Permalänk

DSLR vs spegelös

Hej jag går i funderingar på en kamera. Jag har inte riktigt bestämt mig än vad det blir för något.
Om det blir en systemkamera så finns den där klassiska tolkningen som att större kamera = bättre kamera. Kanske inte bland fotoentusiaster, men om man har med kameran bland vanligt folk så ser en klumpig kamera mer imponerande ut.. Och har man en väldigt liten kamera med kanske ett 300mm objekt, så får man hela tiden förklara sig att man inte alls har köpt ett förstort objekt till sin kamera.

Nå dessa stora DSLR kameror är de lite som analogkamerorna var runt år 2003? Man kan argumentera för att de är bättre för att..., men vi går emot en utveckling att att de försvinner och de spegellösa tar över. Och om man köper en DSLR kamera idag, så har man om 5 år en kamera som upplevs som gammal och lite som analogkamerorna var 2008?

DSLR kameran har en fördel att man kan se bilden direkt i den optiska sökare utan bearbetning. Jag själv kommer knappt använda den optiska sökare, den hade ej ens behövt finnas på min kamera. Och då faller hela vitsen med DSLR bort eller?

DSLR kommer med ett gäng nackdelar som de låter, de har en spegel som fysisk rör sig snabbt vid varje foton och de är klumpiga.

Permalänk
Medlem

Vilken prisklass har du tänkt dig? Preferens för ett specifikt märke? Användningsområde?

Permalänk
Medlem

Dslr är spegelreflex.

Men ett svar på det du menar.

Den kameran du tar med dig tar bättre bilder än den du lämnar hemma för att den är för stor och klumpig

Kommer du att ha foto som hobby eller vill du bara ta bra bilder vid olika bilder?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vilken prisklass har du tänkt dig? Preferens för ett specifikt märke? Användningsområde?

Vet inte riktigt. Det beror på vad man får för pengarna och hur länge kameran håller. Kan man känna att denna kameran håller i 10år så är jag beredd på att lägga ut mer pengar.

Men från 8 000kr till 20 0000kr inklusive objektiv skulle jag säga min personliga budget är. Och då ska jag ha ett extra objektiv på minst 200mm till.

Det kan mycket väl bli att jag köper en budgetkamera för runt 5000kr och har så länge, men jag senare köper något bättre. Detta har med utvecklingen att göra. Jag har köpt ett gäng digitalkameror tidigt 2000taloch hela tiden bytt ut dem och tröttnat lite på att köpa saker som fort blir gamla.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Dslr är spegelreflex.

Men ett svar på det du menar.

Den kameran du tar med dig tar bättre bilder än den du lämnar hemma för att den är för stor och klumpig

Kommer du att ha foto som hobby eller vill du bara ta bra bilder vid olika bilder?

Jag skrev fel, jag menar spegellös som vissa systemkameror är. Som jag tolkar håller de spegellösa att ta över.

Angående att man ej har med en klumpig kamera är en orsak till varför jag ej har köpt en. Jag ser att mobiltelefonerna blir bättre för varje år. Men hur många år blir de lika bra som en systemkamera med 300mm objektiv när man zoomar in på något 500m bort? Kanske om 50år.

Jag tycker egentligen alla kameror för det prisintervallet jag har suger för det jag eftersöker. Men, det finns bättre och sämre.

Permalänk

DLSR har väl fortfarande bättre fokusering. Sökare är bra när det är soligt ute eller när man vill ha kort fokusområde tycker jag. Men spegel är väl påväg bort ändå när tekniken för spegellösa förbättras.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Samsung Sverige

I nuläget tycker jag att det finns så kompententa spegellösa kameror på marknaden (och från i princip samtliga märken) att det ska behövas väldigt specifika krav för att överväga en kamera med spegel igen. Mekanismen har högre slitage, tar mer plats och ger upphov till mer ljud än en spegellös kamera. Jag slutade med spegel efter Nikon D800 och har förutom lite långsam autofokus inte saknat någonting.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vet inte riktigt. Det beror på vad man får för pengarna och hur länge kameran håller. Kan man känna att denna kameran håller i 10år så är jag beredd på att lägga ut mer pengar.

