Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Vad fasiken köper man idag om man skall ha en ca 3-5 år gammal kärra?
Kör nu en tysk premiumvagn dvs BMW 5-serie E39 i dagsläget. En modern 5-serie känns som en 7-serie och 3-serien har en knepigt designad interiör och har blivit lite väl plastig?

Jag kör nog min tyska premiumvagn tills att rosten säger ifrån, men det gör den nog redan till nästa besiktning, så jag måste börja planera

Vad har du för budget, krav och önskemål?
F10 eller G30 är ju trevliga bilar, om du vill ha variation hade jag kollat på V90, A6 eller E-klass också. Kanske Lexus och Jaguar om du vill ha något mer exotiskt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad har du för budget, krav och önskemål?
F10 eller G30 är ju trevliga bilar, om du vill ha variation hade jag kollat på V90, A6 eller E-klass också. Kanske Lexus och Jaguar om du vill ha något mer exotiskt.

Jag måste inflika med en fråga jag funderat över ett tag.

Jag ser ofta att när det kommer till BMW refereras det till plattform (?) / utvecklingsnamn (?).

Men exempelvis Audi refereras till modellen och inte "Audi C8".

Jag har undrat över det ett tag och det kanske inte finns något riktigt svar eller så gör det faktiskt det. För det är mest (eller kanske bara?) det är på BMW jag ser detta.

För mig som är tillräckligt insatt för att ha koll på en del modeller his många bilmärken så har jag verkligen inte koll på det som refereras till ovan och måste alltid googla. Jag hade dock förstått direkt om någon sagt 5-serien 2016.

Hehe, ursäkta lång rant men jag är genuint intresserad om det finns något svar eller om det bara är något som blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad har du för budget, krav och önskemål?
F10 eller G30 är ju trevliga bilar, om du vill ha variation hade jag kollat på V90, A6 eller E-klass också. Kanske Lexus och Jaguar om du vill ha något mer exotiskt.

Mina krav och önskemål är egentligen en E39 fast modern. Dvs lagom stor (mest för att jag är 187cm och väger 100kg), bra byggkvalitet och känsla (så lite plast som möjligt?), någon form av feedback från vägen (De Volvos jag testat känns mer som att åka med bilen än att köra bilen) och helst så lite vägljud som möjligt för långkörningarna. Jag har haft en Audi förut, det var lite mer som att åka båt än att köra bil även där. Men det kanske är skillnad på ev S-modell? Bränsleförbrukning, allt under litern är acceptabelt. Bilen får absolut inte vara för slö. Skulle jag börja kolla på 5-serie så skulle jag nog börja kolla på typ 530i/d.
Får man något för 250.000? Jag är nog beredd att gå ned i årsmodell till en äldre bil snarare än att tumma på kraven.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thornblom:

Mina krav och önskemål är egentligen en E39 fast modern. Dvs lagom stor (mest för att jag är 187cm och väger 100kg), bra byggkvalitet och känsla (så lite plast som möjligt?), någon form av feedback från vägen (De Volvos jag testat känns mer som att åka med bilen än att köra bilen) och helst så lite vägljud som möjligt för långkörningarna. Jag har haft en Audi förut, det var lite mer som att åka båt än att köra bil även där. Men det kanske är skillnad på ev S-modell? Bränsleförbrukning, allt under litern är acceptabelt. Bilen får absolut inte vara för slö. Skulle jag börja kolla på 5-serie så skulle jag nog börja kolla på typ 530i/d.
Får man något för 250.000? Jag är nog beredd att gå ned i årsmodell till en äldre bil snarare än att tumma på kraven.

Jaguar XE eller XF kan vara värda att kika på om du inte gillar BMW F30 eller F10, jaggorna är riktigt trevliga att köra och har väldigt bra inredning

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jaguar XE eller XF kan vara värda att kika på om du inte gillar BMW F30 eller F10, jaggorna är riktigt trevliga att köra och har väldigt bra inredning

Det där tackar vi för! Hade aldrig fått för mig att kolla på Jaguar annars. Deras nya design är ju kalasgrym! Vet du hur rymliga de är? XE-n ser mycket rymligare ut än F30 exempelvis, men det kanske är för att designen på inredningen är mer klassisk?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag måste inflika med en fråga jag funderat över ett tag.

Jag ser ofta att när det kommer till BMW refereras det till plattform (?) / utvecklingsnamn (?).

Men exempelvis Audi refereras till modellen och inte "Audi C8".

Jag har undrat över det ett tag och det kanske inte finns något riktigt svar eller så gör det faktiskt det. För det är mest (eller kanske bara?) det är på BMW jag ser detta.

För mig som är tillräckligt insatt för att ha koll på en del modeller his många bilmärken så har jag verkligen inte koll på det som refereras till ovan och måste alltid googla. Jag hade dock förstått direkt om någon sagt 5-serien 2016.

Hehe, ursäkta lång rant men jag är genuint intresserad om det finns något svar eller om det bara är något som blivit.

Förstår att du frågar! I det här fallet använde jag den interna beteckningen då han sa att han körde E39 och då rimligen har koll på nyare generationer också. Han skrev också hur gammal bil han sökte och då platsar båda dessa modeller. Hade jag bara skrivit 5-serie hade man inte kunnat veta om jag rekommenderar F10, G30 eller båda.

Men håller med att man ofta ser folk slänga sig med dessa interna namn för BMW av någon anledning. Jag tycker man borde göra det oftare hos andra bilmärken faktiskt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Förstår att du frågar! I det här fallet använde jag den interna beteckningen då han sa att han körde E39 och då rimligen har koll på nyare generationer också. Han skrev också hur gammal bil han sökte och då platsar båda dessa modeller. Hade jag bara skrivit 5-serie hade man inte kunnat veta om jag rekommenderar F10, G30 eller båda.

Men håller med att man ofta ser folk slänga sig med dessa interna namn för BMW av någon anledning. Jag tycker man borde göra det oftare hos andra bilmärken faktiskt

Det är ju ingenting nytt överhuvudtaget heller, utan så har det varit i årtionden. Att t ex Mercedes, särskilt äldre, benämns med Wxxx är ju också vanligt.

Dock har BMW:s modellprogram lite halvt spårat ur med alla olika varianter (inte unikt för BMW dock), så det har över tid blivit lite halvsvårt att hålla reda på alla beteckningar. Från slutet av 60-talet fram till början av 2000-talet hade de ju bara kommit upp på E6x och då inte heller använt alla siffror. Nu har vi beteckningar även på F, I och G...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Mina krav och önskemål är egentligen en E39 fast modern. Dvs lagom stor (mest för att jag är 187cm och väger 100kg), bra byggkvalitet och känsla (så lite plast som möjligt?), någon form av feedback från vägen (De Volvos jag testat känns mer som att åka med bilen än att köra bilen) och helst så lite vägljud som möjligt för långkörningarna. Jag har haft en Audi förut, det var lite mer som att åka båt än att köra bil även där. Men det kanske är skillnad på ev S-modell? Bränsleförbrukning, allt under litern är acceptabelt. Bilen får absolut inte vara för slö. Skulle jag börja kolla på 5-serie så skulle jag nog börja kolla på typ 530i/d.
Får man något för 250.000? Jag är nog beredd att gå ned i årsmodell till en äldre bil snarare än att tumma på kraven.

Mercedes går också bort i så fall
F10 LCI bör du hitta en typ 2015 530d som gått <12k mil för 250k. Dieslarna finns det så många fler av. Det är väl en hel del plast i inredningen, tror man får gå upp i 7serie för att hitta en med t.ex läderklädd instrumentpanel. Men motor, växellåda och känsla är mycket bra i 5 serie.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Köpte du också foamlance på Autodude rean?
Focus ST och snö strax innan midsommar!

Skumma och spola av, voala!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Köpte du också foamlance på Autodude rean?
Focus ST och snö strax innan midsommar!

Skumma och spola av, voala!
https://i.imgur.com/OkbZKpA.jpg
https://i.imgur.com/MX6eC8j.jpg

Ni får väl pröva igen på vintern som ryssarna, om ni saknar snön...

https://www.youtube.com/watch?v=RnpcnYTiWrM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Mina krav och önskemål är egentligen en E39 fast modern. Dvs lagom stor (mest för att jag är 187cm och väger 100kg), bra byggkvalitet och känsla (så lite plast som möjligt?), någon form av feedback från vägen (De Volvos jag testat känns mer som att åka med bilen än att köra bilen) och helst så lite vägljud som möjligt för långkörningarna. Jag har haft en Audi förut, det var lite mer som att åka båt än att köra bil även där. Men det kanske är skillnad på ev S-modell? Bränsleförbrukning, allt under litern är acceptabelt. Bilen får absolut inte vara för slö. Skulle jag börja kolla på 5-serie så skulle jag nog börja kolla på typ 530i/d.
Får man något för 250.000? Jag är nog beredd att gå ned i årsmodell till en äldre bil snarare än att tumma på kraven.

Den sista vettiga årsmodellen om du vill ha en 530i är 2013 då det är raka sexan utan turbo, 2014 och nyare sitter det en turboladdad tvålitersfyra i den. 523/528 är sista vettiga årsmodellen 2011, då får du en F10/F11 med treliters-sexan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Köpte du också foamlance på Autodude rean?
Focus ST och snö strax innan midsommar!

Skumma och spola av, voala!
https://i.imgur.com/OkbZKpA.jpg
https://i.imgur.com/MX6eC8j.jpg

Yes 😊

Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Den sista vettiga årsmodellen om du vill ha en 530i är 2013 då det är raka sexan utan turbo, 2014 och nyare sitter det en turboladdad tvålitersfyra i den. 523/528 är sista vettiga årsmodellen 2011, då får du en F10/F11 med treliters-sexan.

Ja det är helt klart två burkar för lite, även om det är sjukt mycket effekt i dom idag. Sedan finns ju turbosexan också. Det som gör att jag sneglar lite mot Audi även om jag tycker de är lite för ”båtiga” är att deras kompressormatade sexa är riktigt trevlig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Ja det är helt klart två burkar för lite, även om det är sjukt mycket effekt i dom idag. Sedan finns ju turbosexan också. Det som gör att jag sneglar lite mot Audi även om jag tycker de är lite för ”båtiga” är att deras kompressormatade sexa är riktigt trevlig.

Körde under några år en Audi A6 (årsmodell 2015) med deras v6'a. Motorn var ok men dubbelkopplingslådan var usel, precis lika illa som den som sitter i VW. Styrningen var också ruggigt "frånkopplad" jämfört med den BMW E61 jag hade innan.
Kvalitetsmässigt var den också i klass med en Passat, körde en under ett par veckor då Audin hade blivit krockad.
S6 har jag aldrig testat så det kan ju vara så att kvalitetskänslan är högre där.
Nu när jag blivit lite äldre skulle jag skippa både BMW och Audi. Merca är betydligt trevligare, komfort och kvalitetskänsla är ljusår före de andra tyskarna och det nya MBUX är bäst på marknaden IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Ja det är helt klart två burkar för lite, även om det är sjukt mycket effekt i dom idag. Sedan finns ju turbosexan också. Det som gör att jag sneglar lite mot Audi även om jag tycker de är lite för ”båtiga” är att deras kompressormatade sexa är riktigt trevlig.

Vilken årsmodell har/hade kompressor? Det var gamla modeller va? Jag har inte full koll på alla.

Jag var och tittade på en 2018 A4:a häromdagen, med V6:an på 272 Hk och tiptronic-lådan. Men jag blev lite besviken på den växellådan jämfört med s-tronic. Men det är ju inget konstigt när det är en så kallad "Slush box". 😁

Just nu lutar det åt en A4 2.0 TDI, precis som jag har idag. Fast några år nyare och med lite mer utrustning bara. Synd bara att de flesta begagnade är fyrhjulsdrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ni får väl pröva igen på vintern som ryssarna, om ni saknar snön...

https://www.youtube.com/watch?v=RnpcnYTiWrM

Ahh på vintern får man använda tyngre grejer, kallavfettning. Alkaliska som är i snön tar ju bara bort den naturliga smutsen, inte salt och annat skit.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vilken årsmodell har/hade kompressor? Det var gamla modeller va? Jag har inte full koll på alla.

Jag var och tittade på en 2018 A4:a häromdagen, med V6:an på 272 Hk och tiptronic-lådan. Men jag blev lite besviken på den växellådan jämfört med s-tronic. Men det är ju inget konstigt när det är en så kallad "Slush box". 😁

Just nu lutar det åt en A4 2.0 TDI, precis som jag har idag. Fast några år nyare och med lite mer utrustning bara. Synd bara att de flesta begagnade är fyrhjulsdrivna.

Ja den är nog tidigare. Låt mig gissa årsmodell 2009-2016. Effekten är nog rätt mycket högre, typ 290-350 beroende på bilmodell. Var det en bensinmotor du provkörde?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Ja den är nog tidigare. Låt mig gissa årsmodell 2009-2016. Effekten är nog rätt mycket högre, typ 290-350 beroende på bilmodell. Var det en bensinmotor du provkörde?

Nej det var en diesel. Nästan den enda som fanns ute på marknaden för tillfället om man inte kollar på gamla modeller, eller de med höga mil.

Provkörde däremot en A6 tfsi med 245 Hk förra året, men jag tycker dieselmodellerna är mycket trevligare att köra. De är tystare också, vilket är skönt när man kör långt.

Permalänk
Medlem

Mitt lilla troll...

PS. Tack @Perrablerra! Trollet gömde sig under bron för en kort stund... DS.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFeast:

https://lh3.googleusercontent.com/N4_mmpspD_D_rC102ONl24JD59t0f4BQ85WDysm5nu9uRFwpYCoxTZSIks3X7CGlluf6tHvCNZnyk6kHct--yYxvO6J0qR783vVpyIrmePMeDAIJddM_Vt5PHFpnoPTglWFS4-YH33A0iqtqnL5EjqPSdaNv0gRGeRw374pj_-mft0MQ3g_3sSZHoRlUvOIrOQoGKwXHEHoEVKLnASTOsv3iZxKBRQ73uyzWPc65I9qhiF1S-lgwOcQIGLY-dTkzQaiTGt4lrMfOOxBvw7fCBd7R0Jrn6UH-JIlgkaNX7aiDkfpx8qMTFCzsraGV-lGtcaAtMTu7H0gGiqcd9cpaWgUHlyJWj2jJHN0LQWhVUtLvq8XW3Ezk34edT3E4XVMwfw8AInVurjBcBDFshSa0UNh0TJDbRRBATjHu8aoD15NzKukqwJIPN31hFrGQVoJeweAxbeNRzexh1lUhYC0h30ZX8VmNePamg8lTORlawrC-d78SnattadUlnS8ADOpVXM_DY4hCCuAN9nAlb-YcM-33IxTLo4hB3p1bImMgWYbkDPUnLxWgKlqCP54tuNuhXfamT_22rDkjBZZGzYLvk2KhTGhpTqGxevCG6KNkAYYeIDi-JW264_VfvnYAMdgEY4YAq313tmfJ4XzcAxaGPPA5oBnOmS39qzJeCaIEQzuhdusJoFw1KYXaBSPid6oSyl5prD94ITF9isoZeu5_2Ng=w1555-h756-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/F_DDAt1aoT17p8ee9p8hg8Z0t0FNqAEzagaR43i0saMP67MG6kSLBT_nkOhIqcu0CMQEi8-24Lz9prJQLFObLyMqK5HbWWKde5zB-Kf-_8NoxdBJ4HDRPGM3-z90I5Lbc9BRyu98rWo3-Hqz7QDTdLddrDK5dqb4-8vUIoeB23CjJ0GFa-yYoX6DXMsIXk-NY0BZSBp8PF5fRklH8loKXEefMheZibM3qVJZFsCmuTUdtF25XxkasTzrOQoXGUX3nGOUTy7FPhVp-U_kP6Et2rlqqBHFhm5iw8Xuke1MscLgVPM2LE5z0RTTJcNn_4UIJ_JmwafGGPHusiP56ZgnCxQl0cA5Skm9ISomHmf1BwvNdjsUyirSmQGQqWUXswuXHQ0ZcwxK6EM-RlcUMmBrDblgPMG9N4r5dwPpujRbLJnyHNFY_Dtq6l_PQaNBojYKPq1e-bDZ7G9Fam_--pKzIhEXyCRYuJj0Xufk_lflKhmTWL8wrjPm37QioHT4k4LNqH6OF9nRrV4L2nrMZ5rEbwpAP7GrFGt0CSbSfYzcScqpa-4wN0ziDBVbQvRIEOT4WfQX_zBxLf4l1a4X69L5GiZJ5UajNUmc0anPlxPsBvg1L1ZjSxEpM4N2mnADD6ZLd7YyMR-5oomBdHzZ8RtvDlhsjEtb8mXWU9wbmUSPzn4xxCccusZGmgbd_XaIqwp53l3CLoEvLhr68_Gq32bpYes=w1861-h798-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/_3LZV70D7PkyKqXXOJ9Uik65dCcWsbbY9N-vkMaFUh98ko4TBoruX37e7C2JGcagho02sqMLJ6eVIR79mhGFDRfAvHhUBIuRMOtqSkUW0ZjZjGZsWDCVcrxXamuAQEv3-nye_SdYVqJDRTKPQibmkPAC87Ws_8JDBbH2MQ8p0unFQ2Psr-DxxGw9ZqWelgm3vR2rfM4z5ZNOanJGCHDYygG96l8xgbscZ8mXhJ0voFDjdr_Yx5QTgJJjOEyo9H9j2QTEEUWLoqvMywJw1ufZugzrhltPKycQ-JCPoI56mF8Irf1uDAgmLdvULr1oIU3HbJG8jg9lnTRJqAus97XP-mqqHhNrSgg7QVX9jYWQMjzrgYKYPhgHIIC3NPYVBqRrR02pyYtftmaOuloypb5HDc4I9S4e8xJRVQcIb9BRwpQxt1rCX0m2jBX7rbim-Tk1eEjZec7NKOOApUMUc-cPXME8wnTIoZHlj2YUDqDfSbHp_o_5bLLLwzzmBBPwt38nnotv_bjo0z6hJrmecwphOHVPXrpu40DFV-rKOjkLoaIxLopik8rcieFaqdAchhxj-nvS6sSI0uxIejn7iINdx-_1LD5FerREenT0ANmtngGODN6LjRXkm-VTHGHNvcy_uFysAM60yyugFn_UCAFj6z4N1jGL8031gT5SjrrBGUfuHpRjGB2AUDA9eiX4KyIjrkCr6nJHsgpbdo0lkgHeFsA=w1217-h577-no?authuser=0

Jag tror trollet har gått och gömt sig

Visa signatur
Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Utanför NoN på Ringön, Göteborg.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Utanför NoN på Ringön, Göteborg.

Du vinner tråden för min del.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Ecthelion:

Du vinner tråden för min del.

Det är rätt sjukt hur ens uppfattning om bilar kan hänga kvar genom åren, för mig är de fyra ringarna förknippat med DKW och en helsikes massa rost och unken möglig doft från inredningen.

Permalänk
Medlem

Min Tunade Citroen c4
180hk och 370nm med en förbrukning runt 0.55L senaste tusen milen och då kör jag som en galning.
Billig pendlar bil med det lilla extra, fungerar galant för mig.

Bytte nyligen fälgarna (med samma däck) och ljudnivån blev märkbart högre i bilen, Fattar inte varför.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Min Tunade Citroen c4
180hk och 370nm med en förbrukning runt 0.55L senaste tusen milen och då kör jag som en galning.
Billig pendlar bil med det lilla extra, fungerar galant för mig.
https://i.imgur.com/GyKbLMC.jpg

Bytte nyligen fälgarna (med samma däck) och ljudnivån blev märkbart högre i bilen, Fattar inte varför.

Det är inte bara däcken som påverkar, fälgarnas utformning har också betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det är inte bara däcken som påverkar, fälgarnas utformning har också betydelse.

Det verkar vara det, låter som jag kör runt med dubbdäck just nu så hoppas det lättar lite när däcken "jämnar ut sig".

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Min Tunade Citroen c4
180hk och 370nm med en förbrukning runt 0.55L senaste tusen milen och då kör jag som en galning.
Billig pendlar bil med det lilla extra, fungerar galant för mig.
https://i.imgur.com/GyKbLMC.jpg

Bytte nyligen fälgarna (med samma däck) och ljudnivån blev märkbart högre i bilen, Fattar inte varför.

Är det samma fälgstorlek som innan?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Är det samma fälgstorlek som innan?

Ja det är det som är så konstigt, ifrån 16* plåtfälg till 16* Aluminium, kanske lite bredare bara.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ja det är det som är så konstigt, ifrån 16* plåtfälg till 16* Aluminium, kanske lite bredare bara.

Aluminium har långt lägre densitet än stål så det behövs mer massa för att nå samma hållbarhet.
Jag misstänker att det är just massan som ställer till det för dig, och det är inte ovanligt att gjutna aluminiumfälgar väger lika mycket som stålfälgar.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Aluminium har långt lägre densitet än stål så det behövs mer massa för att nå samma hållbarhet.
Jag misstänker att det är just massan som ställer till det för dig, och det är inte ovanligt att gjutna aluminiumfälgar väger lika mycket som stålfälgar.

Du har rätt i det du säger men det fetade är fel.
Det är inte en korrelation utan en slump. Det är inte massan som krävs för att det ska uppnå hållfastheten, men i fallet stål och aluminium så har de ungefär samma hållfasthet per vikt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.