Hur länge får samsung-lurar säkerhetsuppdateringar och hur illa är det att köra på utan säk-uppdateringar?

Permalänk
Medlem

Hur länge får samsung-lurar säkerhetsuppdateringar och hur illa är det att köra på utan säk-uppdateringar?

Tja!

Jag har en Galaxy A8 2018 (A530F/DS) som jag har förstört baksidan på. Det är en massa glassplitter så det måste verkligen bytas. Tänkte ge mig på det själv och då byta ut batteriet också när jag ändå är där och rotar. Allt som allt går reparationen på ca 900kr om jag gör det själv.

Telefonen är lite över 3 år gammal och får just nu "quarterly security updates". Googlade men hittade inget om hur länge detta är förväntat att pågå så jag ringde Samsung supporten. Killen där kollade med kollegor men de kunde inte heller ge ett rakt svar annat än "nya androidversioner i 2 - 3 år sedan säkerhetsuppdateringar ett tag efter det".

Sitter alltså i valet och kvalet om jag ska reparera min gamla lur (nypris 4k) för ca 1000 spänn och eventuellt sitta utan säkerhetsuppdateringar inom närtid eller om jag ska lägga 4500 på en ny lur (har kikat på Galaxy A52 5G).

Min miljövänliga sida vill nog behålla den gamla, minska mängden elavfall, och även om a52 är nice så har ju utveckligen av smartphones planat ut rejält de senaste åren. Gamla luren fungar i övrigt "okej".

Samtidigt så vill jag inte köra android utan säkerhetspatchar.

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Köra en mobil som inte längre patchas skulle jag aldrig göra, ditt fall är ju lite lurigt, android 9 i sig kommer att patchas minst ett år till, det blir upp till samsung hur snälla dom är. Jag hade köpt ny.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk

Största säkerhetshotet är användaren. Beroende på vad för typ användare man är behöver man ha olika skydd.
Så om frågan hade varit om du idag hade haft en hel Galaxy A8 mobil idag, så hade få sagt att de av säkerhetsskäl måste uppgradera.
Nu när du behöver kosta på mobilen så hade jag aldrig kostat på Galaxy A8 så mycket pengar, då A52an enligt mig är mycket bättre
https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=8886&idPhone2=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Köra en mobil som inte längre patchas skulle jag aldrig göra, ditt fall är ju lite lurigt, android 9 i sig kommer att patchas minst ett år till, det blir upp till samsung hur snälla dom är. Jag hade köpt ny.

Hmm vart ser du att android 9 kommer bli patchat minst ett år till? Men ja jag håller med dig om att jag helst inte hade velat köra opatchat.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Största säkerhetshotet är användaren. Beroende på vad för typ användare man är behöver man ha olika skydd.
Så om frågan hade varit om du idag hade haft en hel Galaxy A8 mobil idag, så hade få sagt att de av säkerhetsskäl måste uppgradera.
Nu när du behöver kosta på mobilen så hade jag aldrig kostat på Galaxy A8 så mycket pengar, då A52an enligt mig är mycket bättre
https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=8886&idPhone2=...

Precis, hade baksidan varit i bra skick fortfarande så hade jag kört vidare med den tills uppdateringarna började sina eller om den helt enkelt dog. Det som gör det jobbigt är att reparationen kostar ungefär vad luren är värd om den vore hel.

Hur tycker du att a52:an är mycket bättre jämfört med A8:an? Menar inte att du har fel bara att jag inte riktigt förstår de stora skillnaderna. Skärmen är ungefär lika förutom att A52 har snabbare uppdateringsfrekvens. CPU'n är 8 cores, A52 har 2GB mer minne. Något sämre IP-klassning. Däremot har den 5G, bättre kamera (rätt oviktigt för mig) och ett betydligt större batteri som är en bra bonus.

Permalänk
Skrivet av Atotal:

Hmm vart ser du att android 9 kommer bli patchat minst ett år till? Men ja jag håller med dig om att jag helst inte hade velat köra opatchat.

Precis, hade baksidan varit i bra skick fortfarande så hade jag kört vidare med den tills uppdateringarna började sina eller om den helt enkelt dog. Det som gör det jobbigt är att reparationen kostar ungefär vad luren är värd om den vore hel.

Hur tycker du att a52:an är mycket bättre jämfört med A8:an? Menar inte att du har fel bara att jag inte riktigt förstår de stora skillnaderna. Skärmen är ungefär lika förutom att A52 har snabbare uppdateringsfrekvens. CPU'n är 8 cores, A52 har 2GB mer minne. Något sämre IP-klassning. Däremot har den 5G, bättre kamera (rätt oviktigt för mig) och ett betydligt större batteri som är en bra bonus.

5.6" vs 6.5" skärm tycker jag är mycket. Där vissa anser den sista är för stor. Själ har jag 6,7".
Sedan batteriet, lite snabbare bättre kamera och du kommer få nyare android.

Man kan hela tiden diskutera vad som är mycket eller lite, det beror på vad ens krav är. Vanliga användare som har din mobil där den fungerar och är felfri, så är skillnaden såklart inte tillräckligt stor för att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

5.6" vs 6.5" skärm tycker jag är mycket. Där vissa anser den sista är för stor. Själ har jag 6,7".
Sedan batteriet, lite snabbare bättre kamera och du kommer få nyare android.

Man kan hela tiden diskutera vad som är mycket eller lite, det beror på vad ens krav är. Vanliga användare som har din mobil där den fungerar och är felfri, så är skillnaden såklart inte tillräckligt stor för att uppgradera.

Jag köper dina argument faktiskt. Börjar luta mot att uppgradera trots att jag inte gillar tanken, men ironiskt nog är det nog det mest ekonomiska långsiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Tyvärr verkar A8 inte stödjas av så många av de stora romsen. Över lag har samsung inte roms till många modeller längre. Förut var det till varenda lur de hade. Vad är det som har förändrats?

Min gamla galaxy S2 (release 2011 !) får fortfarande regelbundet uppdateringar av roms och kan köra android 11 med lineageOS 18.1.

Permalänk
Samsung Sverige

Precis som du säger så verkar A8 ligga runt kvartalsvisa uppdateringar nu, medan andra närbesläktade modeller ligger på sexmånadersschema. Det är svårt att säga exakt hur länge A8 kommer ligga på samma nivå, men om man tittar på de äldsta modellerna som får uppdateringar var sjätte månad så är det någonstans runt året före. Telefonen blir ju inte direkt osäker för att du inte får den senaste uppdateringen, men om du ändå överväger en uppgradering av andra anledningar och om säkerhetsuppdateringarna är viktiga skulle jag nog möjligen kika på att byta.

A52 ligger så vitt jag vet inom tre generationers Android + åtminstone ytterligare ett år med säkerhetsuppdateringar.

https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung