Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

Fick nästan dubbet så mycke ETH idag som när eth låg på topp i förra veckan, så omväxlat till kronor så ligger det väldigt lika. Hoppas det håller i sig^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Fick nästan dubbet så mycke ETH idag som när eth låg på topp i förra veckan, så omväxlat till kronor så ligger det väldigt lika. Hoppas det håller i sig^^

Ja för oss som minar så är det ju bra när folk paniksäljer och andra investerar osv. Ökar gaspriserna och block rewards.

Bara hoppas det håller i sig i några veckor innan kurvan går uppåt igen.

Är väl egentligen nu man ska utöka riggen/riggarna om man har extra pengar som ligger och skräpar.

Bytte till USDC när kursen låg högt och tillbaka till eth och doge coin igår, så får se hur det går. 😀

Dock inte satsat några pengar utan är bara det jag har minat ihop dom senaste 2.5 månaderna, så är ju egentligen struntsamma hur det går. Ser dock possitivt ut just nu iaf.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Ja för oss som minar så är det ju bra när folk paniksäljer och andra investerar osv. Ökar gaspriserna och block rewards.

Bara hoppas det håller i sig i några veckor innan kurvan går uppåt igen.

Är väl egentligen nu man ska utöka riggen/riggarna om man har extra pengar som ligger och skräpar.

Bytte till USDC när kursen låg högt och tillbaka till eth och doge coin igår, så får se hur det går. 😀

Dock inte satsat några pengar utan är bara det jag har minat ihop dom senaste 2.5 månaderna, så är ju egentligen struntsamma hur det går. Ser dock possitivt ut just nu iaf.

Bra tips!
Mina gpuer ”hade” betalat av sig men sedan drog ETH ner så jag har väl någon veckans mining kvar tills jag kan är nere på ”noll”.

Funderar starkt på att köpa en 3070 men priset är runt 10k på blocket, så det kanske går åt helvete eller så går det hur bra som helst.

Men är verkligen nyfiken om man ska slå till 🤤😅
Kommer gå från 184 MH/s till ca 245 MH/s 🤑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Bra tips!
Mina gpuer ”hade” betalat av sig men sedan drog ETH ner så jag har väl någon veckans mining kvar tills jag kan är nere på ”noll”.

Funderar starkt på att köpa en 3070 men priset är runt 10k på blocket, så det kanske går åt helvete eller så går det hur bra som helst.

Men är verkligen nyfiken om man ska slå till 🤤😅
Kommer gå från 184 MH/s till ca 245 MH/s 🤑

Ruskigt dyrt med korten nu.

Ligger på strax under 400 mh/s just nu.

Men håller på att försöka bygga en till rig, fick tag på ett gtx 1660 super igår billig så det blir väl början på den om man får tag på fler kort i samma klass. tanken är väl att nå 600mh/s och sedan stanna där, gratis el så går ju plus oavsett hur kursen ser ut direkt korten är betalda.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Ruskigt dyrt med korten nu.

Ligger på strax under 400 mh/s just nu.

Men håller på att försöka bygga en till rig, fick tag på ett gtx 1660 super igår billig så det blir väl början på den om man får tag på fler kort i samma klass. tanken är väl att nå 600mh/s och sedan stanna där, gratis el så går ju plus oavsett hur kursen ser ut direkt korten är betalda.

Ja, denna vecka har det varit svårare att få tag i kort till bra pris. Håller också på med en ny rigg, men tänker inte betala överpris.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Ja, denna vecka har det varit svårare att få tag i kort till bra pris. Håller också på med en ny rigg, men tänker inte betala överpris.

Jo är klokt att försöka hitta billiga(eller iaf inte tok överprisade) kort, speciellt när marknaden för crypto ser ut som den gör just nu.

Fått tag på en rigg med 6 st RX 580 4GB också, ska se om man kan mina lite ergo eller raven coin med den. 4gb korten är lite av en chansning, men iom att jag har gratis el så är det värt att testa. Har man tur så går ju ergo och raven upp i pris ordentligt sen, och i värsta fall så drar man in 5-10$ per dag iaf.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Jo är klokt att försöka hitta billiga(eller iaf inte tok överprisade) kort, speciellt när marknaden för crypto ser ut som den gör just nu.

Fått tag på en rigg med 6 st RX 580 4GB också, ska se om man kan mina lite ergo eller raven coin med den. 4gb korten är lite av en chansning, men iom att jag har gratis el så är det värt att testa. Har man tur så går ju ergo och raven upp i pris ordentligt sen, och i värsta fall så drar man in 5-10$ per dag iaf.

Har du gratis el är det ju bara att prova. Jag köpte precis ett x99-moderkort där jag tänkte använda 3st 3060. Men även de korten har ju stigit i pris, så jag köper helst direkt från butik.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Jo är klokt att försöka hitta billiga(eller iaf inte tok överprisade) kort, speciellt när marknaden för crypto ser ut som den gör just nu.

Fått tag på en rigg med 6 st RX 580 4GB också, ska se om man kan mina lite ergo eller raven coin med den. 4gb korten är lite av en chansning, men iom att jag har gratis el så är det värt att testa. Har man tur så går ju ergo och raven upp i pris ordentligt sen, och i värsta fall så drar man in 5-10$ per dag iaf.

Kör du zombie mode då?

Det sjukaste hände, grannens unge lyckades köpa en gpu och pratade med hans far som sa att han kunde sälja sin gamla gpu till mig.
En 1650 4GB 🤤 (1000kr).

Betalade och drog fram min gamla burk (z87-g45, 4670k).
Installera hiveOS utan problem. Botar jättefint in i den.
Installera GPU och datorn vägrar boota…
När jag tar ut gpu så bootar utan problem.

Testa att plugga in GPU i min main dator med en 5900x och boota utan problem.

Har nyaste bios på moderkortet o allt…

Hr suttit hela kvällen och felsökt.

Testat 3 olika 6 pins kablar…

Imorgon ska jag testa att ändra PEG till IDG i bios så att integrerade grafiken får prio.

Edit:
Fick datorn att bota med GPU men verkar som att jag får noll i hashrate. Zombie mode verkar inte kicka in?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den här posten?
https://www.reddit.com/r/EtherMining/comments/ni9ad1/total_mi...

Jag tror att det börjar bli dags att avveckla mining rätt snart och det känns verkligen som fel tillfälle att köpa fler kort. Nu handlar det snarare om att sälja korten innan priserna sjunker för mycket (andra miners börjar sälja i stora volymer). Om ca. 1-3 månader bör vara the sweet spot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aritoc:

Vad tror ni om den här posten?
https://www.reddit.com/r/EtherMining/comments/ni9ad1/total_mi...

Jag tror att det börjar bli dags att avveckla mining rätt snart och det känns verkligen som fel tillfälle att köpa fler kort. Nu handlar det snarare om att sälja korten innan priserna sjunker för mycket (andra miners börjar sälja i stora volymer). Om ca. 1-3 månader bör vara the sweet spot.

Kanske, kanske inte.

Finns lite olika åsikter om det.

Hade jag betalat för elen så kanske jag hade tänkt annorlunda.

Dom korten jag har kommer ju att dra in pengar oavsett, och kommer inte att betala hypade priser för kort utan köper när jag hittar något billigt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Kanske, kanske inte.

Finns lite olika åsikter om det.

Hade jag betalat för elen så kanske jag hade tänkt annorlunda.

Dom korten jag har kommer ju att dra in pengar oavsett, och kommer inte att betala hypade priser för kort utan köper när jag hittar något billigt.

Profits kommer att gå ner väldigt skarpt i framtiden och om du sitter på flera kort så kommer de också att tappa i värde i längden. Förmodligen kommer det att vara bättre långsiktigt att sälja dem till ett högt pris än att försöka kräma ur de sista kronorna genom ETH. Men det ska bli spännande att se vad som händer, men modellen är ganska sund tycker jag. Dessutom så finns teorier om att ASICS är anledningen till att svårighetsgraden har gått upp så mycket den senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aritoc:

Profits kommer att gå ner väldigt skarpt i framtiden och om du sitter på flera kort så kommer de också att tappa i värde i längden. Förmodligen kommer det att vara bättre långsiktigt att sälja dem till ett högt pris än att försöka kräma ur de sista kronorna genom ETH. Men det ska bli spännande att se vad som händer, men modellen är ganska sund tycker jag. Dessutom så finns teorier om att ASICS är anledningen till att svårighetsgraden har gått upp så mycket den senaste tiden.

Tror många som tänker framåt inte säljerav allt eth så fort som möjligt, utan hoppas på att det stiger så småningom med eth 2.0, så man vill sitta på lite för framtiden^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aritoc:

Profits kommer att gå ner väldigt skarpt i framtiden och om du sitter på flera kort så kommer de också att tappa i värde i längden. Förmodligen kommer det att vara bättre långsiktigt att sälja dem till ett högt pris än att försöka kräma ur de sista kronorna genom ETH. Men det ska bli spännande att se vad som händer, men modellen är ganska sund tycker jag. Dessutom så finns teorier om att ASICS är anledningen till att svårighetsgraden har gått upp så mycket den senaste tiden.

Jo vinsterna kommer att minska, frågan är hur mycket?.

Sen kommer det ju nya crypto hela tiden, gäller bara att man är snabb att ställa om.

Man får se hur det slutar, iaf dragit in 2 st 3080 via mining + trading än så länge så är nöjd som det är just nu.
Dock ser det lite dystert ut just nu med priserna, men förhoppningsvis så återhämtar sig marknaden snabbt, speciellt dom crypto jag har satsat på.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Tror många som tänker framåt inte säljerav allt eth så fort som möjligt, utan hoppas på att det stiger så småningom med eth 2.0, så man vill sitta på lite för framtiden^^

Va? Den ETH som du kan mina kommer att sjunka skarpt de kommande månaderna, det spelar ingen roll ifall du säljer det eller inte. Tror man på ETH så är det förmodligen bäst att inom en viss tidsram sälja sina kort medan priset är högt och köpa ETH för det, istället för att mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aritoc:

Va? Den ETH som du kan mina kommer att sjunka skarpt de kommande månaderna, det spelar ingen roll ifall du säljer det eller inte. Tror man på ETH så är det förmodligen bäst att inom en viss tidsram sälja sina kort medan priset är högt och köpa ETH för det, istället för att mina.

Ja kanske, man får väl göra nya slutsatser när vi vet vad EIP 1559 har för effekt på det hela. edit: I praktiken alltså

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att sälja av mina 3060 och bara fortsätta med mitt 3070 och låta det jag fått ihop hittills ligga tills det blir bättre. Får väl se hur jag gör, måste ju orka med Blocket också.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Nu har jag sålt två av mina miningkort så nu kan ni räkna med att kurvan fortsätter spikrakt uppåt, tacka mig senare!

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Nu har jag sålt två av mina miningkort så nu kan ni räkna med att kurvan fortsätter spikrakt uppåt, tacka mig senare!

Kursade också bort ett av mina 3080 kort, ska bygga en ny rigg med lite billigare kort(1060, 1070, 1660 super/ti), beroende på vad jag får tag på. blir 8 st kort i den. Mest pga värmen GDDR6X minnena öser ur sig...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Kursade också bort ett av mina 3080 kort, ska bygga en ny rigg med lite billigare kort(1060, 1070, 1660 super/ti), beroende på vad jag får tag på. blir 8 st kort i den. Mest pga värmen GDDR6X minnena öser ur sig...

Hoppas du fick bra betalt för den, misstänker att korten kommer att reas ut om någon månad när den riktiga ”kraschen” kommer.

Själv är jag ROI så jag bryr mig inte så mycket, får tugga på så får vi se om jag köper något ”billigt kort” som kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Kursade också bort ett av mina 3080 kort, ska bygga en ny rigg med lite billigare kort(1060, 1070, 1660 super/ti), beroende på vad jag får tag på. blir 8 st kort i den. Mest pga värmen GDDR6X minnena öser ur sig...

Sålde också av några kort igår. Kunde inte låta bli när man får så bra betalt.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Jag tror på en ökning av värdet när ETH går över till ETH2. Jag kommer fortsätta mina ETH till det inte är lönsamt eller till det inte går.
Eftersom jag inte har köpt på mig någon extra GPU utan använder den GPUn jag har för mining/gaming och allt möjligt ser jag ingen anledning till att sluta i nuläget.
De ETH jag minat har jag ju kvar...som sen, vad jag tror, kommer att öka i värde.
Tror inte jag kommer mina i framtiden om jag skulle bli tvungen att köpa hårdvara enbart för detta. Jag är en hobbyminer helt enkelt

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Kursade också bort ett av mina 3080 kort, ska bygga en ny rigg med lite billigare kort(1060, 1070, 1660 super/ti), beroende på vad jag får tag på. blir 8 st kort i den. Mest pga värmen GDDR6X minnena öser ur sig...

Även om minnena i sig blir väldigt varma så måste man väl utgå från enhetens totala TDP: 230 W är ju mer värme än 150 W.

Eller tänker jag fel?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Btw så är den fallande trenden bruten, iallafall akut, sedan igår.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Btw så är den fallande trenden bruten, iallafall akut, sedan igår.

Jasså? Det är väl bra och allt men jag misstänker en ” Dead cat bounce” 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Även om minnena i sig blir väldigt varma så måste man väl utgå från enhetens totala TDP: 230 W är ju mer värme än 150 W.

Eller tänker jag fel?

Du tänker rätt.

Dock tänkte mer på kortets livsläng, för om det ligger på 90+ vid 18-20 grader så hur ser det ut när det är full sommarvärme och +27 inne?.

Man vill ju inte kör AC 24/7.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jasså? Det är väl bra och allt men jag misstänker en ” Dead cat bounce” 😀

Ptja, det är bull tills det inte längre är bull.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Rewardsen är oerhört låga, men det är väl bara mina på och se det långsiktigt, och hoppas på att Ethereum blir populärt inom 5 år? Låter som en naiv idiot nu, men tänk om det är Ether når 30-50k usd som bitcon gjort? Jag har själv gamblat 20k + 5k från mining på Ether och just nu ser det dystert ut på kontona men det är med pengar jag har råd att förlora. Gjorde ju bort mig då jag köpte ett par veckor innan dippen men som sagt, långsiktigt är ordet! Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Rewardsen är oerhört låga, men det är väl bara mina på och se det långsiktigt, och hoppas på att Ethereum blir populärt inom 5 år? Låter som en naiv idiot nu, men tänk om det är Ether når 30-50k usd som bitcon gjort? Jag har själv gamblat 20k + 5k från mining på Ether och just nu ser det dystert ut på kontona men det är med pengar jag har råd att förlora. Gjorde ju bort mig då jag köpte ett par veckor innan dippen men som sagt, långsiktigt är ordet! Eller?

Går ju även att mina andra crypto, tex Ergo/ERG som jag även tror kan vara bra att ha i walleten.

Eller så satsar man på någon annan crypto valuta som verkar lovande, tex Cardano/ADA. Har det mesta i Cardano just nu men växlar dock mellan toppar och dalar när jag hinner så innehavet växer hela tiden, dock får man sitta och vakta kursen hela tiden...

Dock följer 99% av alla crypto valutor Bitcoins, så går den ner så gå även resten ner. Och det kommer nog att dröja innan det blir någon sorts stabilitet då en hel del spekulanter med miljarder på fickorna verkar hålla på och leka med den nu...

Kommer att fortsätta att mina även om det blir olönsamt ett tag, bara fylla på wallet så mycket det går innan det vänder. Får hoppas på en skitkall sommar dock...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av npftd:

Rewardsen är oerhört låga, men det är väl bara mina på och se det långsiktigt, och hoppas på att Ethereum blir populärt inom 5 år? Låter som en naiv idiot nu, men tänk om det är Ether når 30-50k usd som bitcon gjort? Jag har själv gamblat 20k + 5k från mining på Ether och just nu ser det dystert ut på kontona men det är med pengar jag har råd att förlora. Gjorde ju bort mig då jag köpte ett par veckor innan dippen men som sagt, långsiktigt är ordet! Eller?

Att vara långsiktig är ett måste. Nu vet jag inte vad du betalat för din faktiska hashrate, men över butikspris är inte bra i det här läget. Fortsätter dippen så får vi nog se många billiga kort på andrahandsmarknaden inom en snar framtid.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Har redan sålt av av miningkort så slipper man trängas när det kommer bli överfullt med slutkörda grafikkort på marknaden väldigt snart.