrande termer som hänger kvar. Detta utöver alla påhittade termer som PQI etc. En typisk sådan förvirrande term som fortfarande används är 50 eller 100 Hz. Vilket stämde på tjock-TV:n för 20 år sedan. 60 eller 120 Hz är det idag.

• OLED är organiska lysdioder. Så OLED är idag egentligen den teknik som är mest "LED-TV" eftersom det är de (organiska) lysdioderna som skapar bilden direkt. Varje pixel är sin egen ljuskälla.

• LCD använder LED som bakgrundsbelysning. Förutom gamla och 10–15 cm tjocka modeller med lysrör. Bildpanelen som skapar bilden är och förblir just en LCD-panel även idag. En enkel LCD har endast en ljuskälla. Bättre modeller har local dimming eller FALD, Full Array Local dimming med zoner av lysdioder. Ofta 50–100 zoner.

  • LCD-TV skiljer sig på en kritisk punkt: ifall det är en VA-panel eller IPS-panel

  • QLED och Quantum dot är LCD-TV med lysdioder förstärkta med kvantprickar (Quantom dot) i någon form. Detta är ingen kvalitetsgaranti då QLED återfinns i både enklare och avancerade modelller. Typiskt har de modeller som kallas för QLED en VA-panel, men det är inet hugget i sten att det måste vara VA.

  • Mini-LED är bakgrundsbelysning i form av en avancerad (och dyr) FALD till en LCD-TV som slår igenom nu under 2021 på toppmodeller. Flera tusen zoner och effektivare ljusflöde. Modellerna är i kombination med Quantum dot i någon form

  • LG:s Nanocell är LCD och färgfilter. På deras nya Mini-LED-modeller som kallas (förvirrande nog) "QNED Mini-LED" är det en kombination av färgfilter och kvantpricksförstärkning. LG kör med IPS-paneler. I alla fall 2021 och tidigare år

• Micro-LED är ett samlingsbegrepp för en faktisk LED-TV-teknik där lysdioderna själva skapar bilden. Funnits i flera år för stora installationer och prislappar på flera miljoner kronor. Samsung marknadsför tekniken till konsumenter och har skapt en hype runt detta. Kostar kring 700 000 kronor för 76 tum. Det är konsumentteknk, men kanske inte den percentil av konsumenter man själv tillhör?

Alla annan teknik man hör om är gammal (plasma) eller enhörningar och fantasier runt teknik som finns i utvecklingslabb. Men enhörningarna brukar diskuteras så flitigt att de riskeras ta för givna. "Ska jag köpa en OLED eller vänta på att enhörningen kommer flygande nästa år?".

Det där var väldigt genomgående, very cool!
Ja det känns väl lättare att presentera det som LED ist för att gå in i att alla förutom OLED är LCD paneler men ljuskällan är LED kanske? Då kan det lätt bli förvirrande kan jag tänka mig. Skulle man beskriva en TV med LCD skärm skulle det nog inte tas positivt.

Har inte enklare LCD skärmar oftast lysdioder på sidorna? Edge-lit? Men har rätt mkt bleeding så svart ser lite gråaktig ut?
Och local dimming ger lysdioderna möjlighet att släckas helt för att få bättre svärta?

VA-paneler ger bättre betraktningsvinklar, svärta och kontrast och IPS-paneler är bättre all-round och bättre färgåtergivning?

Väldigt bra skrivet, ska läsa igenom det några fler gånger till

Skrivet av Full:

Kul ändå med en försäljare som vill kunna saker om tv-apparater.

Finns det någon annan säljare som faktiskt kan något om tv-apparater? Det enda man får lära sig på jobbet är väl massa fina fakta som egentligen bara är lögner, som att nån tv-modell har 400 Hz etc?

Vet inte vart du handlar men i min butik är vi alla ärliga, jag är iaf och säger vad jag tycker och tänker. Jag vinner inget på att ljuga för mina kunder för jag vill att dom ska gå hem nöjda, informerade och känna att dom gjort bra köp.
Men jo det kommer ofta in kunder som varit i andra butiker där dom inte fått ordentlig information och hjälp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JunkyVirus:

Det där var väldigt genomgående, very cool!
Ja det känns väl lättare att presentera det som LED ist för att gå in i att alla förutom OLED är LCD paneler men ljuskällan är LED kanske? Då kan det lätt bli förvirrande kan jag tänka mig. Skulle man beskriva en TV med LCD skärm skulle det nog inte tas positivt.

Många förknippar begreppet LCD med de äldre modellerna innan LED kom eller budgetmodellerna efter LED hade kommit, så ur en marknadsföringssynvinkel så bör du nog fortsätta använda LED-TV och tillverkarnas begrepp som QLED, men om någon är mer intresserad eller mer ifrågasättande så är det ju bra att kunna förklara eller förtydliga mer i detalj.

Citat:

Har inte enklare LCD skärmar oftast lysdioder på sidorna? Edge-lit? Men har rätt mkt bleeding så svart ser lite gråaktig ut?
Och local dimming ger lysdioderna möjlighet att släckas helt för att få bättre svärta?

Begreppen är lite tvetydiga men edge-lit behöver inte nödvändigtvis vara sämre än back-lit, båda lyser ju hela tiden med alla lampor liksom. Local dimming kan göra saker mycket bättre men med edge-lit så blir det inte så bra förstås då ljuset ju skiner ut från kanterna liksom, men finns det ingen dimming-funktion så spelar det ingen roll om LED:erna sitter bakom panelen eller vid kanten egentligen. Däremot finns det ju ingen fördel med edge-lit mer än möjligtvis att det skulle kunna möjliggöra tunnare TV-apparater, vilket nog inte spelar någon större roll i praktiken då även lyxigare LED med FALD och så kan vara riktigt tunna idag, och vill man ha ännu tunnare så är det ju OLED som gäller liksom.

Citat:

VA-paneler ger bättre betraktningsvinklar, svärta och kontrast och IPS-paneler är bättre all-round och bättre färgåtergivning?

IPS brukar ha ganska bra betraktningsvinklar också, men i allmänhet sämre (gråare) svärta. Men det finns förstås modeller som är bättre eller sämre oavsett teknik använd.

Citat:

Väldigt bra skrivet, ska läsa igenom det några fler gånger till

Vet inte vart du handlar men i min butik är vi alla ärliga, jag är iaf och säger vad jag tycker och tänker. Jag vinner inget på att ljuga för mina kunder för jag vill att dom ska gå hem nöjda, informerade och känna att dom gjort bra köp.
Men jo det kommer ofta in kunder som varit i andra butiker där dom inte fått ordentlig information och hjälp.

Det låter bra. Men det är inte så vanligt bland de större kedjorna. Tidigare kände jag att jag ofta fick bättre hjälp på Mediamarkt jämfört med Elgiganten eller så, men de har närmat sig de andra på senare tid, på ett dåligt sätt alltså. Fortfarande är det väl bättre på Mediamarkt och i viss mån Netonnet jämfört med Elgiganten, Power eller liknande dock.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JunkyVirus:

Har inte enklare LCD skärmar oftast lysdioder på sidorna? Edge-lit? Men har rätt mkt bleeding så svart ser lite gråaktig ut?
Och local dimming ger lysdioderna möjlighet att släckas helt för att få bättre svärta?

VA-paneler ger bättre betraktningsvinklar, svärta och kontrast och IPS-paneler är bättre all-round och bättre färgåtergivning?

Bättre LCD:er har vanligtvis belysningen placerad i kanterna. Det ger en tunnare konstruktion samt möjlighet till en begränsad local dimming. Men är också mer komplex och dyrare. Därför finns kantbelyst oftast i mellanklassen där det finns en fokus kring design. De allra enklaste eller sämsta LCD:erna har lysdioderna placerade bakom panelen eftersom det är billigast att tillverka. De allra bästa har också belysningen placerad bakom men då i form av en FALD som också bättre döljer problem med ojämnheter.

Det är en ofta repeterad myt att kantbelyst automatiskt är sämre i fråga om bleeding och ojämnheter. Det handlar om produktskillnader och exemplarskillnader. Bättre och sämre produkter. Samt exemplarlotteriet. Tar upp det här:

VA-paneler har sämre vinklar, men högre kontrast. Rakt framifrån då. IPS är tvärtom med sämre kontrast men också bättre tittvinklar. I alla fall när vi talar om enklare modeller. I toppklassen är det inte lika tydlig distinktion eftersom FALD och olika filter kan vända på detta. Vinklarna hos VA-LCD:erna Sony XH95 och Samsung Q90T är till exempel bättre än en hos en enkel IPS i mellan- eller budgetklass tack vare ett filter. Som dock för med sig andra nackdelar.

Därav att det är lönt att lära känna produkterna och mer se tekniken som ett finger i vinden. Tar upp det i videon ovan.