Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Avstängd

Idag verkar löpbandet (Kayoba 12km/h max från JULA - får skylla mig själv när jag köper Lidlkvalité) ha pajats och jag verkar inte heller vara ensam (enligt recensioner om löpbandet hos JULA) om att dess band är i princip omöjliga att justera trots att jag använt häftpistolklamrar som ett sätt att få exakta mått på hur långt jag skruvat in justeringskruvarna.

Fick felmeddelande E05 vilket enligt manualen tyder på överströmsskydd som utlösts vilket kan bero på något som kärvar. Jag hör ett slags rasslande längst bak åt höger på löpbandet precis ovanför högra justeringsskruven som om det är nått som har kommit emellan bandet och valsen som roterar löpbandet. Även detta "missljud" har andra rapporterat om. Kvalité när den är som bäst! /s.

Fast sura äpplet är att garantin har "löpt ut" (hähä) så kan inget mer än göra och tacka för att jag fick "hyra" löpbandet i cirka ett år för cirka 600 SEK/månad sett till den totala kostnaden. Nu håller jag på att ångerätta tillbaka 900 ml silikonolja då jag trodde jag skulle få löpa järnet.

Elektronik kostar alltid om man inte vill ha något som håller samma kvalité som billiga kinesiska mobilladdare. Skulle inte förvåna mig om Kayoba har samma duktiga ingenjörer såsom de självantändande kinesiska mobilladdarna har. Och visst har jag inget emot promenader förutom i rådande tider att jag vill undvika folk, måste kontrollera hur vinden blåser, vem som gått var, byta sida av vägen om jag stöter på någon random. Jag måste utgå ifrån att ALLA är smittade tills jag vaccinerat mig fullständigt.

På tal om det så är det andra ledsna händelsen att jag som 32 år kommer troligen få behöva vänta tills jul innan jag får mitt vaccin. Hade varit trevligt att få ett vaccin senast slutet på juni i år så man kan ha en någorlunda normal sommar detta år iaf...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Och där försvann lukt och smak! Grillsäsongen förstörd jag som älskar mat och dryck.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ninotramp:

Och där försvann lukt och smak! Grillsäsongen förstörd jag som älskar mat och dryck.

Lite covid-19 i systemet?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Och där försvann lukt och smak! Grillsäsongen förstörd jag som älskar mat och dryck.

Åkt på en släng Corona?

Min senaste vecka har varit upp och ner, köpte en ny jacka förra måndagen, någon dag senare förra veckan blev jag biten av en förbipasserande kopplad schäferhund. Jackan är bara att slänga och kämpar med armen...

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Lite covid-19 i systemet?

Japp ... Hoppas det kommer tillbaka på 2-3 veckor.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Och där försvann lukt och smak! Grillsäsongen förstörd jag som älskar mat och dryck.

Har med tappat lukt och smak, men det hände för ca 10-15 år sen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Har med tappat lukt och smak, men det hände för ca 10-15 år sen.

Fy fan! Lider med dig måste va ett rent helvete.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Fy fan! Lider med dig måste va ett rent helvete.

Jag kommer ihåg att jag har haft en okej luktsinne innan, men har blivit sämre.

Jag känner mig inte levande längre...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Less på att jag har dj**a huvudvärk och ligger på gräns mot migrän i tid och otid och då inte kan fokusera på jobb och inte heller min träning.

Skrivet av superegg:

Jag kommer ihåg att jag har haft en okej luktsinne innan, men har blivit sämre.

Jag känner mig inte levande längre...

Lider med dig - har själv tappat lukt och smak i omgångar, inte pga corona utan annat och förstår helt din situation för allt blir så ... mäh och trist

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _robban:

Less på att jag har dj**a huvudvärk och ligger på gräns mot migrän i tid och otid och då inte kan fokusera på jobb och inte heller min träning.

Lider med dig - har själv tappat lukt och smak i omgångar, inte pga corona utan annat och förstår helt din situation för allt blir så ... mäh och trist

Undra om det finns hjälp att få?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Undra om det finns hjälp att få?

Oklart, för egen del så har jag haft kraftigt dämpat luktsinne i snart 25år och smaken försvinner helt kanske 1 gång om året för att sen komma tillbaka efter någon vecka så jag har lärt mig leva med det helt enkelt.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _robban:

Oklart, för egen del så har jag haft kraftigt dämpat luktsinne i snart 25år och smaken försvinner helt kanske 1 gång om året för att sen komma tillbaka efter någon vecka så jag har lärt mig leva med det helt enkelt.

ah, förstår.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Åkt på en släng Corona?

Min senaste vecka har varit upp och ner, köpte en ny jacka förra måndagen, någon dag senare förra veckan blev jag biten av en förbipasserande kopplad schäferhund. Jackan är bara att slänga och kämpar med armen...

Hur gick det med armen?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Åkt på en släng Corona?

Min senaste vecka har varit upp och ner, köpte en ny jacka förra måndagen, någon dag senare förra veckan blev jag biten av en förbipasserande kopplad schäferhund. Jackan är bara att slänga och kämpar med armen...

