Uppsägningstid av parkering hur funkar det/ överklaga störningsjouren

Permalänk
Medlem

Jag förstår om du vill ha kvar bilen och få den lagad men då får du nu köra den till skroten och skrota eller till en verkstad och få den fixad. Bara att välja.
Du kan såklart flytta på den till annan plats med bärgare men inte säkert det är värt det då du får samma problem där.
Om du känner någon med ett hus och egen mark kan du ju ställa den där med godkännande.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Fick detta hot samt att någon har ripa mina dörrar och huv, polisen lär knapp bry sig om skadegörelse.

Ni som inte bry er eller har någon koll så kan en Saab 9-5 06-09 vara värd mellan 5-15 tusen i delar.

Skrivet av celoz:

De kan flytta på skrotet, jo. Allt som inte är en bil (kolla upp definitionen på en bil). Du tror inte det är första gången de har att göra med människor som försöker använda sin parkeringsplats som någon slags skräpförvaring?

För övrigt, varför vill du spara på det där skräpet?

Vem säger att jag vill spara på den?

Jag köpte den bilen bara för att ha delar till min andra bil som jag håller på att rädda.

Skrivet av Gainsgoblin:

TS sluta bete dig som en idiot, det där är inte en bil, det är skräp.

Jag köpte bilen för att laga min andra bil, bilen skulle ha gått till skrot för flera månader sen, men kom mycket ivägen så jag hade inte tid att plocka ner den i delar innan skrot.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag förstår om du vill ha kvar bilen och få den lagad men då får du nu köra den till skroten och skrota eller till en verkstad och få den fixad. Bara att välja.
Du kan såklart flytta på den till annan plats med bärgare men inte säkert det är värt det då du får samma problem där.
Om du känner någon med ett hus och egen mark kan du ju ställa den där med godkännande.

Jag har fyra bilar, denna bil är bara för delar skull men på grund av dålig hälsa samt brist på tid så har det taget mer tid än tänkt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Fick detta hot samt att någon har ripa mina dörrar och huv, polisen lär knapp bry sig om skadegörelse.

Ni som inte bry er eller har någon koll så kan en Saab 9-5 06-09 vara värd mellan 5-15 tusen i delar.

https://i.imgur.com/qTaWSF5.png

Vem säger att jag vill spara på den?

Jag köpte den bilen bara för att ha delar till min andra bil som jag håller på att rädda.

Jag köpte bilen för att laga min andra bil, bilen skulle ha gått till skrot för flera månader sen, men kom mycket ivägen så jag hade inte tid att plocka ner den i delar innan skrot.

Jag har fyra bilar, denna bil är bara för delar skull men på grund av dålig hälsa samt brist på tid så har det taget mer tid än tänkt.

Hot är det ju inte, men dina grannar uppskattar dig nog inte så mycket. Såvida inte någon kände igen platsen och bilen från tråden och åkte dit.

Vart har du dina övriga bilar? Varför kan inte vraket stå där dessa står?

Oavsett, det man såg av fronten såg ut att vara i rätt fint skick, lite synd att bara skrota rubbet. Fast om någon nu varit på den så är den väl inte lika fin nu kanske.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Hot är det ju inte, men dina grannar uppskattar dig nog inte så mycket. Såvida inte någon kände igen platsen och bilen från tråden och åkte dit.

Vart har du dina övriga bilar? Varför kan inte vraket stå där dessa står?

Oavsett, det man såg av fronten såg ut att vara i rätt fint skick, lite synd att bara skrota rubbet. Fast om någon nu varit på den så är den väl inte lika fin nu kanske.

Upptäckte det idag men måste ha hänt innan. Det är inte mina grannar har bilen bara där men vi bor inte ens där.

Mina andra bilar är hos min pappa, min pappa skulle blir förbannad om han fick veta att jag har fler bilar.

Och nu håller jag på att kolla efter en till bil.

Bilden visar inte alltid hur saker ser ut, den är så dålig att jag inte ens kan sälja den, ofta bruka man få runt 500 kr för en sån dörr.

Jag har aldrig fått bestämma över hur jag ska liva eller tänka, då andra alltid ska bestämma över än, har alltid vart det svarta fåret i min familj finns så mycket jag gärna skulle vilja göra i mitt liv, men min familj (utan mamma) kommer trycka ner än hela tiden.

Det är denna som jag håller på att laga har taget mig flera månader, och har kostar mig massa pengar.
Denna behöver nya dörrar samt huv då dom har rostat.

Älskar min Aero, den är trimmad och är påkostad redan när jag köpte den, min bästa bil.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Moderator
Moderator

@superegg problemet i parkeringssituationen att det är din mor som får lida konsekvenserna av dina handlingar (eller brist därpå), inte du själv. Om hon nu är den enda person i din familj som stöttar dig verkar det bra att värna om den relationen.

En av konsekvenserna av brist på tid eller ohälsa är att man får anpassa sig efter förutsättningarna. I det här fallet är förutsättningen att bilen behöver vara borta om två veckor, och det spelar ingen större roll vad orsakerna är som lett fram till den förutsättningen. Det absolut sämsta alternativet är att inte göra någonting och låta bostadsbolaget frakta bort den. Det blir tveklöst dyrare och leder till sämre relationer och förutsättningar framöver. Förhoppningsvis kan det ge lite ro när bilen är borta även om det inte är som du tänkt dig. Utöver det verkar förutsättningarna för att införskaffa en bil till inte vara särskilt bra, så jag hoppas du tänker om där.

Visa signatur
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av superegg:

https://i.imgur.com/f68bKdz.jpg

Har skrivit till dom, så får se vad som händer.

Stämmer brevet är till min mamma, och kontraktet är på henne.

Det känns dom har med det i kontrakt bara för att få bort alla gamla bilar.

Har skrivit till dom med, vad kan hända om man inte flyttar på bilen?

För jag kommer inte flytta på bilen före dom har betalar mig pengar för skador dom har orsakat.

Problemet är att det är i ett getto område, och det finns massa parkeringsplatser men ingen vill hyra där.

Tycker det är helt sjuk att man inte får bestämma över sitt eget egendom.

Tänkta du på hyresvärden?

Men tycker ändå inte det är deras sak att kunna bestämma över hur en bil ska se ut.

Försöker hitta någon som kan hämta bilen, men vill inte betala för det så mycket.

Annans får jag kapa ner den i delar eller använda av en skärbrännare.

Flytta på bilen, den har inget att göra där den står idag.
Jobbigt för dig? Kanske.
Motiverat att be dig flytta på bilen då du inte uppfyller kraven i kontraktet? Absolut!

Tror inte du har så mycket att hämta här.
Om du inte förstår syftet med kontraktet och dess formulering så är du åtminstone inte oförmögen att följa kontraktet trots det.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad är problemet?

Ring en bilskrot som kommer och hämtar bilen. Det är orimligt att tro att du får demontera eller bygga bil på en parkeringsplats.

Permalänk
Medlem

Sluta krångla med hyresvärden, flytta bara bilen eller skrota den. Hålla på och tjafsa med hyresvärden när du redan har gjort fel från början med att ha en skrotbil på deras p-plats som du hyr och dom är tydliga med vad som gäller. Ditt beteende är riktigt osmakligt och dumt!

Permalänk
Medlem

Skaffa dig egen mark att förvara dina bilvrak på, man kan inte bedriva delplocksverksamhet från en bostadsparkering utav helt uppenbara skäl.

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören.
Du har fel, dom har rätt. Sluta tjafsa och trixa och flytta skrotet.

Eller så kan du fortsätta övertyga dig själv att alla andra har fel och förbereda dig och din mor för en ganska tråkig historia med fakturor o varningar.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

polisen lär knapp bry sig om skadegörelse.

Polisen och åklagare finns inte till för att du ska få ekonomisk ersättning vid brott. Ersättningskrav är något du får driva civilrättsligt i ett eget fall eller lägga till i ett brottmål. Självrisken är dessutom relativt hög vid skadegörelse om du har försäkring som täcker detta.

Skrivet av Mortal1ty:

Skaffa dig egen mark att förvara dina bilvrak på, man kan inte bedriva delplocksverksamhet från en bostadsparkering utav helt uppenbara skäl.

Kan man inte utan tillstånd från kommunen och länsstyrelsen heller. Bara straffbart om det är yrkesmässigt däremot.

Permalänk
Rekordmedlem

För det första så skulle din mor ha ägt "bilen" för att den skulle få vara parkerad där, förutsatt att den varit en brukbar bil och inte nått skrotupplag.
Om du vill ha kvar skrotupplaget ((9-5an) jag har nog dessutom med största sannolikhet byggt den åt dig)) så borde du nog hyra ett garage eller förråd att ha den i och inte ställa den på någon annans plats och tro att det funkar, för det där är varken parkering eller din p plats.
Eftersom skrotet troligen inte innebär en trafikfara så begär nog bostadsbolaget handräckning av kronofogden för att få det bortforslat och ni får betala för det, det kostar i så fall garanterat betydligt mer än om ni själva beställer en bärgare och forslar bort vraket. Det kan också vara så att det finns nått i hyresavtalet som reglerar proceduren på annat sätt.

Du kommer inte att vinna denna fighten utan bara skapa ännu mer problem och kostnader om inte bilen forslas bort frivilligt eller omedelbart repareras och sedan ser till att din mor äger bilen så att hon kan ha sin körbara bil parkerad på p platsen hon hyr.
Att du använder hennes p plats som skrotupplag är inte ok!
Som sagt behöver du hyra garage eller förrådsplats för ingen kommer att acceptera att du har en delvis demonterad bil parkerad utomhus nån längre tid i en stad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Kan man inte utan tillstånd från kommunen och länsstyrelsen heller. Bara straffbart om det är yrkesmässigt däremot.

Just, om någon skulle göra så där på egen mark så skulle man (om man vill bli av med det) kunna klassa det som ett upplag (vilket kräver bygglov) och troligen så finns det kemikalier i bilen som gör den miljöfarlig vilket kräver anmälan eller miljötillstånd.
Bör inte vara särskilt svårt att kräva rättande åtgärder för att det inte ska bli vitesförelägganden för jag tror inte att det finns erforderliga tillstånd för "upplaget" om man börjar syna detaljerna

Vad är ett upplag eller en materialgård?
Begreppen upplag och materialgård är inte definierade i plan- och bygglagstiftningen.
Ett upplag är enligt TNC en förvaringsplats av exempelvis material, varor eller andra föremål vid ett kortvarigt uppehåll mellan två moment under produktion eller för färdiga produkter i avvaktan på borttransport. (TNC. Plan- och byggtermer 1994. Tillgänglig på Rikstermbanken)
När krävs det bygglov?
Bygglov krävs för att anordna, flytta eller väsentligt ändra upplag och materialgårdar.... Lovplikten gäller både inom och utanför detaljplanerat område.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/a...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Givetvis hade man fått tömma bilen på motorolja och kylvätska, kylmedium m.m. efter konstens alla regler innan man tar sig an att demontera den på marken som man äger, för man har ju ett ansvar att inte förorena naturen med diverse miljöfarliga ämnen. Sedan kan ju inte resterna ligga kvar när man är färdig för den delen.

Men det är ju egentligen bara vanligt vett, att ordna delplock på en vanlig parkering dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Just, om någon skulle göra så där på egen mark så skulle man (om man vill bli av med det) kunna klassa det som ett upplag (vilket kräver bygglov) och troligen så finns det kemikalier i bilen som gör den miljöfarlig vilket kräver anmälan eller miljötillstånd.
Bör inte vara särskilt svårt att kräva rättande åtgärder för att det inte ska bli vitesförelägganden för jag tror inte att det finns erforderliga tillstånd för "upplaget" om man börjar syna detaljerna

Vad är ett upplag eller en materialgård?
Begreppen upplag och materialgård är inte definierade i plan- och bygglagstiftningen.
Ett upplag är enligt TNC en förvaringsplats av exempelvis material, varor eller andra föremål vid ett kortvarigt uppehåll mellan två moment under produktion eller för färdiga produkter i avvaktan på borttransport. (TNC. Plan- och byggtermer 1994. Tillgänglig på Rikstermbanken)
När krävs det bygglov?
Bygglov krävs för att anordna, flytta eller väsentligt ändra upplag och materialgårdar.... Lovplikten gäller både inom och utanför detaljplanerat område.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/a...

Det kan vara ett straffbart miljöbrott eller överträdelse mot plan- och bygglagen, men jag tänkte på bilskrotningsförordningen.

Ska man för eget bruk ha en bil att ta delar ifrån så ska man hur som helst tänka på hur man ska skrota den i slutändan, då du lär får betala de flesta bilskrotar för att ta emot en bil som inte är komplett och att vem som helst inte får transportera bilen.

Handlar det om ovårdade tomtmarker går nog kommunerna i huvudsak på vårdplikten, men visst finns det illegala bilskrotar som åkt på viten eller böter enligt både miljölagen, plan- och bygglagen och bilskrotningsförordningen. Sista kräver ju just att det sker yrkesmässigt. De som bara samlar på sig saker tar de nog främst på vårdplikten, och det är ju de som inte tar några åtgärder alls när de påtalar problemen som de behöver driva processer mot och det krävs ju en del för tvångsåtgärder.

Permalänk
Medlem

Ja alltså detta kunde ju inte ha varit mera klart skulle jag säga. Att sedan dra på dig offerkoftan och prata om att du skulle vara svarta fåret i familjen är väl bara märkligt.

Kanske du skulle ge dina beslut lite mer tänkte tid i framtiden så slipper du den stämpel. Både hemma och här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

@superegg problemet i parkeringssituationen att det är din mor som får lida konsekvenserna av dina handlingar (eller brist därpå), inte du själv. Om hon nu är den enda person i din familj som stöttar dig verkar det bra att värna om den relationen.

En av konsekvenserna av brist på tid eller ohälsa är att man får anpassa sig efter förutsättningarna. I det här fallet är förutsättningen att bilen behöver vara borta om två veckor, och det spelar ingen större roll vad orsakerna är som lett fram till den förutsättningen. Det absolut sämsta alternativet är att inte göra någonting och låta bostadsbolaget frakta bort den. Det blir tveklöst dyrare och leder till sämre relationer och förutsättningar framöver. Förhoppningsvis kan det ge lite ro när bilen är borta även om det inte är som du tänkt dig. Utöver det verkar förutsättningarna för att införskaffa en bil till inte vara särskilt bra, så jag hoppas du tänker om där.

Om jag skaffar en till bil så ska den lags och inte gå i delar, då den är värd mycket mer som hel, om jag har tur så får jag bilen för 5 tusen och när den är lagad och fixad så är den värd mellan 15-25 tusen kr.

Jag har inte så mycket pengar, så försöker tjäna lite mer pengar, så man har råd att liva.

Skrivet av DavidtheDoom:

Flytta på bilen, den har inget att göra där den står idag.
Jobbigt för dig? Kanske.
Motiverat att be dig flytta på bilen då du inte uppfyller kraven i kontraktet? Absolut!

Tror inte du har så mycket att hämta här.
Om du inte förstår syftet med kontraktet och dess formulering så är du åtminstone inte oförmögen att följa kontraktet trots det.

bilen kommer att flyttas så fort jag har taget dom delarna som jag vill ha från bilen.

Skrivet av Petterk:

Vad är problemet?

Ring en bilskrot som kommer och hämtar bilen. Det är orimligt att tro att du får demontera eller bygga bil på en parkeringsplats.

Svårt att hitta någon bilskrot som vill hämta den.

Skrivet av crash:

Sluta krångla med hyresvärden, flytta bara bilen eller skrota den. Hålla på och tjafsa med hyresvärden när du redan har gjort fel från början med att ha en skrotbil på deras p-plats som du hyr och dom är tydliga med vad som gäller. Ditt beteende är riktigt osmakligt och dumt!

Det känns som allt man gör fel, hela mitt liv har jag fått höra att du inte kan hitta framför dator 24/7 och det är bra om du kommer ut, och när man är ute och försöker hitta något som är lönsamt samt lärorik så är det fel med det med.

Allt jag vill är att få iordning min andra bil så att man kan fin åka i sommar.

Skrivet av Mortal1ty:

Hade jättegärna gjort det om jag bara haft lite pengar, men det är svårt att få jobb och ingen vill ha en loser.

Skrivet av Petterk:

Polisen och åklagare finns inte till för att du ska få ekonomisk ersättning vid brott. Ersättningskrav är något du får driva civilrättsligt i ett eget fall eller lägga till i ett brottmål. Självrisken är dessutom relativt hög vid skadegörelse om du har försäkring som täcker detta.

Så med andra ord så skulle man behöva någon maffia för att kunna dra in skadeståndet.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Humper:

Ja alltså detta kunde ju inte ha varit mera klart skulle jag säga. Att sedan dra på dig offerkoftan och prata om att du skulle vara svarta fåret i familjen är väl bara märkligt.

Kanske du skulle ge dina beslut lite mer tänkte tid i framtiden så slipper du den stämpel. Både hemma och här.

Offerkoftan?

Inget att skämta om, jag har vart svarta fåret sen jag kom ut från grotta, hela mitt liv har vart en plåga och bara massa smärta, om jag hade vart helt säker på att man återföds så hade jag hoppa framför ett tåg.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag skrattade när jag läste tråden, för jag bor i närheten och går förbi den där skitbilen nästan varje dag.

Trådskaparen har fått många starka förslag här. Ta inte fajten med mark- eller hyresvärden. Du har inget att vinna. Se till att prompt få bilen, eller den skrotsamling som tidigare varit en bil, flyttad på. Det finns flera pragmatiska tips i tråden på hur det kan lösas, till småpengar.

Att du, eller du och dina föräldrar, hittat på ett upplägg där ni hyr parkeringsplats i ett bostadsområde utan att ni är kopplade till fastigheterna parkeringsytorna är tänkta att tjäna och sedan använda parkeringsytan som om den vore en bakgård ute på vischan är nästan magiskt.

Ser jag bilen kluven på mitten under helgen för att styckas ned och fraktas iväg i bitar med någon av dina andra bilar så kommer jag börja fundera på om inte SVT:s Tobias och Morran var en dokumentärserie - eller profetia.

Så här såg bilen ut när jag var ute under torsdagen. Stackars killen som har grannparkeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Offerkoftan?

Inget att skämta om, jag har vart svarta fåret sen jag kom ut från grotta, hela mitt liv har vart en plåga och bara massa smärta, om jag hade vart helt säker på att man återföds så hade jag hoppa framför ett tåg.

Nej jag skämtar inte heller. Livet är inte så svårt som du försöker få de att verka. Jag förstår att du precis som jag och många andra lider av psykiskohälsa men att försöka få de till att världen skulle vara emot dig är ju bisarrt.
Du blir den du ger dig efter att va. Om du aktivt gör val att tänka dig att vara svarta fåret är de klart att du blir den.
Val har konsekvenser, alla gör misstag flera gånger i veckan. Men istället för att lägga sig platt så lär mig sig av dem, går vidare lite mer omtufsad och gör ett bättre försök nästa gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Humper:

Nej jag skämtar inte heller. Livet är inte så svårt som du försöker få de att verka. Jag förstår att du precis som jag och många andra lider av psykiskohälsa men att försöka få de till att världen skulle vara emot dig är ju bisarrt.
Du blir den du ger dig efter att va. Om du aktivt gör val att tänka dig att vara svarta fåret är de klart att du blir den.
Val har konsekvenser, alla gör misstag flera gånger i veckan. Men istället för att lägga sig platt så lär mig sig av dem, går vidare lite mer omtufsad och gör ett bättre försök nästa gång.

