Testpilot: Asus ROG Claymore II – ett trådlöst tangentbord med optiska brytare

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Asus ROG Claymore II – ett trådlöst tangentbord med optiska brytare

Testpiloten Joakim "vargeEEEEn" Pekkari tar en närmre koll på ROG Claymore II, Asus delbara och trådlösa speltangentbord med egenutvecklade optiska brytare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är nog det fulaste tangentbordet jag sett på länge... Bra recension dock!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tyckte mitt Logitech G915 var dyrt men det här är ju otroligt dyrt 😅 1499:- kampanjen på Logitech G915 TKL var tacksam däremot och är det jag kör mest nu

Permalänk
Medlem

Såg priset, intresset svalnade rejält och läste inte vidare, säkert bra recension.

Permalänk
Medlem

Det här såg ju riktigt lovande ut med ett trådlöst mekaniskt tangentbord med löstagbar numpad. Funktionsmässigt en dröm, men precis som redan har sagts så blir det pinsamt att använda billiga material när man vill ha nästan 3000kr för skapelsen.

En tjock överdel i aluminum, ”bruna brytare”, genomgående hög kvalité på alla knappar och en rejält handlesstöd i riktigt läder så hade jag kunnat motivera 3000kr för mig själv. Nu känns det mest som ett sätt att se hur mycket man kan klämma kunderna på, mjukvaran ger ju inte precis något mervärde för slutkonsumenten.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Testpilot

Trevlig läsning och bra recension!

Tyvärr verkar brädan ligga sisådär en tusenlapp för högt för eget intresse –
Modulärt och linjärt eller ej

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är något ni tycker att jag missat eller glidit förbi i för lite detalj så har jag tangentbordet ett litet tag till, så tagga mig om det är några frågor som dyker upp!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av vargeEEEEn:

Om det är något ni tycker att jag missat eller glidit förbi i för lite detalj så har jag tangentbordet ett litet tag till, så tagga mig om det är några frågor som dyker upp!

Jag har faktiskt en fråga!

Du råkar inte veta om det är ABS doubleshot eller vad för annat alternativ man använt på keycaps?

Tanken slog mig eftersom monteringen av dessa med sina fyra hörn är lite särenliga alá Asus och eftermarknads-caps kan vara svåra att få till..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag har faktiskt en fråga!

Du råkar inte veta om det är ABS doubleshot eller vad för annat alternativ man använt på keycaps?

Tanken slog mig eftersom monteringen av dessa med sina fyra hörn är lite särenliga alá Asus och eftermarknads-caps kan vara svåra att få till..

Såvitt jag kan avgöra så ser det ut som ABS double shot, de nämner dock inte detta någonstans i specen.

@Asus.David, kan du bidra med insikt här?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Om det är något ni tycker att jag missat eller glidit förbi i för lite detalj så har jag tangentbordet ett litet tag till, så tagga mig om det är några frågor som dyker upp!

Då delar av min familj "inte till fullo" delar dataspelande som intresse, och gillar att sova när jag spelar, undrar jag om hur ljudnivån är på brytarna. Hur låter de mot andra brytare?

Förtydligande
Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninjan:

Då delar av min familj "inte till fullo" delar dataspelande som intresse, och gillar att sova när jag spelar, undrar jag om hur ljudnivån är på brytarna. Hur låter de mot andra brytare?

Det beror på hur mycket du bottnar ut, håller man sig lite "flytande" på tangenterna är det ganska tyst men bottnar man ut får man samma typ av ljud som andra linjära brytare. Att dämpa ljudet när man bottnar ut är nog lite av en utmaning då det är en egen brytartyp och o-ringar med största sannolikhet inte passar.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Lego Master

För fem år sedan och 1500kr mindre hade detta varit kung (trådlöst ej krav). Men nu? Meh. Sorry Asus kompis, men detta är "too much, too late".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vargeEEEEn:

Såvitt jag kan avgöra så ser det ut som ABS double shot, de nämner dock inte detta någonstans i specen.

@Asus.David, kan du bidra med insikt här?

Du avgör korrekt ABS it is.

Permalänk

3000 spänn??! Hahaha - lycka till Asus!

.. snacka om effektivt sätt att göra produkten totalt ointressant.

Permalänk
Medlem

Jag har en trådad version av detta Corsair K65 och kan säga de är jättebra, fördelen är man kan byta ut knappar och brytare och med aluminium skal klickar det extra högt när tangenterna bottnar så rekomenderar de små runda gummidämpare, jag har ett trådlöst Logitech K400 men tangenterna är så korta som på laptops så bättre med högre tangenterna så man känner knapparna lättare men batteritiden är för liten så man skulle behöva ladda dem varje dag för daglig användning framför TVn liggande i soffan annars låter det lockande men behåller de jag har.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av vargeEEEEn:

Såvitt jag kan avgöra så ser det ut som ABS double shot, de nämner dock inte detta någonstans i specen.

@Asus.David, kan du bidra med insikt här?

Skrivet av Asus.David:

Du avgör korrekt ABS it is.

Super, tack för svar

Nu bara för dig David att framföra lite feedback om prissänkning

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >