NU var tillgången på Ryzen 5000 i stort sett komplett

Permalänk
Medlem

NU var tillgången på Ryzen 5000 i stort sett komplett

Tänkte bara ta tillfället i akt att konstatera att det tog till idag (eller igår möjligen), 30/4 april innan tillgången på Ryzen CPUer kom ikapp med efterfrågan. 5800X har funnits i lager länge... 5600X har dykt upp till och från men finns i lager hos Webhallen relativt många och varit i lager hela veckan. Inet ska ha 5600X på väg in i dagarna och har fått ett ordentligt lager på 5950X, över 50 stycken. Nu är det bara 5900X som saknas, men tycker ändå 3 av 4 modeller bör räknas som att de finns tillgång. Dessutom säger Kompletts hemsida de kommer få 100+ 5900x redan den andra maj... Så kanske alla modeller går att köpa efter helgen med lite tur. Så 6 månader efter säljstart kan du spontanköpa vilken ryzen 5000 processor du vill =).

🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳

(Du kan få ett nytt grafikkort i butik också... om du inte har något emot att betala 20 000 kr och inte promt vill ha ett nvidia kort.... Så vad ska vi tror här... ytterligare 6 månaders väntan?)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Om 6 mån har vi brist igen. När 6000 serien släpps kommer det troligen även bil brist på DDR5 minne också med höga priser som följd. vi får hoppas att intels GPUer är bra så trycket på grafikkort minskar på AMD och Nvidia.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Jag beställde en 5600x för min flickväns build och det verkade som om de flesta återförsäljare skulle ha stock i slutet av månaden, jag är säker på att den inte kommer att hålla. Nu är det en bra tid att köpa en.

Visa signatur

Loading Swedish: ████████░░░░ 69%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extemporaneous:

Jag beställde en 5600x för min flickväns build och det verkade som om de flesta återförsäljare skulle ha stock i slutet av månaden, jag är säker på att den inte kommer att hålla. Nu är det en bra tid att köpa en.

Tänker man beställer av någon som har i lager då bara.

https://www.webhallen.com/se/product/326488-AMD-Ryzen-5-5600X...

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om 6 mån har vi brist igen. När 6000 serien släpps kommer det troligen även bil brist på DDR5 minne också med höga priser som följd. vi får hoppas att intels GPUer är bra så trycket på grafikkort minskar på AMD och Nvidia.

Sann optimist =).

Men visst har detta komponentsbristmörker varit väldigt märkligt. Har själv byggt två system till syskonbarnen... De har fått tillfälliga 560 ti som nu är 10 år gamla bara för att de ska gå att använda till att surfa med i vart fall. Trist och inte alls vad man tänkt sig.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Tänker man beställer av någon som har i lager då bara.

https://www.webhallen.com/se/product/326488-AMD-Ryzen-5-5600X...

Shit! De försvinner snabbt.

Visa signatur

Loading Swedish: ████████░░░░ 69%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Tänkte bara ta tillfället i akt att konstatera att det tog till idag (eller igår möjligen), 30/4 april innan tillgången på Ryzen CPUer kom ikapp med efterfrågan. 5800X har funnits i lager länge... 5600X har dykt upp till och från men finns i lager hos Webhallen relativt många och varit i lager hela veckan. Inet ska ha 5600X på väg in i dagarna och har fått ett ordentligt lager på 5950X, över 50 stycken. Nu är det bara 5900X som saknas, men tycker ändå 3 av 4 modeller bör räknas som att de finns tillgång. Dessutom säger Kompletts hemsida de kommer få 100+ 5900x redan den andra maj... Så kanske alla modeller går att köpa efter helgen med lite tur. Så 6 månader efter säljstart kan du spontanköpa vilken ryzen 5000 processor du vill =).

🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳

(Du kan få ett nytt grafikkort i butik också... om du inte har något emot att betala 20 000 kr och inte promt vill ha ett nvidia kort.... Så vad ska vi tror här... ytterligare 6 månaders väntan?)

Tack för tipset. Har haft en 5950X på order från Komplett sedan November förra året utan att de hittils lyckats leverera en till mig så det blev till att köpa en från Inet nu istället. Blir lite uppgraderingspyssel i helgen

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Nu är även 5900X i lager hos inet (50+ stycken)... Sista spiken i kistan i AMDs processorbrist, de är ikapp efterfrågan. Grattis Sverige! Första steget mot alla kretsar i lager =).

https://www.inet.se/produkt/5303476/amd-ryzen-9-5900x-3-7-ghz...

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Väntar bara på att Ryzen 5100/5300 eller motsvarande lanseras. Har någon sett något rykte om instegsprocessorer i 5000-serien?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10