Permalänk
Medlem

Har via jobbet fått lite aktier vid tre tillfällen de senaste 6-7 åren och instruktionerna var att öppna ett VP konto (hos Swedbank i mitt fall). Jag har bara låtit dem ligga där men vill nu sälja av dem då jag behöver pengarna till att köpa en bil.

Vad ska man tänka gällande beskattning? Hur räknar jag?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har via jobbet fått lite aktier vid tre tillfällen de senaste 6-7 åren och instruktionerna var att öppna ett VP konto (hos Swedbank i mitt fall). Jag har bara låtit dem ligga där men vill nu sälja av dem då jag behöver pengarna till att köpa en bil.

Vad ska man tänka gällande beskattning? Hur räknar jag?

30% på vinst, så har du gjort 100k i vinst är det 30k i skatt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

30% på vinst, så har du gjort 100k i vinst är det 30k i skatt.

Det är det som är problemet, jag har ingen bra koll på vad de hade för värde när jag fick dem. Får väl luska runt lite dock men hur hårda är kontrollerna?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är det som är problemet, jag har ingen bra koll på vad de hade för värde när jag fick dem. Får väl luska runt lite dock men hur hårda är kontrollerna?

Om man inte har någon uppgift om inköpsvärde får man använda schablonmetoden och den är inte speciellt fördelaktig.
Men det måste väl gå att ta reda på värdet i och med att du fått dem av banken. Borde finnas register.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Om man inte har någon uppgift om inköpsvärde får man använda schablonmetoden och den är inte speciellt fördelaktig.
Men det måste väl gå att ta reda på värdet i och med att du fått dem av banken. Borde finnas register.

Nja, inte helt sant. Schablonmetoden är fördelaktig om aktierna minst femdubblas i värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är det som är problemet, jag har ingen bra koll på vad de hade för värde när jag fick dem. Får väl luska runt lite dock men hur hårda är kontrollerna?

Du bör ju kunna kolla tillbaka på deklarationen du gjorde för det inkomståret du fick dem? De skall ju ha deklararerats som inkomst då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är det som är problemet, jag har ingen bra koll på vad de hade för värde när jag fick dem. Får väl luska runt lite dock men hur hårda är kontrollerna?

Går du in på dem via banken borde ju hitta något som heter typ införskaffningsvärde eller liknande, så jämför det med nuvarande värdet, eller värdeökning osv . Att de kontrollerar din inkomst skulle jag säga är 99.9% alla affärer jag gjort har på öret varit rätt mer eller mindre.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja, inte helt sant. Schablonmetoden är fördelaktig om aktierna minst femdubblas i värde.

Ja, men i och med att detta gäller bankaktier så är det knappast troligt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du bör ju kunna kolla tillbaka på deklarationen du gjorde för det inkomståret du fick dem? De skall ju ha deklararerats som inkomst då.

Bra tips, ska kika.

Skrivet av NatureBoyyy:

Går du in på dem via banken borde ju hitta något som heter typ införskaffningsvärde eller liknande, så jämför det med nuvarande värdet, eller värdeökning osv . Att de kontrollerar din inkomst skulle jag säga är 99.9% alla affärer jag gjort har på öret varit rätt mer eller mindre.

Ska kolla på det också.

Skrivet av griid:

Ja, men i och med att detta gäller bankaktier så är det knappast troligt.

Nej det är Volvo.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sålt av lite teckningsrätter till Zalando som Kinnevik delade ut.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har någon använt Sigmastocks? Hur upplever ni det?

Jag har ett litet månadssparande om 500 spänn där sedan några månader tillbaka så det är lite tidigt att uttala sig om performance, men än så länge vet jag inte riktigt om jag skulle gjort samma placeringar (just nu är tydligen mitt största enskilda innehav i Monster Beverages, som också är det enda US-baserade bolaget). Avgiften är 0,37% för ett 80/20-sparande (som de var den rekommenderade risknivån enligt deras tjänst), vilket är precist vad jag betalar för mitt sparande hos Lysa (där jag har flera konton med olika sparhorisont/risknivåer).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Har någon använt Sigmastocks? Hur upplever ni det?

Jag har ett litet månadssparande om 500 spänn där sedan några månader tillbaka så det är lite tidigt att uttala sig om performance, men än så länge vet jag inte riktigt om jag skulle gjort samma placeringar (just nu är tydligen mitt största enskilda innehav i Monster Beverages, som också är det enda US-baserade bolaget). Avgiften är 0,37% för ett 80/20-sparande (som de var den rekommenderade risknivån enligt deras tjänst), vilket är precist vad jag betalar för mitt sparande hos Lysa (där jag har flera konton med olika sparhorisont/risknivåer).