Jag behöver inte ens göra någon val för att få massa skit i min familj, jag försöker göra så bra val jag kan.

Jag känner andra som med skrota ner bilar på sin hyr parkering men men.

Skrivet av Mr.Borka:

Jag skrattade när jag läste tråden, för jag bor i närheten och går förbi den där skitbilen nästan varje dag.

Trådskaparen har fått många starka förslag här. Ta inte fajten med mark- eller hyresvärden. Du har inget att vinna. Se till att prompt få bilen, eller den skrotsamling som tidigare varit en bil, flyttad på. Det finns flera pragmatiska tips i tråden på hur det kan lösas, till småpengar.

Att du, eller du och dina föräldrar, hittat på ett upplägg där ni hyr parkeringsplats i ett bostadsområde utan att ni är kopplade till fastigheterna parkeringsytorna är tänkta att tjäna och sedan använda parkeringsytan som om den vore en bakgård ute på vischan är nästan magiskt.

Ser jag bilen kluven på mitten under helgen för att styckas ned och fraktas iväg i bitar med någon av dina andra bilar så kommer jag börja fundera på om inte SVT:s Tobias och Morran var en dokumentärserie - eller profetia.

https://live.staticflickr.com/65535/51208101239_4de72f1c31_c.jpg
Så här såg bilen ut när jag var ute under torsdagen. Stackars killen som har grannparkeringen.

Du råka inte veta vem som har draget ner mitt skydd hela tiden och har förstört den? Jag köpte det skyddet så att ingen skulle skadas sen.

Tanken var att bilen skulle vara där max 3 månader, men det skulle komma en köpare och köpa massa delar och jag har väntat på honom ett bra tag men nu har han slutat att svara, annans hade bilen vart borta för längesen.

Det är så det funkar man kan söka parkering även om man inte bor i det område, problemet ligger mer att bilen inte är skriva på den som hyr parkeringen.

Du mina andra bilar håller jag på att laga och inte skrota.

Vad har du för mobilen, det bliv jättefina bilder?

Har snackat med granne så det verka ok, sen så är inte den bilen skriven på den som har parkering.

Sen så har det inte vart så skoj att vara där och fixa bilen, när man blir trakasserier hela tiden, från folk som gå förbi och huset bakom som glo på en hela tiden eller ringer polisen, så jag har inte orkat sätta min fot i ghetto området.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Du råka inte veta vem som har draget ner mitt skydd hela tiden och har förstört den? Jag köpte det skyddet så att ingen skulle skadas sen.

Tanken var att bilen skulle vara där max 3 månader, men det skulle komma en köpare och köpa massa delar och jag har väntat på honom ett bra tag men nu har han slutat att svara, annans hade bilen vart borta för längesen.

Det är så det funkar man kan söka parkering även om man inte bor i det område, problemet ligger mer att bilen inte är skriva på den som hyr parkeringen.

Har snackat med granne så det verka ok, sen så är inte den bilen skriven på den som har parkering.

Sen så har det inte vart så skoj att vara där och fixa bilen, när man blir trakasserier hela tiden, från folk som gå förbi och huset bakom som glo på en hela tiden eller ringer polisen, så jag har inte orkat sätta min fot i ghetto området.

Jag tycker inte det är så stor grej, och det är onödigt att nån förstör ditt överdrag. Men reglerna är rätt tydliga och då spelar det ingen roll om du bara tänkt ha den där i 3 månader eller 3 veckor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Jag behöver inte ens göra någon val för att få massa skit i min familj, jag försöker göra så bra val jag kan.

Jag känner andra som med skrota ner bilar på sin hyr parkering men men.

Med tanke på hur bilen ser ut så tror nog de som ser dig att du håller på att stjäla delar, man brukar ju inte ha en bil i det skicket utomhus och är det ett ghettoområde så är det nog snart nån som eldar upp den...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Med tanke på hur bilen ser ut så tror nog de som ser dig att du håller på att stjäla delar, man brukar ju inte ha en bil i det skicket utomhus och är det ett ghettoområde så är det nog snart nån som eldar upp den...

Men jag hade ett skydd över, så den ser normalt ut men någon dra bort den hela tiden.

Var någon kärring som säkert var påverkad, hon verka ha sina problem, men visa har frågat mig hur plan ser ut för bilen och så vidare så det finns personer som bry sig.

Skrivet av anon134512:

Jag tycker inte det är så stor grej, och det är onödigt att nån förstör ditt överdrag. Men reglerna är rätt tydliga och då spelar det ingen roll om du bara tänkt ha den där i 3 månader eller 3 veckor.

Personen har även ripa mina dörrar så jag förlora över 2 tusen kr och överdrag nästan 600 kr, och du tycker inte det är någon stor grej?

Du kanske har ett jobb och tjänar över 20 tusen kr per månad, jag får knapp 12 tusen per månad och får över ca 3 tusen per månad, så även om det är små pengar för dig så är det mycket för mig.

När blir en bil stämplad som skrot? körförbjud?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Personen har även ripa mina dörrar så jag förlora över 2 tusen kr och överdrag nästan 600 kr, och du tycker inte det är någon stor grej?

Du kanske har ett jobb och tjänar över 20 tusen kr per månad, jag får knapp 12 tusen per månad och får över ca 3 tusen per månad, så även om det är små pengar för dig så är det mycket för mig.

Nej vad jag menade med inte så stor grej - är att jag inte tycker att det är en stor grej att den står där ett par månader. Det skadar ingen men min personliga åsikt är ju faktiskt irrelevant

Givetvis inte ok att vandalisera. Ja, alltså den hade ju fått körförbud om du försöker besikta den så det kanske inte är ett dåligt mått.

Jag har också suttit i den situationen du gör ekonomiskt men man får inga undantag från regler för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men jag hade ett skydd över, så den ser normalt ut men någon dra bort den hela tiden.

Var någon kärring som säkert var påverkad, hon verka ha sina problem, men visa har frågat mig hur plan ser ut för bilen och så vidare så det finns personer som bry sig.

Du har haft ett skydd över bilen bestående i flera månader. Det ser inte normalt ut och signalerar att bilen inte används - vilket gör den attraktiv, likt en cykel som sakta styckas delar på efter att ha stått oanvänd länge inom syn- och räckhåll för opportuna passerande.

Reaktionen du får är antagligen också ett resultat av att skrothögen som står parkerad förfular området där folk bor. Det ghetto du talar om är en ganska nyligen renoverat småskaligt miljonprogramsområde i ett mellanklassområde med en stor barnfamiljsaktivitet. Din bil, även om den vore fläckfri och perfekt servad skulle vara bland parkeringsplatsen enklaste. Ta det försiktigt när du kastar ord över ett område när det är din närvaro som sänker genomsnittet.

Du behöver nog inte fundera så mycket på var definitionen mellan bil och skrot bryts. Det enda du behöver tänka på är hur du löser problemet. Strunta i tankar på ersättning eller juridiska strider, åtminstone tills du gjort rätt gentemot markägaren och områdets boende.

Permalänk

Trådskaparen verkar behöva professionell psykisk hjälp.
Inget är hans fel, världen is out to get him..
Get help, leder knappast till något bra att fortsätta denna tråd.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Allt det vi skriver till dig i den här tråden är inte för att trycka ner dig, det vi skriver är till för att hjälpa dig. Jag förstår att du har haft det jobbigt i livet och att du eventuellt har psykiska problem vilket inte är roligt. Men du verkar ha svårt för att för att sätta dig in i hur andra personer uppfattar en situation och att det kan finnas andra åsikter än dina egna.

Om du läser alla inlägg så är de riktade på ett visst sätt, de tycker att du ska flytta på bilen. Eftersom så många skriver på samma sätt så verkar ju detta vara det vettiga att göra.

För din egen och din mammas skull, flytta på bilen. Du kommer bara få mer problem om du inte flyttar på bilen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden noggrant och det verkar rätt uppenbart att OP inte mår helt 100, men mitt stora tips till dig OP är att försöka släppa allt grubbel runt omkring och bara fokusera på att få bort bilen till att börja med. Lovar att det kommer kännas bra. Det är helt uppenbart att nuvarande situation inte fungerar och bryter mot de avtalsvillkor som finns.

Sen kan jag bara rekommendera dig att göra dig av med bilarna och fokusera på en bil om du ska ha en. Helst något du inte behöver hålla på och skruva med, en äldre Toyota eller något. Du verkar varken ha tid, plats, pengar eller hälsa för att hålla på. Då kan det kan vara jäkligt skönt att bara släppa taget, göra sig av med grejerna och fokusera på mer konstruktiva och viktiga saker i livet. Ta det från någon som varit i liknande situation.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Jag instämmer med majoriteten av denna tråd.
Man får inte slakta en bil i ett bostadsområde och jag tror inte ens man kan fråga hyresvärden om dispens för att göra det.

Jag kan dock tillägga så andra får veta. En avställd och obesiktigad bil får man ha på en p-plats. Har de åsikter om bilen så får man redogöra varför den är avställd och obesiktigad. Det är inte många skäl som är godtagbara... Dock ska den vara i körbart skick
Det kan vara exempel om de ska måla om p-rutorna på kort varsel eller om de ska sopa upp efter krossat glas, ogräsrensning osv, så måste man på väldigt kort varsel ska kunna flytta bilen x-antal meter så den inte är i vägen för deras arbete.
Jag har exempel 3bilar en bil är entusiastbil som bara körs några månader på sommarhalvåret och får ej användas som vardagsbil(till och från jobb, till mataffär osv) Sedan har jag en (vinterbil när det är extremvinter/offroad jeep, samt en Skoda oktavia som vardagsbil. Jag har inte dessa tre påställda året runt, då det är oekonomiskt, dock har de garageförsäkring när de är avställda. Innan jag hade garage hemmavid till alla tre hade jag en bil ute. Men jag kontaktade min Hyresvärd innan jag ställde av den och förklarade läget och fick ett okej, eftersom bilen var i fint skick samt den var körbar och de förstod att man har inte tre bilar påställda samtidigt.

Så felen trådstartaren gjort är
1. Haft en avställd bil utan att ha gjort upp med hyresvärden.
2. Den är troligtvis oförsäkrad, så skulle den börja brinna så får trådstartaren ersätta alla skadade bilar runt om samt skador på asfalt ur egen ficka. Här pratar vi hundratusentals kronor. Hemförsäkring kan inte tillämpas dels bilen är fristående från hemmet, samt ägaren till bilen bor inte på adressen.
3. Slaktat bilen på allmän plats... Bilen har vassa kanter då delar är demonterade från bilen. Barn, Vuxna, husdjur osv. som skadar sig på bilens vassa kanter, så blir bilägaren eventuellt skadeståndsskyldig då denne medvetet ökat risken för skada på annan person. (Det är 2:a på besiktning om vassa kanter finnes just för att människor utanför bilen kan skada sig på de vassa kanterna) .. Samt att slakta bilen på allmän plats anses även som nedskräpning.
4. Brutit mot kontraktets regler.

Sedan utsatt sin kära mor som står för parkeringen att hon eventuellt får anmärkning hos Hyresvärden och där med svårare att hyra bil-plats, förråd osv i framtid.

Så jag föreslår vänligt men bestämt att flytta på bilen snarast, för om någon skadar sig på sakerna i kupén eller på saker i fronten så kommer du bli skadeståndsskyldig. Tack vare att dörrarna saknas, är nu bilens insida allmän plats och där finns massor vassa kanter man kan skära upp sig på.

Samt att slakta ner en bil gör man på 2-3dagar om man är ensam och lägger 6timmar/dag i arbete och på 4:e dagen forslar man bort den.
Är man två slaktar man den på en dag.