Väggfästa 85" i gipsvägg (Samsung no gap)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Men det är perfectly fine att bara en skruv i fästet sitter i regeln, och resten i gipsskivan? Vill ju gärna använda de medföljande, platta skruvarna så resultatet blir så snyggt som möjligt.

Skrivet av Dalesdator:

Och det skulle vara okej då i detta fall? Skulle det funka då med de skruvarna som kommer med väggfästet även i gipset? Eller funkar de ej i gips även om de också sitter i regeln? För om jag förstod dig rätt så menade du att om jag inte använder dem så kommer TV:n inte bli slimmad mot väggen på samma sätt?

Du kanske menar att du pluggar men som jag läser det du skrivit så låter som om du menar att du bara drar i 2 av skruvarna i gipset bara så där ...

Det kommer inte att fungera, någon sorts plugg måste du ha.
Förslag har redan diskuterats.

Jag tänkte att denna länk beskriver det mer i detalj:
https://gds.se/vagg/gipsvagg/upphangning-stabil-upphangning-i...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Smeta upp med gipsexpander. Det kommer sitta som berget.
Satte upp en hederlig plasma för massa år sen med detta och det satt som berget.
Se bild.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Du kanske menar att du pluggar men som jag läser det du skrivit så låter som om du menar att du bara drar i 2 av skruvarna i gipset bara så där ...

Det kommer inte att fungera, någon sorts plugg måste du ha.
Förslag har redan diskuterats.

Jag tänkte att denna länk beskriver det mer i detalj:
https://gds.se/vagg/gipsvagg/upphangning-stabil-upphangning-i...

Jag menade att två skruvar (på ena sidan av vardera väggfäste) sitter i reglarna och de andra två på andra sidan av väggfästet sitter i gipset. Tänkte att eftersom det sitter två i reglarna kanske det räcker med vanliga skruvar i gipset på andra sidan så man slipper pluggar? Som sagt, jag kan ingenting om detta så kanske är helt idiotiskt tänkt. Men varför jag vill detta är för att jag vill att TV:n ska sitta lika tätt mot väggen som den kan göra.

Men det är alltså inte ett alternativ ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Men det är alltså inte ett alternativ ändå?

Du kommer att titta på den där TVn varje dag. Och tänka.. hm de där skruvarna...

Vet inte om du har någon Hornbach, Bauhaus, Optimera eller annan fixa-hemma-butik i närheten.
I min Hornbach kan man köpa skruv löst och det finns några hyllmeter av skruv att välja mellan.
Ta med en av skruvarna du har och gå och titta om du kan hitta någon som har en skalle som är så låg som möjligt så att det funkar - sedan kollar du om du kan skruva den i gips med lämlig plugg.

Eller att du hittar en plugg som funkar för den skruven du har idag (som kanske hade varit det optimala).

Jag hade gjort så här för att inte ha den där stressen i mitt liv framöver.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem

Du har ingen OSB-skiva bakom gipset?

Permalänk
Medlem

Krångla inte till det. När jag hängde min upp på gipsvägg så hade jag två skruvar i en regel och resten var molly. Min 2-åring kunde typ klättra på den utan problem. Jag hade nog kört med ett fäste med mycket yta så att du inte behöver ha 4 molly strax bredvid varandra.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

Krångla inte till det. När jag hängde min upp på gipsvägg så hade jag två skruvar i en regel och resten var molly. Min 2-åring kunde typ klättra på den utan problem. Jag hade nog kört med ett fäste med mycket yta så att du inte behöver ha 4 molly strax bredvid varandra.

Ingen vill krångla till det, men TS säger att han vill att TVn ska hänga så nära väggen som möjligt.
Annan i tråden säger att när han satte upp samma fäste så observerade han att skruvarna hade en väldig låg höjd på huvudet.

Är väl ingen annan än TS och de(n) personer som har monterat samma fäste som kan säga om andra skruvar funkar eller inte.

Molly bygger ändå 2-3 (orkar inte gå och mäta) millimeter på höjden. Om fästet är gjort så att dessa millimeter omöjliggör dikt-an montering mot vägg som är viktigt för TS så bör han få höra olika åsikter.

Och vi kan nog alla vara överens om att bara sätta en skruv i gipset utan någon som helst plugg inte är rekommenderat för en 85" TV, eller?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Du har ingen OSB-skiva bakom gipset?

Inte vad jag vet. Kan man borra ett litet hål i väggen och se om det kommer spån kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Ingen vill krångla till det, men TS säger att han vill att TVn ska hänga så nära väggen som möjligt.
Annan i tråden säger att när han satte upp samma fäste så observerade han att skruvarna hade en väldig låg höjd på huvudet.

Är väl ingen annan än TS och de(n) personer som har monterat samma fäste som kan säga om andra skruvar funkar eller inte.

Molly bygger ändå 2-3 (orkar inte gå och mäta) millimeter på höjden. Om fästet är gjort så att dessa millimeter omöjliggör dikt-an montering mot vägg som är viktigt för TS så bör han få höra olika åsikter.

Och vi kan nog alla vara överens om att bara sätta en skruv i gipset utan någon som helst plugg inte är rekommenderat för en 85" TV, eller?

Ta det lungt. Jag implicerade att man kan fundera att köra med ett annat fäste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Inte vad jag vet. Kan man borra ett litet hål i väggen och se om det kommer spån kanske?

Du borde känna det ganska enkelt om du skruvar i en skruv annars, att den fäster(somfan). Jag har gips i hela huset fast osb-skiva bakom. Bara skruva rätt i den och sitter riktigt bra. Har alla mina tv-apparater på väggen, utan att krångla med att leta efter reglar. Det sitter riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Yes. Ta den minsta borren du har och testa. Du kommer känna om där finns regel, antingen borrar du ganska så snart i luft eller så blir det spån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med att mäta ut allt med hjälp av väggfästet.

Väggfästet har med största sannolikhet plats för 6-8 skruvar. Satte upp min 75" Q85 med no-gap.

Jag hade turen att pricka regel med åtminstone 2 skruvar när jag testborrade hålen.

Så således fick jag 2 st i regel och sen satte jag molly i de andra 4st hålen. Det ska ju hålla utan tvekan.

Men alltid skönt få någon i en regel. Har du inte maximal otur så borde även du kunna hitta en regel inom väggfästets yta.

Mvh

Permalänk
Skrivet av O12:

Jag hade börjat med att mäta ut allt med hjälp av väggfästet.

Väggfästet har med största sannolikhet plats för 6-8 skruvar. Satte upp min 75" Q85 med no-gap.

Jag hade turen att pricka regel med åtminstone 2 skruvar när jag testborrade hålen.

Så således fick jag 2 st i regel och sen satte jag molly i de andra 4st hålen. Det ska ju hålla utan tvekan.

Men alltid skönt få någon i en regel. Har du inte maximal otur så borde även du kunna hitta en regel inom väggfästets yta.

Mvh

Funkade det med Molly så att tv:n kom ish lika tight mot väggen som med de medföljande skruvarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Funkade det med Molly så att tv:n kom ish lika tight mot väggen som med de medföljande skruvarna?

Nu blev jag osäker på ifall jag körde med egna Mollys eller medföljande skruv, minns inte riktigt vad som medföljde no-gap fästet 😃

Men oavsett så ska ju inte molly bygga mer eller? 🤔

Permalänk
Skrivet av O12:

Nu blev jag osäker på ifall jag körde med egna Mollys eller medföljande skruv, minns inte riktigt vad som medföljde no-gap fästet 😃

Jag vet inte om jag ska vara ärlig. Har aldrig använt molly själv vad jag kan minnas. Men det var en annan i tråden som själv monterat sådana här fästen och han nämnde något om att med molly kommer inte tv:n komma så nära väggen som önskat. Han sade att skruvarna som medföljer är väldigt platta just för att få tv:n att bli slimmad mot väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Molly skruvar har inte platt skalle utan de bygger ut minst 1-2mm, så om de medföljade skruvarna har detta för att TV'n ska kunna ligga kloss mot väggen, så kommer Molly att göra att den inte kan det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Molly skruvar har inte platt skalle utan de bygger ut minst 1-2mm, så om de medföljade skruvarna har detta för att TV'n ska kunna ligga kloss mot väggen, så kommer Molly att göra att den inte kan det.

Om det bara handlar om 1-2 mm så låter det ju spontant som att det knappt är märkbart. Men det är klart, det kanske märks mycket i sammanhanget då poängen är att den ska vara slimmad/som en tavla.

Permalänk

Molly fungerar klockrent för detta ändamål och klarar höga laster om det nu inte sitter en träskiva bakom som kryssfaner eller osb. När TVn ska hänga så nära väggen är det definitivt inga problem då ingen hävarm uppstår.
Om det är enbart gips i väggen så måste du först veta om det är enkel eller dubbelgips då det är olika långa expandrar för det.
Väggfästen för så stora skärmar brukar ha många fästpunkter. När man spänner en molly så gäller det att dra åt med känsla som man verken drar för hårt eller för löst samt att man hela tiden trycker mot väggen. Då har du störst chans att lyckas bra med upphängningen. Det är inte så svårt som det låter!
Nu vet inte jag hur detta festet är uppbyggt och om skallen på mollyn är för stor men kolls hur festet är konstruerat först!
Lycka till!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Är det någon som har koll på hur man hittar hur långt det är mellan själva ingröpningarna och hur långt det är mellan dem till högra/vänstra kanten på Samsung Q95t 85"? Man hittar ju bara total höjd, bredd och djup samt VESA-måtten när man googlar. Eller missar jag något?

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Molly fungerar klockrent för detta ändamål och klarar höga laster om det nu inte sitter en träskiva bakom som kryssfaner eller osb. När TVn ska hänga så nära väggen är det definitivt inga problem då ingen hävarm uppstår.
Om det är enbart gips i väggen så måste du först veta om det är enkel eller dubbelgips då det är olika långa expandrar för det.
Väggfästen för så stora skärmar brukar ha många fästpunkter. När man spänner en molly så gäller det att dra åt med känsla som man verken drar för hårt eller för löst samt att man hela tiden trycker mot väggen. Då har du störst chans att lyckas bra med upphängningen. Det är inte så svårt som det låter!
Nu vet inte jag hur detta festet är uppbyggt och om skallen på mollyn är för stor men kolls hur festet är konstruerat först!
Lycka till!

