Arbeta i stockholm 1 månad, parkering

Permalänk
Medlem

Arbeta i stockholm 1 månad, parkering

Hej!

Jag ska jobba 1 månad i stockholm nu från imorgon blev det precis bestämt (mitt i city) och företaget jag ska vara på har inga p-platser och normalt så hade jag tagit pendeln in bara men är corona rädd så skulle vilja ta bilen in även om det innebär drivmedelskostnad, trängselskatt osv men undrade om någon vet billig parkering? ska dit imorgon och försöka få företaget att låta mig jobba på distans så mycket som möjligt

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Medlem

Parkering kommer att vara dyrt. Men det vet du antagligen redan, men Stockholm stad har väl parkeringar med de rimligaste priserna nära city iaf. Annars är det längs gatan kring där du ska jobba, alternativt på Kungsholmen, nära till city och det finns en del gator att stå på.

https://www.stockholmparkering.se/hitta-oss-pa-kartan/?epsrem...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T490, 32gb. - Ubuntu
Ryzen 5800x3d, 32gb ram, NR200P Max, RTX3080

Permalänk
Avstängd

https://parkering.stockholm/betala-parkering/taxeomraden-avgifter/

Permalänk
Medlem
Skrivet av simlazer:

Hej!

Jag ska jobba 1 månad i stockholm nu från imorgon blev det precis bestämt (mitt i city) och företaget jag ska vara på har inga p-platser och normalt så hade jag tagit pendeln in bara men är corona rädd så skulle vilja ta bilen in även om det innebär drivmedelskostnad, trängselskatt osv men undrade om någon vet billig parkering? ska dit imorgon och försöka få företaget att låta mig jobba på distans så mycket som möjligt

Finns diverse parkeringshus, men det är svindyrt. Kör en mindre sträcka från Bålsta och ställ dig 1-2 mil utanför Stockholm och cykla sista biten?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av simlazer:

Hej!

Jag ska jobba 1 månad i stockholm nu från imorgon blev det precis bestämt (mitt i city) och företaget jag ska vara på har inga p-platser och normalt så hade jag tagit pendeln in bara men är corona rädd så skulle vilja ta bilen in även om det innebär drivmedelskostnad, trängselskatt osv men undrade om någon vet billig parkering? ska dit imorgon och försöka få företaget att låta mig jobba på distans så mycket som möjligt

Som ovan säger, alternativt om du kan tänka dig att åka en kort sträcka så finns det fri parkering kring Rissne och åka blå linje in.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna ställa dig en bit utanför och ta en cykel eller voi kanske?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Det är inte dyrt att parkera i Stockholm, om du kan tänka dig att inte stå precis i city.

När jag flyttade till Söder från Uppsala blev jag minst sagt förvånad över hur billigt det var att stå på gatan, och att man (då) inte behövde betala för parkering på helger samt att det var gratis redan efter 17 på vardagar (numera 19).

Som sagt, det är inte dyrare än att stå på gatan i vilken småstad som helst, om du kan tänka dig någon kilometer utanför city.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Som flera skrivit så alternativet att ställa sig utanför en bit och cykla/voi var väldigt bra Ska försöka hitta på något bra Tack för hjälpen

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk

Så länge du inte parkerar runt centralen/gamla stan så är dte inte så farligt dyrt, 15 kr/timme tror jag det är. Även om det är i exakta city du jobbar så borde det inte vara några problem att hitta en parkering inom 10 minuters gångväg i vasastan/östermalm/kungsholmen. "Inga problem" är ju såklart relativt beroende på vilken parkeringssituation su är van vid. Undvik parkeringshus för det brukar vara rätt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck Pounder:

Så länge du inte parkerar runt centralen/gamla stan så är dte inte så farligt dyrt, 15 kr/timme tror jag det är. Även om det är i exakta city du jobbar så borde det inte vara några problem att hitta en parkering inom 10 minuters gångväg i vasastan/östermalm/kungsholmen. "Inga problem" är ju såklart relativt beroende på vilken parkeringssituation su är van vid. Undvik parkeringshus för det brukar vara rätt dyrt.

Parkeringsavgift taxa 3: 15*9*5*4=2700 kr
Trängselskatt "högtrafiksäsong": 45*2*5*4=1800 kr

Så 4500 kr om man har 8 timmar och en timma lunch och vanliga kontorstider så att man hamnar när trängselskatten är som högst. Då har vi inte betalat en krona för själva bilen med dess framförande, värdeminskning, slitage och service än. Inte heller har vi haft oturen att passera den extra trängselskattebågen på Essingeleden. Gör vi det när det är som dyrast, utöver in och ut ur innerstaden, så blir det 1600 kr till. Visst, det är värsta utfallet, men absolut inte en omöjligt situation om man bilpendlar med kontorstider och inte håller på och hyvlar ned tiden på arbetsplatsen. Med tanke på hur trafiken ser ut i Stockholm så kan man dock starkt misstänka att många gör just det.

(Nu har jag räknat en månad som 4*5 arbetsdagar, men detta är ju en viss förenkling.)

Permalänk
Medlem

Här hittar du taxainformation. Finns mycket blåa zooner överallt i sthlm där man kan stå rätt billigt. Man brukar oftast kunna hitta en plats om man kör runt lite fram och tillbaka. Nattetid är det gratis men se upp för städgata!

https://parkering.stockholm/betala-parkering/taxeomraden-avgifter/

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Parkeringsavgift taxa 3: 15*9*5*4=2700 kr
Trängselskatt "högtrafiksäsong": 45*2*5*4=1800 kr

Så 4500 kr om man har 8 timmar och en timma lunch och vanliga kontorstider så att man hamnar när trängselskatten är som högst. Då har vi inte betalat en krona för själva bilen med dess framförande, värdeminskning, slitage och service än. Inte heller har vi haft oturen att passera den extra trängselskattebågen på Essingeleden. Gör vi det när det är som dyrast, utöver in och ut ur innerstaden, så blir det 1600 kr till. Visst, det är värsta utfallet, men absolut inte en omöjligt situation om man bilpendlar med kontorstider och inte håller på och hyvlar ned tiden på arbetsplatsen. Med tanke på hur trafiken ser ut i Stockholm så kan man dock starkt misstänka att många gör just det.

(Nu har jag räknat en månad som 4*5 arbetsdagar, men detta är ju en viss förenkling.)

Absolut det är inte gratis men om man parkerar i Bromma, sumpan, solna eller vart det kan vara rimligt för att ta en voi så så kostar parkeringen istället 10*9*5*4=1800 kr

Voi månadspass kostar väl 550 kr om man är beredd på det extra besväret att leta rätt på just voi, kör man löpande kostar det nog 50-60 kr för en 20-minutersresa (en uppskattning av restid) så mellan 2000-2400kr

Så visst går det att spara pengar i utbyte mot bekvämlighet men kanske inte så mycket som man kan tro