Gamla leksaker vi minns att vi hade!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

https://www.radiostyrda-modeller.se/images/products/13060_modell_krigsfartyg_scharnhorst_1_570_revell_1.jpg

Byggde även en del modeller, typ stridsskepp från andra världskriget, men var inte så intresserad av att måla dem. Däremot var det kul att sätta dem vid diket upp mot skogsbrynet och skjuta med luftgevär på dem så att de gick sönder. Jag var 9 när jag fick luftgeväret, men fick nog inte använda det själv förrän jag var typ 11-12. Bra kikarsikte hade jag också.

https://images.hattons.co.uk/products/33041-LN_3171864_Qty1_1.jpghttps://www.modellhobby.se/60247-medium_default/transformator-primaer-220v-50hz-30va.jpg
Hade en Märklinjärnväg, med tillhörande strömaggregat. Tyvärr gick det inte att få ut mer spänning än man skulle, så tågen segade sig fram, men man kunde bygga stora backar och lasta tågen tungt, så att hjulen slirade och motorn gick sönder. Därefter kunde man använda strömklumpen för att tända eld på blyertspennor - vässa dem i båda ändarna, koppla spänningen på stiften, vrid reglaget till max, efter en stund tar hela pennan eld.

Jag hade många fler leksaker, fast oftast inte så länge, men till sist köpte jag en dator när jag var 13 år och därefter var det bara hårddiskarna som gick sönder. Typ.

Det låter som att jag var lite destruktiv, men egentligen ville jag bara veta hur saker fungerade...

Det där skeppet. Kan det vara detta som finns nere i källaren hos mina päron?! (egen bild)

Den där Märklín tågbana minns jag att min storebror hade. Något i stil med denna paketvariant (från google, ej egen bild):

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Född, 1989
Tack för att tråden lyfts fram! Nostalgin flödar vidare.

Jag minns starkt att jag samlade på dessa Jurassic Park 2: The Lost World holografiska flingleksaker. Alltså, du hittade dessa i flingpaketen längst ned om du lyfte upp innehållet först:

Minns Du några "flingleksaker" som du samlade på vid frukostbordet? (ta hjälp av google bildsökning "old cereal toys")

Alternativa "livsmedelsleksaker": "old happy meal toys" och "old kinder surprise toys".

Jag minns att jag hade triceratops, headbutt-dinosaurien åt höger om triceratops, och den längst uppe åt höger som jag tror är velociraptor? Lyckades aldrig få tag på T-rex eller Spinosaurus som man så klart ville ha!

Jag minns nu också en annan vattenleksak (fast denna hade jag aldrig, men önskade mig):

Heter tydligen "Aquaplay Waterways" från BRIO:

Tips: Sök på "Old BRIO toys" i Google bilder så kan ni hitta gamla guldklimpar till leksaker för de födda runt 80-talet. Exempelvis hade min storebrorsa BRIO tågleksaker i stil med detta:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Född, 1989
Tack för att tråden lyfts fram! Nostalgin flödar vidare.

Jag minns starkt att jag samlade på dessa Jurassic Park 2: The Lost World holografiska flingleksaker. Alltså, du hittade dessa i flingpaketen längst ned om du lyfte upp innehållet först:

https://www.youtube.com/watch?v=4atHAMyXtVE

Minns Du några "flingleksaker" som du samlade på vid frukostbordet? (ta hjälp av google bildsökning "old cereal toys")

Alternativa "livsmedelsleksaker": "old happy meal toys" och "old kinder surprise toys".

Jag minns att jag hade triceratops, headbutt-dinosaurien åt höger om triceratops, och den längst uppe åt höger som jag tror är velociraptor? Lyckades aldrig få tag på T-rex eller Spinosaurus som man så klart ville ha!

Jag minns nu också en annan vattenleksak (fast denna hade jag aldrig, men önskade mig):
https://i.pinimg.com/736x/e0/5a/3a/e05a3a6574e6838e319d918567af7fe8.jpg

Heter tydligen "Aquaplay Waterways" från BRIO:
https://i.ebayimg.com/images/g/IsIAAOSw83Ffc2jc/s-l400.jpg

Tips: Sök på "Old BRIO toys" i Google bilder så kan ni hitta gamla guldklimpar till leksaker för de födda runt 80-talet. Exempelvis hade min storebrorsa BRIO tågleksaker i stil med detta:
{ data-uri }

Konstigt hur tråden kan ha gått så länge utan brio/trä-tåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Den där Märklín tågbana minns jag att min storebror hade. Något i stil med denna paketvariant (från google, ej egen bild): https://cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/d6/7a/8d/marklin-ho-retro-tagbana-startset-malmo-9703313.jpg

Yikes. Exakt det där kitet hade jag. Tyvärr har jag det inte kvar, det försvann någonstans på vägen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Född, 1989
Tack för att tråden lyfts fram! Nostalgin flödar vidare.

Jag minns starkt att jag samlade på dessa Jurassic Park 2: The Lost World holografiska flingleksaker. Alltså, du hittade dessa i flingpaketen längst ned om du lyfte upp innehållet först:

https://www.youtube.com/watch?v=4atHAMyXtVE

Herrejäklar vilken nostalgi! Föräldrarna köpte inte speciellt mycket flingor, utan vi var mer ett mack-hushåll.. Men hade faktiskt en av de där holografleksakerna, nämligen t-rexen!

Minns också att jag hade figurer från när star wars ep 1 släpptes, minns iallafall jar jar binks och darth maul

Bruten bild
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Född 1989

Där snackar vi intensiva skolraster i 1:an-3:an där det tävlades flitigt om att samla på sig fler (och större) kulor. Hette det "kulor" eller hette det något annat?

Samma sak med pogs/plastbrickorna man singla och senare Pokémon-kort man kastade för att komma närmast en vägg. Självfallet spelade man aldrig med holografiska kort då.

Fanns olika varianter av kulor! Kattöga och dank är de jag minns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Född 1989

Där snackar vi intensiva skolraster i 1:an-3:an där det tävlades flitigt om att samla på sig fler (och större) kulor. Hette det "kulor" eller hette det något annat?

Såna kulor fanns redan när jag var barn (född 1945) och jag fick en hel del av någon äldre släkting så det fanns redan när mina föräldrar var barn. Vi byggde förresten en kanon som vi spände fast med en skruvtving i fönsterkarmen och laddade med hemmagjort krut och en ståldank lindad i papper för bättre passform. Vi hade nog en förskräcklig tur att (nästan) allt höll. Ståldanken försökte vi pilla ut ur skolans tegelvägg men det gick inte. Den satt flera centimeter in i en tegelsten och satt fortfarande där när vi kollade för några år sen. Kanonen sprack men splittrades inte. Fönsterbrädan lossnade men kompisens storebror hjälpte oss och skruvade fast den igen. Han var lite nervös eftersom han hjälpt oss med kruttillverkningen. Kul om de upptäcker ståldanken, då skulle de undra. Om den fortfarande sitter kvar har den suttit där i 65 år. Så det är inte bara ett hus i Gamla Stan i Stockholm som har en kanonkula sittande i väggen. Det finns också en i väggen i en skolbyggnad "någonstans i Sverige".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Underbart att se alla gamla leksaker, tyvär blev jag själv av med i princip allt då jag flyttade hemifrån och hade packat in massa saker i källarförrådet tillhörande 1ttan jag hyrde, saken var bara den att jag hade lagt sakerna i fel förråd. Allt rensades ut och slängdes av hyresvärden fick jag reda på något år senare.

startrtek skeppet minns jag ochså en massa sådanna modeller man skulle limma/bygga ihop

Permalänk
Medlem

Måååånga timmars glädje och frustration

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Jag hade en sån var inte ett jätte stort fan, tyckte den var lite meningslös:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag hade en sån var inte ett jätte stort fan, tyckte den var lite meningslös:)

Ja den var kul i en kvart kanske. Sen ledsnade man. Och det var väl tur iofs, för efter 30 minuter drift så gick de sönder.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Jag har för mycket leksaker att ta upp, men en av dom som jag använder mest i början på min barndom 00-04 talet.

Beyblade

Senare i mitt liv så gick jag över till dator helt, då bliv ett Dos attack program min leksak i några år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ibland kunde det räcka med en sticka och en sten som leksak.

En lek vi höll på med då och då under rasterna i skolan (det funkade bara om man gjorde det sällan) det var att vi la en tändsticka på marken och en liten sten ovanpå och ställde vi oss i en tät ring och rörde upp en del damm och skrek: "Heja Stickan!", omväxlande med: "Heja Sten!" som om det var två killar som slogs.
Lärarna turades om att vakta på rasten och vågade inte chansa på att det var bluff så de var tvungna att böka sig fram i hopen tills de såg att det verkligen var en bluff. Då försvann alla för att inte bli den som pekades ut som ansvarig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Den där Märklín tågbana minns jag att min storebror hade. Något i stil med denna paketvariant (från google, ej egen bild): https://cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/d6/7a/8d/marklin-ho-retro-tagbana-startset-malmo-9703313.jpg

Sån där har jag nere i källaren i mint condition!
Hade tänkt plocka fram det till ungarna men jag vet inte om de är lika försiktiga som en annan var

Permalänk
Medlem

Omg!! Den hade jag också, och helt glömt bort! 😃

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Minns att jag hade ett helt gäng Zoids, de kom i byggsatser och vissa av dem hade motor eller uppvridningsmekanik som fick dem att röra på sig. Kopplade samman flera av mina intressen - byggsatser, robotar, dinosaurier.

Permalänk
Medlem

Glömde bort mina Action Force!

Permalänk
Medlem

Lego absoluta topp en hel sovsäck full, sen får det nog bli Brio tågräls som präglats min uppväxt mest.
Sen har vi mycket som redan nämns Turtles, hockey kort, spelkulor och inte minst radiostyrada bilar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att figuren inte är ett dugg lik Luke själv? Ser ju mer ut som en mesig version av He-Man?

Ja, tänk allt elände som man tvingade sina föräldrar att köpa...

Som flera redan har nämnt var ju Gogo's en härlig 90-talsklassiker. Kommer även ihåg hur man duellerade med dem och där insatsen var envars figur. Undertecknad, lösningsorienterad som man var, tog fram filen och gjorde vissa justeringar på min kämpes format. Detta resulterade i att han närmast konstant landade upprätt/på huvudet (minns ej vilken det var som gav högst poäng). Till motståndarnas förtret - jag spelade fanimig av halva skolgården på sina favoriter. Att man redan i den åldern hittade vägar runt reglerna var väl i sig en indikation på att man var/skulle bli en ful fisk helt enkelt. Att man sedermera hamnade både i betting- och finansbranschen säger väl allt... Skämt åsido.

Vill även minnas att jag sågade till, och färgade (för att dölja mitt lilla brott), en "pog" som var av järn - för att maximera punchen när man spelade mot motståndare (har för mig att man staplade dem på hög och kastade detta verktyg på högen ovanifrån). Många tårar på motståndarsidan.

När vi förstörde grannens fars enorma Märklinjärnväg var vi inte populära. Men satan vad fort tågen gick innan shit hit the fan!!!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Någon mer som är uppvuxen med multimac? Fick en stor silvrig plastväska full med delar, samt elektriska motorer mm så att man kunde bygga robotar som körde runt, otaliga timmar med skoj hade man! :

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Vintage SW

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Stackarn! Bara Boba att leka med, jag hade i alla fall en 20-30 olika kenner gubbar och X-vingen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Född 1989

Där snackar vi intensiva skolraster i 1:an-3:an där det tävlades flitigt om att samla på sig fler (och större) kulor. Hette det "kulor" eller hette det något annat?

Samma sak med pogs/plastbrickorna man singla och senare Pokémon-kort man kastade för att komma närmast en vägg. Självfallet spelade man aldrig med holografiska kort då.

Ja, kulor var det. Sen hade de en massa olika namn beroende på kula kommer jag ihåg. Glaror var helt genomskinliga glansiga kulor tror jag. Ketchup, nicklel, kattöga, olja (blanka och färgskiftande som olja på vatten).

Och så olika storlekar så klart. Som var värda mer. Spelade någon med en störer så var man tvungen att träffa den fler ggr än vad han behöva träffa ens egen.

Det måste ha varit jävligt roligt och spännande eftersom man körde så mycket. Eller så var det för att man satsade sina kulor och vann och förlorade. En tidig början på ett potentiellt spelmissbruk :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Detta vrålåket lekte jag mycket med som liten också.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Postar den här medans jag gräver i leksakslådan

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Kommer igår att vi klippte ut märken från kartongerna för att få "den hemliga figuren". Min pappa flög till USA på den tiden, så det var lite av julafton varje gång han kom tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Detta vrålåket lekte jag mycket med som liten också.
https://s34960.pcdn.co/wp-content/uploads/2017/07/Raven.jpg

Bilen man ville ha men aldrig fick.