AMD:s vattenkylda Radeon RX 6900 XT blir officiell – endast för systembyggare

Permalänk
Melding Plague

AMD:s vattenkylda Radeon RX 6900 XT blir officiell – endast för systembyggare

I enlighet med tidigare läckor släpper nu AMD en vattenkyld version av Radeon RX 6900 XT – komplett med högre hastighet för både grafikkrets och minnen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det varken gör till eller från. Lyckas man få tag i ett kort kan man modda detö själv för vattenkylning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som inte riktigt förstår hur dom tänkte här? Vattenkylt 6900XT direkt från AMD, men endast för systembyggare?

Det är som om Volvo skulle införa Formel 1's gamla aktiva fjädringssystem i sina bilar, men bara exklusivt till familjesegmentet och inte till Polestar Engineered-varianterna. Snacka om att helt missa sin kundkrets!

Å andra sidan.... Dom kanske räknar med att dom mest inbitna fantasterna faktiskt går via systembyggare för att få tag på GPU's nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Intressant att om ni är nyfikna på prestandan så är det nästan samma värden i överklockningssektionen i recensionen av luftvarianten här på SweC. Så 4-8% mer njutning (för de som mäter sådan i fps..)😁

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Amd vill visa upp för investerare igen att de släpper ny produkt.
47000kr för ett system med denna på inet i super limiterad upplaga såg jag

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa ett färdigt vattenkyld grafikkort man blir låst till den lilla radiatorn.. Hellre ett open vattekkort så man kan montera dom radiatorer man vill ha och pump.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Bara jag som inte riktigt förstår hur dom tänkte här? Vattenkylt 6900XT direkt från AMD, men endast för systembyggare?

Det är som om Volvo skulle införa Formel 1's gamla aktiva fjädringssystem i sina bilar, men bara exklusivt till familjesegmentet och inte till Polestar Engineered-varianterna. Snacka om att helt missa sin kundkrets!

Å andra sidan.... Dom kanske räknar med att dom mest inbitna fantasterna faktiskt går via systembyggare för att få tag på GPU's nuförtiden?

Jag tror det är lite som andra var inne på här. Dvs de inbitna fantasterna vill välja kylarblock, pump och radiator själva. Det är kanske mer dom med en massa pengar och noll intresse att sätta ihop ett system själv där AMD förväntar sig att detta kort gör sig mest attraktivt.

Jag har ändå ett par sådana i min bekantskapskrets som tyckte det var det viktiga när dom köpte system senast att deras processor skulle vara vattenkyld. Huruvida det var AIO, vilken radiatorstorlek det var osv låg utanför intresseområdet. De hade säkert tyckt att vattenkyld GPU på topp av det hade låtit jättefränt!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Bara jag som inte riktigt förstår hur dom tänkte här? Vattenkylt 6900XT direkt från AMD, men endast för systembyggare?

Det är som om Volvo skulle införa Formel 1's gamla aktiva fjädringssystem i sina bilar, men bara exklusivt till familjesegmentet och inte till Polestar Engineered-varianterna. Snacka om att helt missa sin kundkrets!

Å andra sidan.... Dom kanske räknar med att dom mest inbitna fantasterna faktiskt går via systembyggare för att få tag på GPU's nuförtiden?

Är du en sur scalper eller föredrar du att korten hamnar hos scalpers? Either way... nej det är inte samma sak.

Du köper inte fjädringssystemet löst från Volvo, för dem säljs inte löst.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bobbeyblade:

Är du en sur scalper eller föredrar du att korten hamnar hos scalpers? Either way... nej det är inte samma sak.

Haha nej du har rätt, det är bäst att vi slutar sälja grafikkort löst helt och hållet. Bättre det än att dom hamnar hos scalpers!

Citat:

Du köper inte fjädringssystemet löst från Volvo, för dem säljs inte löst.

Nog kan man köpa Volvo-originaldelar löst också. Men ännu viktigare, det går ju inte köpa denna GPU löst! Tycker ju ändå min poäng finns där, tror det är mest du som är lite småsur idag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Jag tror det är lite som andra var inne på här. Dvs de inbitna fantasterna vill välja kylarblock, pump och radiator själva. Det är kanske mer dom med en massa pengar och noll intresse att sätta ihop ett system själv där AMD förväntar sig att detta kort gör sig mest attraktivt.

Jag har ändå ett par sådana i min bekantskapskrets som tyckte det var det viktiga när dom köpte system senast att deras processor skulle vara vattenkyld. Huruvida det var AIO, vilken radiatorstorlek det var osv låg utanför intresseområdet. De hade säkert tyckt att vattenkyld GPU på topp av det hade låtit jättefränt!

Ligger nog något i det. Jag själv är väl lite av en filthy casual kanske, men jag hade gärna velat köpa denna GPU löst! Bygger alltid mina egna burkar, men inte investerad nog för att hålla på med custom loops. Känns bara som det är något premium över ett vattenkylt AMD AIO kort.

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Bara jag som inte riktigt förstår hur dom tänkte här? Vattenkylt 6900XT direkt från AMD, men endast för systembyggare?

Det är som om Volvo skulle införa Formel 1's gamla aktiva fjädringssystem i sina bilar, men bara exklusivt till familjesegmentet och inte till Polestar Engineered-varianterna. Snacka om att helt missa sin kundkrets!

Å andra sidan.... Dom kanske räknar med att dom mest inbitna fantasterna faktiskt går via systembyggare för att få tag på GPU's nuförtiden?

Volvo var faktiskt en bra liknelse. För Volvo levererar ju vassare bilar, till utvalda kunder redan idag. Polisen t.e.x, slipper hastighetsspärr vid 180km/t. Även annan fjädring på polisbilarna. Så du har rätt

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Volvoexemplet med aktiv fjädring ala F1 så testade faktiskt volvo en sådan teknologi på 90talet i en av sina prototypbilar .
Tror det var öhlins som leverade tekniken

Jag tror det mer handlar om att AMD vill som sagt visa upp något men de vet att hyllorna kommer att gapa tomma.
Därför får få utvalda återförsäljare sälja denna.

Räknade ihop vad delarna förutom gpu kostade på inet och fick det till 26000kr.
Med andra ord kostar gpun 20000kr då.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag ägde en fury x med vattenkylning..

Aldrig mer vattenkylning, iaf inte på en sån specialprodukt. Pumpljud och fläktljud. Fläkten var REJÄLT överdimmensionerad.
Gillade kortet, tjänade mig bra många år.. men det var verkligen en rumsvarmare, vad drog kortet vid max? 500w?

Ofta för billiga grejer i dom här och så många saker som kan gå fel.

Vinsten med vattenkylning över ett bra luftkylningsystem är i dag inte så stor, hellre ett semi-passivt system med stora fläktar.

Permalänk
Medlem

Är man inte per definition systembyggare när man bygger sitt eget datorsystem?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon