Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Vad håller danskj*vlarna på med?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/700-000-liter-avlo...
Det är väl andra gången som de "låter" skitvatten rinna rakt ut i östersjön..!?

"Vi" gör det med
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39vw1X/avloppsvatten-rin...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Fy f*n!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 47:an:

Min surdeg till min bil Ford Focus 2013 köpt och service gjord på Borås Bil:

Har fått problem med bilen en första och sista Ford . Det började med att batteriet dött en morgon när jag skulle till jobbet. Laddade batteriet under natten och allt verkade bra till jag skulle stänga av motorn då släcktes allt på instrumentbrädan men motorn fortsätter. Den stängde dock av när jag öppnade bildörren. Mycket märkligt och tänkte inte mer på det körde en runda för att handla mat m.m. och varannan gång jag stannade och stängde av motorn så fungerade/felade det.
Dagen efter så batteriet tomt igen. Kollade över så inget stod på som skulle kunna dra ur batteriet. Tur i otur verkade inte finnas någon startspärr eller så var inte batteriet helt slut och lyckades starta igen efter ny laddning. Batteriet verkar ok men kanske inte toppform men konstigt att laddades ur helt under en natt och startmotorn var ok efter laddning.

Efter allt detta så var det dags och kolla upp vad är fel. Misstänker att någon kabel eller annan del gör att elen spökar och drar ur batteriet så jag lämnade in den på Ford återförsäljare/verkstad där jag köpt och gjort all service tidigare. De tog emot den och gjorde en felsökning och kontaktade mig på telefon. De hade hittat en läcka från ena spolaren till vindrutetorkaren och sa att det droppat spolarvätska ner på elkablarna som går in till BCM (Body Control Module) som sitter i styrkarossdonet och skall vara tillgänglig bakom handskfacket.

Så vad skulle detta kosta att fixa detta? 41 000 kr säger reparatören och rabblar upp flera andra delar som berör och blir tvungna att bytas för att få tillgång att komma åt BCM och spolaren.
Detta kan inte vara möjligt eller rimligt och han uppger att detta är inte helt unikt på dessa bilar. Jag ber honom råd och att vänta så jag kan kontakta Ford försäkring (helförsäkring) som jag har haft och blivit rekommenderad vid köpet av bilen.
De ger snabbt svar vid skadeanmälan att detta täcks inte av försäkring av anledning
- Detta är ingen skada.
Så även om Ford försäkring maskinskadeförsäkring är fortfarande gällande (1 månad kvar av 8 år) så har denna "icke skada" påverkats av [väta, köld eller korrosion] så deras försäkring avsäger all typ ersättning. Så all typ av vätska är enligt deras syn icke gällande för ersättning. Hur många typer av vätskor har vi i våra bilar som kan uppge vara orsak till skada?

Allt detta verkar märkligt att detta har gått igenom och de verkar hittat bra kryphål allt för neka bilägare ersättning. Nåväl jag lägger ej mer tid på ifrågasätta deras bedömning och kontaktar Ford hur vi kan gå vidare med detta. De gör samma sak att kontakta försäkringsbolaget och får samma svar på mail och det blir hänvisat till mig. Så jag ställer frågan vad kan vi göra åt detta? jag har kollat upp på forum och detta är inte ovanligt fel på denna modell och fick svar

"-Upptäcker man läckaget i tid så kan man byta pumpen innan det tar sej in i styrdonet. Det är inte tillräckligt vanligt för att Ford skall skicka ut en återkallning/återgärd till berörda bilar. Hos oss har vi kanske 1bil/år med detta fel.
Så det vi kan hjälpa till med är det du fått en offert på, någon annan lösning har vi tyvärr inte.

Vi är märkesverkstad och vi hanterar enbart märkes delar m.m........."

