Veckans fråga: Brukar du handla begagnade datorkomponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

"Brukar" är väl ett starkt ord. För mig betyder det "mer än hälften", vilket inte är fallet för mig så jag svarade "nej" i enkäten.
Men med det inte sagt att jag har något emot att köpa begagnat. Grabbens förra grafikkort var beg, tex.

Frågan var inte om du oftast köper begagnat. ’Brukar’ enligt mig betyder väl någon form av regelbundenhet eller att man faktisk gör det ibland. ’Brukar du köpa glass?’ betyder ju inte att det är hälften av dina köp om man svara ja, eller? Jag kanske har fel... detta kanske blir norrlandstråden...

Permalänk
Medlem

datorkomponenter nej, men köpt systemkamera fyndvara med full garanti... fanns ej som ny dessutom

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Ho boy, tror att en av diskarna i min burk är ny, resten är köpta begagnat.
Tangentbordet köptes begagnat för typ 40% av nypris
Mitt grafikkort, samt grafikkorten i servern.
Även diskarna i servern, och den externa disken till datorn

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att inte köpa begagnat, speciellt om man får med kvitto då du då inte behöver oroa dig om det går sönder med garanti

Lyckades bygga en gamingdator med Ryzen 5, RX 480 och 16GB ram med SSD i ett ITX chassi för 2900kr åt en kompis genom att köpa begagnat, en likvärdig dator hade gått på minst 6.5k nytt. För dem pengarna kan jag köpa alla delar i datorn igen och lite till med pengarna jag sparar om något mot förmodan skulle gå sönder.

Permalänk
Medlem

Köper en del begagnat, men aldrig elektronik. Som flera skrivit, man har ingen aning om vad prylarna varit med om. Hobbyprylar köper jag gärna begagnat, har ett par smala intressen, men där vet man att 98,7% av de andra är lika försiktiga med sina prylar som jag själv är.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har köpt en del begagnat, tex mitt tidigare gtx 980 samt cpu och moderkort jag har nu. Dock köper jag bara begagnad elektronik på swec från medlemmar som varit reggade lång tid och har referenser i referenstråden.

Har köpt en hel del grejer från fyndvaror hos inet och webhallen, vet inte om det räknas som begagnat. Finns ibland en hel del bra fynd där. Nu senast blev det ett rog strix z590-e för 2500kr. Skaplig rabatt för ett moderkort där lådan enbart var öppnad, alla peels på kvar etc.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Hedersmedlem

Har köpt en hel del begagnat men då är det oftast gamla prylar inom retro-träsket som inte går att få tag i nytt längre. Blir oftast många timmar skruvande och felsökande för ganska lite pengar när det kommer hem nån ny pryl

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Köper aldrig begagnat, men tvekar inte att sälja av begagnat.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Lego Master
Skrivet av medbor:

Frågan var inte om du oftast köper begagnat. ’Brukar’ enligt mig betyder väl någon form av regelbundenhet eller att man faktisk gör det ibland. ’Brukar du köpa glass?’ betyder ju inte att det är hälften av dina köp om man svara ja, eller? Jag kanske har fel... detta kanske blir norrlandstråden...

Det blir ju bara en tolkningsfråga. "Har det nånsin hänt att du köpt begagnat?" Ja. Men det utgör mindre än 10% av mina totala teknikköp oavsett, så svaret är nog ändå nej.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Köper mer begagnat än nytt iaf när det kommer till datordelar. Man kan göra bra fynd emellanåt om man inte är så märkeslojal.

Köper man begagnat till bra pris så kan man ibland få tillbaka hela summan när man uppgraderar. Nu bortser jag från dagens priser till grafikkort för där har det spårat lite. Jag sålde mitt RX570 nyligen till en vinst på 85% och då har jag haft den i ett och halvt år och spelat på. Det är inte ofta man gör sådan vinst på datordelar. Men grafikkort på andrahandsmarknaden är ju som sagt lite högre eller rätt så rejält högre än vanligtvis.

Permalänk
Avstängd

Absolut, men kanske inte nya saker.

Permalänk
Medlem

Alldeles fär häga priser på begagnat så det är billigare att köpa enbart nytt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

50/50.
En CPU t.ex. är ganska riskfritt att köpa begagnat.
Men en PSU blir oftast nyköp.

Sen så är begagnat bättre på vissa sätt, inte bara för plånboken, men lite för samvetet också.
Återanvända = mindre e-skrot.

Permalänk
Medlem

Köper en hel del begagnade saker datordelar, mobiler, däremot är det blocket eller tradera drar man sig för då som många redan nämnt man vet inte dessa stjärnor behandlar sina prylar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Nästan alla komponenter är beggade här från formuet! Inga fel alls! Komponenter brukar hålla förjävla länge och är lite som kan strula så länge ingen fysisk skada skett. Är långt mycket säkrare än att köpa en biljävel begagnat om du frågar mig!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Nja... Inte längre men grafikkortet är begagnat 👍

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag köper många komponenter beg, oftast här på marknaden. Älskar marknaden på forumet eftersom alla jag har köpt av har haft samma sköna inställning. Det har alltid funkat smidigt och alla komponenter har fungerat! Vidare har jag handlat på eBay, oftast från Tyskland pga importskatt inte är en issue inom EU

Handlar dock nytt om det ställs väldigt specifika krav som jag inte hittar på beg sidan dock hittar man det mesta bara man vet vart man ska leta.

Permalänk
Medlem

Grafikkort köper jag begagnat eftersom priserna blivit helt sjuka, det andra inhandlas nytt.

Lycka till att hitta ny-nya grafikkort över disk idag och i snarliggande framtid.

Permalänk

What's the point, marknaden är ju helt skev. En CPU som i min signatur går väl fortfarande för över 1000 spänn i ett medvetet forum som detta. ska man köpa 2-3 år gamla datordelar är väl den förväntade prisbilden ungefär densamma som när det var nytt. Fast garantier gått ut, och förväntad livslängd låg... Ger bort mina gamla delar till nära och kära, att ta betalt skulle kännas som om jag lurade dem.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Har gjort mitt livs bästa affär på begagnatmarknaden för komponenter. Eller, nästan åtminstone. Hade ett tag en kollega med för mycket pengar för sitt eget bästa, och denne fick en dag för sig att han skulle köpa en ny dator för spel. Han satsade stort och spenderade ungefär 15000 allt som allt utan kringutrustning.
Av någon anledning köpte han bara ett 960 4gb, och det var ju naturligtvis en stor flaskhals. Dagen efter han fått hem datorn sålde han 960:t åt mig för en femhundring🤣

Permalänk
Medlem

Inte köpt något sådant begagnat ännu, däremot brukar jag och en kompis byta lite saker med varandra vid behov. Har generellt svårt för att köpa saker begagnat, inte bara datordelar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Väldigt sällan eftersom det är svårt eller omöjligt att veta hur grejerna hanterats, särskilt med avseende på ESD-skydd som flertalet verkar strunta i totalt.

Håller med. Hårddiskar, nätaggregat, lådor, högtalare, tangentbord/möss och liknande är OK men ett moderkort, minnen eller grafikkort - aldrig! För att inte tala om en processor som man inte vet hur den har hanterats. Det är för lite pengar att tjäna på begagnat med tanke på risken att grejorna kan vara (ESD-)skadade och ge upp om några månader.

/ B

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Bill50x:

Håller med. Hårddiskar, nätaggregat, lådor, högtalare, tangentbord/möss och liknande är OK men ett moderkort, minnen eller grafikkort - aldrig! För att inte tala om en processor som man inte vet hur den har hanterats. Det är för lite pengar att tjäna på begagnat med tanke på risken att grejorna kan vara (ESD-)skadade och ge upp om några månader.

/ B

Personligen så skulle jag aldrig köpa ett tangentbord eller mus begagnat av hygieniska skäl. Även om man rengör allt noggrant så känns det bara fel.

Permalänk
Medlem

Skulle inte fresta mig. Däremot samlat in bortskänkes datordelar och byggt datorer som bortskänkes till behövande

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Personligen så skulle jag aldrig köpa ett tangentbord eller mus begagnat av hygieniska skäl. Även om man rengör allt noggrant så känns det bara fel.

Haha, känns som att ta hem någon annans toalett eller att använda någon annans tandborste

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Köper inte begagnat men det beror mest på att jag inte uppgraderar i tid och otid. Bygger en bra burk och kör på den så länge den gör jobbet och köper sen en ny bra burk.
Ser många här som säljer ett 2080Ti bara för att kunna köpa ett 3070Ti och få väldigt liten skillnad med tanke på pengen man betalar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vågar inte köpa begagnat, vet aldrig vad den tidigare ägaren gjort, kanske dammsugit datorn? Undantag är väl fastigheter och bilar, även om jag skulle köpa de nya också om jag hade råd xD

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Inte så ofta, men en och annan minneskrets till skrivare, NAS och liknande där nya inte längre finns att tillgå.

Permalänk
Medlem

Nej. Man vet aldrig hur den tidigare ägaren har hanterat grejerna. Har de haft undermålig kylning? Har de fått sig en statisk kyss? Fel kan ju i så fall uppstå vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det enda i min burk som inte är beggat är ssd:n, dom är så billiga ändå vid de storlekar jag köper.
Antar att man kan säga att chassit är "nytt" också eftersom det är hemmasnickrat