Hjälp med att bygga lättare speldator med beg saker

Permalänk
Medlem

Hjälp med att bygga lättare speldator med beg saker

Hej

Barnen ockupererar våran gamingdator i vardagsrummet titt som tätt 😁 Så har tanken att bygga en lättare dator som klarar Roblox, minecraft o kanske Fornite men Fortnite har de inte frågat om ännu tack o lov 🤗.

Men iaf jag har burken men behöver ju allt annat som ska vara i den och vill inte lägga massa pengar på den då vi har en potent dator i vardagsrummet om de vill spela lite tyngre spel.

Allting ska ju helst vara beg iaf de mer kostsamma sakerna såsom moderkort, cpu, ram minne och gpu. Gör inget om det senare går o uppgradera utan att behöva köpa allting nytt sen 😊

Kringutrustningen går ju lättare hitta sen.

Har ni tips vad jag ska leta o hålla koll efter på typ blocket och tradera vite jag evigt tacksam 😍

Ha en fin solig dag 👍

Permalänk
Medlem

En annan idé är att införskaffa typ en Nintendo switch eller dylikt. Det blir ju snabbt ganska dyrt att underhålla två speldatorer och min erfarenhet av barn är ju att de inte är så intresserade av specifikt grafiken. Tycker switchen är perfekt att ge grabben när han är uttråkad eller spela tillsamans på kvällar/helger.

Permalänk
Viking
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

En annan idé är att införskaffa typ en Nintendo switch eller dylikt. Det blir ju snabbt ganska dyrt att underhålla två speldatorer och min erfarenhet av barn är ju att de inte är så intresserade av specifikt grafiken. Tycker switchen är perfekt att ge grabben när han är uttråkad eller spela tillsamans på kvällar/helger.

De har xbox one men Roblox spelen de vill spela funkar bara på dator så switch är inget alternativ för dom tyvärr. Vet ju att de kommer tröttna o så vartefter men bygga en beg dator som klarar iaf roblox o minecraft borde ju inte vara omöjligt men vet inte var i djungeln av alla komponenter man ska leta 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av 360hackern:

De har xbox one men Roblox spelen de vill spela funkar bara på dator så switch är inget alternativ för dom tyvärr. Vet ju att de kommer tröttna o så vartefter men bygga en beg dator som klarar iaf roblox o minecraft borde ju inte vara omöjligt men vet inte var i djungeln av alla komponenter man ska leta 😁

Det finns många alternativ på marknaden. Beror även lite på budget. Just nu lite svårt med grafikkort, det finns dock RX570 4GB och de brukar gå för runt 1000kr vilket får anses som okey i rådande läge. Det du kan göra är att köpa ett schysst chassi och ett bra nätagg så som du kan återanvända om du uppgraderar. Sedan kan du kika ifall du hittar något trevligt ryzen moderkorts cpu paket. Annars finns det ju nya cpuer typ 10400F som är reltativt billiga och lär hålla ett bra tag framöver. Men även så gammalt som haswells 4670k från 2013 lär klara minecraft och robolox. Du skulle rentav klara dig på 8GB minne om du snålar förutsatt att de inte moddar mycket i Minecraft, då kan det eventuellt krävas mer.

Min nuvarande speldator med 4670k, RX570 8GB ram, gick på drygt 2500kr och då kan jag spela det mesta, dock nyaste titlarna blir lite kämpigt för datorn, främst cpu och ram som flaskar mest. Men till något halvgamla titlar eller lite mer lättdrivna titlar så duger den fint.

Så fråga nummer ett, vilken budget har du?

Sedan är det lite också att oavsett vad du köper idag så kommer du förmodligen behöva byta en massa om du vill uppgradera cpu etc senare. För generellt sett så har du haft din dator i säg 4-5år så kommer tex ddr5 vara standard och nya cpuer kräva nya moderkort så då åker du nog på att byta ram, moderkort och cpu om du vill uppgradera cpu senare till något modernt.

Du kan t.ex. köpa detta och para ihop med en begagnat grafikkort:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/15270801/10400f