Tävla om valfri Komplett-PC!

3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Kan LHR korten på något sätt "råka" begränsa prestanda i andra fall förutom mining? Typ framtida spel eller typ några procent lägre i vissa situationer?

Alltså är det helt säkert att LHR endast påverkar mining och absolut ingenting annat?

Det vet vi inte förens dom är i händerna på media för test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Då är det mjukvara som hjälper till alltså, men frågan kvarstår ju, har inte proshop också köer som måste tilldelas först innan det släpps kort för "allmänheten"?

Proshop har koer pa vissa produkter https://www.proshop.se/RTX-30series-overview som du kan se dar. Men nar det kommer i nya kort (som inte har ko) sa blir det mojligt att bestalla dessa kl 14.00.

Far du kortet i korgen sa blir produkten reserverad i 10 minuter, sa de forsvinner sjukt snabbt och det ar mojligt att de kommer ut efter kl 14.00 om en reservation blir avbryten.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Det vet vi inte förens dom är i händerna på media för test.

Blir ju även intressant att se hur de beter sig vid låg last samtidigt som mining pågår. Typ om du minear ETH med ett LHRkort och spelar Civ6 samtidigt så får du halv hashrate just nu och spelet flyter på, blir intressant att se om LHRbegränsningen lämnar mer utrymme fritt för t.ex. spel och andra applikationer eller om det stryper ner det så att kortet blir obrukbart under mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Kan LHR korten på något sätt "råka" begränsa prestanda i andra fall förutom mining? Typ framtida spel eller typ några procent lägre i vissa situationer?

Alltså är det helt säkert att LHR endast påverkar mining och absolut ingenting annat?

Drivrutinerna känner nog bara igen vissa typer av skript och blockerar då hastigheten, så ska nog inte påverka något annat än mining. och som jag har förstått det så kommer man fortfarande att kunna mina vissa crypto ändå i full fart, tex ergo(lykos2) som i ibland är lika eller mer lönsamma än Ethereum.

Men man får se när det kommer tester.

Lär nog inte dröja så länge innan dom är upplåsta dock.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Blir ju även intressant att se hur de beter sig vid låg last samtidigt som mining pågår. Typ om du minear ETH med ett LHRkort och spelar Civ6 samtidigt så får du halv hashrate just nu och spelet flyter på, blir intressant att se om LHRbegränsningen lämnar mer utrymme fritt för t.ex. spel och andra applikationer eller om det stryper ner det så att kortet blir obrukbart under mining.

Det funkar nog bara om du kör som Mansa musa.

Permalänk

Kort: 3080 TUF OC
Butik: Inet.se
Beställt: 2020-11-18
Köplats idag: 179

Visa signatur

DELETE, DELETE! ..hmm, typing delete does not delete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Gamingprestanda-skillnaden mellan 3080 och 3090 är ganska låg sist jag kollade. Vart är det tänkt att 3080Ti ska ligga?

Det vet dom nog inte själva, bara pumpa ut modeller bara för att. 3090 Ti kommer nog med ska du se, fast under annat namn.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Det vet dom nog inte själva, bara pumpa ut modeller bara för att. 3090 Ti kommer nog med ska du se, fast under annat namn.

Redan kommit ut info om 3090 TI, minimal skillnad mot vanliga 3090... Men säkert betydligt dyrare...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Det är inget som egentligen ska diskuteras hoppas många förstår de. Har du bokat en vara för intropris så ska du få de för de priset, LHR eller inte 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Redan kommit ut info om 3090 TI, minimal skillnad mot vanliga 3090... Men säkert betydligt dyrare...

Jo, därav att jag skrev "nog", tog hela Zotac läckan me en nypa salt förövrigt. Gratis reklam?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Vore spännande om de inte gjort det för i sådant fall satt Webhallen på mitt kort i 6 månader innan de behagade skicka ut det. Jag tror snarare att faktumet att kön fortsatt betas av där på både OC och Non-OC korten hela tiden tyder på att ASUS faktiskt tillverkat korten. Det vore som sagt konstigt om webhallen eller någon annan mellanhand istället valt att sitta på hundratals kort i flera veckor bara på ren jävulskap.

webhallens "antal kundbokningar" har stått still på 50 st sedan release av RTX 3090 tuf non-oc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

webhallens "antal kundbokningar" har stått still på 50 st sedan release av RTX 3090 tuf non-oc...

Webhallen uppdaterar inte antal bokningar hela tiden, är ett väldans jobb att behöva göra det på alla kort.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Webhallen uppdaterar inte antal bokningar hela tiden, är ett väldans jobb att behöva göra det på alla kort.

Så du menar att webhallen som skrivit här nästan varje dag och varit mest transparenta av alla företag uppdaterar inte sin kö med mellanrum?

som jag sa deras kö på 3090 tuf non-oc har varit 50 st sedan release..

????

*edit* det är heller inte ett väldans jobb att göra det, rätt lite jobb faktiskt.

Permalänk
Medlem

Uppdaterad 2020-12-15 senaste gången står klart och tydligt, men det betyder inte att det som står stämmer utan bara att dom inte uppdaterat det på sidan. har du följt och läst tråden här så har webhallen svarat på detta flera gånger.
och har du följt tråden så förstår jag inte varför du frågar då du redan borde veta detta?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Uppdaterad 2020-12-15 senaste gången står klart och tydligt, men det betyder inte att det som står stämmer utan bara att dom inte uppdaterat det på sidan. har du följt och läst tråden här så har webhallen svarat på detta flera gånger.
och har du följt tråden så förstår jag inte varför du frågar då du redan borde veta detta?

Uppdaterad 2020-12-15, uppdateras ej förens ny information finns <- missade du detta? tänkte du ignorera 60% av det som står skrivet?

Permalänk
Medlem

Har någon fått sitt Gigabyte 3080 från Elgiganten än?
Står i kö än. Inte orkat ringa Elgiganten på ett par veckor.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Uppdaterad 2020-12-15, uppdateras ej förens ny information finns <- missade du detta? tänkte du ignorera 60% av det som står skrivet?

ja och dom har skrivit här i tråden miljontals gånger att dom måste uppdatera det manuellt och man får fråga dom här i tråden om dom kan göra en update på just den produkten, för övrigt så har detta gjorts utöver ordinarie arbetstid för dom så var tacksam. hur kan du ignorera allt som webhallen har skrivit i tråden? kanske försöka vara lite trevlig och försöka dej på att läsa webhallens svar som upprepas om å om igen här i tråden. men du kanske inte orkar läsa igenom webhallens inlägg, där skon klämmer?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Har någon fått sitt Gigabyte 3080 från Elgiganten än?
Står i kö än. Inte orkat ringa Elgiganten på ett par veckor.

Det felprisade Gigabyte 3080 eller vilket kort syftar du pa, mao: vilket kort och nar bestallde du?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mornn:

Det felprisade Gigabyte 3080 eller vilket kort syftar du pa, mao: vilket kort och nar bestallde du?

Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC
Det vi alla beställde här
Jag har inget hopp om att ett kort kommer levereras, men hade varit kul att höra om någon faktiskt fått något än.
Talade med kundtjänst för två veckor sedan och dom sa att det ska komma. Men det kan man ju aldrig lita på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ja och dom har skrivit här i tråden miljontals gånger att dom måste uppdatera det manuellt och man får fråga dom här i tråden om dom kan göra en update på just den produkten, för övrigt så har detta gjorts utöver ordinarie arbetstid för dom så var tacksam. hur kan du ignorera allt som webhallen har skrivit i tråden? kanske försöka vara lite trevlig och försöka dej på att läsa webhallens svar som upprepas om å om igen här i tråden. men du kanske inte orkar läsa igenom webhallens inlägg, där skon klämmer?

