Paket med Postnl, vilka tar över i Sverige

Permalänk
Avstängd

Paket med Postnl, vilka tar över i Sverige

Tjabba

Har ett paket som är skickat med Postnl, jag har tracking numret. Men det går inte att söka på det i Postnord app. Jag ser att paketet är i Sverige nu och är vidrare befodrat till min address.

Någon som har erfarenhet hur det går till nu när paketet är i Sverige. Kommer det att gå att söka med postnl tracking nummer när postnord sorterat lokalt eller blir det ett helt nytt tracking nummer när det nu kommit till Sverige.

Tacksam för info om detta.

Må Bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av betatestare:

Tjabba

Har ett paket som är skickat med Postnl, jag har tracking numret. Men det går inte att söka på det i Postnord app. Jag ser att paketet är i Sverige nu och är vidrare befodrat till min address.

Någon som har erfarenhet hur det går till nu när paketet är i Sverige. Kommer det att gå att söka med postnl tracking nummer när postnord sorterat lokalt eller blir det ett helt nytt tracking nummer när det nu kommit till Sverige.

Tacksam för info om detta.

Må Bäst

Det är PostNord i Sverige, och de gånger jag fått paket från PostNL så har jag kunnat få upp det hos PostNord med samma spårningsnummer som hos PostNL

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad får du för information när du spårar här: https://parcelsapp.com/en/mail-centers/SESTOF samt här: http://www.flytexpress.com/En/Home/LogisticsTracking ?

Ibland går Banggood försändelser från Kina via Storbritannien och dessa kan ibland felaktigt vara scannade som ankomna i destinationslandet även fast de ännu inte nått fram till Sverige.

Det är Postnord som levererar dessa i Sverige...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Postnord

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Det är PostNord i Sverige, och de gånger jag fått paket från PostNL så har jag kunnat få upp det hos PostNord.

Kunde du se paketet då hela tiden med postnord eller tog det ett tag efter paketet landat i Sverige och postnord scannat av det lokalt?. Kommer man kunna söka med det tracking nr det jag fick från från postnl eller blir det nytt tracking nr.

Så här är statuset från när man söker på Postnl International

Wed Jun 9 09:04 SE Shipment is released in the destination country, forwarded to addressee
Wed Jun 9 09:04 SE Shipment received in country of destination
Tue Jun 8 13:37 NLShipment sent to country of destination

Permalänk
Avstängd

Det är inget paket från kina vill jag tillägga. Från nederländerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad får du för information när du spårar här: https://parcelsapp.com/en/mail-centers/SESTOF samt här: http://www.flytexpress.com/En/Home/LogisticsTracking ?

Ibland går Banggood försändelser från Kina via Storbritannien och dessa kan ibland felaktigt vara scannade som ankomna i destinationslandet även fast de ännu inte nått fram till Sverige.

Det är Postnord som levererar dessa i Sverige...

Detta får jag upp

09 Jun 2021
10:04
Shipment is released in the destination country, forwarded to addressee
Sverige
POSTNL
09 Jun 2021
10:04
Shipment received in country of destination
Sverige
POSTNL
08 Jun 2021
11:37
Shipment sent to country of destination
Nederländerna
POSTNL

Permalänk
Medlem
Skrivet av betatestare:

Detta får jag upp

09 Jun 2021
10:04
Shipment is released in the destination country, forwarded to addressee
Sverige
POSTNL
09 Jun 2021
10:04
Shipment received in country of destination
Sverige
POSTNL
08 Jun 2021
11:37
Shipment sent to country of destination
Nederländerna
POSTNL

Då är det nog i Sverige, kanske kommer fram imorgon eller på måndag? Går det alltså inte satt spåra på Postnords hemsida/app? Vad gäller appen så läggs ju bara spårningar till automatiskt ifall det finns ett mobilnummer angett på fraktsedeln.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakim Ågren:

Då är det nog i Sverige, kanske kommer fram imorgon eller på måndag? Går det alltså inte satt spåra på Postnords hemsida/app? Vad gäller appen så läggs ju bara spårningar till automatiskt ifall det finns ett mobilnummer angett på fraktsedeln.

Nej går inte att spåra i postnord app, varken i appen eller på deras hemsida. Får upp att tracking nr är felaktigt eller inte har registrerats. Men det kommer vara samma tracking nummer när postnord tagit över den?. Tänker utifall det hamnar hos ett ombud.

Kan bara söka vi internationalparceltracking.com och den länken du angav.

Permalänk
Skrivet av betatestare:

Kan bara söka vi internationalparceltracking.com och den länken du angav.

På internationalparceltracking.com anges det ibland alternativa spårningsnummer. Ser du några sådana?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

På internationalparceltracking.com anges det ibland alternativa spårningsnummer. Ser du några sådana?

Ser inget sånt, bara barcode och referanskod det är desamma som tracking nummret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betatestare:

Kunde du se paketet då hela tiden med postnord eller tog det ett tag efter paketet landat i Sverige och postnord scannat av det lokalt?. Kommer man kunna söka med det tracking nr det jag fick från från postnl eller blir det nytt tracking nr.

Så här är statuset från när man söker på Postnl International

Wed Jun 9 09:04 SE Shipment is released in the destination country, forwarded to addressee
Wed Jun 9 09:04 SE Shipment received in country of destination
Tue Jun 8 13:37 NLShipment sent to country of destination

Har varit samma hela vägen. Har däremot nog aldrig bara gått en dag mellan sent to country of destination och received in country of destination för mig. Brukar ta några arbetsdagar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Testa att söka paketet med https://www.17track.net/en brukar kunna hitta lite bättre där .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Har varit samma hela vägen. Har däremot nog aldrig bara gått en dag mellan sent to country of destination och received in country of destination för mig. Brukar ta några arbetsdagar

Kanske tar nån dag för postnord att hantera det. Tack:)

Permalänk
Medlem

Detta har jag varit ute för också, senast i mitten på maj.

Det är sannolikt scanningar i Nederländerna du ser, inte i Sverige oavsett vad texten har blivit.

Paketen går via Tyskland och kan ibland scannas där om omlastning sker i typ Hamburg, då brukar du kunna se sändningen i PN:s söktjänst.

Första ankomstscanningen i Sverige brukar normalt vara Toftanäs i Malmö.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse62:

Detta har jag varit ute för också, senast i mitten på maj.

Det är sannolikt scanningar i Nederländerna du ser, inte i Sverige oavsett vad texten har blivit.

Paketen går via Tyskland och kan ibland scannas där om omlastning sker i typ Hamburg, då brukar du kunna se sändningen i PN:s söktjänst.

Första ankomstscanningen i Sverige brukar normalt vara Toftanäs i Malmö.

Kommer det vara samma tracking nummer när postnord tar över, vet du det?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betatestare:

Kommer det vara samma tracking nummer när postnord tar över, vet du det?.

För mig har det varit samma träckningnummer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av betatestare:

Kommer det vara samma tracking nummer när postnord tar över, vet du det?.

Ja det är klart, annars vore det omöjligt att hålla ordning.

Permalänk
Avstängd

[quote postid="19120395" userid="163391" name="Lasse62"]
Ja det är klart, annars vore det omöjligt att hålla ordning.

Tack för svaret, trevlig kväll

Permalänk
Medlem

Spårning och leverans av försändelser från utlandet kan vara lite olika. En del går att söka och andra inte.
Man bör vara extra observant när man beställt något så, dels kolla spårning både direkt där du beställt ifrån/den spårning de anger och om möjligt även flera här i landet. Även kolla i brevlådan om du fått pappersavi.

Inte alltid man får SMS-avisering heller som man är van vid, även om man angett telefonnummer. Fick t ex en påminnelseavi trots att jag inte fått något meddelande el avi, hade då bara några få dagar på mig att hämta försändelsen.

Egentligen skulle jag säga att man bör hålla koll på alla saker man beställt från beställning till uthämtning, för ofta ligger de inte kvar så länge hos ombud heller.

Bl a en bekant som nyligen beställt något inom landet och hade inte fått något meddelande/avi alls, när det några dagar senare söktes så visade det sig att varan "returnerats för att mottagaren inte hämtat ut". I det fallet hade tydligen avsändaren angett fel nummer, hur nu det kan hända. Spårningen där var korrekt och hade personen följt det så hade det varit möjligt att hämta ut med kollinr.

Permalänk
Medlem

Man kan ju lätt kolla om det nummer man får av avsändaren verkar vara rätt, ger det inget resultat när man söker i avsändarlandets system så kan man misstänka att man fått fel nummer, i många fall skickas numret ut med automatik och blir det oftast rätt.

Avisering via sms ska man absolut inte räkna med oavsett telefonnummer och detsamma gäller avisering via mail.

Störst problem är det vid försändelser från länder utanför EU där tullklarering ska ske och försenar rejält.

Paket från Kina t.ex.

Inom EU är Italien och Frankrike är länder där transporten kan ta väldigt lång tid, Tyskland är ofta tvärtom, det kan ofta gå fortare att skicka ett paket från mellersta Tyskland till mellersta Sverige jmf med inrikes i Sverige.

En vecka från mellersta Frankrike, tre dagar från mellersta Tyskland (och likadant från GB innan Brexit), Nederländerna o Belgien ligger lite däremellan.

Permalänk
Skrivet av D.:

Egentligen skulle jag säga att man bör hålla koll på alla saker man beställt från beställning till uthämtning, för ofta ligger de inte kvar så länge hos ombud heller.

Problemet är ju att Postnord ofta hittar på ett nytt spårningsnummer efter att paketet passerat gränsen till Sverige och då kan man inte alltid spåra och det är inte säkert att det aviseras.

Skrivet av D.:

Bl a en bekant som nyligen beställt något inom landet och hade inte fått något meddelande/avi alls, när det några dagar senare söktes så visade det sig att varan "returnerats för att mottagaren inte hämtat ut". I det fallet hade tydligen avsändaren angett fel nummer, hur nu det kan hända. Spårningen där var korrekt och hade personen följt det så hade det varit möjligt att hämta ut med kollinr.

Telefonnummer blir fel ibland. Man skriver en siffra fel, 8 istället för 9, eller kastar om två siffror. Jag har fått SMS-avier för någon annans paket, men det var flera år sedan det senast inträffade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

Problemet är ju att Postnord ofta hittar på ett nytt spårningsnummer efter att paketet passerat gränsen till Sverige och då kan man inte alltid spåra och det är inte säkert att det aviseras.Telefonnummer blir fel ibland. Man skriver en siffra fel, 8 istället för 9, eller kastar om två siffror. Jag har fått SMS-avier för någon annans paket, men det var flera år sedan det senast inträffade.

Det är det jag börjar bli rädd för att det har hänt, hur i hela friden går man till väga då. Ringde Postnord dom sa att dom inte hittade något med mitt tracking nummer. Dessutom var tracking nummret felaktigt. Det är skickat med Postnl international 3S. Samt brevbäraren litar jag ej på då denna t.o.m slarvat bort en avisering från elgiganten. Så litar ej på denna. Hur kan få reda på det nya tracking nummret om postnord har gjort om det?.

Företaget har 10 arbetsdagar för sin customer responds. Börjar bli orolig att paketet nu kommer gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betatestare:

Det är det jag börjar bli rädd för att det har hänt, hur i hela friden går man till väga då. Ringde Postnord dom sa att dom inte hittade något med mitt tracking nummer. Dessutom var tracking nummret felaktigt. Det är skickat med Postnl international 3S. Samt brevbäraren litar jag ej på då denna t.o.m slarvat bort en avisering från elgiganten. Så litar ej på denna. Hur kan få reda på det nya tracking nummret om postnord har gjort om det?.

Företaget har 10 arbetsdagar för sin customer responds. Börjar bli orolig att paketet nu kommer gå tillbaka.

De gånger mina paket fått nytt spårningsnummer i Sverige, har jag kunnat uppge det spårningsnummer jag har, och då fått det svenska spårningsnumret från PostNords kundtjänst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

De gånger mina paket fått nytt spårningsnummer i Sverige, har jag kunnat uppge det spårningsnummer jag har, och då fått det svenska spårningsnumret från PostNords kundtjänst

Får prova ringa Postnord på måndag igen. Tack för hjälpen alla. Ha en super lördag allesammans

Permalänk
Skrivet av jnsson:

De gånger mina paket fått nytt spårningsnummer i Sverige, har jag kunnat uppge det spårningsnummer jag har, och då fått det svenska spårningsnumret från PostNords kundtjänst

Det beror på vem på kundtjänst man pratar med. En del av dem på kundtjänst känner inte till att försändelser ibland får ett nytt nummer vid gränsen och fattar därför inte att de ska leta reda på det nya numret om någon efterfrågar det.

Permalänk
Medlem

Spårningsnumret ska i de flesta fall följa sändningen, däremot kan det hända att leverantören lämnar ut ett annat nummer som inte fungerar att söka med i Sverige, men de flesta företag brukar skicka ut rätt nummer/bägge numren.

Är det skickat med ett nationell Postverk är det i de flesta fall landsförkortningen sist i numret, DE=för Tyskland, CN=för Kina, NL=för Nederländerna, GB=för Storbritannien etc.

Har man ett sådant nummer är det högst sannolikt korrekt (om ingen av skrivit fel siffror)

DHL/Schenker/UPS etc har helt andra kombinationer där man sällan kan utläsa avsändarland bara genom att titta på numret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse62:

Spårningsnumret ska i de flesta fall följa sändningen, däremot kan det hända att leverantören lämnar ut ett annat nummer som inte fungerar att söka med i Sverige, men de flesta företag brukar skicka ut rätt nummer/bägge numren.

Är det skickat med ett nationell Postverk är det i de flesta fall landsförkortningen sist i numret, DE=för Tyskland, CN=för Kina, NL=för Nederländerna, GB=för Storbritannien etc.

Har man ett sådant nummer är det högst sannolikt korrekt (om ingen av skrivit fel siffror)

DHL/Schenker/UPS etc har helt andra kombinationer där man sällan kan utläsa avsändarland bara genom att titta på numret.

Kan man ringa Postnl i nederländerna annars tror du? höra med dem om dom kan spåra mitt paket i deras system och på så vis kan dom då om se om postnord gjort om tracking numret?.