Permalänk
Skrivet av Beginner:

Sådärja.

Nya fråga om min heeeelt underbara bil........

Bakre kofångaren. Förra ägaren har "gjort något" med bilen vilket resulterar i att kofångaren på vänstra sida mot hjulhuset ibland "pekar ut" en aning. Lätt fixat med att trycka tillbaks den.

Mitt problem nu är att efter en biltvätt, Waxy (trycker alltid till extra där innan), så slets det loss ännu mer så det pekade ut med ca fyra - fem cm. Såg det när jag kört en bit.

Vet någon hur/om man kan fixa det utan att byta hela klabbemanget? Original blir svindyrt. Finns det "klipps" att köpa eller kan man dubbeltejpa fast det? ( )

troligen har clipsen gått sonder. antingen byta det, leva med det, eller försöka fästa den på annat vis t.ex. självborrande skruv på ställen där de inte syns.

tejp är inget jag skulle rekommendera brukar ha en tendens att lossna då det sliter rätt hårt i kanterna av fartvinden när man kör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen har clipsen gått sonder. antingen byta det, leva med det, eller försöka fästa den på annat vis t.ex. självborrande skruv på ställen där de inte syns.

tejp är inget jag skulle rekommendera brukar ha en tendens att lossna då det sliter rätt hårt i kanterna av fartvinden när man kör.

1+ för självborrande skruv. Min bakre kofångare på min förra s80 slets halvt av när jag körde på en hjort(hjorten sprang in i sidan på bilen), löste det med självborrande skruv, och det höll bra. Går ju även att skruva loss om du senare vill plocka av kofångaren.

Edit: eller ännu säkrare, beroende på hur det ser ut: borra hål rakt igenom, skärm och fäste, och sätt en bult med låsmutter. Då sitter den säkrare än vad den gjorde från början.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Fästen för stötfångaren bak kostar 100 kr på skroten och förmodligen inte mycket original heller. Dock behövs ju stötfångaren monteras bort för att man ska se om den behöver repareras eller om det bara är fästena som är fel/trasiga. Ny/beg stötfångare behöver ju målas och är något skadat så är det ju ett fäste (på själva stötfångaren) som är av, så du kan reparera din utan kostnaden att måla om en ny etc.

Är du osäker på hur stötfångaren monteras, gå in på VW-återförsäljaren och be de ta upp diagram med alla fästen och clips som används. Smådelar som skruvar och små plastclips kommer vara billigast från handlarn med verkstad.

Är det precis vid hjulhuset så är troligtvis plasten där fästena ska fästa i stötfångaren trasiga. Går att reparera med epoxy eller plastsvetsning. Typ 500 kr i material + arbetstid. Troligtvis finns det redan någon skruv som ska hålla in den också (men en bit ifrån där den sticker ut) och det kan som sagt också vara själva fästet som sitter på bilen som du kan få för en hundring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen har clipsen gått sonder. antingen byta det, leva med det, eller försöka fästa den på annat vis t.ex. självborrande skruv på ställen där de inte syns.

tejp är inget jag skulle rekommendera brukar ha en tendens att lossna då det sliter rätt hårt i kanterna av fartvinden när man kör.

Skrivet av Ostbullen:

1+ för självborrande skruv. Min bakre kofångare på min förra s80 slets halvt av när jag körde på en hjort(hjorten sprang in i sidan på bilen), löste det med självborrande skruv, och det höll bra. Går ju även att skruva loss om du senare vill plocka av kofångaren.

Edit: eller ännu säkrare, beroende på hur det ser ut: borra hål rakt igenom, skärm och fäste, och sätt en bult med låsmutter. Då sitter den säkrare än vad den gjorde från början.

Skrivet av Petterk:

Fästen för stötfångaren bak kostar 100 kr på skroten och förmodligen inte mycket original heller. Dock behövs ju stötfångaren monteras bort för att man ska se om den behöver repareras eller om det bara är fästena som är fel/trasiga. Ny/beg stötfångare behöver ju målas och är något skadat så är det ju ett fäste (på själva stötfångaren) som är av, så du kan reparera din utan kostnaden att måla om en ny etc.

Är du osäker på hur stötfångaren monteras, gå in på VW-återförsäljaren och be de ta upp diagram med alla fästen och clips som används. Smådelar som skruvar och små plastclips kommer vara billigast från handlarn med verkstad.

Är det precis vid hjulhuset så är troligtvis plasten där fästena ska fästa i stötfångaren trasiga. Går att reparera med epoxy eller plastsvetsning. Typ 500 kr i material + arbetstid. Troligtvis finns det redan någon skruv som ska hålla in den också (men en bit ifrån där den sticker ut) och det kan som sagt också vara själva fästet som sitter på bilen som du kan få för en hundring.

Tackar för svar. Önskar jag begrep en tredjedel av allt men ni har gett mig frågor jag kan ställa till mer kunniga. Tack!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar för svar. Önskar jag begrep en tredjedel av allt men ni har gett mig frågor jag kan ställa till mer kunniga. Tack!

Att gå in till verkstads/reservdelsdisken hos VW är nog en bra idé som sagt.

Är det typ övre delen av stötfångaren (bak) så ska fästet (plastdel med clips som sitter på bilen bakom stötfångaren) haka i kvadratiska hål på övre delen av stötfångaren. Dessa går ofta sönder, det är en del som inte syns och kan lagas som all annan plast. Själva fästet kan också vara trasigt, den kan du få för 100-200 kr på en skrot och säkert inte mycket från VW heller.

Lånar en bild från Bildelsbasen för att visa –

Sen kan väl den undra delen på stötfångaren också lossna. Typ [1] eller [2].

Kan du beskriva vart den lossnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att gå in till verkstads/reservdelsdisken hos VW är nog en bra idé som sagt.

Är det typ övre delen av stötfångaren (bak) så ska fästet (plastdel med clips som sitter på bilen bakom stötfångaren) haka i kvadratiska hål på övre delen av stötfångaren. Dessa går ofta sönder, det är en del som inte syns och kan lagas som all annan plast. Själva fästet kan också vara trasigt, den kan du få för 100-200 kr på en skrot och säkert inte mycket från VW heller.

Lånar en bild från Bildelsbasen för att visa –

https://i.imgur.com/w532N0b.jpg

Sen kan väl den undra delen på stötfångaren också lossna. Typ [1] eller [2].

Kan du beskriva vart den lossnat?

Tackar före svar.

Nu ryker min "oskuld" med att lägga upp bild! *yey* Hoppas det fungerar.Svårt att beskriva var den lossnat.

Ja. Oerhört skitig bil. Nyskrapad väg + hällregn förra veckan = ingen bra combo. Ska tvätta bilen idag.

Det är som högst upp på stöt/kofångaren. Små "plastnabbar" som är trasiga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

ser ju ut som att det är plasten på kofångaren som är trasig så tror inte nya clips kommer hjälpa utan är nog isf någon hemmalösning som gäller typ ett gäng självborrande innanför innerskärmen genom plasten in i plåtkanten med clipsen.

eller en stötfångare från skroten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut.

Ett tips är att spola rent ordentligt bakom och mellan plastdetaljerna för att kunna se vad som gått fel.

Den nedre delen ska ju kunna skjutas in och fästas mot den övre, om plasten är så skadad så att det inte fungerar är det hyfsat lätt att tillverka ett eget fäste.

Sannolikt så behöver du lossa hela stötskölden/plasten för att kunna se ordentligt.

Permalänk
Medlem

Behöver reparera fästhålen på stötfångarskinnet i det fallet.

Behöver du hjälp med det, då det är lite knepigt med just så svaga delar/ställen är det nog billakerare som kan det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tejpat skiten med silvertejp, det är ändå en kärra värd mindre än 30k i bruksskick och då ska man inte lägga ner dyra pengar och energi på kosmetiska detaljer om du frågar mig, bara den fungerar fint mekaniskt och tar sig framåt och bromsar som den ska

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ser ju ut som att det är plasten på kofångaren som är trasig så tror inte nya clips kommer hjälpa utan är nog isf någon hemmalösning som gäller typ ett gäng självborrande innanför innerskärmen genom plasten in i plåtkanten med clipsen.

eller en stötfångare från skroten.

Stötfångare från skroten kommer ha samma fel

Så du kan välja mellan att reparera, köpa beg för att reparera och måla eller köpa nytt och måla. Oskadad i samma färg kommer vara svårt att hitta.

Finns inte plats för att skruva fast den om du inte ska ha en synlig skruv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Stötfångare från skroten kommer ha samma fel

Så du kan välja mellan att reparera, köpa beg för att reparera och måla eller köpa nytt och måla. Oskadad i samma färg kommer vara svårt att hitta.

Finns inte plats för att skruva fast den om du inte ska ha en synlig skruv.

Nej man får tillverka ett fäste på insidan med hakar som spänner upp/fast plasten mot karossen.

Jag har gjort ett antal sådana arbeten genom åren

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Önskar jag var mer kunnig. En rulle silvertejp skulle jag kunna hantera men jag lämnade in bilen för service igår och de skulle kolla om det fanns någon "enkel" lösning på att få fast det. (Möller Bil i Uppsala).

Inser att mecka själv det är kört. Jag har inte ens tummen mitt i handen, den är under hälen någonstans.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk