Tips på en bra datorstol för spelande/datorsittande/TV spelande.

Permalänk
Medlem

Tips på en bra datorstol för spelande/datorsittande/TV spelande.

Hej! Söker nu en ny datorstol då min är helt usel och gammal IKEA stol som inte har några armstöd längre.

Vet inte vad för bra kontorsstolar/datorstolar det finns här i sverige och vilka märken. Vet att herman miller ska vara bra i USA.

Har ni några tips?

Om detta är fel del av forumet får moderator gärna flytta tråden!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Svive Gemini.
Ser dock att priset har skjutit i höjd.
Jag köpte min för 1699:- eller om det var 1999:- och för det priset är det en riktigt grym stol.
Men jag hade nog aldrig betalat det den nu kostar.

Stilren, skriker inte gamingstol, stor och bred sist, gedigen och lagom mjuk/hård.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Sitter just nu på en Officeline/Lanab "Ronna" och är mycket nöjd.
För mig är det viktigt med bra justeringsmöjligheter, man ska kunna justera ryggstöd, höjd, sittdyna (framåt och bakåt) samt kunna vicka hela stolen (balansgunga).

Billigare "gamingstolar" har ett bucket seat och förhöjda kanter på sidorna för att skydda dig mot laterala krafter. Om du inte brukar ta kurvor i hög fart i din datorstol, och inte räknar med att bli påkörd från sidan är det helt onödigt. Den förhöjda kanten framtill på sitsen stryper också blodtillförseln till benen, om du inte har ett fotstöd (i en bil har man fötterna högre, vid pedalerna, men vid datorn har man dem oftast rakt ner på golvet). De brukar också ha sämre inställningsmöjligheter (t.ex. ingen möjlighet att vicka stolen) samt ha dyna i PU-läder vilket inte låter huden andas. Dynan bör vara klädd i tyg med minst 100 000 Martindale.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD