Bästa alternativet för att spela mobilljud i bil?

Permalänk
Medlem

Bästa alternativet för att spela mobilljud i bil?

Har precis köpt mig en Honda Civic. När det kommer till ljud har den AUX men ej Bluetooth och USB och 12V för el. Vad tycker ni är det bästa alternativet för att spela upp musik etc. från mobilen? Är det att plugga in den i AUX-uttaget eller t.ex. FM-sändare? Har hört att det är lite ostadiga men ni kanske har positiva erfarenheter? Tar gärna allmänna tips och produktrekommendationer!

Permalänk
Medlem

Har iofs bara testat en FM-sändare, men det var verkligen inget vidare. Har du AUX på telefonen eller möjlighet att konvertera med adapter så tror jag det är överlägset.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en liknande denna, FM-sändare är skräp när det gäller ljudkvalitet!

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/lyssna-koppla-av/ko...

EDIT: Såg nu att du skriver att du saknar 12v? Vanligt cigarettändaruttag lär väl finnas?

Missade länken
Permalänk
Avstängd

FM-sändare är kassa, köp en BT-mottagare (med 3,5 mm ut). Det finns massvis av modeller, den jag köpte sist var en Belkin av något slag, innan dess hade jag en Himbox HB01 som hade fått bra recensioner och innan dess någon annan noname-adapter från Kina. Alla funkade bra, helt ok ljud och så, men de höll inte så värst bra. Ett par år max, men de kostade också mellan typ 40 och 200 kronor. Belkin var nog bättre dock, men den skickade jag med när jag sålde bilen. Ta en med mikrofon för samtal, och skip/pause/play-knappar.

Spotify har ju hintat om någon hårdvara som är typ det men med en liten display för albumart och så. Men den finns inte än och det verkar som om de kommer att släppa den i USA först.

Edit: Jag har faktiskt något liknande nu med, men med batteri och mer tänkt för att koppla lurar med sladd med BT till telefonen eller datorn. Den har lite sämre ljud än de ovannämnda dock, inget stöd för AptX, och det inbyggda batteriet gör den nog mindre bra att ha i en bil, både för att man gärna vill att bilen ska släppa kopplingen när man stänger av den och för att batteriet ju definitivt kommer att slitas ut. Sony SBH 24 heter den i alla fall.

Permalänk
Medlem

Bästa alternativet är att byta stereon. Vet inte hur bökigt det är i en civic.

Bästa alternativet av det du har tillgängligt så använd aux, så jobbigt är det inte att plugga in en sladd

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Jag har en FM-sändare och jag tycker den är helt ok faktiskt. I många bilar är ju det övriga systemet den svaga punkten, men i min S80 -02 låter den över förväntan. Har faktiskt inte lyssnat på CD för att jämföra dock, kanske ska göra det...

https://www.clasohlson.com/se/FM-sändare-med-Bluetooth/p...

Sen beror det säkert på var du bor. Kör jag långt har den svårt att kommunicera med stereon på vissa platser, men i Norrlands inland går det bra. Men visst, har du AUX in är ju det plus BT-mottagare det bättre alternativet.

Permalänk

Testat fm sändare och bt till aux adaptrar

Fm sändare tunkade typ men iböand kunde det börja skrapa och leva apa troligen pga något i omgivningen som störde signalen.

Bt till aux adaptern var en billig kinaplug men var ingen höjdare då den plockade upp tändningen så man hade ett konstant vinande i ljudet efter varvtalet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Inte så svårt att eftermontera en bluetooth lösning, finns färdiga kitt att köpa och ljudet blir väldigt bra.
Tex denna borde passa din bil.
https://www.brl.se/sv/artiklar/blatandsinterface-honda-.html

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Avstängd

Jag körde fm-sändare på den tiden man hade en ipod och den funkade men absolut inte bra. Gällde att hitta en frekvens som inte användes för något radioprogram, det var ok på landsbygden men hopplöst i stan.

Satsa på något annat är mitt tips.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

+1 på den här! Har en ES100 i min bil och den fungerar kalas!

Permalänk
Medlem

Nu hade jag ingen lös FM-sändare, men när jag testade med telefonen som hade en fungerade det uselt i den S70 jag hade då, men man får nog testa med den specifika sändaren och bilen för att få reda på om det fungerar vettigt eller inte. Däremot fungerade den rätt hyfsat för att köra musik i Peltor med radio som inte hade blåtand med A2DP som man ofta har nu.

Tillägg: Att bilen både skulle sakna USB och 12V verkar högst osannolikt. Mer troligt är nog att 12V sitter lite dolt, vilket i och för sig kan göra det osmidigt om man har otur.