Permalänk
Medlem

Var kan man få tag i teflontejp?

Och med teflontejp menar jag inte gängtejp som används i rörskarvar och liknande, utan klassisk tejp med klister på ena sidan och "funktionell yta" på andra. I detta fallet en glidyta i teflon.

Det ska användas till en skjutlucka (inne i båt) där trä glider mot trä just nu, och har väldigt stort motstånd så dörren är trög och "hackar" sig fram. Det finns inga skenor eller liknande, utan det är en träyta under luckan som är glidytan. Där vill jag ha en lågfriktionstejp för att få luckan att glida lättare och mjukare.

Men jag får bara upp gängtejp i teflon när jag söker...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ser att amazon har lite, vet inte om det är rätt men det är självhäftande på ena sidan iaf.

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08ML1N9QQ/ref=ox_sc_ac...
https://www.amazon.de/-/en/Teflon-Serial-Metres-Adhesive-Resi...

Permalänk
Medlem

Tejp kommer antagligen bara släppa efter ett tag.
Testa att gnida in glidytorna med ett stearinljus (paraffinljus). Håller länge och lätta att stryka på mer vid behov.

Permalänk
Medlem

Borde väl vara passande med typ gelcoat/plastic padding/polyester eller liknande som är lättapplicerade, "glidiga" material som håller.

Permalänk
Medlem

Gnida med ljus är ju ett väldigt gammalt och välbeprövat knep.
Hur bra det funkar vet jag dock inte då jag aldrig behövt provat det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Gnida med ett stearinljus funkar nog ganska bra. Har ett ganska gammalt kök hemma med draglådor i trä och där har stearin gjort susen

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Medlem

Skippa tejp, självhäftande funkar sällan bra mot trä som regelbundet är fuktigt och där det som fästs utsätts för belastning.
Kanske du skulle testa en skiva/remsa av någon fet hal plast som du skruvar fast istället? T.ex. POM är i regel billigare än PFTE och friktionen mot ”trä” likvärdig.
Ofta är det ju fukthalten som styr över trä-inrednings frigångar på en båt. Kanske det finns annan orsak till den kärvande luckan? Är allt som det ska med närliggande virke?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

En annan sak man kan såga/slipa till som funkar bra som glidyta är vanliga billiga skärbrädor av plast dom har ju visserligen oftas inte PTFE men är ganska hala ändå.
Och det går att borra hål i dom som man kan försänka skruv i.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det kärvar inte annat än att det är trä mot trä i underkant av dörren, och där är friktionen stor. Det handlar om en skjutdörr mellan salong och gången till förpiken. Dörren ligger inte emot nånstans, utan det är helt och hållet friktionen i "glidytan" i underkant som gör att det hackar och är trögt. Själva den ytan är nere i en kanal mellan två höga lister, så vad jag än lägger där nere kommer att ligga kvar. Däremot tror jag inte att det finns särskilt mycket marginal i höjdled, så det behöver vara nåt ganska tunt, som en tejp.

Men stearintricket känns faktiskt som en enkel och billig lösning som nog kan funka bra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Denna har jag för mig att det e som vi använder till lite allt möjligt på jobbet. Har funkat bra och har än så länge inte slitits ut på nått ställe efter flera år...

Permalänk
Sötast

Aldrig testat, men har sett på youtube (såklart ) att grafitpulver skall vara väldigt bra torrt smörjmedel för trä.
bör bara vara att blåsa/lägga i lite pulver och dra skenorna så smörjs det in.

Lär dock svärta ner om det är ett problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Denna har jag för mig att det e som vi använder till lite allt möjligt på jobbet. Har funkat bra och har än så länge inte slitits ut på nått ställe efter flera år...

Hehe, det var klassiskt ELFA-pris på den också...
Men säkert bra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S