Veckans fråga: Använder du något antivirus utöver Microsoft Defender?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Använder du något antivirus utöver Microsoft Defender?

Windows inbyggda antivirus är numera ett vanligt skydd mot skadlig programvara, men långtifrån den enda. Den här veckan vill vi veta vad du använder!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kaspersky Total Security. Funkar bra!

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Snusfri

Duger gott med Defender.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Avira

Men visst, säkert helt onödigt. Men i alla fall...

Permalänk

Gummi och MS Defender

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

vi har kört Bitdefender på alla datorer, surfplattor telefoner dom senaste 4-5 åren, får nog säga att jag är nöjd med hur det fungerar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

Inget, kör macos

Permalänk
Inaktiv

Saknar alternativet "Jag använder inget antivirus alls".
Jag har inaktiverat Windows Defender.
Behöver jag kolla nån fil använder jag virustotal.com

Permalänk
Medlem

Hur svarar man när Microsoft Defender är avstängt? Litar på min brandvägg och sunt förnuft istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Inget, kör macos

Barbacka alltså

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

På förekommen anledning lade jag till alternativet att man inte använder något antivirus öht. Living on the edge!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Räcker gott och väl med Defender för vardagligt skydd. Vill jag scanna en tveksam fil, vilket inte är ofta, så använder jag VirusTotal, som scannar med så gott som alla antivirusprogram.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har Defender samt kör adwcleaner alltid nu och då.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon42512:

Saknar alternativet "Jag använder inget antivirus alls".
Jag har inaktiverat Windows Defender.
Behöver jag kolla nån fil använder jag virustotal.com

Intressant!
Vad känner du att vinsten är av att inaktivera defender?
Slippa realtidsscanningen?

Permalänk
Medlem

Kört nod32 så länge jag kan minnas, men efter en ofrivillig ominstallation av Windows för några dagar sedan så lyckas jag inte få tillgång till mitt konto. Så just nu är det Avast som används.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Defender o malwarebytes men tvivlar på om sistnämnda har kommit till användning

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Ja flera stycken på olika maskiner, vissa påtvingade.
Jag vill minnas Windows defender gjorde vissa saker supersegt, jag minns ej vad. Men har ett vagt minne jag har är att man inte ska köra copy & paste på några TB data fullt av miljarder filer från en maskin till en annan om windows defender är aktiverat på den datorn som mottager filerna. Det var lite andra såna där idiotiska saker som kunde göra den seg.

Det jag tycker är skit med antivirus är att det är lite svårt att veta vilken som är bäst, men det finns olika testsidor. Dessutom är det oftast för mig något jag inte ens får bestämma, det bara finns där på datorn för det har IT bestämt. Där IT ofta tvingas lyda en byråkrat och i sin tur hänvisar till något annat.

Permalänk
Medlem

Bara Defender. Var väl en gång då jag fick installera någon anti-malware mjukvara efter att jag hade surfat i lite skumma hemsidor och gissade (rätt!) att det kan finnas lite trojaner här och där. Men sedan avinstallerade jag den. Jobbet gjort liksom, håller man sig borta från skummisarna till hemsidor så känns det inte som att det behövs. Annat var det ju i början av 00-talet/internets vilda västern iom. bredband var så nytt, då var ju frågan inte om men vad för slags trojaner man hade i datorn

Permalänk
Medlem

Är det samma klientel som vägrar vaccin som inte använder sig av antivirus månntro?

Jag ser idag ingen som helst anledning att skippa antivirusprogramvara. Prestandaförlusten är försumbar och det ger ett extra skydd som du inte kan ersätta med "sunt förnuft".

Permalänk
Medlem

Sablar råkade trycka fel (dumma stora tumme och telefon), men Nej, defender räcker gott o väl.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kört med Kaspersky nu i två år.
Är grymt nöjd hur enkelt och snabbt det är.
Nu när sonen har fått en egen dator så har jag lagt in Kaspersky Kids, mycket nöjd med det.
Så fort grabben försöker öppna tex webbläsaren så nekas han och jag får meddelande direkt. Kan godkänna eller blocka.

Ser klart och tydligt, och grabben får information hur länge han har suttit och vad som är kvar på tiden.

Försökte med Windows egna familje läge, men blev inte klok på det..
Timmarna var låsta helt plötsligt, kunde inte ändra dem. Sen blev mitt administratör konto ett "barn" konto.
Och ville få en föräldrar godkännande.. Bra..

Så nu blir lokala konton med Kaspersky.

Om någon har ett antivirus program med samma funktion får ni gärna skriva hur ni tycker det funkar!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Musikälskare

Använder bara vanligt vett

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Defender duger och kan ställa till det så det räcker. Varför lägga till mer crap över det

Permalänk
Medlem

Kör Bitdefender på datorerna hemma. Vet egentligen inte varför, har gjort det i många år och det har bara rullat på. Tror nog Defender skulle räcka alldeles utmärkt för mig, men har liksom inte brytt mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja flera stycken på olika maskiner, vissa påtvingade.
Jag vill minnas Windows defender gjorde vissa saker supersegt, jag minns ej vad. Men har ett vagt minne jag har är att man inte ska köra copy & paste på några TB data fullt av miljarder filer från en maskin till en annan om windows defender är aktiverat på den datorn som mottager filerna. Det var lite andra såna där idiotiska saker som kunde göra den seg.

Det jag tycker är skit med antivirus är att det är lite svårt att veta vilken som är bäst, men det finns olika testsidor. Dessutom är det oftast för mig något jag inte ens får bestämma, det bara finns där på datorn för det har IT bestämt. Där IT ofta tvingas lyda en byråkrat och i sin tur hänvisar till något annat.

Jo, det händer ibland på jobbet (jobbar på ett infrastruktur-företag) där alla kunders datorer och servrar kör Defender. Det är en process som heter Antimalware Service Executable, som brukar fastna i att ligga och dra massa CPU. Bara starta om servern typ. Som tur är händer det inte så ofta, men grymt irriterande

Permalänk
Medlem

Förr körde jag avast free men senaste åren har jag gått över till betal antivirus. Först bitdefender, nu eset nod32.

Jag har högre förtroende för dom mjukvarorna, om någon vän eller familjemedlem fått virus eller annan malware på datorn så har dom bara kört windows defender. Men det är sant att jag inte nördat ner mig i frågan.

Att helt stänga av och köra utan antivirus på en windows dator låter väldigt dumdristigt. Visst kommer man långt genom att vara försiktig men inte hela vägen, jag skulle inte vara bekväm med att utföra någon som helst inloggning eller liknande från era datorer.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

För några år sedan så föll vårt företagsnätverk offer för en ransomware-attack.

Alla klienter körde då Windows 7 och hade Trend Micro antivirus. Jag fick en känsla av att Trend Micro var dåliga på att skicka ut uppdateringar, så jag hade mot gällande IT-policy även installerat Microsoft Security Essentials. Security Essentials fångade attacken och kunde avbryta den, så under några dagar hade jag den enda fungerande klientmaskinen bland flera hundra användare.

Windows Defender har varit kapabelt att fånga upp alla förekommande hot på ett effektivt sätt också, så jag ser ingen anledning att installera massa bloatware som i slutänden kommer visa irriterande popups för att köpa nya antivirus-produkter.

Permalänk
Medlem

Kör bara defender nu, körde tidigare spybot s&d för att kolla datorn då och då, men slutade köra det av någon anledning.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kör på F-secure total, där Freedome VPN ingår

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Jacob:

På förekommen anledning lade jag till alternativet att man inte använder något antivirus öht. Living on the edge!

Det är inte 2003 längre