förstår inte varför du är arg på mig för, tycker du att nvidia, asus, samt alla återförsäljare har hanterat denhär releasen bra? är du stolt över hur dem har hanterat det? jag har absolut ingenting emot webhallen, tvärtemot, alla mina framtida köp kommer vara genom inet och webhallen för att det är dem 2 jag tycker har hanterat situationen bäst.
allt jag säger är att jag tror inte webhallen har levererat ett enda kort av ASUS RTX 3090 tuf non-oc sedan release, men det är väll knappast webhallens fel, eller? samtidigt så skriver komplett här i tråden att jag är en av dem 5 sista beställningarna som gjordes på ASUS RTX 3090 tuf non-oc när jag beställde 17 minuter efter release, min order gick igenom 17 minuter efter release, för att vara så tydlig som möjligt, tycker du det låter troligt? eller är det mer troligare att komplett ljuger för folk, precis som elgiganten, med elgigantens "100+ kort av alla modeller i lager" är det kanske mer troligt att minst 3 st personer(antagligen jävligt många fler) la beställningar på komplett på ASUS RTX 3090 TUF NON-oc, med tanke på webhallens transparens och den infon vi har ifrån dem?
så varför säger komplett att jag är bland dem 5 sista beställningarna som nånsin gjorts på kortet, när kortet gick att beställa minst 3-4 dagar efter releasedagen innan sidan stängde igen precis som inet, webhallen, netonnet, elgiganten, osv.

Permalänk
Medlem

Nä, kundtjänsten på EG har ingen aning oavsett vad de säger. Det är iofs vad jag har tycker mig ha sett hos alla återförsäljare; de kan ha koll på nästa leverans ifall den kommer inom någon/några veckor, men längre än så verkar ingen veta något överhuvudtaget.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

förstår inte varför du är arg på mig för, tycker du att nvidia, asus, samt alla återförsäljare har hanterat denhär releasen bra? är du stolt över hur dem har hanterat det? jag har absolut ingenting emot webhallen, tvärtemot, alla mina framtida köp kommer vara genom inet och webhallen för att det är dem 2 jag tycker har hanterat situationen bäst.
allt jag säger är att jag tror inte webhallen har levererat ett enda kort av ASUS RTX 3090 tuf non-oc sedan release, men det är väll knappast webhallens fel, eller? samtidigt så skriver komplett här i tråden att jag är en av dem 5 sista beställningarna som gjordes på ASUS RTX 3090 tuf non-oc när jag beställde 17 minuter efter release, min order gick igenom 17 minuter efter release, för att vara så tydlig som möjligt, tycker du det låter troligt? eller är det mer troligare att komplett ljuger för folk, precis som elgiganten, med elgigantens "100+ kort av alla modeller i lager" är det kanske mer troligt att minst 3 st personer(antagligen jävligt många fler) la beställningar på komplett på ASUS RTX 3090 TUF NON-oc, med tanke på webhallens transparens och den infon vi har ifrån dem?
så varför säger komplett att jag är bland dem 5 sista beställningarna som nånsin gjorts på kortet, när kortet gick att beställa minst 3-4 dagar efter releasedagen innan sidan stängde igen precis som inet, webhallen, netonnet, elgiganten, osv.

nej jag tkr inte releasen har varit bra. okej så byter till komplett nu då, dom har jag inte så mycket erfarenhet av men brukar vara bra. läget är som det är i världen tyvärr så man får vackert vänta :/ känns inte som det var lika högt tryck på 3090 som det var på 3080 så kanske inte så många bokade just den modellen därav tillverkas det mindre av just den modellen? gissning bara! sen blev jag bara irriterad för du verkar vara arg på allt och alla? blire dålig stämning bara.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Webhallen borde göra som Komplett och byta ut non-OC till OC varianten för Asus TUF då dessa troligen aldrig kommer levereras alternativt så kommer LHR ersätta dessa. Förstår att endel inte bryr sig bara dom får ett kort, men det är ju inte så att de var LHR man beställde vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Webhallen borde göra som Komplett och byta ut non-OC till OC varianten för Asus TUF då dessa troligen aldrig kommer levereras alternativt så kommer LHR ersätta dessa. Förstår att endel inte bryr sig bara dom får ett kort, men det är ju inte så att de var LHR man beställde vid release.

Det borde dom göra, men till skillnad från Komplett så har dom fortfarande en kö på OC så det kan ju ta ett tag

Permalänk
Medlem

Klickade hem ett Gigabyte 3090 med vattenblock från Proshop för några dagar sedan.
När jag öppnade kartongen igår så ser jag direkt att orginaltapen från Gigabyte som håller ihop antistatpåsen är öppnad.
Den är ersatt med en helt vanlig genomskinlig tape som är satt över Gigabytes gula.
Sedan när jag inspekterar kortet så är plåten på grafikkortet som hakar fast i chassit är ganska böjt.
Har inte haft problem med Proshop innan och skriver inte kommentaren för att gnälla på dem.
Jag har mailat dem idag så väntar svar från dem på måndag.
Men undrar helt enkelt om folk råkat ut för liknande från Proshop innan?
Betalade fullpris och räknar då med att kortet ska vara oanvänt och bör jag vara orolig när plåten är böjd?
Enligt mig kan det väl bara uppstå om man tappar kortet?
Kortet funkar fint som det verkar men ska jag vara orolig för framtiden med kortet?
Pallar inte lämna tillbaka det för att sedan vänta massa månader på ett nytt, kan jag begära att få ha kvar detta kortet sålänge tills ersättningskort kommer?

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Klickade hem ett Gigabyte 3090 med vattenblock från Proshop för några dagar sedan.
När jag öppnade kartongen igår så ser jag direkt att orginaltapen från Gigabyte som håller ihop antistatpåsen är öppnad.
Den är ersatt med en helt vanlig genomskinlig tape som är satt över Gigabytes gula.
Sedan när jag inspekterar kortet så är plåten på grafikkortet som hakar fast i chassit är ganska böjt.
Har inte haft problem med Proshop innan och skriver inte kommentaren för att gnälla på dem.
Jag har mailat dem idag så väntar svar från dem på måndag.
Men undrar helt enkelt om folk råkat ut för liknande från Proshop innan?
Betalade fullpris och räknar då med att kortet ska vara oanvänt och bör jag vara orolig när plåten är böjd?
Enligt mig kan det väl bara uppstå om man tappar kortet?
Kortet funkar fint som det verkar men ska jag vara orolig för framtiden med kortet?
Pallar inte lämna tillbaka det för att sedan vänta massa månader på ett nytt, kan jag begära att få ha kvar detta kortet sålänge tills ersättningskort kommer?

Grattis till kortet, trodde proshop var omöjligt.

Hur mycket var plåten böjd? Jag köpte ett kort som va factory sealed och allt men plåten va pyttelite böjd (typ sista millimetern vid slutet av metalen).

Säkert inga problem men jag hade kontaktat dom och begärt förklaring samt eventuellt ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Grattis till kortet, trodde proshop var omöjligt.

Hur mycket var plåten böjd? Jag köpte ett kort som va factory sealed och allt men plåten va pyttelite böjd (typ sista millimetern vid slutet av metalen).

Säkert inga problem men jag hade kontaktat dom och begärt förklaring samt eventuellt ersättning.

Svårt att få på bild, ser värre ut i verkligheten.
Den är ju onekligen öppnad då orginaltapen är öppnad, även spår inne i förpackningen.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Svårt att få på bild, ser värre ut i verkligheten.
Den är ju onekligen öppnad då orginaltapen är öppnad, även spår inne i förpackningen.

https://i.imgur.com/owOLAeG.jpg

Den där hade jag inte accepterat, lämna tillbaks kortet och få ett nytt, Alternativt en 80% rabatt är nog i sin ordning som den ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Den där hade jag inte accepterat, lämna tillbaks kortet och få ett nytt, Alternativt en 80% rabatt är nog i sin ordning som den ser ut

Du menar 20 % va?

Permalänk
Medlem

Lol 80%.
Det där såg verkligen illa ut! Skulle säga 20-25% reducerat pris med tanke på att det finns tydliga spår efter användning.