Nu blev jag väldigt nyfiken.
Blev du ersatt, vad hände med hunden/ägaren. Tänk om det hade varit ett litet barn
Polisanmälan?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av [¿]Gangster:

Hur gick det med armen?

På bätteringsvägen, en dag i taget Åkte in till akuten direkt, stelkrampsspruta+antibiotika i 7 dagar. Omläggning av såret 4ggr/dagen i början.

Skrivet av griid:

Nu blev jag väldigt nyfiken.
Blev du ersatt, vad hände med hunden/ägaren. Tänk om det hade varit ett litet barn
Polisanmälan?

Bytt uppgifter med ägaren, han verkade också lite chockad. Polisanmält händelsen och till försäkringsbolag så får vi se om det blir något ersättning, blir ju inkomstbortfall+förstörd jacka som minst. Var tredje gången jag hade på mig jackan.

Har också tänkt på om det var ett litet barn... jag kom lindrigt undan mot vad som skulle kunna hända, hoppas det blir tvång på munkorg alternativt avlivning. Stora hundar som gör plötsliga oprovocerade utfall är extremt farliga.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Kanske ett litet problem, men mitt 1070 håller totalt på att ge upp, fungerar inte alls och levererar inte närapå den prestanda som det borde göra. Är på gränsen att köpa ett 3090 bara för att dom finns i lager, har ju ändå bara väntat sen release på mitt 3060Ti så ingen brådska här inte. Sämre tid för kortet att ge upp kunde dock inte finnas.

Permalänk
Avstängd

Startade precis datorn för dagen och alla Firefox tabbar är borta. FFS, varför finns funktionen för att återställa tidigare tabbar osv när DET SÅ OFTA INTE ENS FUNGERAR? Patetisk skräp.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Gemensam tvättstuga med egna dagar,vi som bor i huset har fått oss tilldelade en specifik dag per vecka.

Men då man jobbar till 16:00,finns bara en tvättmaskin och ett torkrum där man ska hänga upp tvätten för torkning,så hinner inte tvätten torka då aggregatet inte värmer luften som skall blåsa tvätten torr😤

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kanske ett litet problem, men mitt 1070 håller totalt på att ge upp, fungerar inte alls och levererar inte närapå den prestanda som det borde göra. Är på gränsen att köpa ett 3090 bara för att dom finns i lager, har ju ändå bara väntat sen release på mitt 3060Ti så ingen brådska här inte. Sämre tid för kortet att ge upp kunde dock inte finnas.

Nu har du säkert kollat det, men det där är ett klassiskt symptom på överhettning pga. damm i kylningen. Kanske går att dammsuga fram prestandan igen?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Nu har du säkert kollat det, men det där är ett klassiskt symptom på överhettning pga. damm i kylningen. Kanske går att dammsuga fram prestandan igen?

Har faktiskt kollat allt sådant, bytt allt utom GPU rätt nyligen, ligger på stabila 63 grader vid spel så värme borde inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem

RTX 2080Ti la av, finns ingen anledning och leva längre

Permalänk

Folk som envisas med att cykla i bredd... Blev nästan smäll. Dom kom runt ett blint hörn där cykelbanan smalnar av så bara 2 cyklar får plats och fortsätter mot mig i bredd! På höger sida om om mig är det mötande biltrafik i 70-90kmh så där vill man inte ut.. Den ena hann med nöd ock näppe trampa på så han kunde kom in före sin kamrat men det var inte många meter till godo.
Har flera gånger nästan fått cykla ut i gräset för att folk som cyklar i bredd inte verkar bry sig för fem öre att det är smalt så man kanske inte ska cykla i bredd hela tiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Trött på livet? Knappast, då jag tror att livet efter kommer vara precis som livet innan. Man har bara ett kort liv och så en oändlighet där man är omedveten, då kan man allt stå ut med mycket under det livet man har. För vad man än upplever så är det alltid något.

Vad jag är trött på: Folk som inte förstår det ovanför att de skall njuta av livet och ge fan i att jävlas med andra. Då detta förutom problem för den de jävlas med, kan leda till stora problem för de själva.

Jag vet inte hur samhället skulle behöva förändras för att folk slutade upp med att ha så stora problem med vad andra gör, likaså denna otroliga skadeglädje, där folk gärna hjälper till med att förstöra. Kommunism hade löst några problem med jantelagen, men en massa andra som angiveri m.m. skulle istället komma.

Jag minns förr, då upplevde jag folk som trevliga, alla ville en väl. (förutom jämnåriga) Idag så upplever jag snarare motsatsen på vissa ställen, en får f-n passa sig så en inte får stryk. Orsaken till bråket, ja absolut inte något alls. Nå det är skillnad på platser, göteborgsinnestad tycker jag folket är trevliga och vänliga. Likaså vissa förorter kring staden, inga problem att gå ensam där om kvällen. (om man inte skyltar med dyra kläder, mobiler etc)

Mitt råd till folk är passa på och njut av livet, om din granne gör något som du tycker är dumt (t.ex. slösar bort pengar), så skit i det om det inte negativt påverkar dig själv.

Där satte du spiken i kistan. Exakt så!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

För tre veckor sedan var jag intagen på sjukhus i 4 dagar på grund av av yrsel och skrevs ut när jag kunde börja gå igen. Yrseln har sedan dess blivit bättre men nu upptäckte jag att det låter konstigt när jag lyssnar på musik något jag inte gjort på länge. Så jag täckte för ett öra i taget och det märkte då att hörsel på det vänstra öra är konstig. Vidare tog jag då på mig hörlurar och lyssnade på testoner på nätet. Visade sig att jag inte längre hör några toner som är 6000 Hz eller högre på vänster öra. Eller rättare sagt, jag hör bara så höga toner om jag skruvar upp volymen riktigt högt. Har även krypningar i vänster öra, vilket jag hade redan en tid innan jag blev intagen på sjukhus på grund av yrseln. Verkligen tråkigt om den här hörselnedsättningen skulle vara permanent då jag vanligtvis brukar lyssna på musik och är något av en Hi-Fi fantast och musik inte längre låter som den brukar göra.

Edit: Märkte även att jag hade tinnitus på vänster öra när jag kom hem från sjukhuset. Ett hög visslande ton som följde pulsen. Tinnitusen försvann dock i stort sett på en vecka.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Fan att hamna i firstline supporten vid ett ärende, man blir galen.

Frågan jag har är väldigt basic för en som jobbar med produkten i fråga. Jag tror att jag vet svaret själv på frågan, men jag måste få det bekräftat från en pålitlig källa och dokumentera detta så att kund känner sig trygg.

Ta en fråga som hur gör man backup på en viss hårdvara. Kund vill ha ett svar där svaret kommer från någon som verkligen vet vad den talar om och har återställt backuper många gånger.
Och mitt supportärende håller på att trilskas med vad jag tolkar som att first personen inte är insatt och då ger ett kort mailsvar som bara gör att denna kan kryssa för att ärendet är hanterat.
Alltså svar som typ har du testat och uppdaterat windows med de senaste uppdateringarna? Vad fan har det med min fråga att göra? Visst om min fråga hade varit att en funktion ej fungerar. Men nu handlar det om hur man ska på korrekt sätt ska göra ett visst arbetsmoment som under inga omständigheter får gå fel.

Jag har varit med om detta liknande. Man får ett svar där den som ger svaret inte på något sätt kan tro att svaret inte leder till att personen får fråga exakt samma fråga igen, men det denna gång kanske är en annan mer teknisk person som får ärendet.

Permalänk
Medlem

Var och hämtade posten nyss och hörde olika småfåglar sjunga men när jag trycket pekfingret mot höger öra försvann i stort sett all fågelsång.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Började nytt jobb och allt var väll bra den första veckan. Sen så fanns det inget att göra helt plötsligt...hatar att sitta på jobbet utan att ha något att göra.

När man frågar runt så har inget något man kan hjälpa till med, känns inte sådär jätte säkert att man får vara kvar efter prov anställningen :/

Permalänk

Ute på praktik nu genom skolan, YH-utbildning 1:a året av 2.

Praktiserar på ett företag jag jobbat tidigare men med andra uppgifter och andra objekt.

Snart 4:e veckan och känner att fan, det här vill jag inte jobba med. Har varit i branschen i 14 år och kanske någonstans bak i huvudet tänkte jag att detta ska bli kul igen, som det en gång var. Krypande ångest och sömnsvårigheter.

Tänker göra klart praktiken men sen vet jag inte.

Jag hade velat jobba med bilar eller montering eller liknande. Men har liksom tänkt att det kommer nog bli bra och lite bekväm då jag redan innan studier kräktes lite på det jag gjorde.

Vågar man kasta sig ut och söka jobb?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av [¿]Gangster:

Vågar man kasta sig ut och söka jobb?

Klart att du ska söka jobb om du känner mista önskan att göra något annat. Du kan ju göra både och.
Fortsätta med det du gör nu och söka jobb samtidigt.

Tror att du kommer få en annan syn på vad som efterfrågas där ute och ifall du går på intervju kommer få möjlighet att ställa frågor och möta de förväntningar som arbetsgivare ställer.

Du skriver inte vilken YH utbildning det är men oftast så finns det möjligheter att inom ett företag att gå vidare i arbetsuppgifter efter att man har börjat.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Klart att du ska söka jobb om du känner mista önskan att göra något annat. Du kan ju göra både och.
Fortsätta med det du gör nu och söka jobb samtidigt.

Tror att du kommer få en annan syn på vad som efterfrågas där ute och ifall du går på intervju kommer få möjlighet att ställa frågor och möta de förväntningar som arbetsgivare ställer.

Du skriver inte vilken YH utbildning det är men oftast så finns det möjligheter att inom ett företag att gå vidare i arbetsuppgifter efter att man har börjat.

Tack för svar!

Ja, det låter faktiskt som en klok väg att gå. Att söka och förhoppningsvis bli kallad på intervju kan ju leda till andra infallsvinklar. Eller kanske, ja det här känns verkligen spännande, det här vill jag prova!

YH- utbildningen är inom fastigheter, och det har jag gjort tillräckligt nu känns det som. (Och har egentligen känt en tid även innan studierna)

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-