Uppsägningstid av parkering hur funkar det/ överklaga störningsjouren

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om jag skaffar en till bil så ska den lags och inte gå i delar, då den är värd mycket mer som hel, om jag har tur så får jag bilen för 5 tusen och när den är lagad och fixad så är den värd mellan 15-25 tusen kr.

Jag har inte så mycket pengar, så försöker tjäna lite mer pengar, så man har råd att liva.

Låter som en förlustaffär. Har du verkstad och intresse är det en sak.

Skrivet av superegg:

bilen kommer att flyttas så fort jag har taget dom delarna som jag vill ha från bilen.

Det var ju just det som parkeringsplatsen inte är till för.

Skrivet av superegg:

Svårt att hitta någon bilskrot som vill hämta den.

Så länge motor, växellåda och katalysator är där ska du få lämna den gratis och får säkert den hämtat gratis också. Ser ut som dämpare och allt är kvar, så sätt på däck fram så att de kan bärga den bara. Finns även de som hämtar icke kompletta bilar i området du bor i.

Skrivet av superegg:

Så med andra ord så skulle man behöva någon maffia för att kunna dra in skadeståndet.

Det betyder att Polisen inte är din personliga maffia. Sedan är skadestånd såklart svårt att driva in då det måste finnas tillgångar som Kronofogden kan utmäta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag skrattade när jag läste tråden, för jag bor i närheten och går förbi den där skitbilen nästan varje dag.

Trådskaparen har fått många starka förslag här. Ta inte fajten med mark- eller hyresvärden. Du har inget att vinna. Se till att prompt få bilen, eller den skrotsamling som tidigare varit en bil, flyttad på. Det finns flera pragmatiska tips i tråden på hur det kan lösas, till småpengar.

Att du, eller du och dina föräldrar, hittat på ett upplägg där ni hyr parkeringsplats i ett bostadsområde utan att ni är kopplade till fastigheterna parkeringsytorna är tänkta att tjäna och sedan använda parkeringsytan som om den vore en bakgård ute på vischan är nästan magiskt.

Ser jag bilen kluven på mitten under helgen för att styckas ned och fraktas iväg i bitar med någon av dina andra bilar så kommer jag börja fundera på om inte SVT:s Tobias och Morran var en dokumentärserie - eller profetia.

https://live.staticflickr.com/65535/51208101239_4de72f1c31_c.jpg
Så här såg bilen ut när jag var ute under torsdagen. Stackars killen som har grannparkeringen.

Nu har han plockat dörrar, framskärmar och huv, men är inte klar?

På med hjul fram så att den kan bärgas som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det känns som allt man gör fel, hela mitt liv har jag fått höra att du inte kan hitta framför dator 24/7 och det är bra om du kommer ut, och när man är ute och försöker hitta något som är lönsamt samt lärorik så är det fel med det med.

Kan tipsa dig att läsa en bok jag just nu läser:
När vi släpper kontrollen : en bok om dataspelsmissbruk av Patrik Wincent

Nu säger jag inte att du är spelmissbrukare eller annan missbrukare, men jag läser boken för att vi har en tonårsson vi behöver hjälpa upp på banan igen och det jag insåg nu är att sitter man framför datorn 24/7 under uppväxten så missar man att lära sig det sociala samspelet och då menar jag inte umgås med människor specifikt utan just det du nu råkar ut för. Det finns regler därute i samhället för vad man kan göra och vad man inte bör göra.

Du har precis sprungit in i en sådan regel som de flesta har koll på, men du missat. Parkeringsplatser är till för att Parkera en bil, inte att förvara bildelar. ...så istället för att kämpa emot nu så behöver du få bort bildelarna så fort du kan. Behöver man förvara bildelar så får man hyra ett lämpligt garage för detta.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Nej vad jag menade med inte så stor grej - är att jag inte tycker att det är en stor grej att den står där ett par månader. Det skadar ingen men min personliga åsikt är ju faktiskt irrelevant

Givetvis inte ok att vandalisera. Ja, alltså den hade ju fått körförbud om du försöker besikta den så det kanske inte är ett dåligt mått.

Jag har också suttit i den situationen du gör ekonomiskt men man får inga undantag från regler för det.

Då förstår jag dig, problemet är att om jag behöver någon del till min bil så vill dom ha så mycket pengar för vare del och ändå har dom köpt in bilen för 2,5 tusen kr och då tänker jag privat, därför jag skaffa en bil för att plocka delar ifrån för att gå plus minus 0.

Skrivet av Mr.Borka:

Du har haft ett skydd över bilen bestående i flera månader. Det ser inte normalt ut och signalerar att bilen inte används - vilket gör den attraktiv, likt en cykel som sakta styckas delar på efter att ha stått oanvänd länge inom syn- och räckhåll för opportuna passerande.

Reaktionen du får är antagligen också ett resultat av att skrothögen som står parkerad förfular området där folk bor. Det ghetto du talar om är en ganska nyligen renoverat småskaligt miljonprogramsområde i ett mellanklassområde med en stor barnfamiljsaktivitet. Din bil, även om den vore fläckfri och perfekt servad skulle vara bland parkeringsplatsen enklaste. Ta det försiktigt när du kastar ord över ett område när det är din närvaro som sänker genomsnittet.

Du behöver nog inte fundera så mycket på var definitionen mellan bil och skrot bryts. Det enda du behöver tänka på är hur du löser problemet. Strunta i tankar på ersättning eller juridiska strider, åtminstone tills du gjort rätt gentemot markägaren och områdets boende.

Bara för att man måla om så försvinner inte ett ghetto område, jag förstår om du bor nära och upplever en annan sak, men det är ett ghetto och det finns det mer eller mindre belägg för.

Mitt närvaro skänker inte området, det är ju inte mitt fel att någon dra sönder mitt bilskydd, skulle inte förvåna mig om du ligger bakom det.

Skrivet av MP636:

Allt det vi skriver till dig i den här tråden är inte för att trycka ner dig, det vi skriver är till för att hjälpa dig. Jag förstår att du har haft det jobbigt i livet och att du eventuellt har psykiska problem vilket inte är roligt. Men du verkar ha svårt för att för att sätta dig in i hur andra personer uppfattar en situation och att det kan finnas andra åsikter än dina egna.

Om du läser alla inlägg så är de riktade på ett visst sätt, de tycker att du ska flytta på bilen. Eftersom så många skriver på samma sätt så verkar ju detta vara det vettiga att göra.

För din egen och din mammas skull, flytta på bilen. Du kommer bara få mer problem om du inte flyttar på bilen.

Nu syfta jag inte på tråden, men för övrigt. Jag förstår hur andra tänker och ha sina egna åsikter, men om man märka i området så verka många bara bry sig om sig själva och skiter i mig.

Om du har läst det jag har skrivit, så har poängen vart från början att bilen ska gå till skrot så fort jag har plockad den på delar.

Skrivet av fragande:

Nu har jag inte läst hela tråden noggrant och det verkar rätt uppenbart att OP inte mår helt 100, men mitt stora tips till dig OP är att försöka släppa allt grubbel runt omkring och bara fokusera på att få bort bilen till att börja med. Lovar att det kommer kännas bra. Det är helt uppenbart att nuvarande situation inte fungerar och bryter mot de avtalsvillkor som finns.

Sen kan jag bara rekommendera dig att göra dig av med bilarna och fokusera på en bil om du ska ha en. Helst något du inte behöver hålla på och skruva med, en äldre Toyota eller något. Du verkar varken ha tid, plats, pengar eller hälsa för att hålla på. Då kan det kan vara jäkligt skönt att bara släppa taget, göra sig av med grejerna och fokusera på mer konstruktiva och viktiga saker i livet. Ta det från någon som varit i liknande situation.

Som jag har skrivit innan så ska bilen bort så fort jag har plockat alla delar.

Jag har mina andra bilar oss min pappa, jag har beställt delar till min andra bil som bör komma nån gång nästa vecka.

Jag ska ha minst två bilar, en för sommar och en för vintern.

Skrivet av anon309108:

Så felen trådstartaren gjort är
1. Haft en avställd bil utan att ha gjort upp med hyresvärden.
2. Den är troligtvis oförsäkrad, så skulle den börja brinna så får trådstartaren ersätta alla skadade bilar runt om samt skador på asfalt ur egen ficka. Här pratar vi hundratusentals kronor. Hemförsäkring kan inte tillämpas dels bilen är fristående från hemmet, samt ägaren till bilen bor inte på adressen.
3. Slaktat bilen på allmän plats... Bilen har vassa kanter då delar är demonterade från bilen. Barn, Vuxna, husdjur osv. som skadar sig på bilens vassa kanter, så blir bilägaren eventuellt skadeståndsskyldig då denne medvetet ökat risken för skada på annan person. (Det är 2:a på besiktning om vassa kanter finnes just för att människor utanför bilen kan skada sig på de vassa kanterna) .. Samt att slakta bilen på allmän plats anses även som nedskräpning.
4. Brutit mot kontraktets regler.

Sedan utsatt sin kära mor som står för parkeringen att hon eventuellt får anmärkning hos Hyresvärden och där med svårare att hyra bil-plats, förråd osv i framtid.

Så jag föreslår vänligt men bestämt att flytta på bilen snarast, för om någon skadar sig på sakerna i kupén eller på saker i fronten så kommer du bli skadeståndsskyldig. Tack vare att dörrarna saknas, är nu bilens insida allmän plats och där finns massor vassa kanter man kan skära upp sig på.

Samt att slakta ner en bil gör man på 2-3dagar om man är ensam och lägger 6timmar/dag i arbete och på 4:e dagen forslar man bort den.
Är man två slaktar man den på en dag.

Förstår inte vad en hyresvärden ska ha med att göra om bilen är påställd eller inte, tycker det är min ensak.

Jag har skyddat bilen från vassa kanter, men någon förstör skyddet så kan inte använda den.

Förstår inte hur någon klara av att slakta ner en bil så fort utan att förstöra delarna.

Skrivet av Petterk:

Låter som en förlustaffär. Har du verkstad och intresse är det en sak.

Det var ju just det som parkeringsplatsen inte är till för.

Så länge motor, växellåda och katalysator är där ska du få lämna den gratis och får säkert den hämtat gratis också. Ser ut som dämpare och allt är kvar, så sätt på däck fram så att de kan bärga den bara. Finns även de som hämtar icke kompletta bilar i området du bor i.

Det betyder att Polisen inte är din personliga maffia. Sedan är skadestånd såklart svårt att driva in då det måste finnas tillgångar som Kronofogden kan utmäta.

Ja, denna affär har bara vart förlust hade räknat med att dra in 2-3 tusen och sen använda andra delarna till min andra bilar.

Kat är borta, men dom är inte så värda så jättemycket.

Skrivet av Petterk:

Nu har han plockat dörrar, framskärmar och huv, men är inte klar?

På med hjul fram så att den kan bärgas som sagt.

Ja, dom är plockad. Lite motor delar och bakhjulen och lite ok och bromsskivan och bromsvajer innan den är klar.

Skrivet av Mindfighter:

Kan tipsa dig att läsa en bok jag just nu läser:
När vi släpper kontrollen : en bok om dataspelsmissbruk av Patrik Wincent

Nu säger jag inte att du är spelmissbrukare eller annan missbrukare, men jag läser boken för att vi har en tonårsson vi behöver hjälpa upp på banan igen och det jag insåg nu är att sitter man framför datorn 24/7 under uppväxten så missar man att lära sig det sociala samspelet och då menar jag inte umgås med människor specifikt utan just det du nu råkar ut för. Det finns regler därute i samhället för vad man kan göra och vad man inte bör göra.

Du har precis sprungit in i en sådan regel som de flesta har koll på, men du missat. Parkeringsplatser är till för att Parkera en bil, inte att förvara bildelar. ...så istället för att kämpa emot nu så behöver du få bort bildelarna så fort du kan. Behöver man förvara bildelar så får man hyra ett lämpligt garage för detta.

Jag var ute vare dag efter skolan och cyklar tills tror det var kl 19, var smal och mer tränad, sen börja ett krig i området som jag borde i och många försöker döda/skada mig dom knuffa ut mig mot en öppen väg och mixtra med min cykel så att jag skulle tappa bakhjulet.

Jag kunde inte ens lämna cykel i en stund utan att någon skulle vara på den, kriget växte och dom börja springa efter mig med järnrör säkert 4-8 personer, så det slutar med att min mamma inte vill att jag skulle gå ut mer om inte hon är med mig då bliv det att man var framför dator hela tiden, sen så fick vi flytta där ifrån och i det nya området så var det helt dött fanns inte ens någon att leka med ute då slutar det med att man bliv framför dator hela tiden.

Jag var ökänd i hela området, alla visste vem jag var.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

https://i.imgur.com/f68bKdz.jpg
Tycker det är helt sjuk att man inte får bestämma över sitt eget egendom.

P-platsen är inte din egendom.

Skrivet av superegg:

Men tycker ändå inte det är deras sak att kunna bestämma över hur en bil ska se ut.

Dom skiter nog i hur din bil ser ut. Det handlar nog mer om att du använder en P-plats som uppställningsplats. Vilket inkräktar på syftet med P-plats och behov bland övriga boende i området som kanske har större glädje av den än du/din mamma.

Ta nu av dig offerkoftan och väx upp. Det är inte synd om dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Bara för att man måla om så försvinner inte ett ghetto område, jag förstår om du bor nära och upplever en annan sak, men det är ett ghetto och det finns det mer eller mindre belägg för.

Mitt närvaro skänker inte området, det är ju inte mitt fel att någon dra sönder mitt bilskydd, skulle inte förvåna mig om du ligger bakom det.

Du har fel, som i nästan alla dina resonemang i tråden. I folkmun är ett getto-område präglat av låg och hyfsat uniform socialekonomisk nivå, ofta förstärkt av etnisk segregation gentemot den större regionen. Det räcker att titta på parkeringsplatsen du ställer din bil och människorna som rör sig i området för att förstå att området inte är något getto, utan ett område med stor blandning och i bilbeståndet hög miniminivå.

Din närvaro sänker området. Det är därför du får reaktioner från de boende. Hade du agerat enligt de normer som råder hade ingen brytt sig om att ifrågasätta dig när du hobbygrejar med bilen. Det är inte området som är kasst, utan du som sticker ut genom att vara kass i området.

Att du ens försöker antyda att jag skulle ha saboterat för dig är ovärdigt. Skärp dig, för fan.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Ja, nej, vi låser tråden där.

Det har spårat ut alldeles för mycket och som vanligt är personangrepp inte ok.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord