Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Någon som provat Hifiklubbens Argon Audio Forte A4? Låter de bra?

Permalänk

Någon som provat Hifiklubbens Argon Audio Forte A4? Låter de bra?

Det gäller alltså: https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-pc...

Den första i listan

Väldigt nyfiken, det blir väl förhoppningsvis ett åk in till en stad där hifiklubben härerar för att provlyssna.

Men jag är så sugen att köpa omgående =/ Hehe. Nå? Någon som har dessa och kan tala om hur de låter? Jag är ute efter ett VARMT ljud, så som det låter ur en fin trälåda, och en rundad topp som inte är vass och skär i öronen.

Är det dessa jag ska satsa på då tro? Vanliga datorhögtalare från logitech låter förfärligt skarpa och vassa i mina känsliga outvilade öron =/

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker dom spelar helt okej, har haft dom i lite drygt ett halvår nu. Köpte dock Audio Pro Addon T14 som studio monitors för två veckor sen och dom spelar märkbart bättre.

Det största negativa med Forte serien är strömsparfunktionen som inte går att stänga av, om det blir tyst i en film/låt i några sekunder så stänger högtalarna av och du missar första 2-3 orden i nästa mening.. Sjukt irriterade och Hifis supports lösning var att höja ljudet 🤣 Sen lyser dioden på framsidan otroligt starkt jämfört med andra högtalare. Något jag också stör mig på..

Man betalar en del för märket när man köper Hifis egna högtalare 😅

La till en negativ sak med Forte högtalarna
Permalänk
Skrivet av anon168673:

Jag tycker dom är helt okej, har haft dom i lite drygt ett halvår nu. Köpte dock Audio Pro Addon T14 som studio monitors för två veckor sen och dom spelar märkbart bättre.

Man betalar en del för märket när man köper Hifis egna högtalare 😅

Det var som 17. De är ju fantastiskt billiga(re). Men, hur skulle du beskriva ljudbilden på båda högtalarna? Det är just den där rundade toppen och värmen jag är ute efter, om du hänger med vad jag menar på ett ungefär?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mesmerized:

Det var som 17. De är ju fantastiskt billiga(re). Men, hur skulle du beskriva ljudbilden på båda högtalarna? Det är just den där rundade toppen och värmen jag är ute efter, om du hänger med vad jag menar på ett ungefär?

Jo det är ganska stor prisskillnad 😅 Men jag var väldigt nöjd med ljudet från Argon högtalarna och tänkte köpa ett till par men blev tipsad om T14.

Innan jag beställde T14 köpte jag dock ett par Klipsch R-41M på rea men dom spelade inte alls bra..

Forte högtalarna spelar något varmare än T14 men har också ett dovare ljud. Är väl egentligen ingen ljudfantast och skulle nog inte hört så stor skillnad om man lyssnar på olika dagar men när dom står bredvid varandra och spelar från samma källa hör man direkt att T14 spelar betydligt bättre.

Om du vill lyssna på bägge och bor nära Umeå så är det bara att komma förbi 😁

Permalänk
Skrivet av anon168673:

Jo det är ganska stor prisskillnad 😅 Men jag var väldigt nöjd med ljudet från Argon högtalarna och tänkte köpa ett till par men blev tipsad om T14.

Innan jag beställde T14 köpte jag dock ett par Klipsch R-41M på rea men dom spelade inte alls bra..

Forte högtalarna spelar något varmare än T14 men har också ett dovare ljud. Är väl egentligen ingen ljudfantast och skulle nog inte hört så stor skillnad om man lyssnar på olika dagar men när dom står bredvid varandra och spelar från samma källa hör man direkt att T14 spelar betydligt bättre.

Om du vill lyssna på bägge och bor nära Umeå så är det bara att komma förbi 😁

Hehe, det var givmilt av dig, men jag bor för långt ifrån Men nu blir jag så sugen att jag tror jag beställer ett par T14 efter vidare forskning på prisjakt.nu med mera... man kan ju alltid returnera dem med eu-lagen i ryggen!

Jag behöver inget mega-otrolgit ljud, bara "bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Hehe, det var givmilt av dig, men jag bor för långt ifrån Men nu blir jag så sugen att jag tror jag beställer ett par T14 efter vidare forskning på prisjakt.nu med mera... man kan ju alltid returnera dem med eu-lagen i ryggen!

Jag behöver inget mega-otrolgit ljud, bara "bra"

Blev du nöjd?

Tyvärr är jag ju för sent ute nu då du väl redan har köpt. Men jag har haft Audio Pro Addon T14 till min TV i fyra år nu och inte varit helt nöjd. Jag valde nu istället att köpa Argon Forte A4 och föredrar faktiskt dessa framför Audio Pro:n. Med facit i hand skulle nog det optimala köpet varit Argon Forte A5 då basen är lite klen på A4:an.

Båda är bra högtalare men jag upplever de som bra på olika saker:

Audio Pro:

+ Bra bas och kraft
- Dämpad/"mufflad" ljudbild utan riktig rymd och klarhet i de ljusa partierna

Argon:

- Rent, klart och luftigt ljud
- Saknar djupare bas

Vad man tycker är viktigast är personligt, och för mig är det rena, klara och luftiga ljudet viktigast av allt. Speciellt som TV-högtalare har jag alltid tyckt att rösterna blir lite för mumliga med Audio Pro. Med Argon hörs rösterna klarare och tydligare.

Argon:en har dock ingen vidare bas. Den liksom rullar runt utan riktig fokus och kontroll. Här skulle jag faktiskt gärna sett en tonkontroll för att kunna dämpa basen lite. Den spelar ibland lite mer bas än vad den är kapabel till på ett bra sätt.

Därför tänker jag att A5:an kanske hade varit det bästa valet, då man fått just lite mer djup i basen. Det visste jag iofs på förhand, men de fick inte plats stående i min tv-bänk.