Men från 8 000kr till 20 0000kr inklusive objektiv skulle jag säga min personliga budget är. Och då ska jag ha ett extra objektiv på minst 200mm till.

Det kan mycket väl bli att jag köper en budgetkamera för runt 5000kr och har så länge, men jag senare köper något bättre. Detta har med utvecklingen att göra. Jag har köpt ett gäng digitalkameror tidigt 2000taloch hela tiden bytt ut dem och tröttnat lite på att köpa saker som fort blir gamla.

Jag tror att det är klart värt i det här läget att börja fundera på vilka objektiv du främst vill ha. Nikon och Canon har fördelar kring att en ganska stor del av deras äldre objektiv går att använda med adapter och bibehållen autofokus, och det öppnar upp ett väldigt stort utbud av optik. Dock är det ofta mer otympliga objektiv än det moderna utbud som finns för spegellösa. Jag har själv tittat på att uppgradera till en Lumix S5, men Panasonic verkar ha sparat lite på just autofokusen i den, så just nu lutar det åt att vänta in Sony A7IV och se hur den blir.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Jag tror att det är klart värt i det här läget att börja fundera på vilka objektiv du främst vill ha. Nikon och Canon har fördelar kring att en ganska stor del av deras äldre objektiv går att använda med adapter och bibehållen autofokus, och det öppnar upp ett väldigt stort utbud av optik. Dock är det ofta mer otympliga objektiv än det moderna utbud som finns för spegellösa. Jag har själv tittat på att uppgradera till en Lumix S5, men Panasonic verkar ha sparat lite på just autofokusen i den, så just nu lutar det åt att vänta in Sony A7IV och se hur den blir.

Precis. Man får tänka på vilket system man köper in sig i liksom. Man kan börja med ett billigt kamerahus och några billigare objektiv men med tiden lär man köpa på sig mer och bättre objektiv och då är det bra om systemet kan växa med en. Nu är väl inte det något större problem egentligen, alla kameratillverkare har ju bra modeller i olika prisklasser, men ändå värt att tänka på.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en billig Nikon spegelreflex för något år sedan. Den tar väldigt bra bilder, speciellt jämfört med min mobil. Filmar bra också.

MEN.

Tänk på vad du ska ta kort på. Jag tar oftast fram kameran när jag ska ta kort på barnen, inomhus, utomhus har jag sällan med den och mobilen ger ok bild.

Så, barnen leker, allt är rena Astrid Lindgren-idyllen, storebror kramar lillasyster. Fram med kameran. Hej och hå.

<KLICK!>

Alla barnen slutar leka/kramas, tittar på kameran förvånat, den minsta börjar slita sig ur storebrors grepp, nästa bild blir dålig, bild 3 - då är minstingen redan framme och drar i mina ben och storebror ropar att han vill ta kort.

Nästa kamera blir tyst. Men den var ändå ett bra köp, jämfört med mobilen och de digitala kompaktkameror jag hade innan tycker jag nog.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med om att Spegelreflex jämfört med Spegellös idag är mest en fråga om tycke och smak. Båda systemen har sina för och nackdelar. Jag upplever att de spegellösa har mer intelligens i autofokusen, men är långsammare. Personligen är jag ganska van att sköta autofokusen, så jag upplever de spegellösa som långsamma. Jag gillar också att titta i sökaren, vilken ännu inte är riktigt samma känsla på en spegellös. I alla fall inte de jag provat.

Förstår inte riktigt vad du menar med att du inte har någon nytta av sökaren. Du vill fotografera genom att hålla kameran på armlängds avstånd och titta på skärmen på baksidan? Tänk då på att det omgivande ljuset spelar stor roll. Att använda skärmen i fullt solljus är väldigt svårt. Målföljning, eller hitta ett litet motiv är också betydligt svårare genom att använda skärmen. Du får dessutom en fördröjning med en spegellös kamera, vare sig du använder sökaren eller skärmen, vilket också försvårar målföljning.

Utöver detta så är det två saker jag tycker att du ska tänka på.

Först och främst så tycker jag att utbudet av objektiv till några av de spegellösa systemen är undermåligt. Ofta kan man använda objektiv till andra system med adapter, men det gör bara att allt blir större. Fördelen med en spegellös kamera är att objektivet kan komma närmre sensorn, vilket gör att man potentiellt kan göra objektivet mindre. Men förhandlar du bort den fördelen med en adapter har du ju tappat nytta. Ett lysande exempel på detta är Canons M-serie. Den har funnits länge vid det här laget, men utbudet av objektiv är värdelöst. Generellt saknas det också en hel del när det kommer till billigare alternativ till de spegellösa systemen. Så kolla in helheten inkl objektiv innan du bestämmer dig.

Oavsett vilket märke du satsar på, så skulle jag rekommendera att INTE köpa en instegskamera. Köp en kamera som du kan växa med. Det innebär tex att du ska ha separata kontroller för bländare och slutartid. Det är väldigt svårt att få till ett bra arbetssätt för kamerans M-läge om du måste trycka in olika knappar för att kunna justera dina inställningar. De inställningar du vill ändra ska ha ett eget reglage. För DSLR så kan det även vara stor skillnad på autofokusen där de billigaste kan ha 9-11 punkter och de bättre många gånger fler. Så satsa på en lite mer kompetent kamera än de allra billigaste.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Samsung:

I nuläget tycker jag att det finns så kompententa spegellösa kameror på marknaden (och från i princip samtliga märken) att det ska behövas väldigt specifika krav för att överväga en kamera med spegel igen. Mekanismen har högre slitage, tar mer plats och ger upphov till mer ljud än en spegellös kamera. Jag slutade med spegel efter Nikon D800 och har förutom lite långsam autofokus inte saknat någonting.

Mycket bra råd du har givit.

Skrivet av giplet:

Förstår inte riktigt vad du menar med att du inte har någon nytta av sökaren. Du vill fotografera genom att hålla kameran på armlängds avstånd och titta på skärmen på baksidan? Tänk då på att det omgivande ljuset spelar stor roll. Att använda skärmen i fullt solljus är väldigt svårt.

Jag kör mycket med drönare har en Dji smartkontroller. Denna skärm kan jag stå i fullt solljus i och se bilden skapligt till den grad att jag inte har några problem att manövra min drönare.
Sedan tar jag upp mobilen och den suger, det känns som om den displayen ligger 10år efter när det gäller kunna använda den i solljus. Och frågan är hur dagens systemkamerors displayer är. Kanske är de sämre än min mobil när det gäller att kunna se i soljus.

Skrivet av giplet:

Målföljning, eller hitta ett litet motiv är också betydligt svårare genom att använda skärmen. Du får dessutom en fördröjning med en spegellös kamera, vare sig du använder sökaren eller skärmen, vilket också försvårar målföljning.

Det stämmer säkerligen.

Detta får mig att tänka till och att det är en massa olika adaptrar för olika kameror är inte bra.
Nå något jag har lärt mig genom åren är ställ först en fråga på ett stort forum om sitt planerade köp, gör sedan valet. Inte tvärtom.. Jag har nu fått många goda råd och får tänka till...

Bra kamera på mobilen ska aldrig underskattas, den har man alltid med sig. Men min mobil är inte ännu ett år. Så kanske lägga pengarna på en +10 000kr mobil nästa år.. -Den uppfyller såklart inte mina krav, men det tål att funderas på om man ska vara sparsam och sänka kraven..

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på en spegellös. Gick över till spegellöst när Pansonic kom med den första spegellösa G1an för en massa år sedan. Då var autofokusen ärligt talat superslö, men numera är det nog ett mindre problem och vissa märken har inbyggda detektorer i sensorn för att göra autofokus på samma sätt som vid spegelreflex. Utecklingen på kamerahusen går betydlig fortare än för objektiv, så jag skulle iaf satsa mer av pengarna på bra objektiv som håller länge och börja med ett billigare hus. Dessutom håller bra objektiv ett bra andrahandsvärde medans gamla kamerahus är ung som en gammal laptop, dvs inte värd många kronor efter 10 år

Vissa situationer kan det kanske vara bra med en biffig kamera som ser professionell ut, men ofta är det bra med en liten kamera som är mera diskret så att folk är mera avslappnade eller inte bryr sig om att du fotograferar.

Permalänk
Medlem

Jag har gått från Canons EOS-serie med spegelreflex i de högre prisklasserna i 20 år till Canons spegellösa EOS M. Med adapter passar alla gamla objektiv. Det var med viss tveksamhet. Men jag skulle aldrig gå tillbaka till spegelkameran idag. Framförallt handlar det om att de nya spegellösa är så små och rappa, och drar betydligt mindre batteri. Jag har fotograferat mycket både professionellt och på fritiden (framförallt naturfoto men även evenemang) men de senare åren har de stora spegelkamerorna fått ligga hemma för att de är så otympliga och tunga. Den nya kameran får alltid plats i väskan utan att kännas som att den är i vägen. Jag har börjat fota mer igen efter ett uppehåll just på grund av lathet vad gäller att släpa utrustning. Även de nya objektiven till M-kamerorna är väldigt slimmade och lätta.

Men det som fick mig att slutligen ta steget var framförallt när jag såg att heltidsfotografer som är stora namn i branschen idag nästan enbart kör nya, lätta spegelfria kameror i fält. Gärna med ett kort objektiv så att hela utrustningen går ner i jackfickan. Det finns idag ingen anledning att köra stor spegelreflex eftersom de nya kamerorna håller så hög standard generellt.

När jag jämför bilderna så själv så finns det egentligen inget som motiverar den ena framför den andra rent kameramässigt. Utan det handlar i stället om personen bakom kameran.

Som en parantes kan jag väl nämna att jag har provat fota mer seriösa bilder med mobil och nyare enklare kompaktkamera också. Och där är bristerna fortfarande väldigt stora. Så det är fortfarande självklart att välja systemkamera, gärna spegelfri, framför kompaktkameror och framförallt mobiler om man är någorlunda seriös med kvalitetskrav (oaktat eventuella behov av olika objektv, blixtar och andra tillbehör).

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Emma242:

Jag har gått från Canons EOS-serie med spegelreflex i de högre prisklasserna i 20 år till Canons spegellösa EOS M. Med adapter passar alla gamla objektiv. Det var med viss tveksamhet. Men jag skulle aldrig gå tillbaka till spegelkameran idag. Framförallt handlar det om att de nya spegellösa är så små och rappa, och drar betydligt mindre batteri. Jag har fotograferat mycket både professionellt och på fritiden (framförallt naturfoto men även evenemang) men de senare åren har de stora spegelkamerorna fått ligga hemma för att de är så otympliga och tunga. Den nya kameran får alltid plats i väskan utan att kännas som att den är i vägen. Jag har börjat fota mer igen efter ett uppehåll just på grund av lathet vad gäller att släpa utrustning. Även de nya objektiven till M-kamerorna är väldigt slimmade och lätta.

Men det som fick mig att slutligen ta steget var framförallt när jag såg att heltidsfotografer som är stora namn i branschen idag nästan enbart kör nya, lätta spegelfria kameror i fält. Gärna med ett kort objektiv så att hela utrustningen går ner i jackfickan. Det finns idag ingen anledning att köra stor spegelreflex-DSLR eftersom de nya kamerorna håller så hög standard generellt.

När jag jämför bilderna så själv så finns det egentligen inget som motiverar den ena framför den andra rent kameramässigt. Utan det handlar i stället om personen bakom kameran.

Som en parantes kan jag väl nämna att jag har provat fota mer seriösa bilder med mobil och nyare enklare kompaktkamera också. Och där är bristerna fortfarande väldigt stora. Så det är fortfarande självklart att välja systemkamera, gärna spegelfri, framför kompaktkameror och framförallt mobiler om man är någorlunda seriös med kvalitetskrav (oaktat eventuella behov av olika objektv, blixtar och andra tillbehör).

Jag håller helt med om att kompaktheten är väldigt välkommen. Det var ju också (bland annat) den som gjorde att många duktiga fotografer i många år valde exempelvis mätsökarkameror från Leica och Contax över spegelreflex.

Min första spegellösa var en Lumix GX7 med 20 mm / 1.7 pannkaksobjektiv, och för formatet var den väldigt imponerande. Nuvarande GH5 blir också rätt kompakt med samma objektiv, men inte riktigt lika fickvänlig.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emma242:

Jag har gått från Canons EOS-serie med spegelreflex i de högre prisklasserna i 20 år till Canons spegellösa EOS M. Med adapter passar alla gamla objektiv. Det var med viss tveksamhet. Men jag skulle aldrig gå tillbaka till spegelkameran idag. Framförallt handlar det om att de nya spegellösa är så små och rappa, och drar betydligt mindre batteri. Jag har fotograferat mycket både professionellt och på fritiden (framförallt naturfoto men även evenemang) men de senare åren har de stora spegelkamerorna fått ligga hemma för att de är så otympliga och tunga. Den nya kameran får alltid plats i väskan utan att kännas som att den är i vägen. Jag har börjat fota mer igen efter ett uppehåll just på grund av lathet vad gäller att släpa utrustning. Även de nya objektiven till M-kamerorna är väldigt slimmade och lätta.

Just detta känner jag mig väldigt tveksam till.

Visst är en Canon M väldigt liten och smidig, men när du sätter på adaptern är den lika stor som tex en 200D, eftersom den stora skillnaden är just djupet. Spegellösa kameror har potentialen att ha mindre objektiv, men när man använder adapter så utnyttjar man ju inte det. De flesta av mina objektiv är mycket tyngre och mer skrymmande än mitt kamerahus, och jag skulle säga att det är ganska vanligt när det kommer till lite bättre objektiv. Just Canon M har max fem objektiv med EF-M fattning och en bländare på 2.8 eller bättre, vilket jag tycker är under isen för ett system som funnits i jag vet inte hur många år nu.

När det gäller batteritid så är det precis tvärt om mot vad du beskriver. Antalet bilder man får ur en spegellös kamera på en laddning är konsekvent mindre än en DSLR. Dessutom är min bild att de spegellösa har en tendens att gå ner i standby, vilket gör att det tar en stund för dem att blir redo när man tar upp dem. Mina DSLR kan ligga påslagen i dagar på samma batteri och den är alltid redo när jag tar upp den.

Edit: Kollade Canons siffror för M50 och 250D. M50 kan ta 235 bilder på en laddning enligt standardsättet att mäta. Genom att använda ett Eco-mode så kan man komma upp i 370. Canon 250D kan ta 1070 bilder på en laddning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Spegel har en överlägsen optisk sökare och drar avsevärt mindre ström, hur man värderar det är en annan sak men ska man tex bära med sig kameran (läs ut och vandra) och tänkt använda den under längre tid än ett batteri håller ökar vikten på spegellösa system jämfört med om man har tillgång till el för laddning inom användbart avstånd.
Min mellanformatare /2 ögd spegelreflex ! ) är helt batterilös och även om kameran är stor så är den lätt att bära och tar bra bilder utan ström.
Menar inte att alla ska ha mellanformatare men man bör vara medveten om att spegellöst ger andra nya problem som man bör tänka på i förhand och inte när kameran är död på fjällsemestern eller vandringen och det tar 2 dygn tills man kan ladda igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte en spegellös förra sommaren efter att ha fotat i 15 år med dslr. Ärligt talat så är jag inte helt övertygad ännu men det är ingen rättvis jämförelse mellan kameror heller.

Har en Fuji X-T30 med tillhörande 18-55/2,8-4 objektiv. I grunden är kameran riktigt bra. Snabb AF även i tveksamt ljus och ganska träffsäker. Filmkvaliten är vad jag kan se bra, fullt duglig för en amatör och även här gör autofokusen ett bra jobb. Bildkvalitet finns inget att klaga på, lågt brus och inga konstigheter.

Köpte även en adapter för att kunna köra gamla Nikon F-objektiv på den vilket är riktigt smidigt eftersom jag har en hel del bra fasta objektiv mellan 28 och 300mm i samligen redan. Ett gammalt Nikon 28/2,8 AI-s som varit helt fantastiskt bra på en D300 presterar lika bra på denna kamera, helt klart kul kombination! Även makroobjektiv av äldre snitt fungerar bra och är lätt att fokusera med eftersom man kan zooma in ordentligt i realtid.

