Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Hur gör alla med extraljus nu när solen envisas med att inte riktigt gå o lägga sig? Tar ni av något eller får det sitta på året om? Själv brukar jag ta av takrampen men för övrigt får det sitta. Här i Stockholmstrakten blir det iaf lite mörkt några timmar och då jag jobbar natt får jag använda dem lite iaf

http://minabilder.online/albums/userpics/10001/8/PXL_20210604_010833130.jpg

Du kör väl inte med dim- och halvljus på samtidigt?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du kör väl inte med dim- och halvljus på samtidigt?

Jo. Men bara när jag snurrar på grusvägar. Detta för att skrämma ev djur som sitter i vägrenen. Väldigt effektivt på tex vildsvin. De vänder då och springer ut på åkern. Kör jag på de lite större vägarna är de dock avstängda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min bil är rostig.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Försökt ta lite bättre bilder med bättre ljus än i tråkiga betonggarage.

Oerhört nöjd (med bilen, men bilderna är väl OK också nu)!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Här är en fräsig bild på en av mina bilar.
Rx7 FD

https://i.imgur.com/XuGuqZZ.jpg

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Jo. Men bara när jag snurrar på grusvägar. Detta för att skrämma ev djur som sitter i vägrenen. Väldigt effektivt på tex vildsvin. De vänder då och springer ut på åkern. Kör jag på de lite större vägarna är de dock avstängda.

Mig veterligen reagerar inte djur på ljus. Har lite med deras instinkter att göra, dom reagerar mer på ljud och rörelse än lampor som inte är inte något naturligt hot.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mig veterligen reagerar inte djur på ljus. Har lite med deras instinkter att göra, dom reagerar mer på ljud och rörelse än lampor som inte är inte något naturligt hot.

Njae, de reagerar definitivt på ljus, men inte nödvändigtvis på det sätt man vill
Ett tips jag hört är tex att om du får en hare framför bilen som instinktivt flyr i vägens riktning och springer vidare framför bilen, så ökar chansen att den springer åt sidan om du släcker lyset. (kanske helt enkelt för att det inte längre finns en tydlig öppen välupplyst väg att springa på)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, de reagerar definitivt på ljus, men inte nödvändigtvis på det sätt man vill
Ett tips jag hört är tex att om du får en hare framför bilen som instinktivt flyr i vägens riktning och springer vidare framför bilen, så ökar chansen att den springer åt sidan om du släcker lyset. (kanske helt enkelt för att det inte längre finns en tydlig öppen välupplyst väg att springa på)

Om inte annat slipper man se när man kör över den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, de reagerar definitivt på ljus, men inte nödvändigtvis på det sätt man vill
Ett tips jag hört är tex att om du får en hare framför bilen som instinktivt flyr i vägens riktning och springer vidare framför bilen, så ökar chansen att den springer åt sidan om du släcker lyset. (kanske helt enkelt för att det inte längre finns en tydlig öppen välupplyst väg att springa på)

Så är det. Dock just vildsvin flyr när de får ljus på sig. De föredrar att jobba i mörker/svagt ljus. Har klarat mig från att smälla med detta klumpedunser ett gäng gånger just tack vara dimmljus samt övriga lampor som lyser år sidan. Är som en rullande julgran när jag glider fram genom natten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Är som en rullande julgran när jag glider fram genom natten

Är det sådär lastbilsbäbisar ser ut?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är det sådär lastbilsbäbisar ser ut?

Absolut

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Så är det. Dock just vildsvin flyr när de får ljus på sig. De föredrar att jobba i mörker/svagt ljus. Har klarat mig från att smälla med detta klumpedunser ett gäng gånger just tack vara dimmljus samt övriga lampor som lyser år sidan. Är som en rullande julgran när jag glider fram genom natten

https://minabilder.online/albums/userpics/10001/3/DSC_0069.jpg

Får man vara nyfiken på vad ditt yrke är?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Får man vara nyfiken på vad ditt yrke är?

Är tidningsbud i norra delarna av 08-området. Vi kör med egna bilar på ont och gott.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här är en samlad gammal bild på bilarna, dock är kombin såld.

https://imgur.com/DBJ64gD

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onicoz:

Här är en samlad gammal bild på bilarna, dock är kombin såld.

https://i.imgur.com/DBJ64gD.jpg

https://imgur.com/DBJ64gD

Nöjd med billyftarna? Kan inte bestämma mig om man ska ha saxlyft eller tvåpelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Nöjd med billyftarna? Kan inte bestämma mig om man ska ha saxlyft eller tvåpelare.

Saxlyft är superbra till typ däck och bromsservice men vill du vara under bilen med en sån? Ska du göra något mellan fram och bakhjul så är det ett jävla tjorv. Har du plats för en tvåpelarlyft hade jag inte ens funderat.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Nöjd med billyftarna? Kan inte bestämma mig om man ska ha saxlyft eller tvåpelare.

Tvåpelare alla dar i veckan!
Skulle aldrig vilja skruva på en saxlyft igen om jag inte startar någon form av "däckverkstad"

Skrivet av Litenskit:

Saxlyft är superbra till typ däck och bromsservice men vill du vara under bilen med en sån? Ska du göra något mellan fram och bakhjul så är det ett jävla tjorv. Har du plats för en tvåpelarlyft hade jag inte ens funderat.

Precis vad han säger, har du möjligheten att skaffa en tvåpelare så kör på!!

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Nöjd med billyftarna? Kan inte bestämma mig om man ska ha saxlyft eller tvåpelare.

Som tidigare bilmekaniker säger jag saxlyft. Tycker de är mycket smidigare. Men det är inte många som håller med där. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Som tidigare bilmekaniker säger jag saxlyft. Tycker de är mycket smidigare. Men det är inte många som håller med där. 😁

Som tidigare bilmekaniker kan jag definitivt säga att jag inte håller med.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

De där fälgarna passar ju som handen i handsken, stiligt!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Sett dig några gånger senaste månaden Riktigt fin bil men du behöver verkligen lägga ner mobilen när du kör!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Nya pärlan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Som tidigare bilmekaniker säger jag saxlyft. Tycker de är mycket smidigare. Men det är inte många som håller med där. 😁

När är saxlyften trevlig att hålla på med? Den är tämligen värdelös till allt som inte rör hjul och bromsar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

När är saxlyften trevlig att hålla på med? Den är tämligen värdelös till allt som inte rör hjul och bromsar.

Enda gången den inte är bra är då man ska åtgärda tröskellådorna/balkarna. Fast då använde vi inte någon vanlig tvåpelarlyft heller förstås.

Vad tusan heter lyftarna som endast lyfter under hjulen? Så hela underredet blir fritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Enda gången den inte är bra är då man ska åtgärda tröskellådorna/balkarna. Fast då använde vi inte någon vanlig tvåpelarlyft heller förstås.

Vad tusan heter lyftarna som endast lyfter under hjulen? Så hela underredet blir fritt?

4-pelarlyft? Fast det är en sådan man kör upp på, underredet blir förvisso fritt men inte helt lättåtkomligt längst ut på sidorna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har gjort mycket på bilen så den börjar ta sig nu. Polerad och vaxad. rätt nöjd med tanke på att det är första gången jag polerat en bil.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Enda gången den inte är bra är då man ska åtgärda tröskellådorna/balkarna. Fast då använde vi inte någon vanlig tvåpelarlyft heller förstås.

Vad tusan heter lyftarna som endast lyfter under hjulen? Så hela underredet blir fritt?

Eller när man ska göra något öht mellan fram och bak axel eller när man ska göra service eller när man öht ska göra något under bilen. Dvs värdelösa till allt utom hjul och bromsar. Du har helt enkelt bestämt dig för att du gillar den av någon irrationell anledning, det är okay jag gör likadant.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Eller när man ska göra något öht mellan fram och bak axel eller när man ska göra service eller när man öht ska göra något under bilen. Dvs värdelösa till allt utom hjul och bromsar. Du har helt enkelt bestämt dig för att du gillar den av någon irrationell anledning, det är okay jag gör likadant.

Jag tror ni menar de låga saxlyftarna som är vanligt på däckverkstäder t.ex.

Jag tänkte på höglyftande som man kan gå under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag tror ni menar de låga saxlyftarna som är vanligt på däckverkstäder t.ex.

Jag tänkte på höglyftande som man kan gå under.

De lyfter ju ändå inte tillräckligt högt, de lyfter ändå bara typ 180cm så man kan ändå inte jobba under dem på ett vettigt sätt. Tvåpelarlyften är överlägsen i alla avseende, tyvärr.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.