Vad är det med datorentusiaster och katter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

"Djur och hem" här i allra högsta grad ihop!

Finns väldigt många dokumenterade studier där ex. barn får ett bättre, psykologiskt välmående av husdjur.
Finns oerhört många fördelar. Även om du inte gillar det så är det väldigt bra för många andra

Mycket bra poäng. Bara om jag tittar på min familj inkl. barn så är djur något som höjer livsglädje och kvalitet.
Sen får man kanske titta på det objektivt, vi som ras (människa) har domesticerat vilda djur för vårt egna höga nöjes skull, rätt eller fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Sen vet jag inte varför du kommer med egentillverkade anklagelser mot mig men hör och häpna så försöker jag följa våra regelverk även om jag inte alltid håller med. Vill man ha en förändring finns det bättre kanaler att använda.

Det var ingen anklagelse, det var en fråga du kunde svarat nej på. Men eftersom du tog så illa vid dig så vet vi svaret på frågan.

Men upp på hästen igen bara. Men akta dig för att trilla av igen. Det verkar göra ont.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det var ingen anklagelse, det var en fråga du kunde svarat nej på. Men eftersom du tog så illa vid dig så vet vi svaret på frågan.

Men upp på hästen igen bara. Men akta dig för att trilla av igen. Det verkar göra ont.

Oklart vad du vill ha sagt här. Men nej jag kör inte över tillåten hastighetsgräns medvetet, var det det du var ute efter?
Du dock enligt egen utsago "skiter fullkomlig i vad lagen säger".

Skrivet av LeonHart:

Skiter fullkomligt i vad den lagen säger.

Edit: Och din retorik brister. Du drar egna slutsatser och lägger skuld på andra utan belägg. Det enda jag har gjort är att bemöta dina argument/påståenden och enligt din egna konstiga logik så överskrider jag hastighetsbegränsningen för motorfordon? Va!?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Mycket bra poäng. Bara om jag tittar på min familj inkl. barn så är djur något som höjer livsglädje och kvalitet.
Sen får man kanske titta på det objektivt, vi som ras (människa) har domesticerat vilda djur för vårt egna höga nöjes skull, rätt eller fel?

Ömsesidigt nytta skulle jag säga, djur och människors förhållande började där, vi drog nytta av varandra.

Du har väl en viss poäng filosofiskt sett, har man bra ’overlords’ så är ens tillvaro bättre än alternativet i frihet, men klart det inte är frihet. Men så är ju vi människor, vi gör våld på naturen på massor av sätt. Asfalterar vägar, bygger hus, utvinner material ur marken o.s.v. Tänker dock att om djuren stod över oss, så skulle de hålla sig med hus-människor om det behagade dom.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ömsesidigt nytta skulle jag säga, djur och människors förhållande började där, vi drog nytta av varandra.

Du har väl en viss poäng filosofiskt sett, har man bra ’overlords’ så är ens tillvaro bättre än alternativet i frihet, men klart det inte är frihet. Men så är ju vi människor, vi gör våld på naturen på massor av sätt. Asfalterar vägar, bygger hus, utvinner material ur marken o.s.v. Tänker dock att om djuren stod över oss, så skulle de hålla sig med hus-människor om det behagade dom.

Precis så :). Jag höjer inga pekpinnar här, mer som du själv skriver ett filosofiskt resonemang. Djur förhöjer bevisligen livskvaliteten för människan, kanske är det ömsesidigt (även om vi äter upp dem)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Oklart vad du vill ha sagt här. Men nej jag kör inte över tillåten hastighetsgräns medvetet, var det det du var ute efter?
Du dock enligt egen utsago "skiter fullkomlig i vad lagen säger".
Edit: Och din retorik brister. Du drar egna slutsatser och lägger skuld på andra utan belägg. Det enda jag har gjort är att bemöta dina argument/påståenden och enligt din egna konstiga logik så överskrider jag hastighetsbegränsningen för motorfordon? Va!?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Det verkar vara mycket som är oklart för dig. Är det så svårt att förstå att jag ställde dig en fråga som du du valde att inte svara på? Då kan man ju inte göra så mycket annat än att dra egna slutsatser och då finns det risk att det blir fel.

Snyggt att justera citatet. Jag har aldrig sagt att jag ”skiter fullkomlig i vad lagen säger” vilket du påstår ovan. Jag skulle själv vilja påstå att jag är en väldigt laglydig medborgare. Uppenbarligen inte lika duktig som du. Men alla kan ju inte vara nummer ett.

”Jag kör inte över tillåten hastighetsgräns medvetet” var ett uppfinningsrikt sätt att gardera sig på. Om jag inte borde bo i närheten av andra människor på grund av mitt uttalande så borde du inte få vistas på allmän väg om du inte ens vet hur fort du kör.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av JohanFlodqvist:

Av de techkanaler jag följer på Youtube har på riktigt typ alla katt, här är några exempel:

Linus från Linus Tech Tips som även har youtubekanalen Linus Cat tips
Roman "Der8auer"
Steve från Gamersnexus
Bitwit
Gearseekers

Det är många tech tubers som har katt. Några fler är:

  • Ali från OptimumTech

  • Arun Maini från Mr whose the boss har Simba

  • Marques Brownlee från MKBHD hade väl en katt?

  • Alex "Marzbar" Oliver Brooks från Tech Flow har Bertiecool & Betsy

Alis katt

Simba

Dold text

Men många Tech tubers är hundmänniskor också. Till exempel:

  • Judner Aura från UrAverageConsumer har Cookie "uravgyorkie"

  • Jaztwocents har Zuri & Max

  • Marques Brownlee från MKBHD har Mac

  • Carl Konrad har Link,

  • Paul's Hardware har Hiro

  • Edgar Oganesyan från Tech Source har Snowy

  • I Justine har Matty

Jag kollar för mycket på Youtube...
Själv kan jag inte ha katt på grund av hyresavtal och pälsdjursallergi. Men att träffa flickvännens katt Mystery "Mister" tillfredsställer mina kelbehov och jag slipper rensa lådan.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Klart man har katt! Min innekatt i Sundbyberg har det så bra att hon kan få vara halvutekatt precis så mycket hon vill den del av året som man inte behöver täckjacka när vi är på landet istället för i stan. Hon och jag sköter lådan, min bättre hälft slipper. Hon är riktigt mysig och lite hundig till sättet - hon tassar ofta efter mig, sover i eller nära sängen, ligger i närheten av jobbdatorn, på mina synthar eller på soffan när det kollas på TVn.

Fast jag tror inte att hon är ett hundsubstitut! Hade jag bott och arbetat mer lantligt kanske det hade varit kul med hund, men det är inte så att jag tänker att jag hade hellre haft hund därför att. Det är helt upp till var och ens livssituation. Själv brukar jag tycka att en bostad utan husdjur kan inte fullt ut bli ett hem.

Vill man se fler nördhobbies som håller katten högt så finns det många exempel. Modularsynthforumet Mod Wiggler, f.d Muff Wiggler är väldigt kattkärt, men man ser det mest i forumdelarna för inloggade användare. Grundaren finns tyvärr inte bland oss längre, men ibland kunde han posta allmänna uppmaningar till forumet att

Citat:

Post some more cats!

och liknande. Sen finns ju Cats on Synthesizers in Space och dess merch.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Har haft både hund och katt tidigare. Är sugen på att skaffa katt igen, men kanske inte förrän om ett år eller två. Hund kräver väldigt mycket mer tid och man blir väldigt låst, måste fixa hundvakt bara man ska bort en kväll liksom. Det är nog inget jag har tid för igen förrän jag blir pensionär.

En katt är mer självständig och klarar sig ensam längre, även om man såklart ändå ska se till att man har tid för den. Det är ju en levande varelse man väljer att ta ansvar för, ingen möbel eller accessoar. Dock kan man inte direkt ta med sig en katt på olika aktiviteter på samma sätt som en hund så ibland är hund lättare. Finns ju ofta möjlighet att ta med hunden till stugor, stranden, uteserveringar o.s.v. (så länge man respekterar hundförbud där det finns).

Största nackdelen med husdjur är att de dör. Svårt för någon som inte har haft husdjur att förstå att det kan kännas lika tungt som när en närstående människa dör.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Datanördar är väl ofta rätt introverta. Därför föredrar vi väl självständiga katter framom sociala och krävande hundar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Som frågan lyder, vad är det med datorentusiaster och katter? Jag har inte gjort någon djupare studie på ämnet men har ändå slagits av hur många entusiaster som verkar vara kattmänniskor. Av de techkanaler jag följer på Youtube har på riktigt typ alla katt, här är några exempel:

Linus från Linus Tech Tips som även har youtubekanalen Linus Cat tips
Roman "Der8auer"
Steve från Gamersnexus
Bitwit
Gearseekers

Är det bara jag som tänkt på detta? Eller är jag helt galen, det kanske är en totalt ihålig spaning som återspeglar samhället generellt med antal katter per kapita?

Lägg till på listan:
8-bit guy
Ben Heck

Många verkar ha katt, kanske beroende på att katten också är ett "nattdjur"?
Hade själv hund förr. På den tiden fick jag dammsuga mina datorlådor på hundhår rätt ofta. Men det var rätt länge sedan. (Förra seklet).