Men... Sökaren är en besvikelse, här hade man kunnat gjort så mycket bättre. Halvtaskiga färger, upplevs långsam och svår att använda i solljus. Displayen på baksidan är bättre och upplevs inte som mycket långsammare. Batteritiden är inget annat än dålig, 300-400 bilder så är det slut. Formatet på kameran må vara smidigt men den är för liten för att vara greppvänlig. Knappar blir knepiga att trycka på för att de är för små. Hade jag köpt en Nikon Z6 hade jag säkert varit nöjdare med hanteringen eftersom jag är van vid fullstora kamerahus med allt vad det innebär, ergonomi bland annat.

Tror absolut att tekniken kan bli bättre och kommer att bli det, men som jag ser det nu finns det inte jättemånga stora fördelar som gör att jag måste ha spegellöst. Snarare så att jag vill köpa en sista bra dslr som kan hänga med tills de är såpass mycket bättre att det är värt uppgraderingen.

Har kvar min D700 och D300 som varit med i många år nu, de är fortfarande roligare att fota med. Lite färre pixlar, lite mera brus, inga filmmöjligheter... men förbaskat mycket trevligare att hålla i.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av OSkar000:

Köpte en spegellös förra sommaren efter att ha fotat i 15 år med dslr. Ärligt talat så är jag inte helt övertygad ännu men det är ingen rättvis jämförelse mellan kameror heller.

Har en Fuji X-T30 med tillhörande 18-55/2,8-4 objektiv. I grunden är kameran riktigt bra. Snabb AF även i tveksamt ljus och ganska träffsäker. Filmkvaliten är vad jag kan se bra, fullt duglig för en amatör och även här gör autofokusen ett bra jobb. Bildkvalitet finns inget att klaga på, lågt brus och inga konstigheter.

Köpte även en adapter för att kunna köra gamla Nikon F-objektiv på den vilket är riktigt smidigt eftersom jag har en hel del bra fasta objektiv mellan 28 och 300mm i samligen redan. Ett gammalt Nikon 28/2,8 AI-s som varit helt fantastiskt bra på en D300 presterar lika bra på denna kamera, helt klart kul kombination! Även makroobjektiv av äldre snitt fungerar bra och är lätt att fokusera med eftersom man kan zooma in ordentligt i realtid.

Men... Sökaren är en besvikelse, här hade man kunnat gjort så mycket bättre. Halvtaskiga färger, upplevs långsam och svår att använda i solljus. Displayen på baksidan är bättre och upplevs inte som mycket långsammare. Batteritiden är inget annat än dålig, 300-400 bilder så är det slut. Formatet på kameran må vara smidigt men den är för liten för att vara greppvänlig. Knappar blir knepiga att trycka på för att de är för små. Hade jag köpt en Nikon Z6 hade jag säkert varit nöjdare med hanteringen eftersom jag är van vid fullstora kamerahus med allt vad det innebär, ergonomi bland annat.

Tror absolut att tekniken kan bli bättre och kommer att bli det, men som jag ser det nu finns det inte jättemånga stora fördelar som gör att jag måste ha spegellöst. Snarare så att jag vill köpa en sista bra dslr som kan hänga med tills de är såpass mycket bättre att det är värt uppgraderingen.

Har kvar min D700 och D300 som varit med i många år nu, de är fortfarande roligare att fota med. Lite färre pixlar, lite mera brus, inga filmmöjligheter... men förbaskat mycket trevligare att hålla i.

Det blir ju lite att gå över ån efter vatten, men det är inte ett alternativ att montera X-T30:in i någon typ av cage som är lite greppvänligare? Exempelvis: https://www.scandinavianphoto.se/smallrig/cage-2356-for-fujif...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en Fujifilm X-E3 förra våren och har fyllt på med lite begagnade objektiv under tiden.
För mig är det viktigt med en smidig kamera som är lätt att ta med. Annars blir den kvar hemma

Så av den anledningen blev det spegellösa alternativet ett enkelt val.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samsung:

Det blir ju lite att gå över ån efter vatten, men det är inte ett alternativ att montera X-T30:in i någon typ av cage som är lite greppvänligare? Exempelvis: https://www.scandinavianphoto.se/smallrig/cage-2356-for-fujif...

Intressant tips, det där är en såndär produkt som jag inte ens tänkt på att det finns.

Kanske skulle kunna vara en lösning på en del av eronomiproblemen, men knapparna kommer ändå att vara toksmå

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OSkar000:

Intressant tips, det där är en såndär produkt som jag inte ens tänkt på att det finns.

Kanske skulle kunna vara en lösning på en del av eronomiproblemen, men knapparna kommer ändå att vara toksmå

Inget nytt under solen, bara att veva upp och köra.

Och kameran är faktisk spegellös för den del av ljuset som går till filmen för sökaren har den egna övre optiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tråkig fråga, men vad är syftet. Som någon skriver, bästa kameran är den man tar med sig.
Jag är uppvuxen i fotobutik (den tiden det fanns rena fotobutiker) med 2 föräldrar som fotografer.
System-kameran blev för uppdrag och något litet nu är vi hemma och ska ta en bild på familjen eller gå ut och ta specifika bilder, t.ex. macro på insekter eller porträtt.
För vardag blev det alltid en liten kamera att stoppa i fickan.

Kör på litet även om du kör system säger jag. Som flera skriver, dagens spegellösa är bra.
Men en fördel med större är ofta att dom kan ligga lite bättre i handen med utformningen. Svårt att klämma och känna idag dessvärre. Man kan ju beställa hem 10 kameror, men personligen har jag svårt för att packa upp och skicka tillbaka och dom blir tvungna att sälja det på fyndhörnan för annars skriver någon på nätet argt att dom fått en använd vara....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Inget nytt under solen, bara att veva upp och köra.
https://d1ro734fq21xhf.cloudfront.net/attachments/00PnnL-48623784.jpg
Och kameran är faktisk spegellös för den del av ljuset som går till filmen för sökaren har den egna övre optiken.

Tar den micro SD, eller är det fullstora SD-kort som gäller?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tyvärr har kameratillverkarna, och optiktillverkarna, helt övergett spegelkameror till förmån för spegellösa. Jag förstår lockelsen, men nackdelarna är många.

1. Batteritiden blir mycket mer begränsande, i synnerhet om man tillbringar mycket tid med att stirra genom sökaren i väntan på att bilden ska uppenbara sig (om man t ex plåtar djur eller tillfälliga naturfenomen).
2. Upplösningen i skärmen är begränsande, och i svagt ljus, där ögat kan anpassa känsligheten enormt, blir vyn genom sökaren begränsad till sensorns förmåga.
3. Det blir en liten fördröjning mellan verkligheten och bilden i sökaren.

Tekniken drivs av att det blir enklare och billigare för tillverkarna. En spegelkamera kräver stabil och komplex mekanik som måste hålla väldigt länge, medan en elektrooptisk lösning är "solid state", så att säga, och saknar rörliga delar. Det handlar väldigt lite om konkreta fördelar för användarna, men det säljs så klart in som att det är bättre. Så sker det alltid med teknikförändringar till det sämre. Alla förändringar är inte till det sämre, men alla förändringar är inte heller till det bättre.

Jag är nöjd med att ha lyckats få tag i sista modellen spegelkamera som Canon kommer att göra (undantaget lyxmodeller för mångfaldigt vad jag kan hantera i budget), 90D.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och kameran är faktisk spegellös för den del av ljuset som går till filmen för sökaren har den egna övre optiken.

Ljuset som går till sökaren går ju dock via en spegel, så att kalla den spegellös är ju inte riktigt korrekt. Det är i grunden samma princip som en SLR, men i en SLR så är spegel rörlig så att man kan välja om ljuset ska gå till sökaren eller filmen/sensorn. En spegellös kamera tar sen bort spegeln helt och låter ljuset alltid gå till sensorn.

Så man kan säga att utvecklingen gått mot optiskt sämre men mer korrekta sökare. Med en TLR så ser man inte genom samma objektiv som sensorn, så vad man ser och vad som fastnar på fotot kan skilja sig en hel del. Med en SLR så ser man igenom samma objektiv så att det blir mer korrekt, men man kan inte se något genom sökaren när spegel är uppfälld. Och med en spegellös ser man samma bild som sensorn, men bara via en digital skärm.

Permalänk
Medlem

Spegellösa börjar ta sig i toppsegmentet när det kommer till sökaren, men då ligger vi utanför TS budget. Sedan är ju frågan vilka behov man har av en sökare utan (eller med extremt låg) fördröjning och hög dynamisk range. Om man tänker fota landskap och familj, ja då är det kanske inte det viktigaste och kanske inte heller batteritiden, utan då är kanske storlek en större faktor i sammanhanget.
Ska det spelas in video i förstaperson, ja då är en flipskärm och storlek av större betydelse än sökaren, och så vidare i all evighet. Frågan är, vad kommer du att använda den till, och vilka krav ställer du på kameran?

I den relativt begränsade budgeten skulle jag fokusera på att få tag på en begagnad entusiastmodell med några år på nacken och begagnad optik av bra kvalitet snarare än att väga mellan DSLR och spegellös. Nu när exempelvis Canon går över till ny optik finns det (och kommer att finnas en bra tid framöver) en hel del fynd att göra på begagnatmarknaden, och även en begagnad historia kommer att hålla många år. En begagnad 5D mk 4 (för att ta ett exempel som ligger nära undertecknad) kan hittas från mellan 10-12k, och en mk3 för några tusenlappar mindre, och då finns en hel del optik att välja och vraka mellan som går för överkomliga priser och som kommer att cirkulera i många år än på begagnatmarknaden. Dessutom är nya systemet bakåtkompatibelt med EF-optiken, så med en adapter kommer du att stegvis kunna gå vidare till en spegellös om några år när entusiastmodellerna från i år hamnar i en dräglig prisklass.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Tar den micro SD, eller är det fullstora SD-kort som gäller?

120 film, vad du sedan scannar till beror ju på
Det finns dock digitala mellan och storformatare också om man verkligen vill och de är nog ärligt talat de kameror som har påverkats mest i storlek och de går knappt att skilja med storleken på kameran från småttingarna längre men sensorn i dem är ju nått helt annat. Snudd på en kompaktkamera i storleken >

Och bättre sökare går det också att fixa om man tycker att kamerans egna inte är nog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kanske inte bland fotoentusiaster, men om man har med kameran bland vanligt folk så ser en klumpig kamera mer imponerande ut.. Och har man en väldigt liten kamera med kanske ett 300mm objekt, så får man hela tiden förklara sig att man inte alls har köpt ett förstort objekt till sin kamera.

Det här är nog inte riktigt något som borde avgöra vad du ska köpa för kamera

Jag använder fortfarande min D40 från 2008, med spegel eftersom inte spegellöst var en utbredd grej då (om det ens fanns). Känns dock lite som en puristgrej att inte vilja använda det idag, visst man kanske inte får en "riktig" vy över vad man tar kort på, men i slutändan borde det väl vara bättre om man ser hur bilden man tar blir snarare än hur det man tar en bild av ser ut.

I övrigt tycker jag kompakthet bra så länge det inte inkränktar på något annat. Så länge man får bra grepp och det finns plats för knappar/reglage av allt man vill styra, är mindre bättre imho. Skulle definitivt satsa på spegellöst idag om pris och funktion i övrigt är samma.

Om du ändå inte kommer använda den, varför spelar det någon roll övh?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och bättre sökare går det också att fixa om man tycker att kamerans egna inte är nog.

Det kanske inte var det du menade, men externa sökare är inte exklusivt för mellanformatare. Min Sony A7 har t.ex. HDMI-utgång som kan användas för en extern sökare och det går även att använda mobilen som sökare via WiFi om man vill (smidigt i situationer där det är svårt eller omöjligt att se skärmen). Jag vet inte hur utbrett det är med såna funktioner, men det känns inte som något som är särskilt ovanligt.