Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det stämmer inte riktigt. BMW håller rätt bra kvalitet över tid, i alla fall om man ser på de bilar som är äldre nu. Toyota håller också bra kvalitet förstås, men det är i allmänhet inte entusiastbilar på det sätt som BMW är även om det finns undantag, så äldre Toyota är sällan så bra underhållna som en äldre BMW vilket förstås påverkar exempelvis utbudet av äldre bilar.

Skulle jag prioriterat problemfrihet eller låga underhållskostnader över allt annat vid inköp av en ny bil hade jag absolut valt en Toyota över en BMW, men en BMW har ju andra aspekter som lockar i allmänhet och är långt ifrån dålig när det gäller kvalitet över tid eller så. Däremot är ju reparationer, service och så dyrare för en BMW förstås men det är ju en "premiumbil" vilket Toyota inte är.

Personligen valde jag en BMW när jag köpte bil sist, trots att jag är Toyota-anställd med 10-20% rabatt på Toyota och Lexus.

Är det verkligen så? Polaren är inne på sin 3e motor i sin 118 D skal som rullat 25k mil och jobbarkompisen med en x6a sålde den illa kvickt efter att ha lagat en strålkastare fram för 34k, de känns som bmw kvaliteten har försvunnit sen millenieskiftet?

Skulle ju kört på Lexus om plånboken tillåter, är för snål för äkta premium så då var mazda en bra mellanväg, dom kopierar bmw interiör på en billig japansk bilplattform och försöker få till helt okej väghållning med normala komponenter.

BMW har helt enkelt byggt lite för komplicerade bilar med för mycket teknologi som gör att köparna flyr när de börjar bli till åren.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Är det verkligen så? Polaren är inne på sin 3e motor i sin 118 D skal som rullat 25k mil och jobbarkompisen med en x6a sålde den illa kvickt efter att ha lagat en strålkastare fram för 34k, de känns som bmw kvaliteten har försvunnit sen millenieskiftet?

Det är svårt att dra några långtgående slutsatser baserat på två exempel, men det är inte något vanligt problem att man skulle behöva byta motor på en BMW. Dock har jag inte kollat så mycket på den lila dieselmotorn, men BMW ligger generellt över snittet i problemfrihet. Se exempelvis nedan jämförelse från AMS begagnatduell V70 mot 5-serie:

Citat:

Skulle ju kört på Lexus om plånboken tillåter, är för snål för äkta premium så då var mazda en bra mellanväg, dom kopierar bmw interiör på en billig japansk bilplattform och försöker få till helt okej väghållning med normala komponenter.

https://www.youtube.com/watch?v=QKHT3oSSgQw

Jo jag gillar Lexus och har inget emot Toyota heller, men de är inte direkt roliga bilar. Nu har jag en 3-serie kombi, Toyota har inte riktigt något motsvarande längre sedan de la ner Avensis (inte för att det är motsvarande modell, men närmast). En RAV-4 känns inte så lockande, inte för att den är dålig på något sätt men jag har inget behov av en SUV och jag vill inte köra runt med så mycket extra vikt helt i onödan. Lexus hade IS-serien (såldes som Toyota Altezza på en del marknader) som ju var tänkt att konkurrera ganska direkt med 3-serie men den är rätt mycket trängre och kombimodellen är väldigt ovanlig. Idag har de inte kvar den dock så även där hade det varit antingen en SUV eller någon "lyx-sedan" för närmare miljonen. Sen kanske jag hade klarat mig med en Corolla, men jag har kört en del sådana och de är inte bekväma någonstans och CVT-lådan är inte kul.

Mazda har kopierat iDrive vilket var smart, men annars är det inte riktigt i samma klass på inredningen i mina ögon. I övrigt är de rätt trevliga även om ljudnivån i kupén är lite väl hög. Men när jag köpte min bil så hade till och med basmodellen av en Mazda 6 blivit rätt mycket dyrare än min BMW, trots en massa utrustning, då min BMW var en utgående modell. M-paket med läder och så, fyrhjulsdrift, den bästa automatlådan och så vidare. Jag hade absolut inte haft något emot en Mazda men jag tar ju hellre en BMW speciellt om den är rätt mycket billigare och bättre utrustad.

Citat:

BMW har helt enkelt byggt lite för komplicerade bilar med för mycket teknologi som gör att köparna flyr när de börjar bli till åren.

Jag vet inte var du har fått det ifrån. BMW är en av ytterst få tillverkare där man helt kan slippa att använda en touchskärm exempelvis, och det finns fysiska knappar kvar för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är svårt att dra några långtgående slutsatser baserat på två exempel, men det är inte något vanligt problem att man skulle behöva byta motor på en BMW. Dock har jag inte kollat så mycket på den lila dieselmotorn, men BMW ligger generellt över snittet i problemfrihet. Se exempelvis nedan jämförelse från AMS begagnatduell V70 mot 5-serie:
https://imgur.com/1ZWiEoo.png
Jo jag gillar Lexus och har inget emot Toyota heller, men de är inte direkt roliga bilar. Nu har jag en 3-serie kombi, Toyota har inte riktigt något motsvarande längre sedan de la ner Avensis (inte för att det är motsvarande modell, men närmast). En RAV-4 känns inte så lockande, inte för att den är dålig på något sätt men jag har inget behov av en SUV och jag vill inte köra runt med så mycket extra vikt helt i onödan. Lexus hade IS-serien (såldes som Toyota Altezza på en del marknader) som ju var tänkt att konkurrera ganska direkt med 3-serie men den är rätt mycket trängre och kombimodellen är väldigt ovanlig. Idag har de inte kvar den dock så även där hade det varit antingen en SUV eller någon "lyx-sedan" för närmare miljonen. Sen kanske jag hade klarat mig med en Corolla, men jag har kört en del sådana och de är inte bekväma någonstans och CVT-lådan är inte kul.

