Väggfästa 85" i gipsvägg (Samsung no gap)

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Lättast är att kolla vad som följer med kan vara skruvar för gips med.

Ska kika på det.

Hade för övrigt tänkt anlita någon (haft kontakt med hemfixare.se men de har fått dåliga recensioner ser jag nu att jag funderar på att avboka det). Om vi vill få till detta bra, så att den sitter tätt mot väggen osv, hur svårt är det att göra detta själva? Förutsättningarna är att inte någon av oss i familjen är speciellt kunnig men att vi självklart kommer att ta det lugnt och göra det noggrant. Lite rädd för att man har otur med personen från hemfixare som kanske slarvar. Kanske är falskt alarm från recensionerna dock? Man kan ju alltid ha otur.

Har du tips på något seriöst företag annars? Du som själv verkar vara i branschen.

Permalänk
Medlem

Att föreslå företag är svårt då det kan vara olika i olika städer.
Det följer med mall för väggfästet och får du den bra så är det inga problem att få upp tv'n bara att man måste vara 2 som orkar hålla den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Att föreslå företag är svårt då det kan vara olika i olika städer.
Det följer med mall för väggfästet och får du den bra så är det inga problem att få upp tv'n bara att man måste vara 2 som orkar hålla den.

Blir att vi kör från hemfixare. TV:n var så dyr så känns som att vi lika gärna kan betala 700 spänn till och veta att allt blir rätt och bra. Han kommer hit imorgon och har tydligen monterat i det här fästet flera gånger förut. Det ingår expanders i väggfästet så det verkar inte vara några problem som tur är. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Blir att vi kör från hemfixare. TV:n var så dyr så känns som att vi lika gärna kan betala 700 spänn till och veta att allt blir rätt och bra. Han kommer hit imorgon och har tydligen monterat i det här fästet flera gånger förut. Det ingår expanders i väggfästet så det verkar inte vara några problem som tur är. Tack för all hjälp!

Verkar vara väldigt billigt för det jobbet för jag antar att dom kommer 2 eller att någon av er måste hjälpa till att sätta upp tv'n
Hoppas du kommer bli nöjd med jobbet och tv'n kanske kommer upp en bild med tv'n på väggen sedan?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Verkar vara väldigt billigt för det jobbet för jag antar att dom kommer 2 eller att någon av er måste hjälpa till att sätta upp tv'n
Hoppas du kommer bli nöjd med jobbet och tv'n kanske kommer upp en bild med tv'n på väggen sedan?

Han är ensam så måste hjälpa till med lyftet. Men han verkade seriös och duktig så det känns bra.

Ja absolut! Ska försöka komma ihåg det. Påminn mig annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Han är ensam så måste hjälpa till med lyftet. Men han verkade seriös och duktig så det känns bra.

Ja absolut! Ska försöka komma ihåg det. Påminn mig annars

Hur går det har du fått upp tv'n?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Hur går det har du fått upp tv'n?

Har ju fått det! Det blev bra tycker jag! Ska försöka ta bild på det när jag har läge, påminn mig om jag glömmer:)

Permalänk
Medlem

Hur satte du upp tv:en till slut? Ser inte att du har postat några bilder. Ska själv eventuellt slå till på en 85” Q95T och den måste upp på väggen.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Håller med föregående skribent. Molly är inte att rekommendera för den vikten. Skruva fast rejält i reglarna istället. Frallor (fransk träskruv) har jag kört med min tunga tv och det har fungerat fint.

Tips är att knacka på väggen för att leta efter reglarna. Som tidigare nämnt sitter de ofta 60 cm mellan varandra. När det låter stumt och känns som lite mer motstånd, har du en regel bakom.

Att knacka på väggen är inget man ska tipsa en total nybörjare om enligt mig, alldeles för stor risk att de gör fel. Bättre att låta dem köpa en regeldetektor på Clas Ohlson för 240 kr:

https://www.clasohlson.com/se/Regeldetektor-Zircon-L40/p/41-1...

Använd detektorn för att hitta reglerna och deras kanter, markera på väggen, boom.

edit: såg i efterhand att det är en 6 månader gammal tråd som dök upp igen TS verkar redan ha löst det för ett tag sedan

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

edit: såg i efterhand att det är en 6 månader gammal tråd som dök upp igen TS verkar redan ha löst det för ett tag sedan

De kom ju aldrig några bilder, så TV:n kanske hamnade i golvet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Lånar denna gamla tråd, har en 65a samsung som ska upp med samma fäste. Har enligt husbeskrivningen (nytt hus) 13 gips och 11 osb på innerväggarna, misstänker att det är mm som avses. Sitter en 65a kvar om jag bara skruvar i det? Eller om 1 skruv per sida sätts i regel.

Visa signatur

i7-9700k @ 3,6GHz | ASUS RTX 2070 STRIX GAMING OC | Gigabyte Z390 AORUS Pro Wifi | HyperX 2x8GB 3200MHz | Corsair RM750X 750W | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus | Corsair Carbide 275Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falle89:

Lånar denna gamla tråd, har en 65a samsung som ska upp med samma fäste. Har enligt husbeskrivningen (nytt hus) 13 gips och 11 osb på innerväggarna, misstänker att det är mm som avses. Sitter en 65a kvar om jag bara skruvar i det? Eller om 1 skruv per sida sätts i regel.

Är det OSB bakom gipset så kommer det garanterat hålla. Minns jag rätt så klarar 1 mollyplugg med 6 mm skruv typ 30 kg rakt ner. Nu kan jag inte matematiken men två plugg lär klara mer än dubbla belastningen.

Edit: Styrkan ökar tydligen linjärt, men vågar påstå att med gips+OSB så klarar den mer än 60 kg. Det är bara att testa

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag lånar också tråden; Vi verkar ha dubbelgips med plywoodskiva mellan, finner inga reglar med regeldetektorn. Antar att plywooden bör räcka och att tidigare ägare tänkte så när de byggde upp väggen från grunden (de slet ut alla bef. ytskick). Dessutom ser jag 4 hål de använt själva för tvn de hade, dock oklar storlek osv. Men fästet jag har kräver 6st skruvar, så ordentliga träskruv från Biltema som folk nämnt vore kanske bäst? Eller är det molly som gäller ändå tro? 65" oleden väger väl 21-22kg tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jag lånar också tråden; Vi verkar ha dubbelgips med plywoodskiva mellan, finner inga reglar med regeldetektorn. Antar att plywooden bör räcka och att tidigare ägare tänkte så när de byggde upp väggen från grunden (de slet ut alla bef. ytskick). Dessutom ser jag 4 hål de använt själva för tvn de hade, dock oklar storlek osv. Men fästet jag har kräver 6st skruvar, så ordentliga träskruv från Biltema som folk nämnt vore kanske bäst? Eller är det molly som gäller ändå tro? 65" oleden väger väl 21-22kg tror jag.

Nackdel med bara träskruv, är att det inte finns mycket för skruven att bita tag i vid ev hävstång (skruven dras rakt bakåt). En molly har ju ändå "vingarna" på baksidan som håller emot.
Annars, kan tänka mig att största problemet med gipsskivor inte är vad mollypluggen är specad för, utan snarare ur mycket nedåtgående kraft gipsskivan kan stå emot.
Tänk att man trycker in en skruvmejsel rakt in i väggen och sen hänger man på den. Skruvmejseln kommer ju inte böja sig, men mejseln lär ju skära genom gipset som en kniv.
Därför tror jag att det är bra med många mollyplugg, då denna nedåtgående last kan fördelas ut.

Ett alternativ är ju också att skruva fast en planka på väggen, med dess skruvar i reglarna i väggen. Och tvns fästs i denna planka. Har denna setup på min 46-isch-tv i sovrummet, och har haft i snart 10 år.
Man förlorar ju lite då tvn inte kan monteras lika nära väggen... Å andra sidan, har man och nyttjar tilt-fäste så märks det inte.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nackdel med bara träskruv, är att det inte finns mycket för skruven att bita tag i vid ev hävstång (skruven dras rakt bakåt). En molly har ju ändå "vingarna" på baksidan som håller emot.
Annars, kan tänka mig att största problemet med gipsskivor inte är vad mollypluggen är specad för, utan snarare ur mycket nedåtgående kraft gipsskivan kan stå emot.
Tänk att man trycker in en skruvmejsel rakt in i väggen och sen hänger man på den. Skruvmejseln kommer ju inte böja sig, men mejseln lär ju skära genom gipset som en kniv.
Därför tror jag att det är bra med många mollyplugg, då denna nedåtgående last kan fördelas ut.

Ett alternativ är ju också att skruva fast en planka på väggen, med dess skruvar i reglarna i väggen. Och tvns fästs i denna planka. Har denna setup på min 46-isch-tv i sovrummet, och har haft i snart 10 år.
Man förlorar ju lite då tvn inte kan monteras lika nära väggen... Å andra sidan, har man och nyttjar tilt-fäste så märks det inte.

