Permalänk
Medlem

Kaffe kapslar hembränt kaffe

Har en Nesspresso bryggare som komplement till min presskanna. Har funderingar på kaffe kapslar. Finns den typen man stoppar med eget kaffe. Finns på Kjell mm. Har vi några erfarenheter / tankar om detta?

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem

jag provade och gav upp ganska fort med att försöka med eget kaffe i kapslarna och skaffade en manuell expressomaskin delonghi EC685 i stället och har inte slagit på patronmaskinen sedan dess...

Permalänk
Medlem

why???
Nespresso har grymt goda kapslar. Man kan få dom med fri frakt hemlevererat också.

Permalänk
Medlem

Men rätt dyrt per kopp - inte så viktig för sällandrickaren och gästkaffe men när det handlar om flera koppar om dagen så... och så det där med aluminium i köksavfallet (för det är de det hamnar oavsett vad somliga låtsas om.), på jobbet innan automatisk expresso-maskin var det många 'tomhylsor' per dag...

patronkaffe ger heller inte utrymme att prova olika kaffe utanför respektive patronkaffemärkes sortiment.

Permalänk
Medlem

Föredrar gammal hederlig bryggkaffe hemma och det skulle bli dyrt med kapselmaskin då jag lätt dricker 12 koppar per dag. Är inte överdrivet förtjust i espressokaffe överhuvudtaget.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd

I mina ögon är espresso och andra kapselmaskiner inte så mycket att ha. På hotell, konferensanläggningar, väntrum och liknande kan det passa förstås, man kan på så vis erbjuda många sorters kaffe och andra drycker enkelt och smidigt, men hemma får man sjukt mycket godare kaffe med en vanlig espressomaskin eller till och med mocca-bryggare. Det finns ju återfyllningsbara kapslar, exempelvis de här, men om man ändå ska jobba sig så mycket så är det väl bättre att köpa något som är gjort för att användas på det viset liksom.

Permalänk
Medlem

Har testat kapselmaskin men nej. Jag har, efter att jag bodde i Frankrike ett litet tag för många år sedan, blivit van vid stt brygga mitt kaffe från kaffebönor jag maler i kvarn strax innan bryggningen. Har inte testat egentillverkade kapslar men gissar att det inte kan bli bättre än de man köper eller inte värt besväret. Det enda jag kan tänka mig är bättre än mitt sätt att brygga kaffe är en DeLonghi kaffemaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

12 koppar per dag.

Jisses!? Hur mår din mage?

Permalänk
Medlem

Själv så gick jag all in vad gäller kaffet.
Anser att kapselmaskin = billigt i inköp, dyrare i längden.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

https://i.imgur.com/5ndurzD.png

Själv så gick jag all in vad gäller kaffet.
Anser att kapselmaskin = billigt i inköp, dyrare i längden.

Absolut. Men de stora problemen är ju dels att det är katastrofalt för miljön att tillverka en massa engångskapslar helt i onödan och dels att det inte smakar särskilt gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

https://i.imgur.com/5ndurzD.png

Själv så gick jag all in vad gäller kaffet.
Anser att kapselmaskin = billigt i inköp, dyrare i längden.

Jag har ganska stor lägenhet och kök själv, skulle dock aldrig ha plats för den där setupen permanent i alla fall, är nog inte det TS är ute efter då personen specifikt kollar efter lösningar för kapselmaskin.

Din setup tar mer utrymme än min diskmaskin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Absolut. Men de stora problemen är ju dels att det är katastrofalt för miljön att tillverka en massa engångskapslar helt i onödan och dels att det inte smakar särskilt gott.

Finns väl numera flergångskappslar till dom flesta märken.
Dom fungerar i princip som till vilken manuell espresso maskin. Att man använder sig av espresso malda kaffebönor, använder en medföljande minitamper och fyller flergångskapseln.

Skrivet av GuuFi:

Jag har ganska stor lägenhet och kök själv, skulle dock aldrig ha plats för den där setupen permanent i alla fall, är nog inte det TS är ute efter då personen specifikt kollar efter lösningar för kapselmaskin.

Din setup tar mer utrymme än min diskmaskin...

Ser kanske större ut på bilden, maskinen är 40cm bred, kvarnen 12 cm bred

Finns ju förvisso mycket mindre maskiner än min.
Typ denna som inte är speciellt mycket större än en kaffebryggare.
Espressomaskin "liten"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Jag har ganska stor lägenhet och kök själv, skulle dock aldrig ha plats för den där setupen permanent i alla fall, är nog inte det TS är ute efter då personen specifikt kollar efter lösningar för kapselmaskin.

Din setup tar mer utrymme än min diskmaskin...

Dagen man köper herrgård så blir det ju garanterat en kaffesalong med allt som hör kaffe-drickandet till. Men i lägenhet så blir man ofta extremt bekräftad av utrymmet man har till godo. Nu räcker det säkert långt med en större lägenhet eller en villa för den delen. Men ville gärna få med kaffesalong.

Kikar själv på espressomaskin då jag primärt kör Tassimo i dagsläget. Dricker man enbart kapselkaffe blir det kostsamt, för att inte tala om avfallet. Vanligt kaffeavfall går ju iallafall att stoppa i eventuell kompost.

Kaffemaskiner är sånt iallafall jag vill ha framme jämt så inte acceptabelt att plocka fram och tillbaks när man tagit sin kopp. Under pandemin jobbar jag i dagsläget hemifrån 4 dagar i veckan så då blir det kapslar/brygg 4 dagar i veckan + 2 helgdagar. En normal arbetsvecka utanför pandemin är det kaffe på jobbet 5 dagar i veckan och bara två dagar i veckan hemma, möjligen en kopp efter jobbet på fredagskvällen då.

Och hellre diskmaskin än espressomaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jisses!? Hur mår din mage?

Behöver dricka två koppar på morgonen innan magen kommer igång. Annars inga problem.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Behöver dricka två koppar på morgonen innan magen kommer igång. Annars inga problem.

Tolv koppar är inte så mycket med tanke på hur små kopparna är. Jag brygger alltid sex koppar på morgonen exempelvis, det blir två av "mina koppar", dessa är vanligtvis slut innan tjejen har gått upp. Sen brygger hon sex koppar till varav jag normalt dricker hälften. Alltså dricker jag uppemot nio koppar innan arbetsdagen ens börjat. Resten av dagen varierar beroende på hur upptagen jag är, hur frustrerad jag blir över jobbet och liknande. Innan pandemin så hann jag oftast bara med sex koppar hemma på morgonen, men sen blev det ju rätt många besök till kaffemaskinen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

aluminium i köksavfallet (för det är de det hamnar oavsett vad somliga låtsas om.)

Stämmer inte överhuvudtaget enligt mig. Folk sorterar väl för tusan sitt skräp år 2021?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Stämmer inte överhuvudtaget enligt mig. Folk sorterar väl för tusan sitt skräp år 2021?

Det verkar som om det är runt än 25% av kaffekapslarna som återvinns globalt så det är ju ett stort problem. Speciellt för de av aluminium förstås.

Citat:

Research done by Halo suggests around 39,000 coffee capsules are produced globally every minute, 29,000 of which are sent to landfill. That means, 20 billion capsules containing aluminium or plastic are being produced every year, enough to circle the earth 14 times over.

Even Nespresso’s former CEO Jean-Paul Gaillard has described the waste associated with the brand as “a disaster” and urged consumers not to sacrifice the environment for convenience.

https://www.marketingweek.com/brands-taking-on-plastic-waste/

Permalänk
Medlem

Min far gick efter många år av kaffedrickande över till Philips Senseo, han är mycket nöjd.
Istället för kapslar har man små kuddar av kaffefilter, mycket snällare mot miljön och dessutom billigare.
Vill man använda eget kaffe finns det återanvändbar insats att köpa till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danpo03:

Har en Nesspresso bryggare som komplement till min presskanna. Har funderingar på kaffe kapslar. Finns den typen man stoppar med eget kaffe. Finns på Kjell mm. Har vi några erfarenheter / tankar om detta?

Jag kickstartade flergångskapsel för Nespresso. Funkade mkt bra. Tror jag har kvar dom hemma men har inte längre en Nespresso så kan kolla om de ligger där jag tror så kan du få dom i så fall.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av danpo03:

Har en Nesspresso bryggare som komplement till min presskanna. Har funderingar på kaffe kapslar. Finns den typen man stoppar med eget kaffe. Finns på Kjell mm. Har vi några erfarenheter / tankar om detta?

Jag har inte testat egenfyllda kapslar, men jag har dissekerat några köpekapslar för att experimentera med. Jag slogs av hur finmalet kapselkaffet var och tror att det är nödvändigt med väldigt finmalet kaffe för att få bra kaffe ur en kapselmaskin. Pengarna du sparar på råvaran förlorar du nog på inköp&drift av en superkvarn som kan mala tillräckligt fint.

(Kaffet från köpekapslarna resulterade i väldigt bra kaffe när de stoppades i en vanlig espressobryggare, så det känns som om kapselkaffets tillkortakommande till största delen beror på kapsel och maskin.)

Permalänk
Medlem

Kritiken mot de återanvändning svara brukar just vara att deras kaffe är för grovt malet.

Frågan är dock vad du ska med maskinen till i längden? En espressomaskin med skummade kostar 700 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kritiken mot de återanvändning svara brukar just vara att deras kaffe är för grovt malet.

Frågan är dock vad du ska med maskinen till i längden? En espressomaskin med skummade kostar 700 kr.

En riktig espressomaskin kostar inte 700kr…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

En riktig espressomaskin kostar inte 700kr…

Nej, men den är bättre än grovmalet i en Nespresso.