Tack! Och när det gäller detta no gap-fäste, borde det vara okej med dessa ändå och fortfarande göra att tv:n sitter rätt slimt mot väggen? Eller kan jag lika gärna köra ett annat, billigare fäste i så fall som bygger ut lite mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Där kan du helt klart ha en poäng.
Känslan är dock att fästet borde ha råd med huvudet från även en sådan skruv.

Jag vill starkt minnas att jag använde molly och än så länge har jag inte märkt ngt dumt 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

När man spänner en molly så gäller det att dra åt med känsla som man varken drar för hårt eller för löst samt att man hela tiden trycker mot väggen.

Vill man göra det enkelt för sig och slippa ihopdragnings/klämmnings momentet så finns det verktyg som sköter detta åt en.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Vill man göra det enkelt för sig och slippa ihopdragnings/klämmnings momentet så finns det verktyg som sköter detta åt en.

Japp detta är till stor fördel, annars är risken stor att du drar sönder gipsen när du spänner genom att skruva in skruven... Tips använd detta verktyg

Permalänk

Kommer troligtvis anlita en person från hemfixare.se för 700 kronor. Just p g a att TV:n är så stor och jag/vi är dåliga på sånt här. Skulle säkerligen klara det själva men risken är väl att det inte skulle bli lika bra och samtidigt har vi betalat så dyra pengar för TV:n att 700 kronor känns som en ganska liten extra kostnad i sammanhanget för att få det så bra som går.

Har ju ingen koll hur bra de gör det men jag antar att de är proffs.

Permalänk
Medlem

En gips skiva med goda gipsankare klarar mer än du tror.
Går inte att jämföra med en hatthylla där folk är å kladdar.
Om ingen rör tv´n så den börjar gunga så klarar sig nog gipset, kanske beroende på hur långt det är mellan fästpunkterna, men som de andra skrev så är nog en förstärkning klart att föredra.
Sen är det ju tråkigt om du bor i hyresrätt och allt skall återställas när du flyttar.
Kanske beror på hur cool du är

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Och det skulle vara okej då i detta fall? Skulle det funka då med de skruvarna som kommer med väggfästet även i gipset? Eller funkar de ej i gips även om de också sitter i regeln? För om jag förstod dig rätt så menade du att om jag inte använder dem så kommer TV:n inte bli slimmad mot väggen på samma sätt?

Skrivet av Dalesdator:

Ja, om det är så vore det toppen. Vet inte riktigt dock, får se om @vinylens har något mer att tillägga om detta!

Skruvskallen som är mer är väldigt platt säg 2-3millimeter är själva huvudet.
Tänkte jag skulle hunnit ta en bild på hur skruvarna ser ut för tror jag har någon på jobbet.
Men jobba så länge idag att inte han med det men gjorde ett jobb hos en släktning till @emilakered och det var ju trevligt(eller till hans fru igentligen en musiker för att gå lite på sidospår).

Du kan köra med vanliga gipsexpander men tänk på att du måste ha en plattskalle på skruven annars kommer tv inte ligga platt mot väggen. Fördelen med gipsväggar är att dom oftast är rakare än betongväggar för är väggen lite bucklig så syns det på tv'n med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Hitta en bild på gipsvarianten dom har med ibland och ibland inte fast med felsorts skruv på denna bild då och fel storlek.
https://www.hilti.se/c/CLS_FASTENER_7135/CLS_DRYWALL_ANCHORS_...

Men den gipsankaren funkar väldigt bra att sätta fast tv på vägg med.

Vet inte om det finns någon beskrivning på väggfästet vad som finns med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Precis, det är för att jag vill ha tv:n tätt mot väggen. Fästet är gjort för att tv:n ska komma så nära väggen som möjligt så om det funkar att köra utan plywood vore det bra på så sätt. Men är ingen dealbreaker med 1 cm ut såklart.

Du kan ju såga ut gipsskivan där du sättet din plywood. Standard gips är 13mm så kör på 13mm plywood

Glöm inte att spara gipsbiten för att återställa vid flytt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Hitta en bild på gipsvarianten dom har med ibland och ibland inte fast med felsorts skruv på denna bild då och fel storlek.
https://www.hilti.se/c/CLS_FASTENER_7135/CLS_DRYWALL_ANCHORS_...

Men den gipsankaren funkar väldigt bra att sätta fast tv på vägg med.

Vet inte om det finns någon beskrivning på väggfästet vad som finns med.

Tack för detta tips! Blir nog att köra på detta. Har du någon koll på var man kan hitta rätt storlek o rätt skruv? Är det beställa som gäller snarare än att åka till butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Tack för detta tips! Blir nog att köra på detta. Har du någon koll på var man kan hitta rätt storlek o rätt skruv? Är det beställa som gäller snarare än att åka till butik?

Lättast är att kolla vad som följer med kan vara skruvar för gips med.

Visa signatur