Jo sant. Jag tänker också (fullkomligt killgissning) att mollyn skulle kunna riskera att "trasa sönder gipsen" litegrann och därmed orsaka rörelse i det hela, men jag har 0 aning. Jag tänker att jag borde slippa sätta dit en extra plywoodskiva (speciellt eftersom jag inte finner några reglar med regelsökare) eftersom det sitter någon form av plywood redan mellan de 2 gipsväggarna, men har som sagt noll aning. Klart knepigt detta, aldrig satt upp en tv på väggen innan, och än mindre än jäkla 65" pjäs, men eftersom jag ser att tidigare ägare uppenbarligen kört 4 skruv rakt in för sin TV (minns inte om det var 55 eller 65" dock) så tänker jag att det kan funka. Också läst att det kanske kan kallas "förstäkt" TV-vägg som jag tänker att de kanske tänkt på men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jo sant. Jag tänker också (fullkomligt killgissning) att mollyn skulle kunna riskera att "trasa sönder gipsen" litegrann och därmed orsaka rörelse i det hela, men jag har 0 aning. Jag tänker att jag borde slippa sätta dit en extra plywoodskiva (speciellt eftersom jag inte finner några reglar med regelsökare) eftersom det sitter någon form av plywood redan mellan de 2 gipsväggarna, men har som sagt noll aning. Klart knepigt detta, aldrig satt upp en tv på väggen innan, och än mindre än jäkla 65" pjäs, men eftersom jag ser att tidigare ägare uppenbarligen kört 4 skruv rakt in för sin TV (minns inte om det var 55 eller 65" dock) så tänker jag att det kan funka. Också läst att det kanske kan kallas "förstäkt" TV-vägg som jag tänker att de kanske tänkt på men...

Molly kan ju monteras på två sätt, med skruvdragare/skruvmejsel eller för ändamålet rätt verktyg.
I princip så tror jag också att mollyn kan trasa sönder baksidan, och då tror jag att risken är större om man kör med skruvdragare.
Med verktyget så fälls vingarna ut, och spänns, det går inte med handkraft att trasa sönder gipset.
Det finns minst två verktyg, det ena typ handtag man klämmer ihop, tänk silikonspruta. Det andra (billiga) är mer hävstång.
Har båda, föredrar det dyra.

Monterat med dessa verktyg, så kaaaanske de sitter lösare.

Förövrigt, regel har du, sitter på max 600mm CC (kanske t.om 450 om man har följt nyare byggstandard). Tidigare ägare kanske hade koll på vart regeln gick? En regelmätare gissar jag har problem med trärgel innanför plywood... Om du inte har stålregel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Molly kan ju monteras på två sätt, med skruvdragare/skruvmejsel eller för ändamålet rätt verktyg.
I princip så tror jag också att mollyn kan trasa sönder baksidan, och då tror jag att risken är större om man kör med skruvdragare.
Med verktyget så fälls vingarna ut, och spänns, det går inte med handkraft att trasa sönder gipset.
Det finns minst två verktyg, det ena typ handtag man klämmer ihop, tänk silikonspruta. Det andra (billiga) är mer hävstång.
Har båda, föredrar det dyra.

Monterat med dessa verktyg, så kaaaanske de sitter lösare.

Förövrigt, regel har du, sitter på max 600mm CC (kanske t.om 450 om man har följt nyare byggstandard). Tidigare ägare kanske hade koll på vart regeln gick? En regelmätare gissar jag har problem med trärgel innanför plywood... Om du inte har stålregel?

Ja verktyg för mollypoluggar har jag sedan förr då jag monterade projektorduk i betongtak! Var mest bara orolig över om vikten på tvn (som dock skulle fördelar på 6(!) st mollys) skulle riskera att leda till att gipset "gav med sig", men den risken är nog tämligen liten ändå. Läste folk prata om "riktiga" träskruvar som alternativ dock (vilket tidigare ägare verkar använt), men molly känns ju såklart lite säkrare.

Ja det kanske beror på plyfen eller OSB:n, vet inte vilket av dem det är exakt, men regeldetektorn fann ingenting. Får försöka få fatt i någon mer fancy, för ja, reglar måste ju finnas. Kan absolut vara stålreglar dock, för det märkte vi att de använt i ett av sovrummen. Regeldetektorn borde väl finna dessa också, dock, eller är det olika? Billigt skräp från Coltech, så inget fancy verktyg öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Ja det kanske beror på plyfen eller OSB:n, vet inte vilket av dem det är exakt, men regeldetektorn fann ingenting. Får försöka få fatt i någon mer fancy, för ja, reglar måste ju finnas. Kan absolut vara stålreglar dock, för det märkte vi att de använt i ett av sovrummen. Regeldetektorn borde väl finna dessa också, dock, eller är det olika? Billigt skräp från Coltech, så inget fancy verktyg öht.

Jag har en och annan regeldetektor, och jag har för mig att på den äldsta var man tvungen att ange material man eftersökte. Dvs, trä, metall. Har för mig att den också har nåt läge för elledningar. På en sådan kan jag tänka mig att den hoppar över det man inte har sagt att den ska söka efter.

Visa signatur