Microsoft: "Nästa version av Windows avslöjas inom kort"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Moton:

Nej. Eftersom jag har köpt Windows så är jag kunden. På vilket sätt skulle man vara produkten?

Oh, my sweet summer child.

Det är en plattform för att få dig att konsumera mera. Ingen skillnad från vilken annan plattform som helst där man låter kreatörer/säljare möta kunder/köpare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Windows med linux kernal redo för ARM tåget?

Det hade varit Något Windows med (Linux Kärna och Windows skal.)
Men det kan vi drömma om, Att windows blir "sk en Linux distro med Windows Teman/skal."

Jag personligen hade tyckt det hade varit ett smart drag av flera anledningar.
A) billigare utveckling (MS behöver bara anpassa Skal till nyaste Linux Kärna) istället för allt som idag
B) blir lättare att skala om Windows till olika plattformar som Android med Windows skal
C) Bättre stabilitet i systemet och säkrare

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Medlem

Windows 10 Series 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nej. Eftersom jag har köpt Windows så är jag kunden. På vilket sätt skulle man vara produkten?

Ifall du har missat debatten som säkerligen ligger bakom uttrycket så handlar det om att konsumenter som använder produkter från företag som på olika sätt hanterar din personliga information betraktar konsumenter som en handelsvara, d v s en produkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför inte skippa versioner? Bara köra på "Microsoft Windows"? 10 11 22 100 vad spelar det för roll?

Har också alltid tyckt det verkar som en vettigare idé.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysso:

Är det bara jag som reagerar på att dom BARA skriver om att content creators ska kunna tjäna pengar, inget om något som en slutkund faktiskt är intresserad av?

Artikeln grundar sig i vad Microsofts VD sagt i en presentation på årets Build-konferens, en konferens som specifikt riktar sig till utvecklare som arbetar med Microsoft-teknologier (Windows, Azure, osv). Att fokus var på sådant som är relevant för målgruppen är knappast överraskande.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Prova Linux så går din dröm i uppfyllelse. ^^

Skrivet av Chmat76:

Aha, du menar en lite obskyr Linux distro?

Nej.
Om jag velat ha Linux skulle jag haft Linux.
Jag vill ha exakt precis vad jag skrev.

Jag

Vill

Inte

Ha

Linux

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Här var det negativ stämning. Går väll emot strömmen och säger att jag tror detta kommer bli nått av det bästa som någonsin hänt i PC-världen, varje segment av användare från folk som bara surfar på facebook till AI-programmerare kommer uppleva en användarvänlighet som får en att känna sig som om man svävar på moln.
Nu har jag ingen aning om detta är fallet, men alla andra gissar ju å har sig så det gör jag med.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Tror dom slopar den monolitiska kärnan och byter den mot en Linuxkärna. Sen måste ju allt runt den fortfarande lira med sina API'er, .Net, DirectX m.m. och det kommer vara oförändrat utåt sett, men inåt sett ombyggt. Resultatet ett snabbt, minnessnålt och flexibelt OS med Linux i kärnan, men fortfarande "Windows" utåt.

Hmm, lite mer likt MacOs m.a.o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

ARM only! You heard it here first!

ARM, pdf, Java med flera är några av de framsteg som ju skulle nå world domination och utradera "alla" andra konkurrerande varianter. Av olika anledningar så blir det inte alltid som expertera tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Yup, ser framför mig microsoft store inbyggt på ett sådant sätt att det inte går att undvika. Och alla tvingas att använda det.

Vilken tur att Vulkan och Linux har gått såpass långt att det inte längre finns något som behåller dig kvar hos Windows, annat än om man gillar Word (Men Google Docs börjar faktiskt bli väldigt moget det med...).

Har kört 100% på Pop-OS sedan ett år tillbaka, inte saknat Windows alls förutom Word som körs i en virituell W10-maskin när det krävs.

Skrivet av Barsk66:

Tror dom slopar den monolitiska kärnan och byter den mot en Linuxkärna. Sen måste ju allt runt den fortfarande lira med sina API'er, .Net, DirectX m.m. och det kommer vara oförändrat utåt sett, men inåt sett ombyggt. Resultatet ett snabbt, minnessnålt och flexibelt OS med Linux i kärnan, men fortfarande "Windows" utåt.

Hade du sagt detta för 2 år sedan hade jag garvat åt dig, men det finns mycket som pekar mot det (Portade applikationer till Linux, Subsystem for Linux mfl...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Rätta mig om jag har fel, men det är Linux som är en monolitisk kärna. Windows NT är en såkallad hybrid modell och har i min mening en bättre design där drivrutiner inte behöver integreras i kärnan.

Permalänk
Medlem

Ohh spännande. Nu vart man nyfiken.
Konstigt att inget har läckt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Vista II?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysso:

Är det bara jag som reagerar på att dom BARA skriver om att content creators ska kunna tjäna pengar, inget om något som en slutkund faktiskt är intresserad av?

Ärlighet varar längst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

För första gången är jag inte exalterad av att höra om en ny Windows-version.
Lootbox-windows, är det vad vi kommer få? Microtransactions för att öppna notepad och calc?
Fuck me.

Om man ska baser det på hur de har agerat med deras småspel så kommer det bli så, ja. De har inga problem med reklam som automatiskt börjar spelas upp på full volym med meddelanden från bedragare.

Varför skulle de inte plocka bort notepad i fortsättningen? En månadsavgift för att kunna låsa upp "pro"-paketet med tillgång till Explorer, kontrollpanelen, möjligheten att installera egna .exe och välja egen webbläsare. Annars får man klara sig med Drive, Microsoft store och Edge. Ett "media"-paket där de tillåter HDCP så du kan kolla på Netflix eller andra streams i HD kvalitet, annars får du nöja dig med 480p eller kolla via Microsoft Movies & TV. Ett "creative"-paket där du kan koppla in ritplattor. Ett "extended"-paket där du kan använda datorn utanför dina fritt valda "active hours" på 18 timmar per dygn.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av johanandersson:

https://i.imgur.com/4AWwYPd.png

Om man ska baser det på hur de har agerat med deras småspel så kommer det bli så, ja. De har inga problem med reklam som automatiskt börjar spelas upp på full volym med meddelanden från bedragare.

Varför skulle de inte plocka bort notepad i fortsättningen? En månadsavgift för att kunna låsa upp "pro"-paketet med tillgång till Explorer, kontrollpanelen, möjligheten att installera egna .exe och välja egen webbläsare. Annars får man klara sig med Drive, Microsoft store och Edge. Ett "media"-paket där de tillåter HDCP så du kan kolla på Netflix eller andra streams i HD kvalitet, annars får du nöja dig med 480p eller kolla via Microsoft Movies & TV. Ett "creative"-paket där du kan koppla in ritplattor. Ett "extended"-paket där du kan använda datorn utanför dina fritt valda "active hours" på 18 timmar per dygn.

Alltså det får mig att kräkas lite i munnen av att bara tänka på det. Hur fan tror de att de ska komma undan med det? Eller är gemene man så förslappad att man bara kommer acceptera det?

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Nej.
Om jag velat ha Linux skulle jag haft Linux.
Jag vill ha exakt precis vad jag skrev.

Jag

Vill

Inte

Ha

Linux

Server Core?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Uttrycket som det hänvisas till är förmodligen "If you are not paying for it, you’re not the customer; you’re the product being sold." som kommer från en Metafilter-kommentar skriven av Andrew Lewis i en tråd om Digg.

Logiken är att eftersom det nu visas reklam i Windows och slutanvändaren av Windows därmed inte betalar hela priset för Windows är slutanvändaren inte längre den enskilda kunden för Microsoft. Windows subventioneras nu av reklam. Då skulle det betyda att den nya kunden är den som Microsoft säljer reklamplatser till precis som det är för Facebook och Google. Du i form av din data eller annonsprofil är den nya produkten.

Det är ju inte helt svartvitt att man inte längre är enskild kund men man kan i alla fall säga att det är fler så kallade "stakeholders" eller "intressenter" involverad i Windows än det var tidigare.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Meathim:

Server Core?

Japp, detta är vägen. Windows Server core finns med WSL2 också. Vem hade kunnat trott att Windows skulle leveras med hybridkärna? Både server och Windows 10 kommer med hybridkärna idag, vilket är jättetrevligt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Alltså det får mig att kräkas lite i munnen av att bara tänka på det. Hur fan tror de att de ska komma undan med det? Eller är gemene man så förslappad att man bara kommer acceptera det?

Du skriver som att det vore en sanning. Det finns väl inget som säger att det behöver bli så.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av jawik:

Du skriver som att det vore en sanning. Det finns väl inget som säger att det behöver bli så.

Lite fatalistisk får man väl vara? Men det jag citerade tidigare var rätt talande tycker jag:
"(...)unlock greater economic opportunity for developers and creators."

Med tanke på vart resten av branschen är på väg så vet jag inte hur annars jag ska tolka det.

EDIT:
Dessutom har det ju bevisligen redan hänt med Patiens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gissar på en windows som körs som virtual desktop in da cloud - med en massive windows-store där man kan lägga till funktioner för just sin desktop.

För gamers är detta inget alternativ - men kan tänka att många företag med glädje skulle slippa all PC support o uppdateringar

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Japp, detta är vägen. Windows Server core finns med WSL2 också. Vem hade kunnat trott att Windows skulle leveras med hybridkärna? Både server och Windows 10 kommer med hybridkärna idag, vilket är jättetrevligt

Windows har haft hybridkärna sen NT. Det är inget nytt.

Permalänk
Medlem

Efter att ha köpt en Macbook Air M1 så känns windows 10 som ett dåligt skämt Inte för att mac är perfekt med W10 är så kasst! Come at me!!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av dcxs:

Efter att ha köpt en Macbook Air M1 så känns windows 10 som ett dåligt skämt Inte för att mac är perfekt med W10 är så kasst! Come at me!!

Föredrar Mac jag också, speciellt till jobbet men till spel vinner så klart Windows

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

one word, fönsterhantering

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tea42BBS:

gissar på en windows som körs som virtual desktop in da cloud - med en massive windows-store där man kan lägga till funktioner för just sin desktop.

För gamers är detta inget alternativ - men kan tänka att många företag med glädje skulle slippa all PC support o uppdateringar

// LZ

Jag är helt och hållet inne på samma sak, det blir Windows Cloud helt enkelt. En snabb uppstart av en internetuppkoppling och sen loggas du in på ditt virtuella skrivbord där du lägger in dina appar efter eget tycke och smak.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux Mint. Sjukt nöjd med det.
I bland dual-bootar jag till Windows 10 AME, för lite VR-spel. AME versionen är rätt skön, nedstrippad version av Win10 - moddad av användare, för att få mer integritet och kontroll över operativsystemet.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av DasIch:

Windows har haft hybridkärna sen NT. Det är inget nytt.

Då var det ju enbart closed source-kärnor va? Nu är ju Linux inbyggt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com