Så de har ej haft avsikt att förmedla bilägare ens som kan fått detta fel heller ej vid service från märkesverkstad att fråga eller på egen hand seöver om min bil är drabbad. De frågat om jag vill göra tillsyn på detta under alla dessa år av service men lägger detta på ägaren att jag på sätt skulle sett vätskan som rann längs med kablarna till BCM modulen eller ansett att det var ett fel tidtagare och reparerat innan detta skett.
Angående antalet drabbade bör ses över av oberoende aktör då ägare kan hittat en lösning på egen hand eller lämnat in på verkstad och statistik okänt.
På nätet finner jag tråd https://www.fordclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=89&t=90340 och ser man mer brett utanför detta land så många andra modeller som har blivit drabbad av samma fel.

Så jag vill upplysa er Ford ägare att se över eran bil. Dels om finns någon läcka från pumpen från spolaren och om det runnit ner till BCM bakom handskfacket.
Om ni inte rapporterar detta innan nått denna del så kan ni räkna med höga kostnader med 0 ersättning eller hjälp från Ford märkesverkstad.
Jag kommer ha som avsikt att upplysa detta till så många jag kan och hoppas att Ford inser att de skulle gjort något istället för lägga hela notan på ägare som omöjligen kan se detta dolda fel innan det är försent. Jag får knappt in fingrarna mellan alla delar i motorutrymmet och bilbatteriet var ju bara det näst intill omöjligt att byta. Hur skall jag kunna se vätska rinna i kabel inlindad med någon typ av försegling eller tejp.
Bara inse vi har inga rättigheter bara skyldigheter. Vi är skyldiga inte den som byggt bilen eller gjort service på den.

Min bil är avställd tillsvidare och kommer att dokumentera så mycket jag kan och vet ej hur detta slutar. Kommer förmodligen behöva skrota i värsta fall om jag ej kan laga själv.
Skada överskrider nuvarande värdet på bilen.

Ren skär ilska... mitt liv till fots och får jag några pengar över kan jag köpa en cykel. Jag kan inte bara inte tänka mer på detta.

Sandy Munro jobbade många år som ingenjör på Ford, hoppade av och startade eget som oberoende konsult till världens alla biltillverkare. Otroligt duktig. Har en Youtube-kanal där han plockar isär färska bilar. Dagens offer var nya Ford e-Mustang. Han går där under bilen och tittar på hur den här senaste Forden är hopskruvad:

"This doesn't look like a Ford. This doesn't look like a Ford. This doesn't look like a Ford. This doesn't look at all like a Ford. This looks good."

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad håller danskj*vlarna på med?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/700-000-liter-avlo...
Det är väl andra gången som de "låter" skitvatten rinna rakt ut i östersjön..!?

Vilken konstig artikel. "700000 liter, nästan 7 miljoner liter". Va??

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vilken konstig artikel. "700000 liter, nästan 7 miljoner liter". Va??

Avrundat uppåt?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Den där gamla klassikern. SD skämmer ut sig som vanligt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vilken konstig artikel. "700000 liter, nästan 7 miljoner liter". Va??

700 000 liter i timmmen står det väl i rubriken?
Men ja jag reagerade också på det när jag först läste det

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

700 000 liter i timmmen står det väl i rubriken?
Men ja jag reagerade också på det när jag först läste det

Ja nu ser jag. Tack.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Vad håller danskj*vlarna på med?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/700-000-liter-avlo...
Det är väl andra gången som de "låter" skitvatten rinna rakt ut i östersjön..!?

Nu är det väl inte med flit dock (eller är det?), som det var innan.

Skrivet av Nioreh83:

Vilken konstig artikel. "700000 liter, nästan 7 miljoner liter". Va??

700 000 liter/timme, totalt ca 7 miljoner liter än så länge.

Permalänk
Medlem

Åkte på en mini mc-tur med en polare i lördags, köpte ny hoj i år (2018), på lördagen tänds motorlampan och hojen går knäppt. Jävla kulnär man har 35 mil till stället jag köpte den ifrån med. Går det inte på garanti kommer jag tappa det helt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Föredetting
Skrivet av NatureBoyyy:

Åkte på en mini mc-tur med en polare i lördags, köpte ny hoj i år (2018), på lördagen tänds motorlampan och hojen går knäppt. Jävla kulnär man har 35 mil till stället jag köpte den ifrån med. Går det inte på garanti kommer jag tappa det helt.

Går det inte på garantin har du reklamationsrätt. Fel som uppkommer inom sex månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Går det inte på garantin har du reklamationsrätt. Fel som uppkommer inom sex månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga.

Är det såpass även på mc? Isåfall känns ju det lugnt, ser nog bättre ut om de tar det på garanti än om en kund behöver dra till reklamationsrätten.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Hörseln på vänster öra blir bara sämre. Nu hör jag inte låga frekvenser heller. Nu är de bara frekvenser mellan 700 och 5000 Hz jag inte hör så värst dåligt. 100 Hz och under vet jag inte om jag hör alls eftersom det enda jag hör när jag skruvar upp volymen högt är fladder.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Vad säger Vårdguiden om detta

Skrivet av lastninja:

Depression härstammar många gånger från mag och tarm ohälsa. Iaf den sorten som inte går över, för vi är byggda på ett sätt där vi ska kunna mellanlanda efter en tid av psykiskt lidande där vi vänjer oss vid dom nya förhållandena.
Enligt statistik ökar även risken för Schizofreni dramatiskt om man någon gång i livet drabbats av hjärninflammation.

Mitt enda tips för att ha nån chans att komma till bukt med alltihop är att stärka din kropp på olika sätt.
Om din kropp bjuder på tillräcklig energi och välmående så kommer du lättare kunna få en känsla av att saker o ting kommer lösa sig. Kanske inte bli perfekt, men iaf att man kommer orka med allt.

Nätet totalt kryllar av rapporter som kopplar schizofreni respektive depression med bl.a. hjärninflammation, mag/tarm-ohälsa, och bakterier (ja, tom svamp):
https://www.newscientist.com/article/dn28350-schizophrenia-an...
http://illvet.se/manniskan/halsa/depression-daliga-tarmar-kan...

Mitt bästa tips. Prova vegansk kost, och prova att minimera kolhydratintag - speciellt socker. Detta kan sänka ditt välbefinnande några veckor men i slutändan brukar det anses vara anti-inflammatoriskt att leva så, och många talar om väldigt positiva långtidseffekter. Att fasta några dagar med bara vatten och små mängder salt (1-2 kryddmått/dag) kan även det ge viss vila till mage/tarm och anses vara renande och avgiftande för kroppens organ.
Dessutom bör du testa att inte äta innan läggdags. Att du inte äter på flera timmar innan du lägger dig för att sova, eftersom orolig mage under sömn kan påverka och bidra till oerhört dramatiska mardrömmar.
Du behöver testa dig fram, men om du försöker kommer du säkert hitta nått sätt att göra det drägligare.

....En positiv bieffekt av att ta hand om sig är även att du antagligen kommer börja se mer attraktiv ut och bli mer tilldragande på andra sätt oxå. Då kommer folk lyssna mer på dig, för är världen så ytlig att när man är nere på botten, och ser risig och lidande ut, blir man lätt angripen av sina medmänniskor, trotts att det är då man behöver deras stöd som mest.

Det är svårt att lita på all information på nätet idag det är lätt att sprida ut desinformtion.
Jag skulle i din situation söka på 1177 det första jag gjorde. Sen söka hjälp hos läkare, be dem göra en undersökning av mag/tarmkanalen och se till att få en remiss till psykiatrin.
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-...

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Sandy Munro jobbade många år som ingenjör på Ford, hoppade av och startade eget som oberoende konsult till världens alla biltillverkare. Otroligt duktig. Har en Youtube-kanal där han plockar isär färska bilar. Dagens offer var nya Ford e-Mustang. Han går där under bilen och tittar på hur den här senaste Forden är hopskruvad:

"This doesn't look like a Ford. This doesn't look like a Ford. This doesn't look like a Ford. This doesn't look at all like a Ford. This looks good."

Påminner lite om en av mina favoritkanaler, EEVBlog. Älskar att veta hur saker är konstruerade och hur de fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Hörseln på vänster öra blir bara sämre. Nu hör jag inte låga frekvenser heller. Nu är de bara frekvenser mellan 700 och 5000 Hz jag inte hör så värst dåligt. 100 Hz och under vet jag inte om jag hör alls eftersom det enda jag hör när jag skruvar upp volymen högt är fladder.

Nu har jag börjat höra låga frekvenser på det vänstra örat igen. Inte fullt lika bra som på det högra örat men mycket bättre än igår.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nu har jag börjat höra låga frekvenser på det vänstra örat igen. Inte fullt lika bra som på det högra örat men mycket bättre än igår.

Gå till öronläkare. Vill inte måla f-n på väggen men tillfällig förlust av låga frekvenser kan tyda på en slags inflammation i hörselorganet som kallas Ménières sjukdom. Ofarlig men obehaglig. Ibland får man tinnitus som tilltar, sämre hörsel främst på låga frekvenser och vissa balanssvårigheter.
Har utretts för det själv men i mitt fall verkar det vara tinnitus på grund av bullerskador från det militära och s.k. lägesyrsel(kristallsjuka). Också ofarligt, också obehagligt, men lättare att göra något åt jämfört med Ménières sjukdom.

Permalänk
Lego Master

Har en Xbox Elite 2-controller.
Bluetooth i Windows 10 inte speciellt tillförlitligt.
Skaffar en Xbox Windows Dongle.
Kopplas bort konstant.
Stänger ner 2.4GHz wifi hemma.
Funkar perfekt.
Hälften av mina smarta enheter slutar funka för dom kör på 2.4GHz wifi.

FUUUUUUUUU............

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Gå till öronläkare. Vill inte måla f-n på väggen men tillfällig förlust av låga frekvenser kan tyda på en slags inflammation i hörselorganet som kallas Ménières sjukdom. Ofarlig men obehaglig. Ibland får man tinnitus som tilltar, sämre hörsel främst på låga frekvenser och vissa balanssvårigheter.
Har utretts för det själv men i mitt fall verkar det vara tinnitus på grund av bullerskador från det militära och s.k. lägesyrsel(kristallsjuka). Också ofarligt, också obehagligt, men lättare att göra något åt jämfört med Ménières sjukdom.

Jo jag ska till en privat öronläkare i morgon på morgonen. Var till hälsocentralen på tisdag men där tycket sjuksköterskan att jag skulle ställa mig i kö för att göra ett audiogram (något som skulle kunna dröja ända till hösten) innan jag kan få någon läkartid (bor i Finland). Jo började själv fundera på Ménières sjukdom. Jag var inlagd på sjukhus i slutet av april för att jag tillfälligt helt tappade balansen och började spy med 15 minuters mellanrum. På den fjärde dagen kunde jag stå upp och gå utan stöd så då skickades jag hem. Men jag var dock fortfarande ganska svajig och det tog ytterligare drygt en vecka innan balansen var hyfsat bra men dock inte normal. Under sjukhusvistelsen gjordes både CT och MRI av huvudet och halsen men man fann inte några tecken på
cirkulationsstörningar förutom de tre gamla kända proppar jag haft sedan tidigare. När jag kom hem från sjukhuset märkte jag även en pulserande högfrekvent tinnitus på det vänstra örat som dock försvann efter några dagar. Senare märkte jag det inte lät normalt när jag lyssnade på musik så jag testa hörseln med olika sinustoner på nätet och märkte att frekvenser på 6000 Hz och 7000 Hz hör jag inte på vänstra örat om jag inte skruvar upp volymen. 8000 Hz hör jag lite bättre men 10 000 Hz inte alls.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jo jag ska till en privat öronläkare i morgon på morgonen. Var till hälsocentralen på tisdag men där tycket sjuksköterskan att jag skulle ställa mig i kö för att göra ett audiogram (något som skulle kunna dröja ända till hösten) innan jag kan få någon läkartid (bor i Finland). Jo började själv fundera på Ménières sjukdom. Jag var inlagd på sjukhus i slutet av april för att jag tillfälligt helt tappade balansen och började spy med 15 minuters mellanrum. På den fjärde dagen kunde jag stå upp och gå utan stöd så då skickades jag hem. Men jag var dock fortfarande ganska svajig och det tog ytterligare drygt en vecka innan balansen var hyfsat bra men dock inte normal. Under sjukhusvistelsen gjordes både CT och MRI av huvudet och halsen men man fann inte några tecken på
cirkulationsstörningar förutom de tre gamla kända proppar jag haft sedan tidigare. När jag kom hem från sjukhuset märkte jag även en pulserande högfrekvent tinnitus på det vänstra örat som dock försvann efter några dagar. Senare märkte jag det inte lät normalt när jag lyssnade på musik så jag testa hörseln med olika sinustoner på nätet och märkte att frekvenser på 6000 Hz och 7000 Hz hör jag inte på vänstra örat om jag inte skruvar upp volymen. 8000 Hz hör jag lite bättre men 10 000 Hz inte alls.

Bra att du har tid i morgon. Trist att du inte kan få tid ganska fort hos en audiolog för att få ett audiogram. Jag fick tid omedelbart (bor strax utanför Stockholm). Ett audiogram brukar ganska enkelt kunna avgöra om det rör sig om Ménière. I mitt fall visade audiogrammet att jag har normal hörsel för min ålder förutom att jag hör sämre i höga frekvenser på ena örat. Har man Ménières sjukdom brukar man inte höra bra i låga registret på det drabbade örat. Obehagligt med att helt tappa balansen, har varit där själv, ett tag kunde jag inte ens gå utan käpp inomhus. De finnar jag känner beundrar jag för deras sisu. Lycka till i morgon och hoppas du kan få en tidigare tid för audiogrammet.

Permalänk

Detta förklarar varför det är så dåligt med elektronik:
https://bobbyowsinskiblog.com/2021/04/07/semiconductor-chip-f...

Det har tydligen varit brist på elektronik tidigare, kan det vara på grund av kryptovaluta? (Något jag ser som ett värre hot mot konsumenter än piratkopieringen)

Permalänk
Medlem

Min pappa brukar hämta mig från jobbet men idag dök han inte upp. Ringer till honom men får inget svar. Ringer min syster som bor nära och ber henne gå och titta till honom samtidigt som jag ordnar skjuts hem.

Kommer hem och hittar min far i en blodpöl på golvet, han har ramlat omkull när han skulle knyta skorna och slagit skallen i en byrå. Han var vid medvetande, men helt borta, visste inte ens vilken dag det var.

Ringer efter en ambulans... Väntar 30min, ringer igen "alla är upptagna, det kan ta en halvtimme till"

Dom sade åt mig att inte flytta på honom, men f-that om ni inte tänker dyka upp och hjälpa till. Fick be en bekant skjutsa oss till akuten istället.

Fick inte närvara på akuten pga. Covid så nu är jag hemma och tvättar bort blod medans jag väntar på besked.

Känner mig inte på topp just nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Köpte Cmores Premium Plus-paket för att kunna se fotbolls-EM i UHD. Sett fram emot sommarens EM länge då jag planerat in semester samtidigt.

Men deras UHD sändning funkade inte alls igår. De har enorma bildstörningar samt att sändningen hängde sig titt som tätt så man fick ladda om streamen hela tiden. Till sist verkade de ge upp och sände den i vanligt kvalitet på UHD-kanalen.

500 spänn har jag betalat för detta....!

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SID 6.7:

Känner mig inte på topp just nu.

*sympatiklapp på axeln*

Lyckades för en tid sedan få min gamla pappa att börja sitta på den pall som redan stod i hans tambur när han ska ta på sig sina skor. Han har redan trillat och slagit i skallen flera gånger förut i andra situationer (och han tar dessutom blodförtunnare så han blöder som satan om han skadar sig), men gamla gubbar måste ju vara så jäkla envisa... Dock, till slut gick det som sagt.

Hoppas farsgubben din klarar sig bra från det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Köpte Cmores Premium Plus-paket för att kunna se fotbolls-EM i UHD. Sett fram emot sommarens EM länge då jag planerat in semester samtidigt.

Men deras UHD sändning funkade inte alls igår. De har enorma bildstörningar samt att sändningen hängde sig titt som tätt så man fick ladda om streamen hela tiden. Till sist verkade de ge upp och sände den i vanligt kvalitet på UHD-kanalen.

500 spänn har jag betalat för detta....!

Cmore och tv4 är exempel på kanaler (ja Jag vet att cmore ägs av tv4) som inte ska ha hand om sportsändningar.
När dom hade skidskytte för några år sen kunde dom bryta för reklam precis inför skyttet....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

*sympatiklapp på axeln*

Lyckades för en tid sedan få min gamla pappa att börja sitta på den pall som redan stod i hans tambur när han ska ta på sig sina skor. Han har redan trillat och slagit i skallen flera gånger förut i andra situationer (och han tar dessutom blodförtunnare så han blöder som satan om han skadar sig), men gamla gubbar måste ju vara så jäkla envisa... Dock, till slut gick det som sagt.

Hoppas farsgubben din klarar sig bra från det här.

Tack.

Han är tillbaka hemma nu och är fortfarande yr och ostadig och vill självfallet inte sitta still eller vila utan det skall vandras runt och trixa med saker så jag hela tiden oroar mig och måste hålla koll på honom. Gamlingar...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Cmore och tv4 är exempel på kanaler (ja Jag vet att cmore ägs av tv4) som inte ska ha hand om sportsändningar.
När dom hade skidskytte för några år sen kunde dom bryta för reklam precis inför skyttet....

Det enda jag gör på tv4 är att i efterhand, på tv4play, titta på Marcus Oscarsson på nyhetsmorgon lördag samt veckans svep och Leif GW Persson på nyhetsmorgon söndag. det är de enda tre sakerna om det inte är något viktigt sportevenemang och på sportevenemangen svär jag ve och förbannelse över alla reklamavbrott. Men när man tittar på nyhetsmorgon på play så slipper man reklamen och då är det mera uthärdligt. I övrigt får all reklamfinansierad TV vara och jag är för snål för att prenumerera på reklamfinansierade kanalers reklamfria betalkanaler. Undrar vad de fyller reklamavbrotten med på betalkanalen, troligen något ännu värre - kanske analyser.
EM-matchen mellan Turkiet och Italien var knappt uthärdlig p.g.a. kommentatorernas ständiga beröm av varenda rörelse en italienare gjorde på planen, det var så illa att jag hoppades att Turkiet skulle göra mål och vinna matchen. Jag tyckte italienarna skärpte sig ordentligt i andra halvlek och att det var klart att de borde vinna men de oavbrutna paroxysmerna av beröm från kommentatorerna störde mig så att matchen inte blev njutbar.

Permalänk
Medlem

Jaha. Då har man blivit blåst på skatten på en bil man köpt då. Inga enorma belopp, men vafaan. Får ju inte köra bilen innan det är löst heller

Bilen var påställd innan jag köpte den. Men förra ägaren betalade aldrig räkningen till transportstyrelsen. Så den förföll två veckor efter jag köpte bilen, och det blev körförbud utan att jag hade en aning om det. Bara ren tur att jag upptäckte det nu i helgen, efter jag åkt runt med en bil med körförbud i över en vecka.

Har pratat med killen jag köpte bilen av... han påstår att han betalat och att nått blivit fel på transportstyrelsens ände. Han säger att han pratat med dem och att de kan se betalningen men att nått blivit fel. Jag ringde också och pratade med dem, och de är 100% på att de inte fått nån betalning från honom. Då ändrades hans historia till att han kände nån på transportstyrelsen, och han skulle fixa. Men idag, en dag senare, SMSade jag och frågade hur det gick. Och då fick jag efter bara några sekunder ett långt SMS svar(antgligen förbetett sen tidigare) att han inte hade hört nått ännu, plus att han pratade om att pengarna hade dragits från banken. Så jag bad om bevis på att han hade betalat, att få belopp, OCR och bankgiro han skrivit in när han gjorde överföringen, så att jag kan ge det till transportstyrelsen så de kan se om uppgifterna stämmer.

Men då fick jag "the silent treatment".

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Inaktiv

Det här låter kanske futtigt, men vafan...

Har varit hos min gamla pappa och hälsat på honom över midsommar, då han är änkling sedan drygt 1.5 år och pandemin och medföljande social distansering kullkastat hans sociala nätverk behöver han lite sällskap. Åkte hem igår nu (dvs, måndag) med buss, men såklart var det omasfaltering av E6 så all södergående trafik mellan Dingle och Munkedal eller vafan avkroken nu heter var avledd från motorvägen, vilket ledde till försening på över en jävla TIMME. Jag hade kunnat GÅ de där kilometrarna fortare än kö-körningen rullade.

Sedan kommer jag hem och ska käka mackor nu ikväll och se på film på min nya 4k/HDR-TV, och ljudkanalerna i Sonos-systemet växlar runt så frontljudet kommer i bakhögtalarna och tvärt om. Skriker och svär, fipplar med ALLA jävla inställningar i Sonos app, Apple TV, och i TVn, startar om Apple TV, drar ur HDMI-sladdar och strömsladdar...

Jo, jag provade även att ta bort surroundhögtalarna från Sonos-systemet för att TVINGA fronthögtalarnas ljud att komma enbart från min Arc ljudlimpa, men "lustigt" nog så byter Arc då till simulerat surround-ljud och skickar frontljudet till de simulerade bakhögtalarna... Ääämmmeennnfföörrrrffffaaaaeeeennnnn GE DIG NU VA!!!

Sliter mitt hår och undrar vad för fundamentalt fel jag gjort och varför jag förtjänar detta när jag betalat så mycket pengar för de här grejorna och tankarna flyger vilt i riktningen att bara slita ner hela skiten på golvet och slå sönder allt i småbitar med hammare så kommer allting att kännas mycket bättre. (Nä, jag gjorde det inte. Och ja, slå sönder saker, vilket jag gjort förut många gånger känns faktiskt bättre - i 2-3 sekunder typ. Sedan när ilskan lämnat en känner man sig bara dum och ångerfull, länge länge. Plus att det är så jobbigt att hitta alla småbitar, och är så jävla slösaktigt att bara ha sönder fungerande grejer för att man blir arg. Så jag försöker aktivt att låta bli nuförtiden.)

Så när jag slösat så mycket tid på den här skiten och eldat upp mig så det känns som att jag ska explodera, vilket allt sammantaget lett till att jag inte hunnit titta på någon bullrig action-röjarfilm vilket jag tänkt, så snubblar jag av en slump på den verkliga orsaken till problemet på nätet...

Tydligen har min nya TV (Sony A90J) en känd firmware-bugg som sabbar något/ra ljudformat vilket får Sonos Arc att få spatt och skicka ljudkanaler till fel högtalare. Buggen löstes redan innan jag köpte min TV påstås det enligt en person på ett annat forum, men någon sådan uppdatering finns inte tillgänglig här i Sverige/EU ivartfall... Så problemet kvarstår för mig. Kvalitetskontroll Sony, vad är det?!

Dock verkar fenomenet mestadels bara drabba videoströmningsappar typ HBO, Disney+ känns det som. Långfilmer "köpta" via iTunes ger fullödigt surroundljud enligt ett par stickprov jag gjort. Och appar som bara kör vanlig stereo eller enklare ljudformat för multi-högtalare typ Dolby Digital fungerar också korrekt. Så mycket impotent ilska och energi som man utgjuter när teknik bara stenvägrar att fungera som den ska och man inte fattar varför, eller ens i vilken grunka problemet ligger i!

Blir helt matt av det, tyvärr...

Permalänk
Medlem

Greklands unga kan få 150 euro för att vaccinera sig. Ca 940 000 berörs = 141 000 000 euro...
Vad får de pengarna ifrån? Har inte de stödpaket som de måste betala av.
Gör de som förr - fuskar med pensioner och köper porches?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"