Mazda har kopierat iDrive vilket var smart, men annars är det inte riktigt i samma klass på inredningen i mina ögon. I övrigt är de rätt trevliga även om ljudnivån i kupén är lite väl hög. Men när jag köpte min bil så hade till och med basmodellen av en Mazda 6 blivit rätt mycket dyrare än min BMW, trots en massa utrustning, då min BMW var en utgående modell. M-paket med läder och så, fyrhjulsdrift, den bästa automatlådan och så vidare. Jag hade absolut inte haft något emot en Mazda men jag tar ju hellre en BMW speciellt om den är rätt mycket billigare och bättre utrustad.
Jag vet inte var du har fått det ifrån. BMW är en av ytterst få tillverkare där man helt kan slippa att använda en touchskärm exempelvis, och det finns fysiska knappar kvar för det mesta.

Ja, den nya corollan är nog den tråkigaste bilen jag provkört och högt vägljud.

Mazda 6 är verkligen inte värd pengarna då köper man hellre en CX-5 för samma pengar och den nya Mazda 3 är hutlöst dyr då kollar man hellre på Mazda CX-30, känns som Mazda likt andra tillverkare lägger energi på SUV'ar...

Vägljudet i Mazda är bättre från 2017 och framåt och blir betydligt bättre om man kör runt på 16 tummare istället för 18 tummare då nästan allt vägljud i mazda kommer från dåligt isolerad bakvagn.

Interiörkvaliteten är superb i de nya modellerna och i den 3 modellen jag har som fanns en kort period 2017-2018 har de gjort en del förändringar men visst det finns billig plast på de ställena du aldrig ska röra för att få ner kostnaderna på tillverkningen, min bil hade ett nypris på 201k med automatlåda med "vision paketet" inklusive vinterdäck på aluminiumfälg, den stora nyheten på refreshen av Mazda 3 innan den nya modellen dök upp är väl rattvärme som standard och omdesignad mittkonsol samt rappare infotainment system då systemet de hade mellan 13-17 var riktigt laggigt och buggigt.

Automatlådan i min bil är en simpel lösning, enkel koppling 6 växlar med "overdrive" när man når sin hastighet och har en snittförbrukning på 0.61 sen bilen var ny vilket jag anser är väldigt bra för en automatlåda ihop med en 2 liters motor på slöa 120hk.

Det jag saknar i bilen är väl backkamera men det är ganska skönt att slippa torka av den varje gång man ska iväg på vintern.

Sen har de äntligen kommit till rätta med kvaliteten då bilarna inte skruvas ihop i Mexico längre, hade före denna bilen en Mazda 3 - 16 som var därifrån och det var ganska många verkstadsbesök pga bristande kvalitet från monteringen, alltså exteriördetaljer som limmade lister och detaljer som lossnade, de köpte in mitt "lemon exemplar" med 4k mil på mätaren för 160k så fick bara hosta upp 51k till för att få mig en nyare modell från japan då jag annars gillade bilen väldigt mycket, betalade också 200k för den då det är min absoluta smärtgräns när det handlas bilar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Ja, den nya corollan är nog den tråkigaste bilen jag provkört och högt vägljud.

Jo, för ett par år sedan körde jag samma rätt långa sträcka tre gånger på kort tid, med en Corolla, en Avensis och en C-HR. Corollan var sämst, jobbig ljudnivå och ganska obekväm. Avenis var bekvämast men jag var ändå rätt imponerad av C-HR då den kändes bättre ihopsatt än Corollan med bättre ljudnivå och så. Dock var det en modell som inte säljs här, 1,2 T med vanlig automat, med CVT-lådan hade den nog inte varit så trevlig.

Citat:

Mazda 6 är verkligen inte värd pengarna då köper man hellre en CX-5 för samma pengar och den nya Mazda 3 är hutlöst dyr då kollar man hellre på Mazda CX-30, känns som Mazda likt andra tillverkare lägger energi på SUV'ar...

Men vill man inte ha en SUV så är inte CX-modellerna något man hellre köper. Men det är ju trenden nu, allt mindre pengar läggs på att utveckla vanliga bilar utan allt krutet läggs på SUV:ar.

Citat:

Vägljudet i Mazda är bättre från 2017 och framåt och blir betydligt bättre om man kör runt på 16 tummare istället för 18 tummare då nästan allt vägljud i mazda kommer från dåligt isolerad bakvagn.

Jo dålig ljudisolering lider ofta väldigt av större hjul, samma med fjädringskomforten. Men BMW är definitivt lite stötigare med sommardäcken på, som är 19 tum jämfört med 17 för vinterdäcken, men ljudnivån håller sig rätt låg ändå, det är inte så stor skillnad där. Absolut inte i klass med en Lexus eller liknande förstås, men det är ju en helt annan typ av bil.

Citat:

Interiörkvaliteten är superb i de nya modellerna och i den 3 modellen jag har som fanns en kort period 2017-2018 har de gjort en del förändringar men visst det finns billig plast på de ställena du aldrig ska röra för att få ner kostnaderna på tillverkningen, min bil hade ett nypris på 201k med automatlåda med "vision paketet" inklusive vinterdäck på aluminiumfälg, den stora nyheten på refreshen av Mazda 3 innan den nya modellen dök upp är väl rattvärme som standard och omdesignad mittkonsol samt rappare infotainment system då systemet de hade mellan 13-17 var riktigt laggigt och buggigt.

Jo så kan det säkert vara. Jag har inte testat så mycket Mazdor då de inte har några modeller som passar mig i min prisnivå riktigt. En gammal kollega som kör racing på fritiden gick från en BMW som tjänstebil till en Mazda när han bytte jobb och inte fick någon tjänstebil längre. Han prioriterade sportighet ganska högt och var nöjd med Mazdan även om den inte riktigt var i klass med BMWn.

Citat:

Automatlådan i min bil är en simpel lösning, enkel koppling 6 växlar med "overdrive" när man når sin hastighet och har en snittförbrukning på 0.61 sen bilen var ny vilket jag anser är väldigt bra för en automatlåda ihop med en 2 liters motor på slöa 120hk.

Jo jag har svårt att komma under 0,8. Men den har ju mer kraft och fyrhjulsdrift, och jag har en tendens att gasa på med denna bilen då den liksom inbjuder till det.

Citat:

Det jag saknar i bilen är väl backkamera men det är ganska skönt att slippa torka av den varje gång man ska iväg på vintern.

Backkamera kan vara trevligt men för mig räcker P-radar bra, man slipper titta på skärmen. Det jag saknar är P-radar fram, jag hade det tidigare och det var bra vid fickparkering. Men också elstolar saknas, och en fetare stereo för den jag har är lite klen, men BMW-säljaren (Bilia) verkade inte vara så intresserad av att sälja på mig någon utrustning.

Citat:

Sen har de äntligen kommit till rätta med kvaliteten då bilarna inte skruvas ihop i Mexico längre, hade före denna bilen en Mazda 3 - 16 som var därifrån och det var ganska många verkstadsbesök pga bristande kvalitet från monteringen, alltså exteriördetaljer som limmade lister och detaljer som lossnade, de köpte in mitt "lemon exemplar" med 4k mil på mätaren för 160k så fick bara hosta upp 51k till för att få mig en nyare modell från japan då jag annars gillade bilen väldigt mycket, betalade också 200k för den då det är min absoluta smärtgräns när det handlas bilar.

Det är lite konstigt att tillverkningsland gör sån stor skillnad för en del märken medan andra inte verkar påverkas nämnvärt. Amerikansktillverkade bilar brukar inte hålla toppkvalitet direkt men exempelvis Volvo och BMW verkar ha fått till samma kvalitet som i sina europeiska fabriker. VW hade riktigt bra kvalitet från Mexiko men Ford har inte haft det (å andra sidan litar jag inte riktigt på Fords kvalitet oavsett land).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det stämmer inte riktigt. BMW håller rätt bra kvalitet över tid, i alla fall om man ser på de bilar som är äldre nu. Toyota håller också bra kvalitet förstås, men det är i allmänhet inte entusiastbilar på det sätt som BMW är även om det finns undantag, så äldre Toyota är sällan så bra underhållna som en äldre BMW vilket förstås påverkar exempelvis utbudet av äldre bilar.

Skulle jag prioriterat problemfrihet eller låga underhållskostnader över allt annat vid inköp av en ny bil hade jag absolut valt en Toyota över en BMW, men en BMW har ju andra aspekter som lockar i allmänhet och är långt ifrån dålig när det gäller kvalitet över tid eller så. Däremot är ju reparationer, service och så dyrare för en BMW förstås men det är ju en "premiumbil" vilket Toyota inte är.

Personligen valde jag en BMW när jag köpte bil sist, trots att jag är Toyota-anställd med 10-20% rabatt på Toyota och Lexus.

Problemet här är ju att Supran är en BMW, med "Toyota-kvalitet". Toyota plockade isär hela motorn som BMW levererade och skickade tillbaka en lång lista, som dom bad BMW förstärka/förbättra. De var även nere på bult och mutter-nivå för kvaliteten.

Sedan är det helt andra dämpare, som justerats av Toyota själva. Motorn är inte samma som Z4 (som många tror, de är båda B58S-motorer men helt olika turbos och andra elektroniska komponenter) Den ena är en O-klass-motor och den andra är en M-klass-motor med helt olika kraftregister.

A-armarna är samma men dämparna är helt olika, då Tysk lag inte tillåter att man "re-badge:a" en bil. Hur sant det är kan jag inte svara på då Tysk lagstiftning inte är min starka sida
2JZ var ju även utvecklat i samarbete med Yamaha

Om man tycker det är intressant så kan man se denna

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Problemet här är ju att Supran är en BMW, med "Toyota-kvalitet". Toyota plockade isär hela motorn som BMW levererade och skickade tillbaka en lång lista, som dom bad BMW förstärka/förbättra. De var även nere på bult och mutter-nivå för kvaliteten.

Sedan är det helt andra dämpare, som justerats av Toyota själva. Motorn är inte samma som Z4 (som många tror, de är båda B58S-motorer men helt olika turbos och andra elektroniska komponenter) Den ena är en O-klass-motor och den andra är en M-klass-motor med helt olika kraftregister.

Det är två olika bilar riktade till helt olika segment. BMWn är en glidarbil medan Toyotan är en "seriös sportbil". Det borde vara anledningen till att Toyota bytt ut en del komponenter snarare än att de skulle ha så mycket högre krav än BMW. Vad jag har hört så har BMW höga kvalitetskrav, exempelvis jobbade jag med utprövningen av en ny ljusinställningsmaskin på Volvo ett tag och ljusexperten där berättade att BMW var den enda tillverkare han kände till som justerade de främre dimljusen på samma sätt som de vanliga strålkastarna. Volvo och de flesta tillverkare bryr sig inte om det då de ljusen inte har någon praktisk funktion, bara estetisk. Jag hörde flera liknande anekdoter under min tid på Volvo.

Citat:

A-armarna är samma men dämparna är helt olika, då Tysk lag inte tillåter att man "re-badge:a" en bil. Hur sant det är kan jag inte svara på då Tysk lagstiftning inte är min starka sida

Tja jag vet inte, men helt förbjudet kan det ju inte vara då det ju är grunden till hela VAG liksom. Det finns ju olika typer av rebadging, i USA och Japan främst har det funnits en hel del bilar och modeller som verkligen är samma förutom märke och liknande, exempelvis Aygo, C1 och 107 eller Saab 9-2X och Impreza, medan lite mer skillnader finns mellan exempelvis Golf och A3. Supra och Z4 hamnar någonstans emellan, det är ju större skillnader än mellan en Aygo och en C1 exempelvis men de är ju rätt mycket närmare än exempelvis Volvo S40/V50 och motsvarande Focus.

Citat:

2JZ var ju även utvecklat i samarbete med Yamaha

Jo, att samarbeta i utvecklingen av motorer eller köpa in andra tillverkares har varit vanligt i rätt många år nu. Det är dyrt att utveckla motorer och olika lagkrav på olika marknader gör att det är svårt för en tillverkare att ha gångbara motorer överallt. För att ta ytterligare exempel från Volvo så har de ju använt dieselmotorer från PSA under rätt många år, mindre motorer från bland annat Mitsubishi och förstås en massa skräp från Ford under tiden de var ägda av dem. Volvos V8 byggdes också av Yamaha och grunden till den var en båtmotor, men Yamaha byggde ju om den rejält baserat på Volvos specifikationer.

Citat:

Om man tycker det är intressant så kan man se denna

Absolut en intressant video. Samtidigt går den ju rätt mycket på vad företagen, främst Toyota, säger i sin marknadsföring. Att man gör rigorösa tester av en ny motor är självklart inom hela bilbranschen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är två olika bilar riktade till helt olika segment. BMWn är en glidarbil medan Toyotan är en "seriös sportbil". Det borde vara anledningen till att Toyota bytt ut en del komponenter snarare än att de skulle ha så mycket högre krav än BMW. Vad jag har hört så har BMW höga kvalitetskrav, exempelvis jobbade jag med utprövningen av en ny ljusinställningsmaskin på Volvo ett tag och ljusexperten där berättade att BMW var den enda tillverkare han kände till som justerade de främre dimljusen på samma sätt som de vanliga strålkastarna.

De har högre krav. Därav deras tester i hemlandet, innan de släpps ut på andra marknader. BMW ligger på 9e plats bland mest motorskador, så det är ganska givet att Toyota andas kvalitet och därav bytt ut komponenter för att de skall hålla.

BMW's är roliga att köra och andas prestanda, men driftsäkerhet är inte deras grej.

Citat:

Absolut en intressant video. Samtidigt går den ju rätt mycket på vad företagen, främst Toyota, säger i sin marknadsföring. Att man gör rigorösa tester av en ny motor är självklart inom hela bilbranschen liksom.

Både ja och nej. Videon bygger inte bara på information från företagen, vilket nämns i början.. låter mer som att du inte sett den..Hade BMW bara levererat motorn och Toyota inte rört den, så hade det nog stått betydligt fler bilar på verkstaden. För Toyota vill inte stå för något som rasar några veckor senare.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Samtidigt misslyckades ju Toyota med hjulupphängningen bak till en sådan grad att bilen är rent av farlig att köra på bana med. Så oklart hur mycket man ska lita på deras tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Samtidigt misslyckades ju Toyota med hjulupphängningen bak till en sådan grad att bilen är rent av farlig att köra på bana med. Så oklart hur mycket man ska lita på deras tester.

Vart då, menar du?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vart då, menar du?

https://www.youtube.com/watch?v=XSH3RgGSmF0

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Samtidigt misslyckades ju Toyota med hjulupphängningen bak till en sådan grad att bilen är rent av farlig att köra på bana med. Så oklart hur mycket man ska lita på deras tester.

Intressant, det är ingen banracer precis så vet inte vem som köper den för det? det är en sportbil för vanliga vägar.

går inte detta problem att lösa med eftermarknadsprylar eller är det något katastrofalt fel i konstruktionen på karossen för dem som vill racea med dem på bana?

verkar funka fint för lite nurburgring

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Intressant, det är ingen banracer precis så vet inte vem som köper den för det? det är en sportbil för vanliga vägar.

går inte detta problem att lösa med eftermarknadsprylar eller är det något katastrofalt fel i konstruktionen på karossen för dem som vill racea med dem på bana?

https://www.youtube.com/watch?v=aIflu3L5Cd8

verkar funka fint för lite nurburgring

Problemen finns även vid vanling landsvägskörning men blir så klart allvarligare ju hårdare du pressar bilen.

Det går att lösa med eftermarknadsprylar ja, men man måste byta en hel del.

Permalänk
Medlem

BMW har ju samma problem på M2, E36, E30 och E46. Så ser inte problematiken egentligen. Det är ju ingen banbil, som nämnts. Utan en rolig bil, vilket jag håller med om, som ska köras på slingriga vägar.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Är det verkligen så? Polaren är inne på sin 3e motor i sin 118 D skal som rullat 25k mil och jobbarkompisen med en x6a sålde den illa kvickt efter att ha lagat en strålkastare fram för 34k, de känns som bmw kvaliteten har försvunnit sen millenieskiftet?

Pratade med en bmw chefs meck på en fest när jag sökte ny bil för ett par år sedan. Han älskar BMW men sa att han inte kan rekommendera en i nuläget just pga att kvaliten på speciellt motorerna har stört dykt. han gick ned till killarna på golvet då dom fick in många bilar med olika bilar relaterade till kamkedjan och han sa att kedjan med det tillhörande delarna var ett skämt. han hade även många andra tråkiga delar som ofta pajade, till exempel alla plastdelar som inte klarar av alla temperaturväxlingar som en motor utsätts för utan spricker, tex insug. Han köpte den bilen med den sista bra motorn och har den som en sommar bil, tror det var en x3a årsmodell -03.
Ville jag verkligen ha en BMW rekommenderade han mig att titta på tidiga 2000 talare eller sena 90 talare.
Har efter det haft 3 vänner med olika moderna bmw modeller som bara kostat pengar med otaliga reparationer. ena polaren kostade på bilen 90 tusen under ett år och det var enbart reparationer och sedan orkade han inte längre då han var orolig när han åkte att någon av fel lamporna skulle börja lysa, droppen kom när turbon som han beskrev det exploderade under färd på motor vägen med familjen.
Dom andra 2 hade många små saker som hela tiden fallerade och inget allvarligt som tur var men dyrt var det att laga.
Jag löd bmw mecken som sa att jag skulle satsa på asiatiska bilar, tex toyota, de skulle han själv göra. har nu en sådan liten bil och såhär 5 år senare så rullar den på utan problem, jag har hittils bara bytt olja och filter och ett rostigt avgasrör.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

BMW har ju samma problem på M2, E36, E30 och E46. Så ser inte problematiken egentligen. Det är ju ingen banbil, som nämnts. Utan en rolig bil, vilket jag håller med om, som ska köras på slingriga vägar.

Fullt möjligt att BMW också har liknande problem.
Det här problemet finns ju som sagt även när du kör den på vanliga vägar. Det blir bara mer tydligt när du pressar bilen hårdare.

Hur som helst så var ju poängen att Supran inte är något unikum av kvalitet bara för att det står Toyota på den. De gör allvarliga missar precis som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Fullt möjligt att BMW också har liknande problem.
Det här problemet finns ju som sagt även när du kör den på vanliga vägar. Det blir bara mer tydligt när du pressar bilen hårdare.

Hur som helst så var ju poängen att Supran inte är något unikum av kvalitet bara för att det står Toyota på den. De gör allvarliga missar precis som alla andra.

Som kommer från ehm, BMW...?

Inlägget innan säger ju en hel del. Vilket var poängen. Jag säger inte att Toyota är bäst, men driftsäkerhet är något de jobbar med.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Pratade med en bmw chefs meck på en fest när jag sökte ny bil för ett par år sedan. Han älskar BMW men sa att han inte kan rekommendera en i nuläget just pga att kvaliten på speciellt motorerna har stört dykt. han gick ned till killarna på golvet då dom fick in många bilar med olika bilar relaterade till kamkedjan och han sa att kedjan med det tillhörande delarna var ett skämt. han hade även många andra tråkiga delar som ofta pajade, till exempel alla plastdelar som inte klarar av alla temperaturväxlingar som en motor utsätts för utan spricker, tex insug. Han köpte den bilen med den sista bra motorn och har den som en sommar bil, tror det var en x3a årsmodell -03.
Ville jag verkligen ha en BMW rekommenderade han mig att titta på tidiga 2000 talare eller sena 90 talare.
Har efter det haft 3 vänner med olika moderna bmw modeller som bara kostat pengar med otaliga reparationer. ena polaren kostade på bilen 90 tusen under ett år och det var enbart reparationer och sedan orkade han inte längre då han var orolig när han åkte att någon av fel lamporna skulle börja lysa, droppen kom när turbon som han beskrev det exploderade under färd på motor vägen med familjen.
Dom andra 2 hade många små saker som hela tiden fallerade och inget allvarligt som tur var men dyrt var det att laga.
Jag löd bmw mecken som sa att jag skulle satsa på asiatiska bilar, tex toyota, de skulle han själv göra. har nu en sådan liten bil och såhär 5 år senare så rullar den på utan problem, jag har hittils bara bytt olja och filter och ett rostigt avgasrör.

Hans är en -07a och ja det har varit kedjeras både gångerna som kostade 20k med en "bättre begagnad" motor + 10k för motorbytet som fungerade i 5k mil till sen blev det lite good will och garanti från bmw verkstan så han fick "bara" betala 15k för jobbet som krävdes att få ihop den andra gången...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Som kommer från ehm, BMW...?

Inlägget innan säger ju en hel del. Vilket var poängen. Jag säger inte att Toyota är bäst, men driftsäkerhet är något de jobbar med.

BMW fanboys är som Nvidia fanboys, skyddar dom i alla lägen

e39 m5 är en bil jag alltid velat äga efter GTA 2 trailern men tog aldrig tag i att leta upp för en normal prislapp innan en välskött började kosta 200k+

Har kollat för mycket på Hoovies Garage på Youtube när han besöker Car Ninja för att någonsin köpa mig en modern BMW

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_m5_sedan_e39_400h...

med 20k mil på mätaren suck...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

BMW fanboys är som Nvidia fanboys, skyddar dom i alla lägen

e39 m5 är en bil jag alltid velat äga efter GTA 2 trailern men tog aldrig tag i att leta upp för en normal prislapp innan en välskött började kosta 200k+

Har kollat för mycket på Hoovies Garage på Youtube när han besöker Car Ninja för att någonsin köpa mig en modern BMW

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_m5_sedan_e39_400h...

med 20k mil på mätaren suck...

Problemet med e39 är att det inte tillverkades någon m5 touring. (Förutom ett exemplar till dåvarande VDn vad jag hört) Det hade varit min absoluta drömbil av det moderna (nåja) slaget.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hans är en -07a och ja det har varit kedjeras både gångerna som kostade 20k med en "bättre begagnad" motor + 10k för motorbytet som fungerade i 5k mil till sen blev det lite good will och garanti från bmw verkstan så han fick "bara" betala 15k för jobbet som krävdes att få ihop den andra gången...

Som bmw mecken sa till mig: hur ofta brukade en kedja hålla på en 90 tals bil? Just det bilens livslängd i de flesta fall.
Kamkedjeras verkar vara väldigt vanligt. Kör själv kedja men på min toyota kommer den hålla.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Här är min femte Lexus IS, men min första av generation tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

BMW fanboys är som Nvidia fanboys, skyddar dom i alla lägen

e39 m5 är en bil jag alltid velat äga efter GTA 2 trailern men tog aldrig tag i att leta upp för en normal prislapp innan en välskött började kosta 200k+

Har kollat för mycket på Hoovies Garage på Youtube när han besöker Car Ninja för att någonsin köpa mig en modern BMW

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_m5_sedan_e39_400h...

med 20k mil på mätaren suck...

Om det är mig du insinuerar är BMW fanboy så kan du inte ha mer fel. Har aldrig ägt en BMW och aldrig ens varit nära att köpa någon.

Men jag antar att det samma gäller Toyota fanboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det där är min gamla, jag sålde den 2013 för 95k med 17000 mil på mätaren 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Det där är min gamla, jag sålde den 2013 för 95k med 17000 mil på mätaren 😂

Exakt.. helt sjukt vad de gått upp i pris och har den nu varit ståendes någonstans i 8 år och knappt körd så är det problem att vänta sig framöver

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

De har högre krav. Därav deras tester i hemlandet, innan de släpps ut på andra marknader. BMW ligger på 9e plats bland mest motorskador, så det är ganska givet att Toyota andas kvalitet och därav bytt ut komponenter för att de skall hålla.

Nja, jag jobbar som sagt på Toyota (dock inte med bilarna) och visst har de ett annat tänk än exempelvis Volvo där jag också jobbat. Men det handlar mer om att utreda orsaker till problem och se till att man minimerar riskerna att samma problem ska uppstå igen, med hjälp av en arbetskultur baserad på helhetsansvar och förstås att man undviker att köpa in komponenter och istället tillverkar dem själv, inte så mycket om att man testar mer än andra. Å andra sidan har ju Japan väldigt hårda krav på bilar som andra länder inte har, på Volvo exempelvis fick alla bilar som skulle till Japan gå igenom en speciell kontroll som tog flera timmar per bil, inga andra marknader hade något liknande.

När det gäller undersökningar så varierar resultaten rätt mycket beroende på hur man gör urval, vart man genomför undersökningen och så. Generellt kan man säga att mer avancerad teknik ger mer problem. Att Toyota andas kvalitet vet jag inte riktigt, men det beror förstås på vad man lägger i det begreppet. Min BMW har mycket bättre kvalitetskänsla än alla Toyota jag har suttit i, för mig "andas" den kvalitet. Däremot håller Toyota absolut väldigt hög kvalitet även om kvalitetskänslan är långt ifrån i topp.

Citat:

BMW's är roliga att köra och andas prestanda, men driftsäkerhet är inte deras grej.

Jo men det hör ju ihop lite. Prestandabilar körs hårt, det är tydligt när man tittar på modeller separat. Exempelvis håller ju Honda bra kvalitet men en begagnad Civic Type R lär ha körts rätt mycket hårdare än säg en Jazz i allmänhet. Alla BMW körs förstås inte hårt men alla modeller och de flesta motoralternativ har ju risken att de har körts hårt liksom. Alltså är det viktigt att undersöka en begagnad BMW rätt grundligt, precis som det är viktigt om man köper en GTI eller Type R eller liknande modeller.

Citat:

Både ja och nej. Videon bygger inte bara på information från företagen, vilket nämns i början.. låter mer som att du inte sett den..Hade BMW bara levererat motorn och Toyota inte rört den, så hade det nog stått betydligt fler bilar på verkstaden. För Toyota vill inte stå för något som rasar några veckor senare.

Du menar att det står många Z4 på verkstaden med rasade motorer? Som bara är veckor gamla?

Jag misstänker att det är lite så att BMW har rätt bra kvalitet och höga betyg för problemfrihet på nyare bilar. För äldre bilar så går det nedåt. Men det ger inte riktigt hela bilden då inte alla bilar blir så gamla. Tittar vi på utbudet på blocket exempelvis, modellår 2006 eller äldre, så finns det just nu 1182 BMW men bara 745 Toyota trots att det förstås säljs rätt många fler Toyota än BMW. Betyder det att de som har gamla Toyota inte säljer dem, eller beror det på att fler äldre Toyota har blivit skrotade? Säkerligen både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, jag jobbar som sagt på Toyota (dock inte med bilarna) och visst har de ett annat tänk än exempelvis Volvo där jag också jobbat. Men det handlar mer om att utreda orsaker till problem och se till att man minimerar riskerna att samma problem ska uppstå igen, med hjälp av en arbetskultur baserad på helhetsansvar och förstås att man undviker att köpa in komponenter och istället tillverkar dem själv, inte så mycket om att man testar mer än andra. Å andra sidan har ju Japan väldigt hårda krav på bilar som andra länder inte har, på Volvo exempelvis fick alla bilar som skulle till Japan gå igenom en speciell kontroll som tog flera timmar per bil, inga andra marknader hade något liknande.

Citat:

När det gäller undersökningar så varierar resultaten rätt mycket beroende på hur man gör urval, vart man genomför undersökningen och så. Generellt kan man säga att mer avancerad teknik ger mer problem. Att Toyota andas kvalitet vet jag inte riktigt, men det beror förstås på vad man lägger i det begreppet. Min BMW har mycket bättre kvalitetskänsla än alla Toyota jag har suttit i, för mig "andas" den kvalitet. Däremot håller Toyota absolut väldigt hög kvalitet även om kvalitetskänslan är långt ifrån i topp.
Jo men det hör ju ihop lite. Prestandabilar körs hårt, det är tydligt när man tittar på modeller separat. Exempelvis håller ju Honda bra kvalitet men en begagnad Civic Type R lär ha körts rätt mycket hårdare än säg en Jazz i allmänhet. Alla BMW körs förstås inte hårt men alla modeller och de flesta motoralternativ har ju risken att de har körts hårt liksom. Alltså är det viktigt att undersöka en begagnad BMW rätt grundligt, precis som det är viktigt om man köper en GTI eller Type R eller liknande modeller.
Du menar att det står många Z4 på verkstaden med rasade motorer? Som bara är veckor gamla?

Det du menar med kvalitet är snarare det som är på insidan. Dvs. premium kvalitet på inredning. Där är det helt skilda världar, absolut. Jag pratar om driftsäkerhet. Rörliga komponenter.
BMW hade ju en recall på motorn, någon vecka efter release. Någon obalans där motorn det behövdes bytas.

Citat:

Jag misstänker att det är lite så att BMW har rätt bra kvalitet och höga betyg för problemfrihet på nyare bilar. För äldre bilar så går det nedåt. Men det ger inte riktigt hela bilden då inte alla bilar blir så gamla. Tittar vi på utbudet på blocket exempelvis, modellår 2006 eller äldre, så finns det just nu 1182 BMW men bara 745 Toyota trots att det förstås säljs rätt många fler Toyota än BMW. Betyder det att de som har gamla Toyota inte säljer dem, eller beror det på att fler äldre Toyota har blivit skrotade? Säkerligen både och.

Inlägget tidigare påpekade precis tvärtom, där kvaliteten var på de äldre bilarna. Inte de nya. Jag tror nog att de körs/behålls längre.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Är det verkligen så? Polaren är inne på sin 3e motor i sin 118 D skal som rullat 25k mil och jobbarkompisen med en x6a sålde den illa kvickt efter att ha lagat en strålkastare fram för 34k, de känns som bmw kvaliteten har försvunnit sen millenieskiftet?

Skulle ju kört på Lexus om plånboken tillåter, är för snål för äkta premium så då var mazda en bra mellanväg, dom kopierar bmw interiör på en billig japansk bilplattform och försöker få till helt okej väghållning med normala komponenter.

https://www.youtube.com/watch?v=QKHT3oSSgQw

BMW har helt enkelt byggt lite för komplicerade bilar med för mycket teknologi som gör att köparna flyr när de börjar bli till åren.

Två motorbyten under 25.000 mil?

Jag tar för givet att den bilen inte körs "normalt" då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Två motorbyten under 25.000 mil?

Jag tar för givet att den bilen inte körs "normalt" då?

Eller att service inte utförts korrekt.

Sedan förekommer det barnsjukdomar. Vet inte om denna motor var av en ny typ så kan inte uttala mig, men första versionen av nya motorer har inte sällan någon barnsjukdom. Om det kan vara så i detta fall har jag dock ingen aning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket snack om BMWs kvalitet, och väldigt lite bilder på bilar här tycker jag!

För att hålla ont, så fick jag på båge + ljus för 1,5 månad sen eller så, helt fantastiskt att köra på mörka skogsvägar nattetid nu!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Det du menar med kvalitet är snarare det som är på insidan. Dvs. premium kvalitet på inredning. Där är det helt skilda världar, absolut. Jag pratar om driftsäkerhet. Rörliga komponenter.

Jo precis. Det är skillnad på upplevd kvalitet (eller kvalitetskänsla) och faktiskt kvalitet som att saker håller länge. Men att något "andas kvalitet" betyder för mig att den ger ett gott kvalitetsintryck, känns gedigen liksom. Där är Toyota långt bakom BMW och många andra. Men kvalitetskänslan säger ju också något om kvaliteten anser jag, inte kvaliteten på drivlinan eller andra komponenter under skalet förstås men saker som att ratten inte "tappar lädret" och bara är en kladdig plastkringla efter några år, att instrumentbrädan inte spricker av sig själv eller att stolarnas stoppning fortfarande är bekväm efter några år. BMW ligger väldigt bra till där, nästan i klass med Audi och långt före ärkerivalen Mercedes som verkar ha släppt kvalitetskänslan helt på sistone.

Citat:

BMW hade ju en recall på motorn, någon vecka efter release. Någon obalans där motorn det behövdes bytas.

Jo det var ju lite olyckligt absolut. Men det är inte ovanligt att det blir lite misstag med nya modeller i bilfabriker, och det var ju just ett misstag i monteringen det handlade om, inte något fel i konstruktionen eller så. Enligt Consumer Reports var det totalt (i USA antar jag) 217 bilar som potentiellt behövde åtgärdas uppdelat på Z4 och 330i. Alla övriga återkallelser som Z4 har fått, vilket inte är jättemånga utan ett ganska normalt antal, påverkade även Supra.

Citat:

Inlägget tidigare påpekade precis tvärtom, där kvaliteten var på de äldre bilarna. Inte de nya. Jag tror nog att de körs/behålls längre.

Vad jag menar är att utbudet av äldre BMW är sjukt mycket större relativt nya BMW jämfört med utbudet av äldre Toyota relativt nyare. Det är inte ovanligt att läsa om någon som har typ en 330 från 2003 som är jätteupprörd för att bromsarna inte känns lika spänstiga som på en ny bil eller så. Någon som har en Avensis 2003 är nog glad om bilen inte tappar delar på vägen till skroten, och det är inte så många som har kvar en så gammal Avensis idag liksom för de flesta har gått förlorade till rosten eller elektronikspöken.

Men BMW ägare är konservativa, när det gäller sina bilar alltså, politiskt kanske också men det är irrelevant. Jag blev exempelvis lite retad på jobbet av en kollega som hade en 3-serie som var "den sista" med "bra motor" och förstås för att han hade manuell låda, fick lite hån av en annan kollega för att hans BMW minsann inte hade någon skärm, någon annan tyckte inte min BMW var en riktig BMW då den är fyrhjulsdriven och så vidare. (Jag bryr mig inte om sånt. Jag har jobbat så mycket med bilar på alla sätt och vis att en bil är en förbrukningsvara, samtidigt har jag ju vant mig vid moderna eller lyxiga funktioner så det uppskattar jag verkligen. Saknar elstolar rejält på min bil exempelvis, och kommer nog aldrig att köpa en manuell bil för vardagsbruk igen.) Men det gör ju att det blir liksom en allmän uppfattning att BMW var bättre förr. Sen är det förstås så att dagens bilar har ett extra lager vaddering mellan mekaniken och föraren liksom, det är klart att man inte får samma känsla från dagens servostyrning jämfört med någon gammal kuggstångs-sportbil, men de flesta av oss är nog ganska glada i att ha servo ändå.