Intressant, hur många % står monster för?

Sigmastocks är, för de som inte har koll sen innan, en aktierobot som automatiskt väljer bolag baserat på en samling nyckeltal, där du utlovar en bättre avkastning än index. Stämmer inte det?

Jag har varit nyfiken på att testa men inte kommit till skott.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Intressant, hur många % står monster för?

Sigmastocks är, för de som inte har koll sen innan, en aktierobot som automatiskt väljer bolag baserat på en samling nyckeltal, där du utlovar en bättre avkastning än index. Stämmer inte det?

Jag har varit nyfiken på att testa men inte kommit till skott.

Din uppfattning stämmer ganska väl.

Det ska sägas att jag har väldigt lite pengar i Sigmastocks än så länge (500 spänn i månaden i inte ens ett år), så jag kan absolut tänka mig att det slår lite konstigt - men just nu står innehavet i Monster för 24% av den del av innehavet som är vikt för aktier.

Jag var nyfiken, och tecknade mig för förhandsvisningen av deras automatiska tjänst - tidiga iterationer spottade ut sig en lista på vilka aktier som skulle handlats och så fick användaren själv använda sin bank för att handla utefter listan.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Går du in på dem via banken borde ju hitta något som heter typ införskaffningsvärde eller liknande, så jämför det med nuvarande värdet, eller värdeökning osv . Att de kontrollerar din inkomst skulle jag säga är 99.9% alla affärer jag gjort har på öret varit rätt mer eller mindre.

Hittade papprena och lyckades räkna ut det, blev dessvärre en jävla massa skatt :/ Iofs har jag aldrig sålt aktier innan så vet inte vad som är mycket och lite.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hittade papprena och lyckades räkna ut det, blev dessvärre en jävla massa skatt :/ Iofs har jag aldrig sålt aktier innan så vet inte vad som är mycket och lite.

Du kan välja schablonmetoden om det är fördelaktigare (men inte så troligt att det är det).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hittade papprena och lyckades räkna ut det, blev dessvärre en jävla massa skatt :/ Iofs har jag aldrig sålt aktier innan så vet inte vad som är mycket och lite.

Får du skatta mycket har du ju gjort bra vinst 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Jag kör 50/50 guld & aktier. Min teori är att en sådan portfölj sannolikt kommer ge god riskjusterad avkastning detta årtiondet. När vi kommit in i en ny normaliserad räntecykel (kan dröja till 30-talet innan vi får en peak) kan det vara läge att resonera annorlunda.

Detta är förståss spekulation och jag baserar mina investeringar på självstudier. Att ha 50% guld gör också att jag blir mer bekväm med högre risk i själva aktiedelen.

För den som är nybörjare och söker inspiration kan följa min portfölj "Like The Ocean" på Shareville, +84% på ett år vilket är mycket p.g.a. att jag köpte på botten, vilket är just den typen av fördelar du får med en 50/50 portfölj. Nu föll guldet förra våren också men inte lika hårt som börsen och jag hade haft 60% uppgång på guldet innan vilket givit över 100% på 2 år i min totala portfölj. (Obs: guldet syns inte på Shareville, endast aktier).

https://www.shareville.se/medlemmar/like-the-ocean/portfolios...

Just nu är portföljen låg/mellanrisk med index och investmentbolag, helt enkelt för att jag tror att det är vad som kommer gå bra för tillfället. Mer riskfyllda aktier och bull/bear redovisar jag inte då jag tycker det är oansvarigt, nybörjare som kan fatta dåliga beslut och köpa/sälja produkter de inte förstår.

Bild från Alex artikel om börsen & guld på Nordnet:

https://mk0nordnetblogrxs7tu.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2020/03/image-1.png

Tack för ditt svar. Då skall jag se till att ha en andel guld och köpa mer över tiden.

Provar nu även att köpa ett par VIX bull-certifikat då gamestop sköt i höjden igår och under dagens förhandel. Jag har lagt märke till att det skakar om marknaden vilket bör synas i VIX. Resten av mitt innehav lär sjunka några procent.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Woho, Avanza erbjuder nu superlånet på alla fonder och inte enbart sina egna.

Permalänk
Medlem

Tecknade någon Linc?
Här verkar de ha gått för att tilldela alla ett fast antal, 30st. Jag tecknade med 3 konton och fick därmed 90st (långt från vad jag anmält intresse för).
Känns ändå bättre än att bli utan helt som det så ofta blir!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tecknade någon Linc?
Här verkar de ha gått för att tilldela alla ett fast antal, 30st. Jag tecknade med 3 konton och fick därmed 90st (långt från vad jag anmält intresse för).
Känns ändå bättre än att bli utan helt som det så ofta blir!

Yes, fick 30 st :(. Ska du sälja eller hålla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tecknade någon Linc?
Här verkar de ha gått för att tilldela alla ett fast antal, 30st. Jag tecknade med 3 konton och fick därmed 90st (långt från vad jag anmält intresse för).
Känns ändå bättre än att bli utan helt som det så ofta blir!

Jag tecknade Linc men fick bara en bråkdel, 30 st.

Edit: sålde mina på 89.09 så 33% upp.

Permalänk
Medlem

Tecknade och hade tänkt hålla en längre stund men sålde med den här rusningen, sjunker den ner närmare 70 köper jag nog in igen. Är ett område jag kan noll om men som man gärna är investerad it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tecknade och hade tänkt hålla en längre stund men sålde med den här rusningen, sjunker den ner närmare 70 köper jag nog in igen. Är ett område jag kan noll om men som man gärna är investerad it.

Tyckte det lät intressant i och med att det är en investmentbolag inom medicinteknik/life science. Har testat tidigare att lägga pengar i medicinbolag men det är ju rent lotteri, bättre att lämna till såna som kan det

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tecknade någon Linc?
Här verkar de ha gått för att tilldela alla ett fast antal, 30st. Jag tecknade med 3 konton och fick därmed 90st (långt från vad jag anmält intresse för).
Känns ändå bättre än att bli utan helt som det så ofta blir!

Samma, fick på 2st konton och fick iväg de på ~90kr. Alltid svårt med IPOs, försöker hålla mig till strategin att sälja ASAP, men man hade ju varit vansinnig om man gjort det med checkingroup som är upp ~500% från introkurs nu någon vecka senare, då hade man ju gränt sig över "bara" 200% upp första dagen. FOMO is stronk!

Även tecknat Savelend men lär ju vara 0 chans att man får ngt där iom. att alla bef. kunder får förtur osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Yes, fick 30 st :(. Ska du sälja eller hålla?

Behåller nog tills vidare. Känns som att det ofta är väldigt högt säljtryck på noteringsdagen och hoppas på att det stiger svagt kommande veckor. Uppsidan på kort sikt lär vara begränsad dock. Premien nu är stor tycker jag - 40%.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Samma, fick på 2st konton och fick iväg de på ~90kr. Alltid svårt med IPOs, försöker hålla mig till strategin att sälja ASAP, men man hade ju varit vansinnig om man gjort det med checkingroup som är upp ~500% från introkurs nu någon vecka senare, då hade man ju gränt sig över "bara" 200% upp första dagen. FOMO is stronk!

Även tecknat Savelend men lär ju vara 0 chans att man får ngt där iom. att alla bef. kunder får förtur osv...

Glad att jag behöll THQ Nordic / Embracer, 3500% på den
Behåller faktiskt det mesta där jag tror på bolagets framtid.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Glad att jag behöll THQ Nordic / Embracer, 3500% på den
Behåller faktiskt det mesta där jag tror på bolagets framtid.

Med så stor uppgång börjar det ju mer kännas som diskussionen rör lotterivinster snarare än aktier

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Glad att jag behöll THQ Nordic / Embracer, 3500% på den
Behåller faktiskt det mesta där jag tror på bolagets framtid.

Jo med facit i hand så! Hade varit intressant om någon brydde sig om att följa IPOs årligen från notering till dagsdatum och se hur de gått över tid. Sett några smålistor där folk faktiskt registrerar där de får tilldelning, men ett index på alla svenska IPOs hade varit intressant. Man hör ju främst om de som går flera 100% upp, de som går back på öppningsdagen hamnar i skymundan.

Skrivet av e1m1:

Med så stor uppgång börjar det ju mer kännas som diskussionen rör lotterivinster snarare än aktier

Det är så jag ser på IPOs generellt. Lekpengar jag kan bli av med men som ofta genererar en del trevligt. Precis som lotter. Jag spelar aldrig på odds eller köper lotter osv dock.

Permalänk

Thqnordic / Embracer sålde jag när dom fortfarande hette thq Nordic. Lasse har gjort det väldigt bra med alla förvärv, detta hade jag aldrig kunnat ana. Tyckte dom hade dålig portfölj. Fortfarande extremt högt P/E och ett av börsens gullebolag. Såg folk sket ner sig totalt o bombade med Lasse med mejl när kursen gick ner 5 procent.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Vad tror folk om bitcoin i längden? Kanske investeringsläge nu?

Jag tror bitcoin kommer bli ersatt av något annat i framtiden men när det är har jag ingen aning om.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies