Veckans fråga: Brukar du handla begagnade datorkomponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ärligt talat vad finns det att välja på nu? Inte som att datorkomponenter och hemelektronik finns i drivor i butikerna direkt?

Det enda jag saknar är grafikkort ... allt annat finns väl?

Permalänk
Medlem

Jo då, det händer. Inte minst för att hitta delar att uppgradera äldre maskiner med. Har även köpt en del beg s k minidatorer.

Många verkar oroa sig för hur komponenter hanterats med avseende på ESD m m
Här finns alltså orsak till att köra en artikel om det, en slags kort utbildning om hur man hanterar komponenter på bästa sätt.
Nivån varierar nog mycket kraftigt bland medlemmarna/läsarna.

Permalänk
Medlem

Nä. Oftast är det så pass dyrt att man lika gärna kan betala butikspris. Eller också är det gammalt skit.

Permalänk
Testpilot

Köper och säljer friskt!

Har byggt ett par maskiner helt nya genom åren, men även ett par med delvis eller helt begagnade delar.
Kan räkna på en hand antalet gånger jag fått något som strulat vid begagnat köp, då av flera hundra genomförda affärer. Har även bara blivit blåst två gånger här på SweClockers av de (åtminstone) mellan 150-200 affärer jag gjort härigenom.

Vågar man sig på beggat finns det otroligt bra fynd att göra!
Gav 2 500kr (+frakt) för Ryzen 1600, b350-moderkort, 16GB 3000MHz, Corsair AX850, 256GB NVMe SSD och ett Phanteks Enthoo Evolv-chassi — Detta precis när Ryzen 2000-serien lanserades. Bara chassit hade kostat mig över 2 200kr om jag skulle sprungit in på Inet.

Det enda jag aktivt undviker begagnat inom just kategorin datorkomponenter är nätaggregat (om det inte ingår i ett större paket, "på köpet" kan man säga). Här föredrar jag att köpa med kvitto och garanti från en butik, åtminstone om det är maskin för personligt dagsbruk. Brukar t.o.m. sträcka mig så långt att byta ut (förmodligen) fullt fungerande nätdelar när garantin från tillverkare löpt ut, bara för att alltid ligga på den säkra sidan.

Ändrade struktur och fixade grammatik.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Köper från de med mycket gott eller fläckfritt omdöme på tradera. Aldrig blivit blåst dock 3 veckors leveranstid en enstaka gång.

Problemet är deras interface med massa scrollande och en del irrelevanta annonser så gjorde en html-scrapper.

Permalänk
Medlem

Jag är aldeles för kräsen när det kommer vilka jag köper/säljer med online.
Jag vill ju alltid ta mot varan/pengarna först, vilket ofta gör det lite knepigt.

Är det namn jag känner igen här på swec så är det verkligen inga problem, det samma med upphämtning där man kan testa.

Är det för några hundralappar kan det också fungera.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett MSI Geforce GTX 1060 som fick ersätta mitt stolliga ASUS 290X som inte verkar helt dött men inte helt lever.

Tack till @FubbHead för ett helt ok kort till ett härligt pris, jag har ingen aning om det använts till krypto, spel, HTPC eller mest samlat damm, men det lever i alla fall!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Snusfri

Enbart när det kommer till server delar som jag kollar upp begagnat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte köra elektronik begagnat, säljer inte allt för mkt av min gamla elektronik heller... Men vist, det händer ibland.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Handla beggat? Massor! Funkar hur bra som helst till ett betydligt mer attraktivt pris än att köpa nytt hela tiden..

Permalänk
Medlem

Köper i princip alltid grafikkort begagnat och möjligtvis ett och annat moderkort+processor.

Håller även på mycket med ljud och där handlar jag allt begagnat, speciellt högtalare.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Köper bara begagnat från vänner ifall det rör sig om elkomponenter..

Permalänk
Medlem

Har köpt ett flertal begagnade komponenter. Allt från skärmar, CPU-kylare, nya eller lätt använda enterprise-SSD:er i större storlek, grafikkort och ljudkort. Även en del nätverksutrustning. Alla dessa har fungerat utmärkt och gör det än idag.

Har även sålt en del komponenter begagnat och har ännu inte hört något klagomål.

Efter denna mining-bubbla kommer jag dock undvika begagande grafikkort några år. Risken att få ett kort med utslitet VRAM lär vara överhängande, speciellt med tanke på hur varmt GDDR6X blir även vid mer varierad last.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

När jag gick till Ryzen köpte jag ett paket på Tradera med Ryzen 3, moderkort samt 8gb ram för 1000 kr. Kör fortfarande med moderkortet och ramen. Uppgradera till Ryzen 5

Permalänk
Medlem

När den vanliga marknaden är frisk så brukar det löna sig att handla begagnat. Men idag är folk så desperata och verkar ha så dålig koll att det är billigare att handla nytt. Ryzen 5 5600X av ad jag sett här, har kostat mer begagnat än i5 11400F kostar ny.

Jag köper bara äldre grejer begagnat. Senast jag övervägde köp var en hel haswellburk med GTX 970 som låg ute här för 1900:-
Hade kunnat sälja flickvännens burk med liknande/något sämre komponenter inkl. GTX 960 för samma peng. Men samtidigt orkar jag inte hålla på med så gamla grejer heller riktigt.

Det lutar nog mest åt typ OEM-burk på nån outlet om det blir ny dator eftersom du då får en komplett burk inkl. grafikkort för samma peng som mellansegmentskort går för begagnat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Efter denna mining-bubbla kommer jag dock undvika begagande grafikkort några år. Risken att få ett kort med utslitet VRAM lär vara överhängande, speciellt med tanke på hur varmt GDDR6X blir även vid mer varierad last.

Ett miningkort kommer antagligen vara i bättre skick än ett gamingkort, temperaturen är ganska konstant och det gillar elektronik.

För att svara på frågan, jag brukar köpa andrahand. Det har fungerat bra. Datorer, minnen, grafikkort, skärmar osv.

Permalänk
Medlem

Då dem flesta man ser (på andra sidor) som lägger ut komponenter och datorer tror dem skall kunna få ut inköpspris på 5år gamla saker så har det blivit att man skyggar undan från begagnat marknaden och köper nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ett miningkort kommer antagligen vara i bättre skick än ett gamingkort, temperaturen är ganska konstant och det gillar elektronik.

För själva GPU:n stämmer förmodligen detta, under förutsättning att folk konfigurerar korten korrekt. Vi har dock sett många fall från den förra mining-bubblan där kort fått problem med VRAM som inte längre är stabilt vid standardfrekvenser, etc. GDDR6X går redan varmt vid måttlig användning så konstant hög användning kan nog göra att detta konstant ligger ganska varmt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Handlar allt nytt och efter noga planering, beg marknaden blir rätt så ointressant på det viset. Sen vill jag vara första användare då det känns tryggare. Vid uppgradering så har jag inga problem med å sälja dock, men ser helst att delarna hamnar hos folk jag känner. En gratis uppgradering till en vän med behov för de är värt mer än några tusenlappar i fickan.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

För själva GPU:n stämmer förmodligen detta, under förutsättning att folk konfigurerar korten korrekt. Vi har dock sett många fall från den förra mining-bubblan där kort fått problem med VRAM som inte längre är stabilt vid standardfrekvenser, etc. GDDR6X går redan varmt vid måttlig användning så konstant hög användning kan nog göra att detta konstant ligger ganska varmt.

Angående miningkort från 2017 som har problem med VRAM. Jag har försökt googla lite men jag har inte lyckats hitta något vettigt, har du någon länk?

Det behöver inte betyda så mycket att GDDR6X är varmare, minnena är speccade för att klara högre temperaturer än tidigare också. Därför antar jag att det inte kommer vara något problem men vi kommer få reda på det så småningom.

Permalänk

Laptops, chassi, skärm osv köper jag. Men när det kommer till diskar, gpu, cpu osv så är jag skeptisk och normalt känns det inte som att det lönar sig.
Antingen är det samma gamla som jag har eller så kostar det nästan som nytt fast utan garanti....
Samma anledning egentligen som jag inte säljer komponenter men kan ge bort till kompisar. Man kan annars ge sig fanken på att den som köper gör något dumt och sedan blir sur att det inte funkar... folk...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Nej men jag köpte ett nytt 3070 nån vecka efter release för butikspris då dom va slut. Annars så har jag sålt en hel del äldre komponenter istället för att kasta.

Permalänk
Medlem

Köper gör jag inte i normalfallet, men det har hänt någon gång ibland, specifikt när det gäller specialhårdvara som antingen varit löjligt dyr eller svår att få tag på nytt.

Sälja borde jag göra oftare för jag börjar ha ganska mycket att göra mig av med. Men jag har blivit lat(are) med tiden, det är för mycket bök och stök.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Angående miningkort från 2017 som har problem med VRAM. Jag har försökt googla lite men jag har inte lyckats hitta något vettigt, har du någon länk?

Det behöver inte betyda så mycket att GDDR6X är varmare, minnena är speccade för att klara högre temperaturer än tidigare också. Därför antar jag att det inte kommer vara något problem men vi kommer få reda på det så småningom.

Baserar det på vad jag hört från folk som hanterar mycket begagande grafikkort. Svårt att veta hur statistiskt signifikant den informationen är dock så klart. Det kan alltid finnas andra faktorer som också spelar in.

Personligen skulle jag inte vilja chansa dock, särskilt med en ny och mer komplex minnestyp.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Handlar begagnat när det finns för rimliga priser, dvs. ungefär halva dagens nypris om skicket är OK. Men folk är sjukt giriga när det kommer till teknologi, dom flesta vill ofta ha nära nypris, eller högre än nypris om priset sjunkit sen dom köpte det.

Personligen kör jag nästan alltid halva dagens nypris när jag säljer saker också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Det enda jag saknar är grafikkort ... allt annat finns väl?

Ps5, Xbox... bägge kan väl fortsatt vara svåra att köpa?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Jag köper inget begagnat inte för att det just är begagnat, utan för att det är så många bedragare och strulpellar generellt. Folk ska alltid tjafsa om betalning, kvitton utlovade men finns inte, detaljer som är viktiga utelämnade osv. Hade det vart någon form av mellanhand så kanske, en garant att allt går som det ska. Men att ingå ett köp med en privatperson är det sämsta man kan göra på denna jord

Permalänk

var utan gpu ett bra tag med andra splitter nya komponenter. 5950x 64 gb ram o massa på jakt efter ny gpu. budade på ett 3090 på tradera men förlorade. vilket var tur för jag 3 dagar senare fick tag på en ny från inet istället 😎 läskigt med begagnade datorkomponenter

Permalänk
Medlem

Jag köper nästan alltid nytt. Det är av flera anledningar, men främst gillar jag nya och fräscha prylar, lite julklappsstämning sådär.

Men allvarligt så handlar det nog mest om bekvämlighet. Jag vet vad jag får, jag får full garanti och om jag handlar från en seriös aktör vet jag att det inte kommer att bli några problem om det krävs ett garantiärende. Den sinnesfriden är värd allt för min del.

Jag är dock ingen motståndare till begagnat, absolut inte. Jag shoppar hejvilt bland retroprylar emellanåt, och det är sällan problem även om det har hänt ett par gånger.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan så satte nej. Oftast anser jag att säljarna begär för nära nypriset att jag ser ingen poäng med att spara någon hundring när jag kan få något helt nytt med full garanti för några hundralappar extra då jag nöjer mig med mellanklasskomponenter, d.v.s. grafikkort för 2000-3000 kr, moderkort och cpu för 1000-1500 kr /st.

Det enda jag köper begagnat är bildelar till min 80-talare där delar i allmänt är bristvara och sedan retrospel.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."